روش های پاک کردن موم شمع از روی فرش

مراحل پاک کردن موم شمع از روی فرش

شمع از جمله ابزارهایی است که با پیشرفت علوم و تکنولوژی های مختلف کاربرد و قابلیت های گذشته را نداشته و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما به دلیل حس و حال خوبی که به افراد می دهد همچنان در زمان ها و مناسب های خاصی همچون جشن ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. تقریبا همه افراد این تجربه را داشته اند که در هنگام استفاده از شمع قطرات موم بر روی لباس ها، فرش و قالی ریخته و با تمیز کردن آن به مشکل خورده اند.
تمیز کردن فرش از قطرات موم شمع می تواند چالش های متعددی برای افراد داشته باشد چرا که معمولا موم شمع ها به سادگی از فرش ها تمیز نمی شوند. به صورت کلی روش های تمیز کردن موم شمع با توجه به ماده ای که به آن چسبیده است متفاوت می باشد. فرش هایی که از الیاف طبیعی یا الیاف پلی استری و مصنوعی ساخته می شوند می توانند متفاوت باشند.

پاک کردن لکه شمع از روی فرش

همانطور که گفته شد شمع ها در مراسم ها و جشن های مختلف استفاده های متعددی دارند و ممکن است که مواد ذوب شده آنها بر روی سطوح مختلف از جمله فرش و قالی ریخته و چالش هایی برای افراد به وجود بیاورد. به صورت کلی معمولا از دو روش برای پاک کردن موم شمع ها از روی فرش ها استفاده می شود که شامل سرد کردن و خراشیدن آن و یا داغ کردن و تمیز کردن فرش با دستمال است. هر چند که موم ذوب شده بر روی فرش به راحتی الیاف فرش را در بر می گیرد و در لایه های آن نفوذ می کند اما می توان به راحتی و با استفاده از وسایل خانگی آن را تمیز کرد و در نهایت اگر فرش به خوبی تمیز نشد می توان از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده نمود.

وسایل مورد نیاز برای پاک کردن لکه شمع

همانطور که گفته شد روش ها و راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن فرش از موم شمع وجود دارد و می توان از وسایل خانگی ساده برای این منظور بهره برد. به صورت کلی بهترین زمان برای تمیز کردن فرش از هرگونه آلودگی مانند موم شمع زمانی است که مواد تازه باشند و این قانون در مورد موم و پارافین نیز صادق خواهد بود. فرش، قالی و موکت دارای بافت خاصی هستند باید بلافاصله بعد از ریخته شده موم بر روی آنها، آن را تمیز کرد. زمانی که هنوز موم شمع نرم و گرم بوده است می توان از روش های مختلفی برای تمیز کردن آن استفاده کرده اما اگر موم شمع سفت و سرد شده باشد باید راهکارهای دیگری به کار برد، از روش های کاربردی تمیز کردن فرش می توان موارد زیر را عنوان نمود:

پاک کردن لکه ‌های موم بلافاصله پس از ریخته شدن

چنانچه موم و پارافین آب شده شمع روی سطوح بافت دار فرش ریخته شود بهترین کار استفاده از یک قاشق و جمع کردن سریع آن می باشد. بعد از آنکه با استفاده از قاشق موم جمع آوری شده می توان از مواد تمیز کننده مختلف برای تمیز کردن فرش از مواد باقی مانده استفاده نمود مام و شمع علاوه بر کثیفی ممکن است باعث سوختگی فرش شوند که برای رفع سوختگی فرش روش های متعددی است پس بیشتر مراقب باشید.

پاک کردن لکه‌ های شمع پس از جامد شدن

برخی از مواقع افراد متوجه ریخته شدن موم شمع بر روی فرش نخواهند شد و موم سرد می شود و بر روی بافت فرش سفت می شود. در این حالت می توان از روش های سرد کردن و حرارت دادن مجدد برای تمیز کردن فرش استفاده نمود. در این روش ها لازم است که ابتدا فرد موم های سرد شده را توسط اجسامی مانند کارد، قاشق، ناخن و … بتراشند و جمع آوری کنند. در مرحله دوم می توان از چند تکه یخ در داخل نایلون فریزر استفاده کرد و چند دقیقه آن را بر روی موم ریخته شده قرار داد به گونه ای که موم کاملا سفت شده و قابلیت تراشیده شدن مجدد پیدا کند. بعد از این مرحله می توان از جاروبرقی و شاتون مخصوص تمیز کردن اثاث منزل و مبل اقدام به تمیز کردن فرش نمود این روش برای بیشتر لکه ها استفاده می شود مانند از بین بردن لکه اسلایم و خمیر بازی کودکان که این روش بهترین اقدام است.

بعد از انجام این مرحله و چنانچه هنوز موم ریخته شده بر روی فرش باقی مانده بود می توان از یک دستمال کاغذی حوله ای و اتو لباس استفاده کرد و به گونه ای که موم شمع به مرور زمان جذب دستمال کاغذی شود. این کار را می تواند چندین بار و با تعویض کیسه های کاغذی انجام داد تا موم شمع به صورت کامل تمیز بشود. در نهایت و در مرحله آخر می توان از مواد خانگی همچون سرکه، روغن های گیاهی، آمونیاک خانگی و … برای تمیز کردن فرش به صورت کامل استفاده نمود.

تمیزی کامل لکه موم شمع

چنانچه بعد از انجام تمامی مراحل عنوان شده هنوز اثراتی از موم ریخته شده بر روی فرش ها قرار داشت می توان از مواد تمیز کننده مختلف استفاده کرد. افراد می توانند با آغشته کردن پارچه‌های سفید به الکل مالشی (ایزوپروپیل) و اقدام به تمیز کردن موم کنند. البته نباید پارچه را بر روی لکه مالید و باید به آرامی به آن ضربه زد چرا که مالیدن آن موجب خراب شدن الیاف فرش خواهد شد. این کار باید چندین مرتبه و تا تمیز شدن کامل فرش تکرار شود. چنانچه بعد از این مرحله نیز موم ها همچنان بر روی فرش ها باقی مانده باشند می توان از پارچه مرطوب به آمونیاک خانگی یا تینر استفاده کرد.

سخن نهایی

هرچند که شمع ها امروزه استفاده های زیادی ندارند اما در جشن ها و مراسم های خاص کاربردهای متعددی دارند و ممکن است که موم ذوب شده شمع ها بر روی فرش، قالی، موکت، مبل و سایر سطوح بریزد. برای تمیز کردن موم از روی فرش ها راهکارهای مختلفی وجود دارد که هر کدام می توانند بسته به نوع و جنس سطح فرش متفاوت باشند. چنانچه هر کدام از روش های عنوان شده در متن پاسخگو نبود و موم ذوب شده همچنان بر روی فرش باقی بماند افراد می توانند از خدمات قالیشویی های معتبری همچون قالیشویی بانو استفاده کنند و اقدام به تمیز کردن فرش نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *