نحوه اتوکشی فرش در قالیشویی چگونه است؟

اتوکشی فرش

اتوکشی فرش برای مواقعی توصیه می‌شود که فرش به دلایل گوناگون، دچار مشکلات مختلفی مانند چین و چروک و همچنین برجستگی‌های ناخواسته شده است. این کار اغلب در قالیشویی‌ها پس از شستشوی فرش انجام گرفته و مزایای زیادی را برای فرش یا قالی شما به دنبال دارد.

شایان ذکر است که اتوکشی فرش به تخصص و زمان زیادی نیاز دارد و به همین دلیل بهتر است؛ پیش از هر چیز با تحقیق کافی، بهترین قالیشویی را یافته و فرش‌های خود را به آن‌ بسپارید. در ادامه با روند و مزایای این کار آشنا خواهیم شد.

اتوکشی فرش چیست؟

اغلب پیش می‌آید که فرش‌ها پس از چند بار شستشو در منزل به دلیل خشک کردن نامناسب دچار زردی یا حتی کپک می‌شوند. همچنین نبود فضای کافی در بسیاری از آپارتمان‌ها و پهن کردن فرش روی سطوح نامناسب باعث می‌شود که چین‌ و چروک‌های بزرگی روی فرش برجا بماند. این مشکل مطمئنا به ظاهر فرش، آسیب وارد کرده و اهمیت اتوکشی فرش را بیش از پیش به ما نشان می‌دهد.

ما در یک مقاله به موضوع دلایل زرد شدن فرش بعد از شستشو پرداختیم که می توانید آن ار مطالعه کنید.

مراحل اتوکشی فرش

این کار اغلب توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک و بدون دخالت انسان صورت می‌گیرد. البته اتوکشی فرش‌های دستباف و نفیس باید با ظرافت بسیار بیشتری انجام شود تا هیچ آسیبی به بافت و الیاف آن وارد نشود.

اتوکشی فرش شامل مراحل زیر می‌شود:

  1. فرش‌ها پس از شستشوی کامل و خشک شدن در جهت خواب وارد دستگاه می‌شوند.
  2. بخش پرزگیر دستگاه، تمامی پرزهای اضافی و مرده را از سطح فرش زدوده و سطحی صاف به وجود می‌آورد.
  3. با استفاده از بخار شویی، حرارت فرش تا میزان مناسبی افزایش پیدا می‌کند.
  4. غلطک دستگاه به شیوه‌ای ملایم روی فرش کشیده می‌شود.
  5. فرش توسط دستگاه به آرامی لول شده و از آن خارج می‌شود.

مزایای اتوکشی فرش

اگرچه اتوکشی فرش در میان عمده مردم به خوبی جا نیفتاده است، اما مزایای زیادی در پی دارد که در ادامه با هم خواهیم دید:

  • صاف کردن هرگونه چین و چروک فرش
  • یکدست کردن بافت و پرزهای فرش
  • افزایش زیبایی و لطافت فرش
  • افزایش طول عمر فرش 

علاوه بر موارد بالا، دستگاه اتوکشی فرش در قالیشویی می‌تواند بسیاری از لکه‌های غیر قابل شستشو را به صورت کلی از بین ببرد. تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریختن روغن بر روی فرش یا موکت نسبت به موارد دیگر بسیار سخت‌تر است و تنها با استفاده از افزایش حرارت آن‌ها ممکن خواهد بود. به همین خاطر، بعضی از قالیشویی‌ها فرش را قبل و بعد از شستشو، اتوکشی می‌کنند.

اتوکشی فرش در منزل

آیا می‌دانستید که امکان اتوکشی فرش در منزل وجود دارد؟ این کار بیشتر با هدف از بین بردن چین و چروک‌های جزئی و یک‌دست کردن بافت فرش انجام می‌شود. به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید فرش دستباف یا نفیس خود را در خانه اتو بکشید و حتما باید از خدمات یک قالیشویی معتبر برای این کار استفاده کنید.

  1. ابتدا پنجره‌ها را به صورت کامل باز کنید؛ چرا که به هوای آزاد احتیاج خواهید داشت.
  2. قسمتی از فرش را با استفاده از آب‌پاش نم‌دار کنید.
  3. مخزن اتو را با آب پر کرده و آن را روی قسمت تولید بخار قرار دهید. اتو را روی دمای متوسط تنظیم کنید.
  4. پارچه‌ای سفید و تمیز بر روی فرش پهن کرده و اتو را به آرامی در جهت خواب فرش روی آن بکشید.

در زمان اتوکشی فرش در منزل هیچ‌گاه از پارچه رنگی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است رنگ آن بر روی فرش باقی بماند. همچنین بعد از اتمام این مراحل با استفاده از یک شانه (با دندانه‌های ریز) فرش را با ملایمت هرچه تمام‌تر شانه بکشید تا پرزهای آن به خوبی یک‌دست شوند.

نکات مهم در مورد اتوکشی فرش

فرش‌ها به مراقبت دائمی نیاز دارند و همواره باید سلامت آن‌ها را مد نظر داشته باشیم. معمولا فرش‌های نو و همچنین فرش‌هایی که به تازگی تعمیر شدند؛ به اتوکشی نیاز دارند.  همان‌طور که قبلا به آن اشاره شد، این کار توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک انجام می‌شود. به همین دلیل، قیمت دستگاه اتوکشی فرش معمولا بسیار بالا بوده و تنها قالیشویی‌های معتبر از آن برخوردار هستند.

قالیشویی بانو با برخورداری از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های شستشوی فرش ، هرگونه خدمات مربوط به لکه‌زدایی، ترمیم و اتوکشی فرش را به بهترین شکل ممکن به انجام می‌رساند. اگر به اطلاعات بیشتری در این مورد نیاز دارید، تنها با مشاورین ما تماس حاصل کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *