آموزش جابجایی فرش در اسباب کشی بدون دردسر و آسیب به فرش

جابجایی فرش در اسباب کشی

اسباب‌کشی و تغییر محل زندگی و کار، در کنار تمامی دغدغه‌هایی که ایجاد می‌کند، شما را با نگرانی بابت سلامت فرش‌ها نیز مواجه می‌کند. هر یک از وسایل خانه شما، حساسیت‌های متفاوتی دارند که در صورت عدم توجه به آن‌ها، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این وسایل وارد می‌شود. فرش‌ها یکی از این وسایل هستند که عموما در زمان جابه‌جایی آسیب می‌بینند. در نتیجه جابجایی فرش در اسباب کشی یکی از مواردی است که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید؛ مخصوصا با قیمت‌هایی که امروزه این وسایل پیدا کرده‌اند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه بسته بندی فرش برای اسباب کشی و جابجایی آن آشنا کنیم تا احتمال آسیب به آن‌ها را به حداقل برسانیم.

بسیاری از افراد پیش از جابجایی کامل، فرش‌هایشان را به قالیشویی‌ها می‌سپارند تا در زمان باز کردن آن‌ها در خانه جدید، تمیز باشند. اگر شما هم به دنبال بهترین قالیشویی تهران هستید، می‌توانید به بانو اعتماد کنید. ما ضمن بهره‌برداری از بهترین ابزارها و متدهای روز دنیا از تجربه و دانش افراد حرفه‌ای در این زمینه استفاده می‌کنیم تا با ارائه بهترین خدمات، شما را به دوست همیشگی خود تبدیل کنیم.

جابجایی صحیح فرش در اسباب کشی

آموزش جابجایی فرش در اسباب کشی

به صورت کلی، مهم‌ترین مورد در زمان اسباب‌کشی، نحوه بسته‌بندی لوازم است؛ در نتیجه اگر لوازم مختلف به درستی و با استفاده از ابزارهای مناسب بسته‌بندی نشوند، احتمال آسیب و ایجاد خسارت‌های مختلف به آن‌ها وجود دارد. برای بسته‌بندی هر کدام از انواع لوازم‌خانگی به رعایت نکات و قواعد مختلفی نیاز است؛ جابجایی صحیح فرش در اسباب کشی و بسته بندی آن‌ها نیز از این قاعده خارج نیست.

مراحل اصلی بسته‌بندی و جابجایی فرش در اسباب کشی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱. تمیز کردن فرش

چگونه در اسباب کشی از فرش و کف خانه در برابر آسیب محافظت کنیم؟ بسته بندی فرش را برای جلوگیری از آسیب به آن‌ها دست کم نگیرید. فرش‌ها از لوازمی هستند که علاوه بر مراقبت در برابر ضربه به مراقبت در برابر آلودگی‌ها و گردوغبار نیز نیاز دارند.

در اولین مرحله از بسته بندی فرش در زمان اسباب کشی لازم است که از تمیز بودن فرش‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر امکان شستشوی فرش وجود نداشت، می‌توانید با استفاده از جاروبرقی، به خوبی فرش را گردگیری کرده و برای چند ساعت آن را در معرض نور آفتاب قرار دهید. این کار امکان می‌دهد تا آلودگی‌های موجود در فرش تا حد ممکن از بین بروند.



پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید فرش‌هایتان را لکه گیری کنید، اما نمی‌دانید برای این کار باید چه مواردی را رعایت کنید، می‌توانید با مراجعه به وبلاگ قالیشویی بانو از محتوای مقاله آموزش لکه گیری فرش استفاده کنید.



تمیز کردن

۲. مشخص کردن جهت خواب فرش و لوله کردن آن

بعد از آنکه فرش به خوبی تمیز شد، باید جهت خواب آن را مشخص کنید. این کار باعث می‌شود که لوله، بسته‌بندی و پهن کردن مجدد فرش در محیط جدید راحت‌تر انجام شده و در آینده از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. بعد از مشخص کردن جهت خواب فرش باید آن را از سمت بالا به طرف پایین رول کنید.

«پیشنهاد می‌کنیم که رول کردن با همکاری دو نفر انجام شود تا فرش کاملاً یکدست و متوازن لوله شود. برای انجام این کار، باید به ریشه‌ها و پشته‌های فرش توجه داشته باشید تا دچار آسیب نشوند.»

۳. بستن فرش لوله شده

بعد از آنکه فرش به دقت رول و لوله شد، باید از باز شدن آن جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از طناب استفاده کرده و فرش را محکم ببندید تا از باز شدن و شل شدن آن جلوگیری شود. برای آنکه فرش به صورت دقیق بسته شده و شل و باز نشود، باید آن را به چند بخش مساوی تقسیم کرده و از طناب برای بستن آن بخش‌ها استفاده کنید.



پیشنهاد: شستشوی پرده از دیگر خدماتی است که به بهترین شکل توسط قالیشویی بانو ارائه می‌شود. شما برای دریافت این خدمات، می‌توانید وارد سایت شده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



۴. کاور کردن فرش

در مرحله آخر بسته‌بندی برای جابجایی فرش در اسباب کشی به منظور جلوگیری از کثیف و آلوده شدن باید از کاورهای پلاستیکی استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که کاورهای پلاستیکی نیز معایبی داشته و در زمان جابجایی ممکن است دچار پارگی شوند. همچنین پلاستیک محیط مرطوبی را برای فرش ایجاد کرده و این موضوع، زمینه رشد قارچ و باکتری‌ها را فراهم می‌کند.

«در حقیقت استفاده از پلاستیک برای بسته‌بندی و پوشش فرش‌ها زمانی توصیه می‌شود که ابتدا از کاغذهای قهوه‌ای گرافت برای بسته‌بندی فرش استفاده شده باشد.»

کاور کردن فرش

مهم‌ترین نکات در جابجایی فرش در اسباب کشی

برخلاف تصور عموم اسباب‌کشی کار ساده و راحتی نبوده و با سختی‌ها و چالش‌های متعددی همراه است. در نتیجه بهتر است که حتماً از افراد متخصص و ماهر برای انجام این کار استفاده کنید. جابجایی فرش درست مانند جابجایی لوازمی مانند ظروف شکستنی، تلویزیون، یخچال و… نیازمند توجه به نکات و فاکتورهای مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • عدم برخورد فرش به دیوارها، زمین و…
  • اطمینان از تمیز و خشک بودن محل قرارگیری فرش
  • استفاده از مواد شوینده مخصوص در صورت نیاز فرش‌ها به شستشو
  • همکاری با افراد مختلف و متخصص برای بسته‌بندی و جابجایی فرش‌های بزرگ
  • سمپاشی محل موردنظر برای جلوگیری از آسیب و آلودگی قبل از قرار دادن آن در محیط جدید
  • عدم قرارگیری فرش در معرض نور مستقیم خورشید و حرارت سیستم‌های گرمایشی؛ زیرا این مواد به فرش‌ها آسیب می‌رسانند.


پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید بدانید هزینه قالیشویی در شهر تهران به چه صورتی است و برای شستشوی هر فرش باید چه مبلغی را پرداخت کنید، می‌توانید از قیمت‌های گذاشته شده در سایت بانو استفاده کنید.



نکات مهم در جابجایی فرش در اسباب کشی

چگونه اثاثیه سنگین را به تنهایی روی فرش جابجا کنیم؟

به صورت کلی جابجا کردن لوازم مختلف در زمان اسباب‌کشی چالش‌های مختلفی به همراه داشته و همواره توصیه می‌شود که به تنهایی این کار را انجام نداده و حتی‌الامکان از کمک سایرین بهره ببرید. اگر هم کسی برای کمک کردن در جابجایی لوازم سنگین در دسترس نبود، می‌توانید از راهکارها و روش‌های خاصی که در ادامه عنوان می‌کنیم استفاده کنید:

  • استفاده از لاستیک‌های لغزنده

علاوه بر جابجایی فرش در اسباب کشی، حرکت دادن وسایل دگر در فرش نیز نیازمند رعایت اصول و روش‌های متفاوتی است. در بسیاری موارد جابجا کردن لوازم سنگین بر روی فرش، باعث جمع شدن و حتی آسیب دیدن آن‌ها می‌شود.

یک راهکار ساده و عملی برای جلوگیری از این کار، استفاده از لاستیک‌های لغزنده است. می‌توانید لوازم سنگین را بر روی این لاستیک‌ها قرار داده و به راحتی آن‌ها را روی فرش‌ها جابجا کنید.

  • استفاده از بارکش متحرک

برای جابجایی و حمل‌ونقل لوازم حجیم و بزرگ می‌توانید از بارکش‌های متحرک به جای بارکش شانه‌ای استفاده کنید. این بارکش‌ها معمولاً چرخ داشته و می‌توان به سادگی به کمک آن‌ها لوازم سنگین را حرکت داد.

  • استفاده از فویل آلومینیومی

فویل آلومینیومی نیز درست مانند پلاستیک یا مقوا می‌تواند کاربردهای متعددی در جابجایی لوازم بر روی فرش‌ها داشته باشند. برای استفاده از این فویل می‌توانید تکه‌ای از آن‌ها را زیر لوازم قرار داده و به راحتی آن‌ها را بر روی فرش حرکت دهید.



پیشنهاد: اگر به دنبال یک شماره قالیشویی معتبر هستید که بهترین خدمات را با بالاترین سرعت در اختیار شما بگذارد، می‌توانید با قالیشویی بانو تماس گرفته و یا با ورود به سایت و صفحه قالیشویی آنلاین، فرم موجود را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.



استفاده از فویل آلومینیومی

  • استفاده از فریزبی

برای جابجایی فرش در اسباب کشی و یا جابجایی لاوازم روی فرش بدون آسیب به آن‌ها، فریزبی انتخاب مناسبی ایت. این وسایل مواد پلاستیکی بادوامی هستند که می‌توان با کمک آن‌ها اجسام سنگین را بر روی فرش حرکت داد.

«برای استفاده از فریزبی باید آن‌ها را وارونه کرده و پایه‌های اثاثیه را در داخل آن‌ها قرار داد.»

  • استفاده از ظروف یا درب‌های پلاستیکی

استفاده از ظروف و درب‌های پلاستیکی یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های جابجایی لوازم سنگین است. در این روش می‌توانید درب پلاستیک را بر روی فرش برگردانده و قسمت صاف آن را روی سطح فرش قرار دهید تا بتوانید به سادگی آن‌ها را جابجا کنید.

به عنوان مثال برای جابجایی مبل می‌توان پایه‌های آن را بر روی درب پلاستیکی قرار داده و به آرامی آن را حرکت داد. این کار باعث می‌شود که آسیبی به فرش وارد نشود و همچنین نیازی به کمک نیز نداشته باشید.

  • استفاده از مقوا در زیر اثاثیه

از دیگر روش‌های کاربردی جابجایی لوازم سنگین بر روی فرش، استفاده از مقوا در زیر لوازم است؛ زیرا کارتن می‌تواند باعث ایجاد لغزندگی مناسبی بر روی فرش شود. البته باید توجه داشته باشید که برای جابجایی لوازمی که پایه‌های تیز دارند نیز باید از مقواهای ضخیم استفاده کرده و یا تعداد زیادی مقوا را روی هم قرار دهید تا آسیبی به فرش وارد نشود.



پیشنهاد مطالعه: می‌دانید منظور از اعلاشویی فرش چیست؟ تا به حال از این خدمات استفاده کرده‌اید؟ اگر به دنبال دریافت این خدمات هستید، اما نمی‌دانید چه تفاوتی با شستشوی معمولی دارد، می‌توانید از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: اعلا شویی فرش چیست .



استفاده از مقوا برای محافظت از فرش و کفپوش در هنگام اسباب کشی

  • استفاده از بارکش شانه‌ای

بارکش شانه‌ای نیز یک وسیله کاربردی برای حمل و جابجایی لوازم سنگین بر روی فرش است. نقطه ضعف این وسیله این است که شما باید از شانه و پاهای خود برای بلند کردن و حرکت دادن لوازم استفاده کنید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از بارکش شانه‌ای انتخاب مناسبی برای لوازم خیلی سنگین مانند یخچال و… نخواهد بود.

جمع‌بندی نهایی

جابجایی فرش در اسباب‌کشی اهمیت بسیار زیادی دارد و برای جلوگیری از آسیب دیدن فرش‌ها خصوصاً فرش‌های دستباف لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی مانند تمیز کردن، رول کردن، بسته‌بندی و کاور کردن فرش توجه داشته باشید. امیدواریم که نکات گفته شده برای شما مفید بوده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشترابک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *