بهترین روش رفوگری مبل + آموزش رفو مبل در منزل به ساده‌ترین شکل

رفو مبل

امروزه کمتر خانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که از مبلمان استفاده نکرده باشد. این وسایل به دلیل اینکه همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار احتمال دارد که مورد آسیب قرار بگیرند. از آنجایی هم که جایگزین کردن این وسایل، از نظر اقتصادی اصلا اقتصادی نیست، باید بدانید که بهترین روش تعمیر مبل در منزل چیست و چگونه می‌توان با کمترین هزینه، آن‌ها را تعمیر کرد. در این مقاله ما قصد داریم تا مراحل رفوگری مبل در منزل را مورد بررسی قرار داده و به شما در این مسیر کمک کنیم؛ با ما همراه باشید.

شستشوی مبلمان یکی از دغدغه‌های همیشگی مشتریانی است که نمی‌خواهند با شستشوی این وسایل در خانه، ریسک امکان آسیب به آن‌ها را بپذیرند؛ به همین دلیل، تصمیم می‌گیرند از یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات شستشوی مبلمان استفاده کنند. برای اینکار می‌توانید به قالیشویی بانو اعتماد کنید. ما ضمن استفاده از بهترین و بروزترین روش‌ها و ابزارهای شستشو، تجربه و دانش افراد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه را نیز به کار می‌گیرم تا در نهایت بتوانیم بهترین خدمات را در اختیار شما بگذاریم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

منظور از رفوگری مبل چیست ؟

در حقیقت رفو مبل یا ترمیم و تعمیر، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با هدف سالم‌سازی و بازسازی مبلمان انجام می‌شود و می‌تواند صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد؛ زیرا در صورت عدم استفاده از این روش، شما ناچار به تعویض مبل‌های آسیب دیده خود خواهید بود.

زمانی که مبل‌ها دچار آسیب‌های مختلفی مانند سوختگی، پارگی، سوراخ شدن، سائیدگی، پوسته پوسته شدن رویه مبل و… شده باشند، می‌توان از عملیات رفوی مبل استفاده کرد.  در بسیاری از مواقع، رفو کردن مبل تنها در خصوص تعویض روکش و پارچه آن و یا در خصوص دوخت و دوز آن استفاده می‌شود. اما در صورت داشتن مهارت، قسمت‌های داخلی مبل که دچار آسیب و خسارت شده‌اند می‌توانند رفو و تعمیر شوند.

رفوگری مبل

چه زمانی مناسب رفوی مبل است؟

همان‌طور که گفتیم، رفوگری یک روش تعمیر مبل است که می‌تواند ظاهر مبلمان را به حالت اولیه بازگردانده و به شما اجازه دهد به مدت بیشتری از آن‌ها استفاده کنید.

«این نکته را نباید از یاد برد که فرآیند رفو کردن مبل کار بسیار تخصصی و سختی است که در صورت عدم تسلط می‌تواند باعث ایجاد آسیب بیشتر در فرش شود.»

با اینحال بهترین زمان برای انجام رفو مبل مخمل یا دیگر انواع مبل‌ها، زمانی است که آسیب و پارگی‌های مبل به خوبی مشخص باشند و ظاهر مبل را تحت تأثیر قرار دهند. چنانچه بخش‌هایی از مبل مانند پارچه پشتی، دچار پارگی شده باشد، شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به تعمیرکار، آن‌ها را ترمیم و تعمیر کنید.

پیشنهاد مطالعه: یکی از مواردی که می‌تواند احتمال آسیب به مبلمانتان را کاهش داده و در نتیجه نیاز شما به رفوی مبل در منزل را از بین ببرد، استفاده کاور است. شاید فکر کنید، کاور، زیبایی مبلمان شما را از بین می‌برد، اما انواع مدرن و امروزی آن، می‌تواند حتی زیبایی مبلمان شما را افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر با انواع پیراهن مبل، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله کاور مبل چیست استفاده کنید.

آسیب‌هایی که به رفوگری مبل نیاز دارند!

مبل‌ها درست مانند فرش‌ها از آن دست لوازمی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین موضوع، باعث می‌شود که احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها افزایش پیدا کند. از جمله رایج‌ترین آسیب‌ها و مشکلاتی که باعث می‌شود به رفو مبل در منزل یا یک مکان معتبر نیاز داشته باشید را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پارگی رویه و پارچه اصلی مبل
  • سوختن رویه مبل در اثر سیگار، اتو و…
  • سائیدگی شدید قسمت‌هایی از رویه مبل
  • سوراخ شدن رویه مبل در اثر وارد شدن اشیای نوک تیز
  • تغییر رنگ رویه مبل در اثر ریختن مواد شیمیایی بر روی آن
  • و…

آسیب های مبل

  • ترمیم مبل چرمی

ترمیم و رفوگری مبل چرمی با توجه به نوع چرم استفاده شده، می‌تواند حساسیت‌ها و چالش‌های خاص خود را داشته باشد. در حقیقت، این مبلمان در مقایسه با مبل‌های پارچه‌ای و مخملی، حساس‌تر بوده و بهتر است که عملیات ترمیم و رفوی آن‌ها توسط افراد و تعمیرکاران متخصص و ماهر انجام شود.

در نظر داشته باشید که برای ترمیم و رفوی مبل چرم، معمولا از تکه‌ای چرم باکیفیت و انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود که رنگ آن با رنگ رویه چرم یکسان است. همچنین این تکه چرم، باید بزرگ‌تر از اندازه قسمت آسیب دیده مبل باشد. سپس باید با استفاده از چسب ترمیم، چرم آن را به رویه مبل چسبانده و اصلاح کنید. در نهایت و پس از اتمام مراحل ترمیم، قسمت آسیب دیده مبل، باید توسط رنگ‌های مخصوص رنگ‌آمیزی شود.

به یاد داشته باشید که قبل از رنگ کردن مبل نیز باید ابتدا رنگ را بر روی قسمتی از آن تست کرده و در نهایت اگر مشکلی برای آن قسمت به وجود نیامد، بقیه مبل را نیز رنگ کنید.

«در صورتی که آسیب‌دیدگی مبل چرم در قسمت‌هایی مانند دسته مبل و… بوده و امکان تعویض چرم از نواحی دوخت چرم وجود دارد، بهتر است که قسمت آسیب دیده تعویض شود تا نتیجه کار بهتر باشد.»

پیشنهاد: اگر به دنبال یک قالیشویی ارزان هستید که بهترین خدمات را با قیمتی مناسب در اختیارتان بگذارد، می‌توانید با بانو تماس بگیرید. همچنین برای دریافت مشاوره قالیشویی می‌توانید به شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید تا کارشناسان ما تماس بگیرید.

  • رفو مبل مخمل

مبل‌های مخملی از جمله رایج‌ترین و محبوب‌ترین و البته آسیب‌پذیرترین انواع مبلمان هستند. برای تعمیر و ترمیم این مبل‌ها می‌توان از روش‌ها و راهکارهای مختلفی استفاده کرد. در حقیقت نوع آسیب رویه مخملی مبل می‌تواند تعیین‌کننده روش رفو و ترمیم آن باشد. برای رفو و ترمیم سوختگی، سوراخ شدگی، پارگی، خراش و سائیدگی و تغییر رنگ پارچه مخمل مبل‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که از مرسوم‌ترین‌های آن، همان اتصال مخملی به همان رنگ (روشی مانند روش توضیح داده شده در بالا) است.

«باید توجه داشته باشید که رفوگری مبل نیازمند دقت و حساسیت بالایی است و کسانی که در منزل این کار را انجام می‌دهند، باید مهارت لازم را داشته باشند تا آسیب جدی‌تری به مبل وارد نکنند.»

پیشنهاد مطالعه: از دیگر مسائلی که در مورد مبل مخمل وجود دارد، شستشوی آن است. شستن این مبل‌ها به دلیل جنسی که دارند، ممکن است آزاردهنده باشد؛ به همین دلیل ما در وبلاگمان توضیح داده‌ایم که چگونه این کار را انجام دهید. از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: شستن مبل مخمل در منزل .

رفوی مبل مخمل

رفوگری مبل سوخته

  • برای رفو مبل پارچه‌ای و رفو مبل مخملی در زمانی که دچار سوختگی شده باشند باید مراحل مختلف را با دقت و حساسیت بالا انجام دهید. برای این کار در مرحله اول باید ابتدا با استفاده از جاروبرقی و شامپو محل سوختگی رویه مبل را به خوبی تمیز کنید تا راحت‌تر بتوانید از پارچه‌ها و نخ برای رفو استفاده کنید.
  • در مرحله دوم، باید با استفاده از یک قیچی تیز قسمت‌های سوخته و ضایعات پارچه مبل را جدا کنید تا کار برای ترمیم و تعمیر قسمت‌های آسیب دیده راحت‌تر شود.
  • در مرحله سوم باید جهت خواب و بافت پارچه‌های مبل مشخص شود؛ زیرا هر کدام از انواع پارچه‌ها می‌توانند در جهت‌های مختلف استفاده شوند و بازتاب نور متفاوتی داشته باشند.
  • در مرحله بعدی باید تکه‌ای پارچه همرنگ با پارچه مبل برش داده و آن را تا کرده و سپس پارچه را وارد قسمت سوخته شده کنید. سپس با استفاده از یک موچین آن را پهن کرده و با استفاده از یک سوزن خم، قسمت سوخته را بدوزید. این کار باید با دقت بالایی انجام شود تا جای دوخت پارچه مشخص نباشد.

رفوی پارچه سوراخ و پاره مبل

برای رفوی رویه سوراخ شده یا پاره شده مبل نیز می‌توان از دو روش استفاده کرد:

  1. روش اول: بعد از تمیز کردن جای آسیب دیده و حذف مواد اضافی با انتخاب یک نخ همرنگ پارچه نسبت به دوخت پارچه اقدام کنید. از طرفی دیگر می‌توانید با استفاده از ایده‌های خلاقانه بر روی محل سوراخ شده و پاره، طرح گل و… را اجرایی کنید.
  2. در روش دوم نیز می‌توان قسمتی از پارچه مبل که دچار آسیب شده است را با یک پارچه دیگر تعویض کرد. خوشبختانه امروزه دسترسی به پارچه‌های مبل بسیار راحت است و به راحتی می‌توان پارچه‌های همرنگ مبلمان را پیدا کرد و برای ترمیم و تعمیر مبل به کار برد.

هزینه رفو مبل

کسانی که مهارت، تخصص، دانش و یا امکانات و ابزارهای مناسب برای رفوگری مبل در منزل را ندارند، ناچارند که از خدمات شرکت‌های مختلف، تولیدکننده‌ها و تعمیرکاران ماهر استفاده کنند. رفوی مبل می‌تواند هزینه‌های مختلفی در بر داشته باشد و قیمت نهایی آن تحت تأثیر عوامل و فاکتورهای مختلفی قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • نوع رویه مبل و جنس آن
  • میزان مهارت و تخصص تعمیرکار
  • میزان و شدت آسیب‌دیدگی مبل
  • روش و راهکار ترمیم و رفوی مبل
  • هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های جانبی
  • مواد و ابزارهای مورد استفاده در ترمیم و تعمیر مبل
  •  و…

پیشنهاد: اگر به دنبال یک قالیشویی هستید که بدون توجه به موقعیت جغرافیایی شما، خدمات خود را با سرعت و کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد، بانو یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. قالیشویی غرب تهران بانو به عنوان یکی از شعب این قالیشویی به تمامی مشتریانی که در غرب تهران ساکن هستند، بهترین خدمات را ارائه می‌دهد.

هزینه تعمیر

جمع‌بندی نهایی

مبل‌ها از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون و دیزاین داخلی منازل هستند که می‌توانند دچار آسیب‌های مختلفی همچون سوختگی، سوراخ شدن، پارگی، خراش و سائیدگی و… شده و به ترمیم و تعمیر نیاز پیدا کنند. برای رفوگری مبل ها با توجه به جنس رویه آن‌ها می‌توان از راهکارها و روش‌های مختلفی استفاده کرد که در این مقاله ما برخی از روش‌های آن را با هم بررسی کردیم.

امیدواریم که مطلب گفته شده برای شما مفید بوده باشند. اگر در خصوص هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

5 پاسخ

    1. با سلام و احترام دوست عزیز
      خوشحالیم که توانسته‌ایم رضایت شما را جلب کنیم.
      امیدواریم بتوانیم مجددا خدمات رسان شما باشیم.

  1. سلام
    من یکی از مشتریای قدیمی شما هستم و همواره از خدمات شما استفاده کردم و همیشه از کیفیت کار شما و برخورد خوب شما راضی بودم ، بدون شک بهترین شرکت در این زمینه خودتون هستید و به همه عزیزانی که این دیدگاه رو میخونن توصیه میکنم از خدمات شما بهره مند بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *