رفع شکستگی فرش در خانه | چگونه فرش شکسته را درست کنیم

شکستگی فرش

شکستگی فرش چیست و دقیقا به چه آسیبی گفته می‌شود؟ با توجه به اینکه فرش در هر خانه‌ای مخصوصا در خانه ایرانی‌ها یکی از قسمت‌های اصلی است، توجه به آسیب‌های آن می‌تواند برای کمک کند که در مدت زمان بیشتری از فرش‌هایتان استفاده کنید. شکستگی و له شدن فرش نیز یکی از این مشکلاتی است که شما با حل آن می‌توانید طول عمر فرش‌هایتان را افزایش دهید. در این مقاله با هم مهم‌ترین دلایل و بهترین روش های رفع شکستگی فرش را بررسی می‌کنیم؛ با ما باشید.

از آنجایی که شکستگی فرش می‌تواند در قالیشویی‌ها نیز ایجاد شود، باید از خدمات بهترین قالیشویی تهران استفاده کنید تا اطمینان داشته باشید که اتفاقی برای امانتی‌های شما نمی‌افتد. برای استفاده از خدمات ما می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس گرفته و یا با مراجعه به سفحه قالیشویی آنلاین در سایت ما، فرم موجود را پر کنید تا کارشناسان و مشاورانمان در سریع‌ترین زمان با شما تمس بگیرند.

دلایل شکستن فرش بعد از شستن

علت‌های زیاد و متفاوتیوجود دارد که چروک فرش بعد از شستن ایجاد می‌شود؛ البته غالب این علت‌ها را می‌توان در روش‌هایی دانست که در زمان شستشو از آن‌ها استفاده می‌کنید.

«شاید جالب باشد که بدانید چروک شدن فرش بعد از شستن عموما در فرش‌های ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه رخ می‌دهد؛ اما احتمال بروز آن برای فرش‌های نفیس و دستباف نیز کاملا وجود دارد.»

در ادامه قصد داریم تا ۵ مورد از مهم‌ترین دلایل شکستگی فرش را با هم بررسی کنیم:

۱. شستشوی غیر اصولی فرش

همانطور که توضیح دادیم یکی از پر تکرارترین مواردی که باعث می‌شود تا فرش‌ها دچار شکستگی شوند، استفاده از روش‌های ناکارآمد شستشوست. شاید بسیاری از ما تمایل داشته باشیم که فرش‌هایمان را در خانه بشوییم؛ در این زمان شاید توجه چندانی به سلامت و دوام فرش نداشته و تمایل داشته باشیم تا فرش در سریع‌ترین حالت تمیز شود.

همچنین بسیار پیش می‌آید که افراد پس از شستشوی فرش، آن را روی سطوح نامناسب پهن می‌کنند؛ این موضوع باعث می‌شود تا فشار زیادی به بخش‌های مختلف فرش وارد شده و در بافت فرش گسستگی ایجاد شده و تاروپود آن از هم جدا شوند.


پیشنهاد مطالعه: به طور کلی، روش‌های زیادی هستند که ما با رعایت آن‌ها می‌توانیم عمر فرش‌هایمان را زیادتر کنیم. اگر می‌خواهید با این روش‌ها آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت بانو مراجعه کرده و مقاله روش های نگهداری فرش را مطالعه کنید.


علت له شدن فرش

۲. تراکم بالای فرش

تراکم بالای فرش در بسیاری از موارد می‌تواند باعث ایجاد شکشتگی در فرش شده و شما را مجبور کند به دنبال راهی برای رفع آن باشید. مهم‌ترین دلیل این اتفاق این است که هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر می‌شود. به همین خاطر، زمانی که فرش را جابجا می‌کنیم یا یک شیء زیر آن قرار می‌گیرد، فرش به راحتی دچار شکستگی می‌شود.

«البته این موضوع در مورد فرش‌های ماشینی کاملا متفاوت است؛ به عبارتی دیگر هرچه تراکم فرش ماشینی بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر فشارهای گوناگون بیشتر خواهد بود.»

۳. تا کردن فرش به صورت نامناسب

این مشکل بیشتر در هنگام نقل مکان اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که فرش‌ها را تا می‌کنیم تا فضای کمتری را اشغال کنند. عده زیادی حتی وسایل بیشتری را روی فرش تا شده قرار می‌دهند تا فرایند جابجایی راحت‌تر صورت گیرد. این کار نه تنها آسیب‌هایی جدی به بافت فرش وارد خواهد کرد، بلکه تار و پود آن را نیز به شدت شل می‌کند. همچنین زمانی که فرش از مساحت اتاق مورد نظر بزرگ‌تر است، اغلب آن را تا می‌کنیم. همیشه سعی کنید که فرش‌ها را در هنگام جابجایی تا کنید و در همان حال فرش‌هایی متناسب با اندازه اتاق به کار بگیرید.


پیشنهاد: شستشوی فرش از دیگر خدماتی است که از طریق قالیشویی بانو در اختیار شما قرار می‌گیرد. ما در بانو ضمن بهره‌گیری از بروزترین ابزارها و متدها از دانش و تجربه افراد متخصص در این زمینه نیز استفاده می‌کنیم تا شما را به دوست همیشگیی خودمات تبدیل کنیم.


۴. جنس الیاف فرش

معمولا از الیاف زیادی برای بافت فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به فرش‌های اکریلیک و پلی استر اشاره کرد. شاید جالب باشد که بدانید فرش‌های اکریلیک عموما دوام بسیار بیشتری در برابر فشار و شرایط مختلف داشته و کمتر دچار شکستگی می‌شوند. 

«برای رفع چروک فرش ماشینی، له شدن، چروک، گودی فرش ابتدا باید علت‌های آن بررسی کرده و سپس دلایل متنوعی مانند شستشو فرش غیر اصولی، تراکم بالا، بافندگی نا مستحکم و… برای رفع و ترمیم شکستگی فرش را بررسی کرده و در نهایت به فکر رفع آن‌ها باشید.»

۵. بافت غیرمستحکم فرش

از آنجا که فرش‌های ماشینی توسط دستگاه تولید می‌شوند، معمولا تمامی بافت به صورت یکدست بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد. اما در فرش‌های دستباف، استحکام فرش‌ها به حوصله و دقت شخص بافنده بستگی دارد. به همین دلیل در برخی موارد اتفاقاتی مانند شکستگی فرش با احتمال بیشتر ایجاد می‌شود.

«بنابراین، در زمان خریداری فرش‌ دستباف و نفیس از کمک یک متخصص استفاده کنید تا در نهایت بهترین انتخاب را برای خانه خود داشته باشید.»


پیشنهاد مطالعه: تشخیص فرش دستباف وب و باکیفیت کار سختی است و نیاز است که با ریزه کاری‌های آن آشنایی داشته باشید، برای این کار، پیشنهاد می کنیم حتما از محتوای مقاله تشخیص فرش دستباف خوب استفاده کنید.


بافت فرش

رفع شکستگی فرش ماشینی

اگر یک جستجوی ساده انجام دهید می‌بینید که می‌توان با قرار دادن یک جسم سنگین روی قسمت آسیب دیده، به رفع شکستگی فرش اقدام کرد. متاسفانه این کار تنها برای از بین بردن چروک فرش کاربرد داشته و به هیچ عنوان در مورد شکستگی کارساز نخواهد بود.

«بهتر است که همیشه فرش را در صورت عدم نیاز یا جابجایی لول کرده و از تا کردن آن جدا خودداری کنید.»

متاسفانه شکستگی فرش یک مشکل کاملا فنی بوده و برطرف کردن آن در خانه بدون استفاده از ابزار مخصوص عملا غیرممکن است. بنابراین بهتر است که در صورت مشاهده این مشکل بلافاصله با یک قالیشویی آنلاین تماس بگیرید تا متخصصین این کار با استفاده از دستگاه‌ها و ابزار موجود اقدام به رفع شکستگی فرش کنند.

چگونه فرش شکسته را درست کنیم؛ فرش دستباف

رفع شکستگی فرش دستباف نیز همانند فرش ماشینی با استفاده از ابزار و لوازم مخصوص انجام می‌شود. اهمیت این موضوع به قدری است که عموما کارشناسان مخصوصی وجود دارند که به صورت تخصصی در زمینه تعمیر فرش‌‌های دستباف یا نفیس فعالیت دارند.

«به یاد داشته باشید که برطرف کردن این مشکل تنها با بررسی کامل تاروپود و الیاف فرش ممکن بوده و اقداماتی مانند پهن کردن یا بخارشو کردن فرش تاثیری در رفع مشکل نخواهد داشت.»


پیشنهاد مطالعه: شاید به نظر برسد که تنها با داشتن یک دستگاه بخارشو می‌توانید در خانه، فرش‌هایتان را خشکشویی کنید؛ اما باید بدانید که رعابت نکردن موارد کوچک و پر اهمیت در این زمینه می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرش‌هایتان وارد کند. پس اگر می‌خواهید در خانه فرش‌هایتان را تمیز کنید، محتوای لینک مقابل برای شما بسیار مفید و کارآمد خواهد بود: خشکشویی فرش در منزل .


پس از شستشو شکستگی فرش را چگونه از بین ببریم؟

چگونه چروک فرش را از بین ببریم مخصوصا پس از زمان شستشو؟ به طورکلی، فرش‌ها تا مدت زمانی نسبتا طولانی پس از شستشو، مقداری رطوبت را در ساختار خود حفظ می‌کنند که باعث انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر الیاف و تاروپود آن می‌شود.

در نتیجه اگر احساس می‌کنید که فرش دچار شکستگی شده است، سعی کنید که آن را در حالتی قائم پهن کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هیچ وسیله یا سطح ناهمواری در زیر بافت فرش وجود ندارد تا جدیدی برای فرش ایجاد نشود.. اگر پس از خشک شدن فرش باز هم احساس کردید که شکستگی آن قابل توجه است، بهترین کار این است که با یک مشاور قالیشویی قابل اعتماد و معتبر صحبت کنید. در همین راستا شما می‌توانید با شماره ۱۴۴۳ تماس گرفته و از مشاوره کارشناسان ما بهره ببرید.

چگونه موکت شکسته را صاف کنیم

برای رفع شکستگی فرش چه کنیم؟ (چروک و گودی فرش)

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، چروک فرش را می‌توانید با پهن کردن آن‌ها برروی یک سطح صاف و گذاشتن یک جسم سنگین و مسطح روی آن (تا حدودی) برطرف کنید. بخارشو کردن فرش نیز می‌تواند تا حدودی به رفع این مشکل کمک کند. اما گودی فرش مشکلی است که بیشتر به دلیل جای نامناسب و همچنین گذاشتن چیزهایی مانند مبلمان روی فرش به وجود می‌آید. 

برای برطرف کردن گودی فرش دو راه‌حل عمده وجود دارد که هردوی آن‌ها را می‌توانید به سادگی انجام دهید.

  1. در ابتدا می‌توانید مقداری یخ روی قسمت گود بگذارید. پس از آب شدن یخ‌ها، محل گود شده را شانه یا برس نرم بکشید تا پرزها کاملا صاف شوند.
  2. همچنین می‌توانید یک حوله یا پارچه ضخیم را روی فرش قرار داده و سپس آن را اتو بکشید تا پرزها حالتی طبیعی به خود بگیرند.

سخن پایانی

شکستگی فرش از مشکلات رایجی است که ممکن است به دفعات با آن مواجه شویم؛ پس باید با بهترین روش های رفع شکستگی فرش آشنایی داشته باشید تا بتوانید این مشکل را به آسانی برطرف کنید. لازم به ذکر است که این مشکل اغلب برای فرش‌های ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه رخ می‌دهد.

به طورکلی، علت‌های متفاوتی برای این اتفاق وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تراکم بالای فرش
  • جنس الیاف فرش
  • بافت غیرمستحکم فرش
  • شستشوی غیر اصولی فرش
  • تا کردن فرش به صورت نامناسب
  • و…

در انتها ذکر این نکته ضروری است که شکستگی فرش یک مشکل کاملا فنی بوده و برطرف کردن آن در خانه بدون استفاده از ابزار مخصوص عملا غیرممکن است و در بسیاری از موارد ممکن است نتیجه عکس نیز داشته باشد. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند؛ چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی موجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *