چگونه روفرشی را در منزل تمیز کنیم؟

نحوه تمیز کردن روفرشی چگونه است

فرش ها یکی از لوازمی هستند که تقریباً در همه منازل یافت می شوند. از دیرباز استفاده از این وسیله به خصوص در منازل ایرانی ها بسیار کاربرد داشته است. اما یکی از دغدغه های افراد در زمان استفاده از فرش ها، کثیفی و آلودگی آن ها و شستشوی فرش می باشد. زیرا فرش ها معمولاً در مناطقی از منزل قرار می گیرند که پر رفت و آمد بوده و به همین دلیل به شدت در معرض آلودگی و کثیفی قرار دارند. یکی از راه حل های افراد برای مقابله با آلودگی و از بین رفتن فرش ها، استفاده از روفرشی است. روفرشی پوششی است که شباهت زیادی به فرش دارد اما جنسی سبک تر داشته و به راحتی قابل شستشو می باشد. تمیز کردن فرش نسبت به تمیز کردن و شستن روفرشی بسیار دشوارتر و سخت تر است. ما در این مقاله اطلاعات و مواردی در خصوص روفرشی و چگونگی تمیز کردن آن در اختیار شما قرار دهیم.

انواع روفرشی

روفرشی ها نیز همانند فرش ها دارای انواع مختلفی می باشند. این تنوع روفرشی ها هم در مدل و هم در سبک و هم در ضخامت و نوع آن می باشد. از جمله انواع روفرشی در سبک و مدل را می توان به روفرشی کلاسیک و روفرشی مدرن، روفرشی مدرن ابریشمی، روفرشی مخمل، روفرشی کشدار تقسیم نمود. روفرشی کلاسیک نوعی از روفرشی است که دارای طرح های خشتی، افشان، لچک و ترنج و … می باشد. ضخامت این روفرشی ها بسیار کمتر از مدل های دیگر است به همین دلیل به عنوان زیر انداز نیز کاربرد دارد. در نوع و سبک روفرشی مدرن که بیشتر برای منازل و دکوراسیون های مدرن کاربرد دارد، بیشتر از الیاف مخمل یا شانل استفاده شده است. در برخی از مدل های روفرشی مدرن، آن را دورو تولید می کنند و این امر به افراد اجازه می دهد تا در صورت آلوده شدن از طرف دیگر آن استفاده کنند.

روفرشی برای کدام یک از فرش ها مناسب است

از روفرشی ها بیشتر برای محافظت از فرش هایی که در منازلی با پنجره های متعدد و نور زیاد قرار می دارند و به منظور عدم پاخوردگی و ساییدگی استفاده می شود. علی الخصوص فرش های دستباف که به مراقبت بیشتری احتیاج دارند تا از هرگونه آلودگی و لکه شدن و پوسیدگی در امان بمانند. در برخی از موارد نیز از روفرشی ها به منظور پنهان کردن عیوب فرش استفاده می شود.

انواع جنس روفرشی

همان طور که پیش تر به آن اشاره نمودیم روفرشی ها نیز دارای تنوع بسیار بالایی می باشند. یک از انواع تقسیم بندی آن ها تنوع در نوع جنس آن ها می باشد. روفرشی ها را در انواع جنس های مخمل، ابریشمی، پارچه ای، نخ، پلی استر و … تولید می کنند. هر کدام از این جنس ها دارای ویژگی هایی خاص به خود است. به عنوان مثال در صورتی که می خواهید روفرشی شما سبک باشد بهتر است از جنس پلی استر خریداری نمایید. زیرا این جنس نسبت به سایرین سبک تر بوده و قابلیت شستشوی آسانی نیز دارد و تغییر رنگ نیز نمی دهد.

روش نگهداری از روفرشی

برای نگهداری از روفرشی ها بهتر است آن ها در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. به منظور جلوگیری از جمع شدن روفرشی آن را به وسیله پایه مبل ثابت نگه دارید. گرد و غبار موجود بر روی آن را جاروکشی کنید تا به بافت آن نفوذ نکند. هر چند ماه یک بار آن را بشویید تا آلودگی های آن به خوبی پاک شود. برای شستشوی روفرشی خود نیز با توجه به نوع الیاف آن مواد شوینده استانداری را انتخاب نمایید.

مزایا استفاده از روفرشی

از مزیت های استفاده از روفرشی می توان به کمک به محافظت و نظافت و سلامت فرش اشاره نمود. این امر به خصوص برای افرادی که دارای فرزند بوده و یا تعدادشان زیاد است بسیار کاربردی و مفید است. استفاده از روفرشی سبب عدم ایجاد لکه بر روی فرش شده و در مواقع نیاز به راحتی قابل شستشو و تعویض می باشد نسبت به شستشوی فرش بسیار آسان تر است. همچنین تابش مستقیم نور آفتاب بر روی فرش به مرور موجب از بین رفتن بافت فرش و تغییر رنگ و کیفیت رنگ می شود. اما استفاده از روفرشی این مشکل را برطرف نموده و به سلامت فرش کمک می کند. همچنین از ساییدگی الیاف فرش، پوسیدگی فرش و نفوذ گرد و خاک به داخل بافت فرش نیز جلوگیری می نماید.

روش های شستشوی روفرشی

درست است که روفرشی ها به منظور محافظت و عدم آلودگی فرش ها به کار می روند، اما خودشان دچار کثیفی و آلودگی می شوند و نیاز به شستشو دارند. اما شستن روفرشی ها نسبت به شستشوی فرش بسیار راحت تر و آسان تر است و نیاز به مهارت و تخصص خاصی ندارد. مگر در مواردی که روفرشی ها از الیاف و مواد خاصی تولید شده باشند.

شستن روفرشی‌ها در منزل

براش شستشوی روفرشی خود،برخلاف شستشوی فرش نیاز به زمان زیادی نیست. پیش از شروع به شستن روفرشی باید نوع الیاف آن را بشناسید و سبب مواد شوینده متناسب با آن را انتخاب نمایید. یکی از بهترین مواد شوینده برای شستشوی روفرشی همانند تمیز کردن فرش، استفاده از شامپو فرش است. این ماده با توجه به این امر که مخصوص شستشوی فرش است به بافت و الیاف روفرشی نیز آسیبی وارد نمی کند.

شستن روفرشی در لباس شویی

یکی دیگر از روش های شستشوی روفرشی، استفاده از ماشین لباس شویی است. در این روش نیاز به صرف انرژی و زمان زیادی نیست. اما در این روش نیز باید به نوع و جنس روفرشی توجه داشته باشید. زیرا روفرشی هایی که به صورت دستباف تولید می شوند را نمی توان با ماشین لباس شویی شست و شستشوی آن ها با این روش سبب تغییر رنگ و خرابی آن می شود. همچنین در شستشو با ماشین لباس شویی باید به وزن روفرشی نیز توجه نمود. توان و گنجایش ماشین لباس شویی در این روش بسیار مهم است و در صورت شستشوی روفرشی های سنگین ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود.

شستن روفرشی در قالیشویی

روش دیگر همانند شستشوی فرش، کمک گرفتن از قالیشویی است. اگرچه شستن روفرشی همانند تمیز کردن فرش کار دشوار و سختی نیست، اما در صورت بالا بودن تعداد روفرشی ها و یا بالا بودن وزن و ضخامت می توان از یک قالیشویی کمک بگیرید. قالیشویی ها با دستگاه های مدرن و پیشرفته اقدام به انجام این کار می نمایند و آلودگی ها را به راحتی از روی آن تمیز می کنند.

جمع بندی نهایی

با توجه به اینکه فرش یکی از لوازم مهم در هر منزلی می باشد و بسیاری برای جلوگیری از کثیف شدن و آسیب به تار پود فرش از روفرشی استفاده می کنند به همین دلیل روفرشی بیشتر آلوده می شود و روش های متنوعی برای شستشوی روفرشی وجود دارد که روش سنتی یا استفاده از لباس شویی می تواند روفرشی را تمیز کند و اگر مکان یا شرایط شستشو را ندارید می توایند از یک شرکت قالیشوی کمک بگیرید و باید به این نکته توجه کرد که جنس های متنوعی دارد و روش تمیز کردن با جنس ها متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *