پود گذاری فرش چیست؟ دسته‌بندی فرش براساس پود گذاری

پود گذاری فرش

فرش‌ها یکی از محبوب‌ترین زیراندازهایی است که در هر خانه‌ای به خصوص خانه ایرانیان پیدا می‌شود. انواع و طراح‌های متفاوتی از فرش در بازار وجود دارد که هر کس با توجه به سلیقه، دکوراسیون محیط و یوددجه خود می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. از مهم‌ترین فاکتورهایی که کیفیت فرش نهایی را تعیین می‌کند تار و پود و رج گذاری است. پود گذاری که از مهم‌ترین مراحل بافت فرش به شمار می‌رود، به آخرین مرحله پس از کامل شدن بافت فرش گفته می‌شود که در آن نخ‌هایی از روی فرش عبور داده شده و با دفه کوبیده می‌شوند تا باعث شوند دوام و پایداری رج‌ها افزایش پیدا کند. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که منظور از پود گذاری فرش چیست و این موضوع چه تاثیری بر کیفیت فرش نهایی دارد؛ با ما همراه باشید.

اگر به دنبال یک قالیشویی ارزان هستید که در کنار قیمت منصفانه، کیفیت بالایی نیز داشته باشد، بانو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. ما ضمن استفاده از بهترین ابزارها و متدهای روز دنیا از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا در نهایت با ارائه خدمات مناسب، شما را به یکی از دوستان همیشگی خود تبدیل کنیم.

پود چیست؟

اسکلت و ساختمان اصلی فرش نخ‌هایی هستند که به صورت عمودی بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. نخ‌های عمودی فرش تار هستند و نخ‌هایی که به شکل افقی و بعد از هر ردیف رج گذاری از میان نخ‌های تار عبور داده می‌شوند، به عنوان پود شناخته می‌شوند. برای درک بهتر، پود عملکردی مشابه با ملات ساختمان‌سازی داشته و باعث افزایش دوام و پایداری ردیف‌های رج فرش می‌شود.

«به کار بردن پود ضخیم باعث استحکام گره‌ها شده و کیفیت فرش را افزایش می‌دهد. همچنین پودهای نازک نرمی، لطافت و ظرافت فرش‌ها را افزایش می‌دهند.»

نخ پود چیست

پود گذاری فرش چیست؟

به صورت کلی در زمان بافت فرش باید رج‌ها و گره‌ها به صورت ردیفی بر روی یکدیگر قرار بگیرند. برای آینکه این ردیف‌ها اتصال محکم‌تری داشته باشند، بعد از بافت هر ردیف و اطمینان از سفت بودن آن‌ها یک ردیف پود به صورت عمودی بر روی تار فرش قرار می‌گیرد. در اصل نخی که بر روی گره‌ها قرار می‌گیرد، پود بوده و به صورت یک در میان از بین نخ‌های تار فرش عبور داده می‌شود.

«جنس نخ پود می‌تواند از مواد مختلفی مانند پنبه، پشم، ابریشم و… باشد؛ این موضوع بر قیمت نهایی فرش تاثیرگذار است.»



پیشنهاد مطالعه: عیوب مختلفی در فرش‌ها خصوصا فرش‌های دستباف ممکن است وجود داشته باشد که بر قیمت فرش ما تاثیر می‌گذارد. اگر با این موارد آشنا نباشید، در زمان خرید ممکن است با مشکل مواجه شوید. برای آشنایی با این مشکلات پیشنهاد می‌کنیم حتما به وبلاگ قالیشویی بانو مراجعه کرده و از محتوای مقاله معایب فرش دستباف استفاده کنید.



پود گذاری فرش چیست

انواع پود گذاری فرش

همان‌طور که گفته شد هدف اصلی از پود گذاری ، تحکیم ردیف‌های گره فرش و ایجاد ماندگاری در آن‌هاست. برای اینکه این استحکام به شیوه بهتری انجام شود، پود گذاری به دو صورت اجرا می‌شود؛ پود ضخیم و نازک. در  ادامه هر کدام از این موارد را به ضکل کامل‌تری توضیح می‌دهیم.

  • ضخیم

پود ضخیم در حقیقت نخی است که از ضخامت بالایی برخوردار بوده و نمره آن می‌تواند از ۵ تا ۱۰ متفاوت است. تعداد این نخ‌ها در رج شمارهای مختلف متفاوت است و وظیفه دارند گره‌ها را بر روی همدیگر خوابانده و افزایش استحکام فرش را شامل شوند. برای پود گذاری ضخیم، لازم است که با دفه، ضرباتی با نیروی یکسان به آن وارد کنید تا به مرور زمان گره‌ها شل نشوند.

  • نازک

پود نازک نیز نوعی نخ است که ضخامت بسیار کمتری در مقایسه با پود ضخیم دارد و معمولاً جنس آن از پنبه است. این پودها نیز در نمره‌های مختلفی همچون بیست، سی و دو و چهل وجود دارند و ممکن است بنا به نیاز از دو الی شش نخ در هر رج استفاده شود.

«پود نازک علاوه بر افزایش استحکام و مقاومت فرش، باعث افزایش ظرافت و زیبایی آن نیز می‌شود.»



پیشنهاد: قالیشویی بانو با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در سراسر تهران به دنبال آن است که بهترین خدمات را با سرعتی بالا در اختیار تمامی مشتریان در نقاط متفاوت شهر تهران بگذارد. اگر به دنبال بهترین قالیشویی جنوب تهران هستید، حتما با شماره ۱۴۴۳ تماس بگیرید.



انواع پود

انواع فرش از نظر پود گذاری

فرش‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شوند که رایج‌ترین آن‌ها طرح و رنگ، تعداد تراکم، اندازه و ابعاد، نوع بافت و… است. اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی‌تری آن‌ها را بررسی کنیم، باید فاکتورهایی مانند نحوه پودگذاری را نیز در نظر داشته باشیم.

به صورت کلی پود گذاری فرش، آن‌ها را به سه دسته اصلی تقسیم می‌کند که عبارتند از:

۱. فرش‌های تخت بافت

این فرش‌ها از انعطاف‌پذیری بسیار زیادی برخوردارند و برای پودگذاری آن‌ها فقط از یک نخ پود ضخیم استفاده می‌شود.

۲. فرش‌های نیم لول بافت

برای این فرش‌ها از دو نخ پود با ضخامت یکسان استفاده می‌شود و نیازی به کوجی ندارند.



پیشنهاد مطالعه: از دیگر مواردی که بر روی کیفیت نهایی فرش تاثیر گذاشته و نقش مهمی بر قیمت آن دارد، می‌توان به تراکم فرش اشاره کرد. اگر می‌خواهی بدانید منظور از تراکم فرش چیست، حتما از لینک مقابل استفاده کنید: بهترین تراکم فرش .



انواع فرش از نظر پود گذاری

۳. پود گذاری فرش: لول بافت

برای پود گذاری این فرش‌ها از دو پود ضخیم و نازک استفاده می‌شوند و نیازی به کوجی نیست. این فرش‌ها در مقایسه با دو فرش دیگر انعطاف‌پذیری کمتری داشته و در مقابل وزن بالاتری دارند.

«البته در کنار این سه نوع پود گذاری فرش، نوع دیگری تحت عنوان کرباس باف وجود دارد که بر خلاف دیگر موارد که پود بر گرد تارهای چله به صورت مواج حرکت می‌کند، پود حالتی سفت و کشیده داشته و تارهای چله دارای حرکت مواج هستند.»



پیشنهاد: اگر به دنبل یک قالیشویی معتبر هستید که بدون نگرانی بابت کیفیت خدمات ارائه شده، امانتی‌هایتان را به آن‌ها بسپارید، می‌توانید وارد صفحه قالیشویی آنلاین بانو شده و در آن صفحه، فرم موجود را پر کنید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.



جمع‌بندی نهایی

پود گذاری فرش یکی از مهم‌ترین مراحل بافت آن‌ها به شمار می‌رود و برای این کار از دو نوع نخ نازک و ضخیم برای افزایش استحکام گره‌ها و کیفیت فرش استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم این مورد تاثیر مستقیمی بر کیفیت نهایی فرش داشته و قیمت را به شکل تاثیرگذاری تغییر می‌دهد.

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما سودمند بوده باشد. چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *