نکات و مورادی در مورد انتخاب رنگ فرش که باید رعایت کرد!

نکات طلایی در مورد انتخاب رنگ فرش

می‌توان گفت که فرش‌ها امروزه در تمامی خانه‌ها حضور پررنگی دارند و به یکی از اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون ساختمان‌ها تبدیل شده‌اند. امروزه فرش‌ها انواع مختلفی همچون دستبافت و ماشینی دارند و از نظر ابعاد، اندازه، طرح و نقش، تعداد شانه، رنگ، جنس الیاف و … از تنوع و تعدد بسیار زیادی برخوردارند. انتخاب رنگ فرش همواره چالش و دغدغه بسیاری از افراد بوده است چرا که رنگ فرش در کنار رنگ دیوار و مبلمان می‌تواند تاثیر زیادی در جذابیت و زیبایی خانه داشته باشد به همین دلیل لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی در زمان خرید فرش توجه شود. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب رنگ فرش‌ها و تاثیر آنها در دکوراسیون داخلی منازل پرداخته می‌شود

انواع رنگ فرش

پیشرفت علوم و تکنولوژی در دنیای امروز باعث شده است که صنعت فرش نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. امروزه تنوع رنگ و طرح در فرش‌های ماشینی به‌گونه‌ای است که افراد به‌سختی قادر به انتخاب رنگ‌های مناسب برای منازل خود خواهند بود. امروزه حتی فرش‌های دستبافت نیز از تنوع رنگ بسیار بالایی برخوردارند. به صورت کلی می‌توان از ده‌ها رنگ ترکیبی در فرش‌ها استفاده کرد اما معمولاً تعدادی از رنگ‌ها رواج و محبوبیت بیشتری در میان افراد دارند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • فرش‌هایی با رنگ زمینه کرم
  • فرش‌هایی با رنگ زمینه سورمه‌ای
  • فرش‌هایی با رنگ زمینه آبی
  • فرش‌های با رنگ زمینه گردویی
  • فرش‌های با رنگ زمینه لاکی
  • فرش‌های با رنگ زمینه کاربنی و فیروزه‌ای
  • فرش‌های با رنگ زمینه قهوه‌ای

به صورت کلی می‌توان گفت امروزه برای هر نوع سلیقه‌ای می‌توان رنگ فرش انتخاب کرد اما رنگ‌های بیان شده رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین رنگ‌ها خصوصاً در دکوراسیون و تزئینات ایرانی هستند.

تاثیر رنگ فرش در دکوراسیون

با توجه به آنکه فرش‌ها می‌توانند سطح وسیعی از فضای منزل را پوشش دهند انتخاب رنگ فرش می‌تواند اهمیت و ارزش بسیار زیادی داشته باشد. رنگ فرش می‌تواند با توجه به میزان مساحت خانه، میزان نورپردازی، رنگ دیوارها، رنگ وسایل منزل و مبلمان و … تاثیر زیادی در دکوراسیون داشته باشد. در حقیقت رنگ فرش‌ها می‌تواند باعث بزرگ‌تر و کوچک‌تر دیده شدن فضای خانه شود، به نورپردازی خانه کمک کند، انرژی، آرامش و احساس متفاوتی به ساکنین منتقل کند و در نهایت می‌تواند در روحیه افراد نیز تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

نکات اصلی در انتخاب رنگ فرش

به صورت کلی نمی‌توان هیچ قاعده، قانون و باید و نباید خاصی برای انتخاب رنگ فرش عنوان کرد چرا که در نهایت این انتخاب می‌تواند یک امر کاملاً سلیقه‌ای باشد. توجه به المان‌ها و پارامترهای مختلف می‌تواند در زیبایی و جذابیت بیشتر فرش و دکوراسیون منزل تاثیر مستقیمی داشته باشد چرا که ترکیب رنگ‌ها می‌تواند گاهی به شدت زننده و زشت باشد در حالی که می‌توان از ترکیب بهتری برای فضای خانه استفاده کرد. از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب رنگ فرش باید به آنها توجه داشت می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • رنگ دیوارها حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که امروزه از انواع رنگ‌ها، کاغذهای دیواری، یونولیت‌های دیوارپوش و … در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و رنگ فرش باید تناسب کافی با این موارد داشته باشد.
  • رنگ کف ساختمان نیز در انتخاب و تعیین رنگ فرش تاثیر قابل توجهی دارد. سنگ‌ها، سرامیک‌ها، پارکت‌ها و … هر کدام در انواع رنگ‌ها وجود دارند و می‌توانند تضاد و تناسب قابل توجهی با رنگ فرش ایجاد کنند.
  • نکته بعد در انتخاب رنگ فرش رنگ مبلمان، لوازم دکوری، پرده‌ها و … است و چنانچه رنگ فرش با این لوازم تناسب نداشته باشد می‌تواند از زیبایی فضای ساختمان کم کند.
  • توجه به میزان نور و نورپردازی ساختمان نیز می‌توان در انتخاب رنگ فرش بسیار مؤثر باشد. به صورت کلی نور باعث نمایش یک رنگ در طیف‌های مختلفی می‌شود و می‌تواند زیبایی، مساحت، انرژی و احساس موجود در فرش را تحت تاثیر قرار بدهد.
  • مساحت و ابعاد ساختمان نیز می‌تواند در انتخاب رنگ فرش بسیار تاثیر داشته باشد چرا که رنگ‌های می‌توانند در نمایش دادن ابعاد ساختمان نیز مؤثر باشند.

روانشناسی رنگ برای انتخاب فرش

به صورت کلی می‌توان گفت رنگ فرش‌ها از نظر روانشناسی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها دارای کاربردها، قابلیت‌ها و مزیت‌های متعددی هستند.

رنگ‌های گرم

به رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز و … گرم گفته می‌شود که باعث گرم‌تر نشان دادن فضا می‌شوند. رنگ قرمز نشان از اشتیاق، انرژی، خوشبینی و هیجان دارد و می‌تواند در رفتار و حتی خوراک افراد تاثیر داشته باشد به همین دلیل این فرش‌ها می‌توانند برای آشپزخانه انتخاب مناسبی باشند.

رنگ‌های سرد

این رنگ‌ها که طیف وسیعی مانند سبز، آبی و … را پوشش می‌دهند می‌توانند در انتقال حس آرامش به افراد نقش زیادی داشته باشند و معمولاً برای اتاق خواب استفاده می‌شوند. رنگ‌های سرد می‌توانند در میزان عملکرد قلب، دمای بدن، نشاط و سرزندگی و … مؤثر باشند و تمرکز و خلاقیت افراد را افزایش بدهند.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی مانند رنگ‌های سفید، سیاه، خاکستری، کرم، قهوه‌ای و … از جمله رنگ‌هایی هستند که معمولاً کاربردی همگانی دارند و می‌توانند برای سال‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. این رنگ‌ها معمولاً در اتاق‌های پذیرایی و هال استفاده می‌شوند.

بهترین رنگ فرش سال

محبوبت، تنوع و تعدد بالای فرش‌ها باعث شده است که افراد برای خرید و انتخاب خود دغدغه‌ها و چالش‌های متعددی داشته باشند و این باعث می‌شود که کمپانی‌های مختلفی مانند کمپانی پنتون یک رنگ خاص را به عنوان رنگ سال انتخاب کنند. در سال ۱۴۰۰ رنگ طوسی را به عنوان رنگ سال برای فرش انتخاب شد هرچند که این انتخاب رنگ یک قاعده و قانون به شمار نمی‌رود و در نهایت افراد بر اساس سلیقه خود، دکوراسیون داخلی منزل و سایر فاکتورها اقدام به انتخاب رنگ فرش خواهند کرد.

کدام رنگ فرش در شستشو دردسر دارد؟

روش و راهکار شستشوی فرش هر کدام می‌تواند باهم متفاوت باشد چرا که هر کدام از رنگ‌ها می‌توانند واکنش متفاوتی در برابر مواد شوینده داشته باشند. میزان اسیدی و قلیایی بودن مواد شوینده می‌توانند بر روی رنگ فرش‌ها مؤثر باشند. به صورت کلی رنگ‌های گرم در مقایسه با رنگ‌های سرد و خنثی حساسیت‌های بیشتری در نحوه شستشو داشته و لازم است که قبل از انجام عملیات شستشو تست رنگ بر روی هر کدام از آنها انجام شود.

ما یک مقاله در مورد دلایل رنگ پس دادن فرش در زمان شستشو نوشته ایم که می توایند آن را مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

در انتخاب رنگ فرش لازم است که به مواردی همچون رنگ دیوارها، رنگ کف ساختمان، رنگ لوازم داخلی منازل، میزان نورپردازی داخلی، ابعاد و اندازه‌ها ساختمان و فرش و … توجه ویژه‌ای شود چرا که هر کدام از رنگ‌های فرش می‌توانند خصوصیات و ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی داشته باشند. در حقیقت اصل و قانون ویژه‌ای برای انتخاب رنگ در فرش‌ها وجود ندارد اما توجه به نکات و پارامترهای عنوان شده می‌تواند در زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *