تا زدن فرش ماشینی و دستباف + آموزش بسته بندی فرش در خانه!

تا زدن فرش ماشینی و دستباف

برخلاف آنچیزی که تصور می‌شود تا زدن فرش ماشینی و دستباف، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت و نگهداری از فرش است که عدم رعایت آن می‌تواند باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود. همچنین رعایت آن می‌تواند فرش را در برابر آسیب‌های مختلف حفظ کند. در واقع برای حمل و نگهداری فرش‌های ماشینی و دستباف، بسته بندی فرش ابتدایی‌ترین کاری است که باید انجام دهید. این کار موجب می‌شود تا حجم فرش کاهش پیدا کرده و در نتیجه فرآیند حمل‌ونقل و نگهداری فرش راحت‌تر انجام شود.

اما درست‌ترین روش تا کردن فرش کدام است؟ آیا چیزی در مورد نحوه بسته بندی فرش موقع اسباب کشی می‌دانید؟ در این مقاله هر چیزی که باید در مورد نگهداری فرش دستباف لوله شده و روش لوله کردن آن بدانید را بررسی می‌کنیم.

اگر قصد اسباب‌کشی دارید و بهدنبال یک قالیشویی معتبر هستید تا با فرش‌های تمیز وارد خانه جدید شوید، بانو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. ما ضمن برخورداری از بهترین و جدیدترین ابزارها و متدهای روز دنیا از تجربه و دانش افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت با ارائه خدمات باکیفیت، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.

دلیل اهمیت تا زدن فرش ماشینی و دستباف

به طور معمول برای نگهداری و حمل فرش، باید آن‌ها را به صورت لوله شده و یا تا کرده درآورد. همانطور که گفتیم این کار موجب می‌شود تا حجم فرش کاهش پیدا کرده و نگهداری و حمل آن راحت‌تر انجام شود. از طرف دیگر بسیاری از افراد به دلیل عدم وجود فضای کافی برای استفاده از فرش، آن را به صورت لوله شده در گوشه‌ای از خانه قرار می‌دهند.

این که فرش برای مدت هرچند کوتاه نیز به صورت لوله و جمع شده قرار بگیرد، به خودی‌خود می‌تواند باعث آسیب شود. حال اگر بسته بندی فرش دستباف و ماشینی شما به درستی انجام نشود، صدمات وارده می‌توانند بیشتر هم شوند.



پیشنهاد مطالعه: اگر قصد اسباب کشی دارید و می‌خواهید بدانید چگونه با کمترین آسیب، فرش‌هایتان را جابه‌جا کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله جابجایی فرش در اسباب کشی در قالیشویی بانو استفاده کنید.



بسته بندی فرش

صحیح‌ترین نحوه تا کردن فرش ماشینی و دستباف

به منظور تا زدن فرش ابتدا باید فرش را به شکل پشت و رو روی زمین پهن کنید. سپس فرش را به صورت عرضی به سه قسمت تقسیم کنید.

در مرحله بعدی باید لبه راست یا چپ فرش را به اندازه یک سوم فرش تا بزنید. سپس لبه دیگر فرش را طوری تا کنید تا یک سوم پایانی فرش روی قسمت تا خورده قرار گرفته و فرش مانند یک مستطیل بلند و باریک شود.

با دست فرش را صاف کرده و طول فرش را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و آن را بر خلاف جهت پرزها تا بزنید. در انتها و برای نگهداری فرش ماشینی لوله شده، آن را با یک طناب محکم ببندید تا باز نشود.

«توجه داشته باشید که نگهداری فرش دستباف لوله شده برای مدت طولانی می‌تواند به بافت آن آسیب برساند؛ بنابراین بهتر است بعد از جابجایی به سرعت فرش را باز کنید.»



پیشنهاد: اگر به دنبال یک محل مناسب برای شستشوی فرش هایتان هستید، می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.



روش صحیح لوله کردن فرش

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد لوله کردن و تا کردن فرش بدانید این است که فرش نباید به هیچ وجه فشرده شود. به عبارتی دیگر با لایه‌های فرش لوله شده باید با دقت و بدون فشار اضافی برخورد شود.

بهتر است فرش را با قطر حداقل ۴۰ سانتیمتر لول کنید. به یاد داشته باشید که برای این کار باید فرش را کاملاً صاف روی زمین پهن کنید. پیشنهاد می‌کنیم یک نفر در قسمت بالایی و یک نفر در قسمت پایینی فرش قرار گرفته و سپس دو فرد همراه با هم و به آرامی فرش را لوله کنند.

«میزان فشار و مقدار تا شدن فرش در دو طرف آن باید به صورت کاملاً یکسان و یکنواخت انجام شود و هر جای بسته بندی فرش کج شد، باید برگردید و این کار را دوباره تکرار کنید.»

بعد از اتمام کار، فرش را به طناب مناسب بسته و محکم کنید.



پیشنهاد مطالعه: تا به حال با کپک روی فرش مواجه شده‌اید؟ می‌دانید برای رفع آن باید چه کار کنید؟ اگر تا به حال با این مشکل برنخورده‌اید و می‌خواهید این روند ادامه داشته باشد و یا اینکه به دنبال راه‌های رفع آن هستید،‌ پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ قالیشویی بانو مراجعه کرده و مقاله منظور از کپک روی فرش چیست را مطالعه کنید.



بهترین روش

نکات مهم در زمان لول و تا زدن فرش ماشینی و دستباف

  • جهت  تا لول کردن: لوله کردن فرش باید در جهت خواب فرش انجام شود.
  • استفاده از نفتالین: برای جلوگیری از بید زدن فرش، حتما لابه‌لای آن‌ها از نفتالین استفاده کنید.
  • خیس یا مرطوب نبودن فرش: عذم توجه به این موضوع باعث ایجاد بوی بد و کپک روی فرش می‌شود.
  • عدم استفاده از فشار زیاد: بعد از لول یا تا کردن فرش به هیچ عنوان آن را با فشار زیاد نبندید. این کار فرم و شکل فرش را از بین بده و ظاهری بد به آن می‌دهد.
  • تمیز کردن فرش: قبل از بسته بندی فرش حتماً سطح آن را با استفاده از جارو از آلودگی و گرد‌وغبار تمیز کرده و اجازه دهید برای چند ساعت در هوای آزاد باشد.
  • باز کردن فرش: فرش لوله شده باید هر از چند گاهی باز شود تا هوا بتواند به لایه‌های میانی آن برخورد کند. این کار از تخریب تار و پود فرش و همچنین تجمع رطوبت در آن جلوگیری می‌کند.


پیشنهاد: راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در سراسر تهران توسط بانو موجب شده است تا مشتریان دیگر مشکلی برای پیدا کردن یک مرکز مطمئن برای دریافت خدمات خود نداشته باشند. اگر به دنبال یک قالیشویی شمال تهران معتبر هستید، می‌توانید وارد صفحه قالیشویی آنلاین در سایت بانو شده و فرم موجود را پر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.



نکات مهم

نحوه بسته بندی فرش برای اسباب کشی

برای اسباب کشی فرش بهتر است آن را لول کرده و در انتها با استفاده از طناب آن را ببندید تا موقع حمل‌ونقل آسیبی به فرش وارد نشود. به یاد داشته باشید که فرش را بعد از لول کردن حتماً داخل یک کاور مخصوص پلاستیکی یا پارچه‌ای قرار دهید یا در صورت امکان دور فرش را با سلفون بپوشانید تا در معرض آلودگی و گردوغبار قرار نگیرد.

جمع بندی نهایی

لول کردن و تا زدن فرش ماشینی و دستباف معمولاً زمانی انجام می‌شود که شما قصد حمل و نقل داشته و یا دیگر فضای مناسبی برای پهن کردن فرش را نداشته باشید. توجه داشته باشید که لول کردن فرش به شیوه نادرست می‌تواند به تاروپود آسیب رسانده و ظاهر فرش را تحت تاثیر قرار دهد.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند. چنانچه در مورد هر یک از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

2 پاسخ

  1. سلام
    چند فرش داشتم به یک قالیشویی دادم به صورت لوله برد و لوله برگرداند اما وقتی پهن کردم متوجه شدم هنگام شست و شو چهار تا کرده بودند و از چندین جا حالت شکستگی پیدا کرد. دو سال گذشت کم کم حالت عادی پیدا کرد. چه ضمانتی هست قالیشویی بانو نیز همین کار را نکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *