شستن فرش با پودر صابون {نکته های مهم شستن فرش با پودر صابون در منزل}

شستن فرش با پودر صابون

شستن فرش با پودر صابون یکی از روش‌های متداولی است که بسیاری از افراد با استفاده از آن آلودگی‌های سطحی قالی‌ها، موکت‌ها و فرش‌های خود را از بین می‌برند. اگر فرش‌هایتان لکه گرفته‌اند به‌راحتی می‌توانید با استفاده از این مواد آنها را شستشو دهید.

البته شستن فرش با پودر صابون نتیجه‌ای مثل شستشو با تجهیزات و مواد شوینده حرفه‌ای قالیشویی‌ها در بر ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به‌صورت حرفه‌ای تمام لکه‌ ها و کثیفی‌ های به‌وجود‌آمده در سطح قالی‌تان را از بین ببرید، پیشنهاد می‌دهیم حتماً به‌سراغ مراکز قالیشویی بروید.

مراکز قالیشویی تهران و شهر‌های دیگر بر اساس نوع آلودگی‌ها بهترین مواد از جمله پودر‌های صابون را برای از‌ بین‌ بردن لکه‌ ها استفاده می‌کنند. آنها همچنین در صورت وجود هرگونه مشکلی برای فرش مثل شمشیری‌ شدن آن و… راه چاره‌ای اندیشیده و قالی را مثل روز اول تحویلتان می‌دهند.

اما آیا واقعاً پودر صابون در از‌بین‌بردن لکه‌های فرش تأثیر می‌گذارد؟ قیمت شستن فرش با پودر صابون چقدر است؟ چطور از این محصول برای شستشو استفاده کنیم؟

مزیت های استفاده از پودر صابون برای شستشوی فرش ها

شستشوی فرش‌ها با استفاده از پودر صابون مزیت‌های مختلفی به‌همراه دارد که عبارت هستند از:

شستن فرش با پودر صابون

  • قیمت مقرون به صرفه

قیمت پودر صابون نسبت به بسیاری از مواد شوینده دیگر کمتر است، بنابراین با تهیه آن نیازی نیست هزینه‌های هنگفتی برای خرید مواد شوینده بپردازید. همچنین حجم این مواد در قبال پرداخت هزینه‌ای اندک بسیار زیاد بوده و حتی امکان چندین‌بار استفاده از مواد را تا تمام‌شدن حجمشان خواهید داشت که همین موضوع نیز باعث کاهش هزینه‌های شستشو می‌شود.

  • عدم آسیب رسانی

برخی از مواد شوینده باعث ایجاد آسیب‌هایی برروی الیاف فرش‌ها می‌شوند و نواقصی را در آنها مثل رنگ‌پریدگی و … به‌وجود می‌آورند، اما پودر صابون بی‌خطر است و استفاده از آن برای انواع قالی‌ها هیچ مشکلی ندارد. البته توصیه می‌کنیم که از قبل حتماً برای اطمینان بیشتر درباره سازگاری الیاف قالی خود با این پودر اطلاعاتی از کارشناس‌های حرفه‌ای به‌دست آورید.

در برخی از فرش‌های دستباف باید حتماً به‌نوع شوینده توجه کرد تا مبادا باعث ترکیب رنگ الیاف با یکدیگر شود؛ خوشبختانه این مشکل در بسیاری از مواقع درباره پودر صابون صدق نمی‌کند.

  • لکه زدایی حرفه ای

کیفیت پودر صابون فوق‌العاده بالا است، به‌همین‌دلیل به‌صورت حرفه‌ای لکه‌زدایی را انجام می‌دهد و انواع کثیفی‌ها را از بین می‌برد. در صورت استفاده از این مواد دیگر نیازی به نگرانی بابت کثیفت‌بودن قالی بعد از شستشو نخواهد بود.

  • عدم آسیب به سلامتی

برخی شوینده‌ها به‌قدری بوی تند و نامناسبی دارند که بعد‌از‌مدتی استشمام آسیب‌های جدی به ریه‌ها می‌زنند. این موضوع به خصوص برای افرادی با ریه‌های حساس بسیار اهمیت دارد، چون زودتر درگیر مشکلات ریوی می‌شوند. اگر می‌خواهید جلوی آسیب به سلامتی‌تان را حین شستشو فرش بگیرید، از پودر صابون استفاده کنید، چون این محصول چنین مشکلی را به‌همراه ندارد و بوی آن کاملاً ملایم و مناسب است.

  • رایحه ای مناسب و خوشبو

یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های پودر‌های صابون‌داشتن رایحه‌ای خوشبو و عالی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد برای شستشوی فرش‌هایشان از آن استفاده کنند. در واقع برخی شوینده‌ها بوی مطبوعی ندارند و این بو را در بین الیاف قالی نیز از خود به‌جای می‌گذارند، اما این مشکل در مورد این پودر‌ها صدق نمی‌کند.

نحوه شستشوی فرش با پودر صابون

برای شستشوی فرش با استفاده از پودر صابون باید طبق مراحلی خاص پیش بروید که عبارت هستند از:

  1. ابتدا فرش را به‌صورت کامل خیس و نم‌دار کنید تا امکان استفاده از مواد شوینده برروی آن وجود داشته باشد.
  2. حالا مقداری مناسبی از این مواد را برروی قسمت‌های مختلف فرش بریزید.
  3. چرتکه‌ای پلاستیکی را بردارید و مواد را روی الیاف فرش بکشید. این کار را ۲ مرتبه انجام دهید تا تمام آلودگی‌ها از بین بروند.
  4. اکنون نوبت به مرحله آب‌کشی است. شما باید این مرحله را به‌صورت کامل و مناسب انجام دهید تا کف‌ها از بین الیاف‌ها خارج شوند (خوشبختانه از‌آنجا‌که پودر‌های صابون میزان کف مناسبی تولید می‌کنند، بنابراین در حین فرآیند ابکشی از‌بین‌بردن کف حاصل از آنها برایتان خسته کنند نخواهد بود. البته تأکید می‌کنیم که حتماً به تناسب میزان پودر استفاده‌شده با نوع الیاف و ابعاد فرش توجه داشته باشید تا مبادا مقدار زیادی از آن را برروی قالی بریزید).

مضرات پودر صابون برای شستن فرش

پودر صابون با تمام ویژگی‌های مثبت خود، یک ویژگی منفی نیز دارد که البته با رعایت برخی نکته‌ها می‌توانید جلوی ضرر‌های این محصول را بگیرید. این مشکل درباره سایر شوینده‌ها نیز صدق می‌کند، بنابراین فقط در رابطه با پودر صابون نیست. اگر تا مدتی طولانی این مواد برروی دست و پوستتان باقی بمانند، مشکلاتی مثل خشکی را به‌همراه می‌آورند. شما می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق حین فرآیند شستشو دستکش به‌دست کنید.

نکته های مهم شستن فرش با پودر صابون در منزل

در‌صورتی‌که قصد شستن فرش با پودر صابون را در منزل دارید، باید به‌برخی نکته‌های مهم نیز توجه داشته باشید:

  1. به‌هیچ‌عنوان فرش‌های دستباف را از قبل خیس نکنید، چون خیس‌بودن این قالی‌ها در بازه زمانی طولانی باعث رنگ پس‌دادن الیاف آنها خواهد شد.
  2. توصیه می‌کنیم که برای کشیدن مواد برروی قالی حتماً از برس‌های پلاستیکی استفاده کنید. این برس‌ها نه‌خیلی نرم و نه‌خیلی زبر هستند، بنابراین حین کشیدن برروی الیاف هیچ آسیبی به آنها نمی‌رسانند.
  3. حتماً آب‌گیری را به‌درستی انجام دهید، چون در صورت عدم آبگیری مناسب حتی در صورت استفاده از پودر صابون بعد از خشک‌شدن قالی لکه‌های زرد و آثاری از پوسیدگی برروی الیاف آن به‌وجود می‌آیند.
  4. بسیاری از افراد فرآیند خشک‌شدن فرش را به‌درستی انجام نمی‌دهند. در واقع آنها قالی را روبروی نور مستقیم خورشید پهن می‌کنند که این کار باعث کدرشدن و آسیب‌دیدن الیاف خواهد شد. شما باید ابتدا قالی را لوله کرده و در سطحی شیب‌دار بگذارید تا آب آن کاملاً خارج شود. اکنون قالی را در محیطی مناسب پهن کرده و اجازه دهید هوای آزاد آن را کاملاً خشک کند.

برای شستن فرش از پودر صابون استفاده کنیم یا پودر ماشین؟

یکی از سؤالاتی که ذهن بسیاری از افراد را به‌خود درگیر می‌کنید، استفاده از پودر ماشین یا صابون برای شستن فرش است. پودر صابون نسبت به ماشین مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که در طول مطلب به‌طور کامل درباره آنها صحبت کردیم. این مواد امکان آسیب‌رسانی به قالی را به حداقل می‌رساند و هزینه‌های شستشو را کاهش می‌دهد.

شستن فرش با پودر صابون، راهکاری مؤثر برای از بین بردن آلودگی ها

شستن فرش با پودر صابون راهکاری مؤثر و کاربردی برای از‌بین‌بردن انواع آلودگی‌های به‌وجودآمده در سطح قالی است. اگر می‌خواهید برای مدتی طولانی از وجود لک‌ها و کثیفی‌ها برروی قالی‌تان راحت شوید، پیشنهاد می‌دهیم به‌جای استفاده از شوینده‌های معمولی از این پودر‌ها استفاده کنید. پودر صابون نه‌تنها قدرت آسیب‌رسانی کمی دارد، بلکه به‌دلیل ایجاد کف مناسب فرآیند شستشو را برایتان راحتتر خواهد کرد.

البته با وجود مزیت‌های شستن فرش با پودر صابون توصیه می‌کنیم که این کار را بر عهده مراکز قالیشویی حرفه‌ای بگذارید. این مراکز با تکیه بر مهارت و دانش خود و به‌کارگیری بهترین تجهیزات قالی‌هایتان را به‌صورت تضمینی و تخصصی شستشو می‌دهند؛ بنابراین با استفاده از خدمات آنها تمام نگرانی‌هایتان از بابت آسیب‌دیدگی قالی‌ها در حین شستشو بر اثر مواد، نور خورشید یا سایر عوامل آسیب‌زا از بین می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *