۵ روش کاربردی برای پاک کردن چسب از روی فرش + مهم‌ترین نکات

پاك كردن چسب از روي فرش

فرش‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان هر خانه‌ای است که در خانه‌های ایرانی، اهمیتی چند برابری ایجاد می‌کند. اما یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود نسل جوان‌تر، تمایلی به استفاده از آن‌ها نداشته باشند، آلودگی‌هایی است که به سرعت بر روی فرش‌ها ایجاد می‌شود. فرش‌ها به دلیل محل قرارگیری‌شان (در زیر پا) بیشتر از هر قسمت دیگری در خانه کثیف شده و به ظاهر خانه آسیب می‌رسانند. از مرسوم‌ترین لکه‌هایی که روی فرش‌ها ایجاد می‌شود، لکه چسب است؛ به خصوص اگر کودکی در خانه داشته باشید، امکان ایجاد این لکه‌ها بیشتر هم می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا با هم بهترین روش پاک کردن چسب از روی فرش دستباف و ماشینی را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

اگر به هر دلیل نمی‌توانید و یا تمایل ندارید، فرش‌هایتان را در خانه بشویید، می‌توانید این کار را به یک قالی شویی معتبر بسپارید. در این راه می‌توانید به قالیشویی بانو اعتماد کنید که تلاش می‌کند با استفاده از بهترین ابزارهای روز دنیا و به کارگیری دانش افراد حرفه‌ای و متخصص، بهترین خدمات را در اختیار شما بگذارد.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

پاک کردن چسب از روی فرش

هر نوع چسبی می‌تواند باعث آسیب به فرش شما شود. چسب چوب، چسب آهن، چسب قطره‌ای، چسب آکواریوم، چسب دوقلو، چسب یک دو سه و…| هر یک به یک میزان می‌توانند به فرش‌های شما آسیب برسانند. برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، پاک کردن چسب از روی فرش کار آسانی نبوده و در صورت عدم استفاده از مواد مناسب و ابزارهای کاربردی می‌توانید به فرش خود آسیب برسانید.

حلال چسب چوب خشک شده روی فرش

روش ها و مراحل پاک کردن چسب روی فرش

نکته‌ای که در همین ابتدا لازم می‌دانیم به آن اشاره کنیم، این است که از بین بردن چسب روی فرش روندی متفاوت‌تر از پاک کردن دیگر لکه‌های ریخته شده دارد. به طور کلی، لکه‌هایی مانند ادرار، خون، جوهر، چربی، آب‌میوه‌ها و… با روش‌های متفات‌تری تمیز می‌شوند.

برخی از بهترین رروش های پاک کردن لکه چسب از روی فرش  عبارتند از:

۱. استفاده از اتوی لباس

یکی از بهترین روش‌های پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش استفاده از اتوی لباس است. در این روش، ابتدا باید یک پارچه نخی را بر روی فرش و لکه قرار داده و سپس اتو را با دمای متوسط بر روی آن قرار دهید. با این کار، لکه چسب کاملاً به پارچه نخی منتقل خواهد شد. این کار را تا زمانی ادامه دهید که لکه به طور کامل از بین برود.

«به هیچ عنوان نباید از پارچه‌های پلاستیکی برای این کار استفاده کنید؛ زیرا لکه عمیق‌تر شده و بیشتر پخش می‌شود.»


پیشنهاد مطالعه: شستشوی فرش در خانه که به روش سنتی انجام می‌شود، قواعد خاصی دارد که احتمال آسیب به فرش‌ها را به حداقل می‌رساند. اگر قصد دارید فرش‌هایتان را در خانه بشویید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: شستشوی فرش  به روش سنتی .


 

۲. استفاده از یخ و فریز کردن لکه

در این روش پاک کردن چسب آهن از روی فرش باید از چند قطعه یخ استفاده کنید. پس از اینکه یخ را مدتی روی چسب قرار دادید، چسب اصطلاحا فریز شده و به راحتی کنده می‌شود.

«لازم به ذکر است که برای جداسازی یخ‌های فریز شده باید از ابزارهایی استفاده کنید که به الیافت و بافت فرش آسیبی وارد نکنند.»

استفاده از یخ

۳. استفاده از سرکه سفید

یکی دیگر از راهکارهای کاربردی پاک کردن چسب مایع از فرش استفاده از سرکه سفید است. در این روش ابتدا لازم است که با یک چاقو لکه چسب را بتراشید. سپس مقداری سرکه سفید مقطر را بر روی یک پارچه ریخته و برای یک دقیقه محل لکه را با آن پاک کنید.

«بسیار مهم است که حتماً محل لکه کاملاً مرطوب باشد و سرکه برای ۱۵ دقیقه روی آن باقی بماند.»

می‌توان از محلول آب و سرکه نیز برای این کار استفاده کرد؛ به نحوی که میزان یکسانی از آب و سرکه را از یک روز قبل تهیه کنید. سرکه کمک می‌کند که چسب به سرعت لایه‌برداری شود. اگر لکه‌های چسب بزرگ بودند لازم است که حتماً از سرکه مقطر یا سرکه سفید استفاده کنید. اگر سرکه نتوانست به خوبی، برای پاک کردن چسب از فرش به شما کمک کند، می‌توانید از خدمات شستشوی فرش شرکت‌های قالیشویی استفاده کنید.

«پیش از اینکه عملیات پاک کردن چسب خشک شده از روی فرش را آغاز کنید، حتما آن را بر روی قسمتی از فرش امتحان کنید و اگر نتیجه منفی نداشت، آن را در قسمت‌های دیگر فرش نیز استفاده کنید.»

۴. استفاده از استون برای پاک کردن چسب از روی فرش

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن لکه‌های ناشی از چسب را از روی فرش‌ها تمیز کرد، استفاده از استون است. البته استون یک ماده شیمیایی است و لازم است که حتماً از قبل آن را بر روی قسمتی از فرش تست کرده و مطمئن شوید که آسیبی به فرش وارد نمی‌شود.

در این روش باید چند قطره استون را روی چسب ریخته و سپس با استفاده از یک دستمال نخی تمیز و مرطوب آن را تمیز کنید.

۵. استفاده از آب و صابون و مایع ظرف‌شویی

یکی از ساده‌ترین روش‌های تمیز کردن لکه‌های چسب از روی فرش‌ها استفاده از محلول آب، صابون و مایع ظرف‌شویی است. بعد از درست کردن این محلول می‌توان از یک دستمال تمیز استفاده کرد و آن را روی لکه قرارداد و بعد از فشار کوچکی برداشت. استفاده از این محلول یکی از روش‌های کاربردی برای تمیز کردن لکه‌های چسب است و می‌توان آن را تا زمانی که لکه کاملاً تمیز می‌شود تکرار کرد.

 


پیشنهاد مطالعه: همه ما دوست داریم که پس از شستشو، فرشمان مانند یک فرش نو، درخشندگی خود را به دست آورد. نگران نباشید! راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، تنها نیاز است با آن‌ها آشنایی داشته باشید. برای اینکار، با مراجعه به وبلاگ قالیشویی انو، مقاله محافظت از درخشش فرش را مطالعه کنید.


 

حلال چسب قطره ای روی فرش

مهم‌ترین نکات پاک کردن چسب از روی فرش

برای پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش و سایر لکه‌ها لازم است که به نکات و موارد مختلفی توجه داشته باشید تا بهترین نتیجه را کسب کنید. برخی از مهم‌ترین این نکات عبارتند از:

  • عدم خشک شدن چسب‌ها: اگر لکه چسب کهنه شود، به مرور فرش کدر شده و رنگ آن تغییر می‌کند؛ در بسیاری از موارد، حتی در صورت تمیز کردن کامل لکه، ممکن است جای آن باقی بماند.
  • استفاده از خدمات قالیشویی: در صورتی که دانش و تخصص لازم برای پاک کردن لکه‌های فرش خصوصاً فرش‌های گران‌قیمت ندارید، بهترین کار، استفاده از خدمات قالیشویی است.
  • جلوگیری از تکه تکه شدن لکه چسب: در صورت امکان آن را به صورت کامل از فرش جدا کنید؛ زیرا در این حالت آسیبی به الیاف فرش وارد نمی‌شود.
  • بررسی تاثیر ماده موردنظر بر روی فرش: از هر ماده و محلولی که برای پاک کردن چسب مایع از روی فرش استفاده می‌کنید، ابتدا باید تأثیر آن را بر روی الیاف و بافت فرش بررسی کنید.

 


پیشنهاد: یکی از جمله مشکلات مشتریان این است که پس از مدتی جستجو، متوجه می‌شوند که شرکت موردنظر برای موقعیت جغرافیایی آن‌ها خدماتی ارائه نمی‌دهد. برای رفع این مشکل، قالیشویی بانو با راه‌اندازی شعب مختلف به دنبال آن است که تمامی مشتریان را راضی نگه دارد. اگر به دنبال بهترین قالیشویی شمال تهران هستید، می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.


 

سخن پایانی

شما با استفاده از روش‌هایی که تا به اینجا معری کردیم، می‌توانید برای پاک کردن چسب از روی فرش اقدام کنید. تنها نکته مهمی که باید در نظر بگیرید، تمیز کردن آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است. به یاد داشته باشید که اگر لکه چسب خشک شود، بهترین کاراستفاده از ابزارهایی مانند اتوی لباس، فریز کردن با یخ، محلول صابون و مایع ظرف‌شویی و یا استون است.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند، چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *