بررسی ویژگی فرش خوب + در خرید فرش به چه نکاتی توجه کنیم ؟

ویژگی فرش خوب

مهم‌ترین ویژگی فرش خوب چیست ؟ برای خرید فرش به چه نکاتی توجه کنیم ؟ از آنجایی که فرش قیمت بالایی دارد، نمی‌توان به طور مرتب آن‌ها را تعویض کرد، به همین دلیل باید در زمان خرید، بدانید که فرش مناسب شما، چه ویزگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان بهترین خرید را انجام داد.

افراد بسیاری به واسطه تسلط و مهارتی که دارند، تنها با نگاه کردن به مشخصات ظاهری فرش می‌توانند حدس بزنند که آبا گزینه مناسبی را انتخاب کرده‌اند یا خیر! به طور کلی، فاکتورهای متفاوتی وجود دارند که کیفیت فرش را تعیین می‌کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها را بررسی کرده و به شما کمک می‌کنیم تا با توجه به بودجه خود ، محصولی ترکیب از زیبایی، دوام و طول عمر را تهیه کنید.

یکی از نکاتی که پس از خرید فرش، سلامت آن را تعیین کرده و موجب می‌شود یک فرش سالیان زیادی برای شما کار کند و یا اینکه در عرض چند سال کوتاه مجبور باشید آن را تعویض کنید، توجه به نظافت فرش است. بسیاری از قالیشویی‌ها در زمان شستشو توجهی به سلامت فرش نداشته و در نهایت به آن آسیب وارد می‌کنند. اگر به دنبال بهترین قالیشویی تهران هستید که بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت در اختیار شما بگذارند، می‌توانید به قالیشویی بانو اعتماد کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

نکات خرید فرش + ویژگی فرش خوب

به طور کلی در زمان خرید فرش، باید چند نکته اساسی را در نظر داشته باشید؛ از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بودجه موردنظر: قابل حدس است که هزینه‌ای که شما قصد دارید برای خرید فرش صرف کنید، مهم‌ترین فاکتور برای تعیین کیفیت نهایی محصول خریداری شده است.
  • محل مورد استفاده: اتاق‌هایی که رفت‌وآمد زیادی دارند، باید از  فرش‌های مقاوم‌تری استفاده کنند؛ برای مثال عموما برای اتاق نشیمن باید از فرش‌هایی با الیاف بادوام‌تر استفاده شود.
  • ویژگی ظاهری فرش: مطمئنا می‌دانید که فرش تاثیر بالایی بر زیبایی و دکوراسیون منازل دارد، بنابراین محصول خریداری شده باید با چیدمان خانه شما هماهنگی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: در این سال‌ها فرش ماشینی بسیار مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است. همچنین تنوع بالای این محصول باعث شده تا هر نوع سلیقه‌ای بتواند فرش موردنظر خود را انتخاب کند. اگر قصد خرید فرش ماشینی دارید و نمی‌دانید که در زمان خرید باید به چه مواردی دقت کنید، از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: راهنمای خرید فرش ماشینی .

نکات خرید فرش

برای خرید فرش به چه نکاتی توجه کنیم ؟

همه ما به دنبال آن هستیم که مدت طولانی‌تری از فرش‌هایمان استفاده کرده و مجبور نباشیم در فواصل کوتاه، آن‌ها را تعویض کنیم؛ خرید فرش‌هایی که بتوانند پس از گذشت سال‌ها همچنان زیبایی و دوام خود را حفظ کنند، یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به این هدف است.

به طور کلی، برخی از مهم‌ترین مشخصات فرش خوب که باید به آن‌ها توجه داشته باشید، عبارتند از:

۱. ویژگی فرش خوب ؛ توجه به جنس

در زمان تولید فرش خصوصا فرش‌های ماشینی، از مواد مختلفی استفاده می‌شود که یکی از مرسوم‌ترین آن‌ها پلی پروپیلن و نایلون است. این مواد با اینکه قیمت پایینی داشته و در برابر لکه و کپک از خود مقاومت نشان می‌دهند، اما سریع از بین می‌روند. از طرفی دیگر الیاف طبیعی مانند پشم، قیمت بالاتری دارند، اما مستعد بروز لکه بوده و حشرات را به خود جذب می‌کنند؛ با اینحال از ماندگاری بیشتری نیز برخوردارند.

برخی از خصوصیات فرش دستباف خوب و یا فرش ماشینی عبارتند از:

  • نایلون: این ماده به عنوان جایگزینی برای پلی آمید به کار رفته و یکی از بادوام‌ترین انواع الیاف مصنوعی است. نایلون می‌تواند بدون از دست دادن شکل طبیعی خود کشیده شود؛ به همین خاطر، برای اتاق‌هایی با مبلمان زیاد بسیار مناسب است.
  • پلی استر: این محصول به دلیل برخورداری از ظاهری شبیه به پشم، در بسیاری از موارد به صورت ترکیبی با پشم واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این ماده گاهی اوقات با استفاده از بطری‌های بازیافتی ساخته می‌شود؛‌ بنابراین گزینه‌ای سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود.
  • پلی پروپیلن: این محصول ارزان قیمت بوده، بافت ملایمی داشته و در برابر لکه و آلودگی از مقاومت نسبتا مناسبی برخوردار است. البته این ماده روغن را جذب کرده و از بین بردن چربی غذا از روی آن می‌تواند برای شما به یک چالش تبدیل شود.
  • پشم طبیعی: الیاف و یا نخ فرش‌های ساخته شده از پشم طبیعی، بسیار بادوام بوده و ظاهری زیبا دارند. این فرش‌ها می‌توانند رطوبت موجود در اتاق را جذب کرده و آن را کنترل کنند. در مقابل اما فرش‌های پشمی قیمت بالاتری داشته و حتی ممکن است رنگ‌ آن‌ها در برابر نور خورشید به مرور محو شود.

پیشنهاد: یکی از دغدغه‌های همیشگی مشتریان این است که پس از مدت‌ها جستجو و پیدا کردن یک شرکت شسشوی فرش، مکا موردنظر برای موقعیت جغرافیایی آن‌ها خدماتی ارائه نمی‌دهد. بانو با راه‌اندازی شعبه‌های مختلف در نقاط متفاوت شهر تهران درصدد  است تا این مشکل را برای شما برطرف کند. اگر به دنبال قالیشویی غرب تهران هستید، با ما تماس بگیرید تا کارشناسان و مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.

۲. مشخصات یک فرش خوب ؛ شانه و تراکم فرش

از نکات مهم در خرید فرش دستباف و ماشینی، شانه و تراکم فرش است. منظور از شانه فرش چیست؟ به طورکلی، تعداد گره در هر متر مربع از فرش را شانه می‌گویند. برای مثال، زمانی که گفته می‌شود فرش ۵۰۰ شانه دارد، منظور این است که در هر متر مربع از عرض آن ۵۰۰ گره وجود دارد.

از سوی دیگر، تعداد گره فرش در هر متر مربع از طول آن تراکم نام دارد. به همان صورت، زمانی که گفته می‌شود تراکم فرش ۷۰۰ است، یعنی در هر متر مربع از طول آن ۷۰۰ گره وجود دارد. بدیهی است که هرچه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد، ظرافت آن افزایش یافته و بافت ریزتری خواهد داشت. همچنین فرش‌های دارای شانه و تراکم بیشتر مقاومت بیشتری در برابر پاره شدن دارند.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید به شکل دقیق‌تر با مفهوم تراکم و نقش آن در کیفیت فرش آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما محتوای مقاله تراکم فرش چیست را مطالعه کنید.

تراکم فرش

۳. نکات مهم در خرید فرش ؛ قابلیت شستشو

قابلیت شستشوی فرش بدون اینکه مشکلی در بافت فرش ایجاد شود، یکی از مهم‌ترین نکات خرید فرش ماشینی و دستباف است. بسیاری از فرش‌ها در زمان برخورد با مواد شوینده شیمیایی یا حتی شوینده‌های ساخته شده از مواد طبیعی مانند سرکه سفید، رنگ پس می‌دهند.

در نتیجه پیش از خرید فرش، از مشخصات کامل آن اطمینان حاصل کرده و از فروشنده بخواهید که قابل شستشو بودن فرش را تضمین کند.

پیشنهاد: به دنبال شماره قالیشویی معتبر هستید؟ با قالیشویی بانو تماس بگیرید تا بتوانید بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت دریافت کنید. ما ضمن استفاده از بروزترین روش‌ها و ابزارهای شستشوی فرش، از دانش افراد متخصص و باتجربه در این زمینه نیز بهره می‌بریم تا در نهایت خدمات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهیم.

۴. ویژگی های فرش خوب ؛ عدم پرزدهی

اگر در هنگام تولید فرش، مشکلاتی مانند عدم استفاده کافی از آب و روغن در الیاف، تنظیم نبودن قسمت‌های مختلف دستگاه بافندگی، عدم استفاده از آهار و یا گره‌های نامناسب وجود داشته باشد، فرش دچار پرزدهی خواهد شد.

به یاد داشته باشید که فرش خوب، پرز نمی‌دهد و تا سالیان طولانی مشکلی از این بابت به وجود نخواهد داشت. در نتیجه، فرش انتخابی شما باید هیت ست باشد؛ یعنی الیاف یا نخ‌های آن در هنگام تولید، تثبیت حرارتی شده باشند. این کار افزایش طول عمر فرش را در پی خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: اگر فرش شما پرز داده است و به دنبال راهی برای رفع آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله از بین بردن پرز فرش استفاده کنید.

۵. در خرید فرش به چه نکاتی توجه کنیم؟ رنگ فرش

برخلاف سال‌های گذشته، رنگ‌های خنثی مانند بژ، دیگر باب میل نبوده و اکنون رنگ خاکستری بیشترین طرفدار را در میان مردم دارد. مهم‌ترین دلیل این اتفاق، سازگاری این رنگ با دکوراسیون‌های مختلف است.

در هر صورت، بهترین رنگ فرش برای پنهان کردن لکه و آلودگی، قهوه‌ای تیره است. همچنین رنگ‌های سبز تیره و آبی تیره نیز برای پنهان کردن آلودگی‌های مختلف بسیار مناسب هستند. در مقابل اما فرش‌های صورتی، سبز و قهوه‌‌ای روشن، عملکرد چندان مناسبی در این خصوص نداشته و تمیز کردن آن‌ها بسیار مشکل است.

پیشنهاد مطالعه: اگر فرش رنگ روشنی دارید که برای تمیز کردن آن دچار مشکل شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: تمیز کردن فرش روشن در خانه .

اطلاعات در مورد فرش ماشینی

خرید فرش ماشینی یا دستباف ؟!

مشخصات یک فرش ماشینی خوب چیست؟ ماشینی یا دستباف؛ کدام انتخاب درست‌تری است؟! هر کدا از این فرش‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند، اما با این وجود بودجه شماست که تعیین‌کننده است. اگر از نظر هزینه مشکلی دارید، مطمئنا فرش دستباف انتخاب بهتر و باکیفیت‌تری است.

تشخیص فرش دستباف خوب کار مشکلی نیست و با دریافت مشاوره می توانید انتخاب درستی داشته باشید. درمقابل اگر دوست ندارید که قالیتان سریع کثیف شود، خرید فرش ماشینی گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

مورد بعدی که باعث تفاوت بین قالی دستباف و ماشینی می‌شود، جنس نخ استفاده شده است. فرش ماشینی روی سرامیک و سنگ سر می‌خورد؛ این موضوع به دلیل استفاده از پولی پروپیلن و نایلون در زمان تولید است. اما فرش دستباف به دلیل استفاده از نخ جنس ابریشم و پشم، سنگین شده و به راحتی سر نمی‌خورد.

سخن پایانی

در این مقاله تلشا کردیم تا با هم نکات خرید فرش را بررسی کنیم. براساس محتوای گفته شده دریافتیم که نکات مهم در خرید فرش ماشینی و دستباف، توجه به نکات زیر است:

  • بودجه شما
  • محل استفاده از فرش
  • رنگ و ظاهر و تناسب آن با چیدمان منزل

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده باشد. چنانچه با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *