انتخاب بهترین رنگ فرش برای دکوراسیون منزل

بهترین رنگ فرش

خانه‌های ایرانی اغلب به عنوان مرکز تعاملات اجتماعی به شمار می‌روند و اعضای خانواده را برای گفتگو، بازی یا استراحت دور هم جمع می‌کنند. بنابراین، توجه به رنگ فرش و همچنین راحتی و تناسب آن با دیگر لوازم خانه از اهمیت زیادی برخوردار است. از سوی دیگر، توجه به دوام و سهولت شستشوی فرش در انتخاب فرش‌های خانه تاثیرگذار خواهد بود.

رنگ فرش بیش از هر عامل دیگری در خانه به فضای موجود، گرما و لطافت می‌بخشد. به همین دلیل است که روانشناسی رنگ فرش در سال‌های اخیر، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده و از عوامل مهم در انتخاب فرش‌های خانه محسوب می‌شود. نکات زیادی در انتخاب بهترین فرش برای دکوراسیون منزل نقش دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

‌انتخاب رنگ فرش

انتخاب رنگ فرش را می‌توان یک تصمیم کاملا شخصی دانست. این انتخاب نه تنها به سلیقه شخصی و سبک دکوراسیون شما بستگی دارد، بلکه باید مواردی مانند فضای مورد استفاده و نور طبیعی را نیز در نظر بگیرید. اما هنگام انتخاب از میان انواع رنگ فرش، باید به کدام موارد دکور خانه دقت کنید؟

اگر به دنبال انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی هستید، قبل از هر چیز مبل‌ها را در نظر بگیرید؛ چرا که محدودیت‌های بیشتری برای انتخاب رنگ مبل خواهید داشت تا رنگ فرش یا دیوارها. بیشتر مبل‌ها در چهار یا پنج رنگ ارائه می‌شوند و به همین دلیل باید بیشترین ملاحظه را در مورد تناسب میان انتخاب رنگ فرش و مبل داشته باشید. از آنجا که رنگ‌ دیوار تا حدودی نامحدود است، انتخاب آن را آخر از همه انجام دهید.

انواع رنگ فرش

انواع رنگ فرش

فرش به نوعی پایه و مبنای دکوراسیون خانه‌های ایرانی به شمار می‌رود که فضای کلی خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید، فرش‌ها در رنگ‌های زیادی ساخته می‌شوند که می‌توان مطابق سلیقه و اتاق مورد استفاده آن‌ها را انتخاب کنیم. هر کدام از رنگ‌ها تاثیر متفاوتی بر جای می‌گذارند. برای مثال، رنگ‌ فرش گرم محیطی دلپذیر و ملایم را در اتاق نشیمن به وجود می‌آورد.

رنگ‌های خنثی

محبوبیت بسیار زیاد رنگ‌های خنثی دلیل خوبی دارد. فرش‌ها تاثیر زیادی بر محیط خانه گذاشته و رنگ‌های روشن نیز در فضای وسیع کاملا غالب هستند. همچنین تعویض فرش به هزینه زیادی نیاز دارد و معمولا هرچند سال یک بار اتفاق می‌افتد؛ به همین خاطر، بکارگیری رنگ‌های خنثی انتخابی مناسب و اقتصادی خواهد بود. به عنوان مثال، رنگ فرش طوسی که به همراه رنگ زرد به عنوان رنگ فرش سال معرفی شده است؛ به راحتی با مبلمان، دیوارها و لوازم دیگر خانه ست خواهد شد.

متخصصین دکوراسیون داخلی در حال حاضر رنگ‌های خنثی، از جمله رنگ فرش نسکافه ای، رنگ‌های گرم و همچنین رنگ فرش فیلی را بیش از گزینه‌های دیگر می‌پسندند. فرش‌های پررنگ می‌توانند برای مدتی کوتاه جلوه‌ای خاص به خانه ببخشند، اما در بلندمدت ممکن است خسته‌کننده شوند.

فرش‌های بربر (Berber)

اگر به دنبال تغییر در سبک دکوراسیون خانه هستید، فرش‌های بربر انتخابی بسیار مناسب هستند. این نوع فر‌ش‌ها که بیشتر در بازار با ترکیبات رنگی خاصی یافت می‌شوند؛ از دوام بسیار بالایی هم برخوردارند. همچنین ساختار لایه لایه فرش‌های بربر باعث می‌شود که بتوان از دو یا چند رنگ متنوع برای ساخت آن‌ها استفاده کرد. رنگ فرش گردویی از محبوب‌ترین گزینه‌های مورد استفاده در فرش‌های Berber است که گاهی اوقات با رنگ سفید ترکیب می‌شود.

رابطه میان سبک زندگی و رنگ فرش

سبک زندگی باید هنگام انتخاب بهترین رنگ فرش برای اتاق‌های خانه مد نظر قرار گیرد. برای مثال، فرش‌های دستباف برای خانه‌های دارای بچه‌های کوچک و حیوانات خانگی توصیه نمی‌شود؛ چرا که رنگ سفید فرش پس از مدتی به دلیل آلودگی، کاملا محو خواهد شد و به همین دلیل تمیز کردن فرش روشن یک مقدار سخت و تخصصی است.

به یاد داشته باشید که فرش طلایی رنگ، آلودگی‌های بیشتری را نسبت به رنگ‌های دیگر نشان می‌دهد. به همین ترتیب، اگرچه فرش‌های تیره رنگ لکه‌ها را بهتر پنهان می‌کنند؛ اما گرد و غبار بیشتری را می‌توان بر روی آن‌ها مشاهده کرد.

عوامل موثر دیگر در انتخاب فرش

رنگ فرش می‌تواند احساس کل اتاق را تغییر دهد و به همین خاطر باید آن را با دقت و هوشمندی زیاد انتخاب کنید. گرایش‌ افراد در طول زمان تغییر می‌کند. مطمئن شوید فرشی انتخاب می‌کنید که بعد از چند سال باز هم رنگ آن را دوست دارید. بنابراین، انتخاب جدیدترین رنگ فرش به معنای بهتر بودن آن نیست.

دوام، جنس الیاف (مانند اکریلین، پشمی یا پلی استر) و طراحی فرش از موارد دیگری هستند که باید هنگام انتخاب فرش به آن‌ها دقت کنید. همچنین اندازه فرش از نکات مهم در انتخاب فرش است. در گذشته، فرش‌ها به اندازه کل اتاق انتخاب می‌شدند تا کف اتاق کاملا پوشانده شود؛ اما امروزه با توجه به کفپوش‌های مورد استفاده در خانه‌های مسکونی ترجیح بر این است که اندازه فرش از اندازه کلی اتاق کمی کوچک‌تر باشد تا حداکثر یک طرف از مبلمان بر روی آن قرار بگیرند.

مطالبی که در بالا توضیح داده شد یکی از نکاتی برای انتخاب رنگ فرش می باشد.

نحوه مراقبت از رنگ فرش

تغییر رنگ فرش از جمله مشکلاتی است که با مرور زمان و به دلایل مختلف مانند تابش مستقیم نور آفتاب، لکه‌ و شستشوی نامناسب به وجود می‌آید. اصلی‌ترین علت زرد شدن فرش پس از شستن، استفاده از مواد شوینده نامناسب و همچنین خشک نکردن کامل فرش است. به همین خاطر سعی کنید شوینده‌هایی را به کار ببرید که محتوای شیمیایی کمی دارند و همچنین کف و رطوبت فرش را پس از شستشو کاملا تخلیه کنید.

رفع رنگ دادگی فرش

شاید بزرگ‌ترین مشکلی که مخصوصا برای فرش‌های دستباف به وجود می‌آید؛ رنگ دادگی آن‌ها است. به منظور از بین بردن رنگ دادگی فرش، ابتدا کمی ماست ترش را با مقدار کمی رنگ‌بر (مانند هیدروسولفیت) مخلوط کرده و به مدت چند دقیقه هم بزنید تا به خوبی در یکدیگر حل شوند. سپس این مخلوط را با استفاده از یک قلم‌موی نازک تنها بر روی نواحی رنگ داده و در جهت خواب فرش بمالید. سپس آن را با استفاده از یک سشوار خشک کنید یا اینکه اجازه دهید خود مخلوط به مرور خشک شود.

ما یک مقاله در مورد دلایل پس دادن رنگ فرش نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

رنگ برداری فرش دستباف به تخصص زیادی نیاز دارد و از همین رو بهتر است آن را به قالیشویی‌ های معتبر بسپارید. این قالیشویی‌ها برای رفع قاطی شدن رنگ فرش، قسمت‌های رنگ داده را شناسایی و سپس با استفاده از پودر رنگ فرش به صورت کامل ترمیم می‌کنند. همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، رنگ برداری فرش را می‌توان در منزل نیز انجام داد؛ اما احتمال آسیب بیشتر به فرش وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *