قلم زنی فرش چیست؟ هرچه باید در مورد قلم کاری فرش بدانید!

قلم زنی فرش

فرش از محبوب‌ترین زیراندازها و المان‌های دکوراسیون داخلی منازل به خصوص در ایران شناخته می‌شود که به دلیل قرارگیری در زیر پا به سرعت کثیف شده و نیاز به شستشو پیدا می‌کند. برخی فرش‌ها خصوصاً فرش‌های دستباف، بعد از شسته شدن غیر اصولی، با مشکلاتی مانند بور شدگی یا اختلاط رنگ مواجه شده و در نهایت نیز ظاهر ناپسندی پیدا می‌کنند. از آنجایی که فرش قیمت بالایی دارد، جایگزین کردن آن می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد؛ به همین دلیل بهترین روش تعمیر، ترمیم و احیای آن است. قلم زنی فرش یکی از رایج‌ترین راهکارهای احیای رنگ فرش بوده و می‌تواند فواید متعددی نیز داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا با هم بررسی کنیم که منظور از قلم زنی فرش چیست.

پس اگر قصد خرید فرش جدید دارید، دست نگه داشته و ابتدا این مقاله را مطالعه کنید تا بببینید آیا می‌توان فرشتان را تعمیر کرد یا خیر!

همانطور که گفتیم شستشوی فرش کاری اصولی است که در صورت عدم رعایت نکات مهم این کار، می‌توان مشکلات جدی را برای فرش ایجاد کرد. به همین دلیل استفاده از خدمات بهترین قالیشویی معتبر تهران بهترین و هوشمندانه‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. برای دریافت باکیفیت‌ترین خدمات از قالیشویی بانو می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • آشنایی با مفهوم قلم زنی فرش
  • دلایل رنگ‌دهی فرش‌ها
  • آشنایی با فواید قلم زنی فرش دستباف
  • قلم کاری فرش در خانه
  • آموزش مراحل قلم زنی فرش
  • سخن پایانی

منظور از قلم زنی فرش چیست؟

فرش‌های دستباف برخلاف فرش‌های ماشینی از مواد اولیه طبیعی مختلفی مانند پشم، ابریشم، نخ و… ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل ممکن است در اثر استفاده از مواد شوینده نامناسب، دچار اختلاط و تغییر رنگ شده و یا رنگ آن‌ها بور شود. در این زمان است که قلم زنی یا قلم کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ منظور از این کار، اصلاح، تغییر یا یکدست کردن رنگ فرش‌های دستباف است که در زمان رطوبت دچار ترکیب رنگ شده‌اند.

این کار توسط یک چوب نازک استوانه‌ای انجام می‌شود که یک سر آن با پارچه یا پنبه پیچیده شده و در نهایت با استفاده از مواد رنگ‌بر، رنگ دلخواه به فرش زده می‌شود. تفاوت رنگ‌برداری و قلم‌زنی فرش در این است که رنگ‌برداری معمولاً برای کل فرش و یا لکه‌های بزرگ انجام می‌شود؛ در حالیکه قلم‌زنی می‌تواند برای نقاط خاص و لکه‌های کوچکی از فرش انجام شود.

«قلم‌زنی یک کار تخصصی و ظریف است و حتماً باید توسط افراد ماهر و باتجربه انجام شود.»



پیشنهاد مطالعه: فرش دستباف نیز درست مانند هر فرش دیگری ممکن است مشکل و عیوبی داشته باشد. اگر می‌خواهید با این عیوب آشنایی داشته باشید تا در زمان خرید با مشکل مواجه نشوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما محتوای مقاله آشنایی با عیوب فرش دستباف را مطالعه کنید.



قلم کاری چیست

چرا فرش دستباف رنگ می‌دهد؟

همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم، جنس الیاف و مواد به کار رفته در فرش‌های دستباف، در مقایسه با سایر فرش‌های ماشینی متفاوت است؛ به همین دلیل شرایط نگهداری و شستشوی متفاوتی نیز خواهند داشت. رنگ دهی فرش‌های دستباف می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کیفیت پایین رنگ و جنس فرش

کیفیت رنگ و جنس الیاف به کار رفته در فرش‌های دستباف، می‌تواند نقش پررنگی در ماندگاری و طول عمر آن‌ها داشته باشد. در اصل هرچقدر که کیفیت رنگ و الیاف به کار رفته در فرش پایین‌تر باشد، احتمال تغییر رنگ، اختلاط رنگ، بور شدن و… نیز بیشتر می‌شود.



پیشنهاد: از دیگر خدماتی که توسط قالیشویی بانو با بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، شستشوی مبل است. ما ضمن برخورداری از بهترین ابزارها و متدهای روز دنیا و بهره‌گیری از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه به دنبال آن هستیم تا پاسخ اعتماد شما را به بهترین شکل داده و شما را به دوست همیشگی خود تبدیل کنیم.



  • استفاده از شوینده‌های نامناسب

نحوه شستشو و مواد شوینده‌ای که برای در زمان تمیز کردن فرش دستباف استفاده می‌کنید، از اهمیت بالایی برخوردارند. استفاده از شوینده‌های نامناسب و غیراستاندارد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرش وارد کرده و باعث اختلاط رنگ آن شود. برای انتخاب شوینده حتماً باید به جنس الیاف فرش، نوع رنگ‌ها، قدرت اسیدی شوینده، دمای آب و… توجه شود.

«حتما پیش از استفاده از این مواد شوینده حتماً تست رنگ را انجام دهید تا از بروز خسارت‌های بیشتر جلوگیری کنید.»

  • عدم شستن اصولی

علاوه بر استفاده از مواد شوینده نامناسب، عدم شستشوی اصولی نیز می‌تواند در رنگ دهی فرش‌ها تاثیرگذار باشد. در حقیقت برای شستشوی یک فرش نیاز است که مراحل مختلفی مانند گردگیری، لکه‌گیری، شستشو، آبکشی و خشک کردن به دقت انجام شود. به یاد داشته باشید که اگر هر کدام از این مراحل به درستی انجام نشوند، تغییر رنگ و رنگ دهی فرش کمترین مشکلی است که می‌تواند برای شما پیش آید.

در نتیجه بهترین روش برای شستشوی انواع فرش‌های ماشینی و دستباف استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است که از نیروهای متخصص، تجهیزات اتوماتیک و مدرن، مواد شوینده مناسب و… استفاده می‌کنند.



پیشنهاد مطالعه:‌ اگر می‌خواهید قیمت شستن فرش را بدانید و در زمان شستشو، مبلغی بیش از آنچه باید، پرداخت نکنید، پینشهاد می‌کنیم حتما از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: نرخ قالیشویی .



عدم شستن اصولی

آشنایی با فواید قلم زنی فرش

همان‌طور که گفتیم دلایل مختلفی برای آسیب‌های وارده به فرش دستباف (اختلاط رنگ، رنگ پس دادن و…) وجود دارد. در این صورت قلم زنی فرش می‌تواند بهترین روش و راهکار برای برطرف کردن این مشکلات باشد. مهم‌ترین فوایدی که می‌توان برای این کار برشمرد عبارتند از:

  • افزایش زیبایی و جذابیت فرش
  • احیای رنگ و بازگشت رنگ اصلی به فرش
  • امکان احیا و ترمیم فرش‌ها مطابق با سلیقه خود
  • جلوگیری از صرف هزینه‌های زیاد برای جایگزینی فرش‌ها

آیا می‌توان قلم زنی فرش را در خانه انجام داد؟

امروزه به واسطه دسترسی به بسیاری از تجهیزات، مواد مختلف و آموزش‌های گوناگون، افراد تلاش می‌کنند که مشکلات و چالش‌های خود را شخصاً برطرف کنند؛ در بسیاری از مواقع نیز استفاده از روش‌های خانگی می‌تواند به خوبی جواب بدهد.

قلم زنی فرش برخلاف بسیاری از کارهای دیگر یک کار کاملاً تخصصی و حرفه‌ای بوده و افراد عادی نمی‌توانند به راحتی آن را در منزل انجام دهند؛ حتی احتمال آنکه آسیب بیشتری به فرش وارد کنند نیز وجود خواهد داشت. در اصل شاید روش‌هایی مانند لکه‌گیری، درخشان کردن و حتی رفو کردن فرش را بتوان در منزل و با بهره‌مندی از لوازم مختلف انجام داد اما توصیه می‌شود که عملیات قلم کاری را به شرکت‌های قالیشویی و افراد متخصص واگذار کنید.



پیشنهاد: قالیشویی بانو با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در شهر تهران به دنبال آن بوده است که بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت در اختیار شما بگذارد. پس اگر به دنبال بهترین قالیشویی جنوب تهران هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.



آیا پس از قلم کاری، رنگ فرش ثابت می‌ماند؟

قلم زنی می‌تواند تحت تأثیر عوامل و شرایط مختلفی باشد. به همین ترتیب نیز ثبات و ماندگاری آن متأثر از نحوه انجام کار و دقت در اجرای آن است. در حقیقت لازم است که علت رنگ دهی فرش به درستی مشخص شود تا تثبیت رنگ فرش به درستی عملی شود. برای حفظ و نگهداری فرش قلم زنی شده لازم است که نکات مختلفی رعایت شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • محافظت از فرش در برابر نور خورشید و عدم استفاده از مواد شوینده نامناسب و آب داغ
  • انجام عملیات در زمان مناسب؛ به طوری که بعد از انجام عملیات تا مدتی شستن و استفاده از مواد شوینده ممنوع خواهد بود.
  • عدم استفاده از لکه برهای قوی برای تمیز کردن فرش‌های دستباف بعد از قلم کاری؛‌ برای این کار می‌توان از مقدار کمی شامپو، آب سرد و یک دستمال تمیز استفاده کرد.

مراحل قلم زنی فرش

همانطور که شستشوی فرش از تعداد مراحل مختلفی تشکیل می‌شود برای قلم زنی فرش نیز باید مراحل مختلفی پشت سر گذاشته شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱. شناسایی آسیب فرش و تداخل رنگ‌ها

در مرحله اول کارشناس باید مواردی همچون پوسیدگی، پارگی، نخ‌نما شدن و… را شناسایی کند تا در صورت نیاز به رفوگری، این کار قبل از قلم زنی انجام شود. همچنین باید دلیل اصلی اختلاط رنگ فرش مشخص شود؛ زیرا قلم کاری فرش باید بر اساس دلیل اصلی رنگ دهی و اختلاط انجام شود.



پیشنهاد مطالعه: کیسی فرش می‌تواند خانه شما را به شدت شلخته نشان دهد. اگر شما هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید، مطالعه محتوای مقاله رفع کیسی فرش می‌تواند برای شما مفید باشد.



۲. شستشو و ترمیم آسیب

با توجه به آنکه بعد از انجام قلم‌زنی فرش بهتر است که برای مدت‌ها از شستن فرش خودداری کرد بهتر است که قبل از انجام عملیات قلم‌زنی فرش به خوبی و با روش‌های اصولی و مواد شوینده مناسب شسته شده و از آسیب‌های دیگر آن ترمیم و تعمیر شود.

۳. لکه‌گیری فرش

در مرحله سوم نیز لازم است که عملیات لکه‌گیری فرش انجام شده و هرگونه لکه موجود بر روی سطح فرش تمیز شود. لکه‌گیری نیز کاری تخصصی بوده و باید توسط افراد متخصص و با مواد مناسب انجام شود.

۴. رنگ گذاری و قلم زنی فرش

بعد از انجام مراحل گفته شده لازم است که رنگ گذاری انجام شود. برای این کار ابتدا باید رنگ مناسب و باکیفیتی انتخاب شود به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه تداخل رنگی در فرش وجود نداشته باشد. رنگ شیمیایی یا گیاهی باید بر اساس نوع و جنس الیاف فرش انتخاب شود و از ابزارهای تخصصی و مناسبی برای رنگ گذاری استفاده شود. چنانچه این مرحله با دقت و تمرکز بالا انجام نشود رنگ‌های فرش تصنعی جلوه می‌کنند و باعث زشت شدن ظاهر آن خواهد شد.

۵. تثبیت رنگ

تثبیت رنگ آخرین مرحله از قلم‌زنی فرش است تا ماندگاری آن افزایش پیدا کند. تثبیت رنگ با استفاده از بخور داغ انجام می‌شود و حتماً باید در انجام آن دقت و توجه زیادی داشت در غیر این صورت ممکن است حتی باعث آسیب مجدد فرش شود.

جمع‌بندی نهایی

فرش‌های دستباف ممکن است در اثر عواملی همچون تابش نور خورشید، استفاده از مواد شوینده نامناسب در شستن آنها، کیفیت پایین رنگ و جنس الیاف آن، عدم شستشوی اصولی و … دچار تغییر رنگ، اختلاط رنگ و بور شدن شوند و برای احیای این موارد باید از قلم‌زنی استفاده کرد. قلم‌زنی می‌تواند مزیت‌های متعددی همچون احیای رنگ‌ها، افزایش زیبایی و جذابیت فرش، کاهش هزینه‌ها و … داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *