کپک فرش چیست + بهترین روش های از بین بردن کپک فرش

کپک فرش

کپک فرش از مشکلات پرتکراری است که برای هر فرشی ممکن است، ایجاد شود. این مشکل، باعث ایجاد بوی بد و نامطوبع در فضا شده و حتی به بافت و تاروپود فرش نیز آسیب می‌رساند. همچنین کپک سیاه فرش می‌تواند برای سلامتی آسیب‌زا باشد و موجب بروز بیماری در انسان و حیوانات خانگی شود. اگر شما هم با این مشکل مواجهید و می‌خواهید بدانید که کپک فرش چیست و چرا ایجاد می‌شود و اینکه چگونه کپک فرش را از بین ببریم، محتوای این مقاله می‌تواند بسیار مفید باشد. با ما همراه باشید.

اگر به دنبال یک قالیشویی معتبر هستید که بدون نگرانی بابت آسیب به فرش‌ها بتوانید به آن‌ها اعتماد کنید، با قالیشویی بانو تماس بگیرید. ما ضمن بهره‌گیری از بهترین ابزارها و متدهای روز بازار، از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم با ارائه خدمات باکیفیت، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.

کپک فرش چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

همانطور که می‌دانید کپک نوعی قارچ ذره بینی است که به دلیل وجود رطوبت ایجاد می‌شود. کپک‌ها می‌توانند در هر محیطی حتی روی سطح فرش و تاروپود آن نیز رشد کنند. نشانه های کپک فرش در در مراحل اولیه قابل دیدن نبوده و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند؛ اما رشد قارچ‌ها موجب می‌شود تا الیاف فرش آسیب دیده و در معرض پوسیدگی قرار بگیرد.

تفاوتی ندارد که فرش شما از پشم باشد یا پنبه، در هر صورت فرش‌ها در صورت قرار گرفتن در شرایط نامساعد ممکن است کپک زده و باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری شوند.

«معمولاً فرش‌هایی که تاروپود آن‌ها از پنبه تشکیل شده، بعد از کپک زدن به طور کامل از بین می‌روند. اما فرش هایی که تاروپودشان از پنبه و پشم است تنها بخش پنبه آن آسیب می‌بیند.»



پیشنهاد مطالعه: یکی از راه‌های ترمیم فرش‌های آسیب دیده، قلم زنی آن‌هاست. اگر می‌خواهید بدانید منظور از قلم زنی چیست و در چه مواقعی به این کار نیاز پیدا می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ قالیشویی بانو مقاله قلم زنی فرش را مطالعه کنید.



نشانه های کپک فرش

از بین بردن کپک فرش در منزل

برای از بین بردن کپک روی فرش روش‌های متفاوتی وجود دارند. در بسیاری از موارد و در مراحل ابتدایی،‌ می‌توانید خودتان در خانه و با استفاده از تکنیک‌های خانگی جلوی آسیب و پوسیدگی فرش را بگیرید. توجه داشته باشید که اگر فرش شما آسیب دیده و پوسیدگی روی تاروپود آن تاثیر گذاشته، بهتر است هرچه سریع‌تر از یک متخصص برای شناسایی و مرمت کمک بگیرید.

  • برای حذف کپک از روی فرش ابتدا باید تمام در و پنجره‌ها را باز کنید تا فرش در معرض جریان هوا قرار بگیرد. این کار رطوبت موجود در فرش را کاهش داده و به از بین رفتن بوی نامطبوع فرش کمک می‌کند. در مرحله بعدی و برای تمیز کردن فرش می‌توانید از شوینده‌های شیمیایی مناسب استفاده کنید.
  • همچنین قرار دادن فرش در معرض نور خورشید، برای یک تا دو روز، می‌تواند در از بین بردن این مشکل، کمک کننده باشد. توجه داشته باشید که اگر رطوبت به عمق فرش شما رسوخ کرده باشد، به این سادگی برطرف نخواهد شد و به به زمان بیشتری نیاز دارد.
  • یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای از بین بردن کپک روی فرش و رطوبت آن، استفاده از جوش‌شیرین است. جوش شیرین رطوبت را به خود جذب کرده و بوی بد فرش را از بین می‌برد. برای این کار باید مقداری جوش شیرین روی محل کپک‌زده ریخته و کمی صبر کنید تا به خورد فرش برود. سپس محل موردنطر را به طور کامل و با دقت جاروبرقی بزنید.
  • اسپری کردن مقداری سرکه سفید روی محل کپک زده فرش نیز می‌تواند به تمیز کردن آن کمک کند.
  • روش بعدی که می‌توانید از آن برای رفع این مشکل استفاده کنید، شوینده ضد قارچ است. دستورالعمل استفاده از این شوینده‌ها روی بسته‌بندی آن‌ها ذکر شده است.


پیشنهاد: از دیگر خدماتی که به بهترین نحو در اختیار مشتریان گرامی بانو قرار می‌گیرد، شستشوی مبل است. اگر قصد استفاده از این خدمات را دارید، می‌توانید از طریق سایت ما اقدام کرده و یا با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



پاک کردن

عوارض کپک زدن فرش

از مهم‌ترین عوارض وجود فرش کپک زده در خانه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی بینی
  • خس خس سینه
  • ناراحتی‌های چشمی
  • بروز مشکلات تنفسی
  • سرفه و مشکلات ریوی
  • حساسیت‌های پوستی

از طرف دیگر کپک روی فرش می‌تواند برای کودکان، حیوانات خانگی و افراد مسن بسیار مضر باشد و مشکلات جدی‌تری برای آن‌ها ایجاد کند. در مراحل اولیه و زمانی که فرش شما کپک می‌زند، ممکن است در ظاهر فرش، چیز زیادی قابل مشاهده نباشد. با این‌حال، این موضوع می‌تواند باعث پوسیده شدن تاروپود فرش و از بین رفتن تدریجی آن شود.

در واقع کپک زدن فرش به معنی پوسیدگی تدریجی نخ‌های به کار رفته در تار و پود آن بوده که در نهایت می‌تواند ظاهر آن را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد.



پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید بدانید که نرخ قالیشویی به چه صورت است و این شرکت‌ها برای هر خدمات، چه مبلغی را دریافت می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم حتما محتوای مقاله قیمت قالیشویی در تهران را مطالعه کنید.



عوارض کپک زدن فرش

جلوگیری از کپک زدن فرش

پیشگیری بهتر از درمان است! به طور کلی باید بدانید که کپک‌ها در شرایط مرطوب رشد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است از گذاشتن فرش در مکان‌های مرطوبی مانند حمام و آشپزخانه اجتناب کنید.

همچنین اگر به هر دلیلی فرش‌ها خیس شد، برای برطرف شدن کامل رطوبت، آن‌ها را در معرض هوا قرار دهید. با توجه به موقعیت آشپزخانه، فرش‌ها همیشه در معرض آلودگی بوده و پاک کردن لکه از روی آن‌ها کاری همیشگی است. اگر قصد دارید تنها با یک فرچه آلودگی‌ها را از سطح فرش از بین ببرید، در انتهای کار مطمئن شوید که فرش حتما خشک شده است.

«استفاده از تهویه مناسب و باز کردن درب و پنجره می تواند به از بین بردن رطوبت کمک زیادی کند.»



پیشنهاد: قالیشویی بانو با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در نقاط متفاوت تهران به دنبال آن بوده است تا بهترین خدمات را با بالاترین سرعت در اختیار مشتریان بگذارد. اگر به دنبال بهترین قالیشویی شرق تهران هستید، حتما با ما تماس گرفته و یا از سایت اقدام کنید.



جمع بندی نهایی

باید قبول کرد که از بین بردن کپک فرش کار چندان ساده‌ای نیست و اگر  زمانی فرش‌ها با این مشکل مواجه شد، بهترین کار استفاده از خدمات متخصصان در سریع‌ترین زمان ممکن است. اما اگر این مشکل در مراحل ابتدایی خود بود، با استفاده از روش‌هاس گفته شده می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشند. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *