ترفندهای پاک کردن لکه بستنی بر روی فرش

پاک کردن لکه بستنی بر روی فرش

بستنی از جمله خوشمزه‌ترین مواد خوراکی است که همه افراد با هر سن و سال و در هر زمانی از آن استفاده می‌کنند. امروزه بستنی در انواع طعم و مزه‌های متفاوت تولید می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند رنگ‌های متفاوتی داشته باشند به همین دلیل ریخته شدن آنها بر روی فرش می‌تواند چالش‌ها و معضلاتی برای افراد ایجاد کند. برای پاک کردن لکه بستنی بر روی فرش می‌توانند از انواع مواد خانگی، شوینده‌های شیمیایی و روش‌های مختلف استفاده کرد که در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین آنها پرداخته خواهد شد.

روش‌های پاک کردن لکه بستنی از روی فرش

فرش‌ها برخلاف گذشته دارای ابعاد، طرح، نقشه، جنس و الیاف متعدد و مختلفی هستند و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و همین امر موجب می‌شود برای پاک کردن انواع لکه‌ها مانند لکه‌های بستنی از مواد و روش‌های مختلف استفاده شود. در اصل فرش‌های ماشینی که از الیاف‌هایی همچون پلاستیک و پلی‌استر تولید می‌شوند می‌توانند در برابر تهاجم تحمل بیشتری نسبت به فرش‌های ماشینی داشته باشند. بهترین و مؤثرترین روش برای پاک کردن هر نوع لکه‌ای استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است اما می‌توان از روش‌های خانگی و مطمئن نیز برای تمیز کردن لکه بستنی از روی فرش استفاده کرد. بهترین روش‌های پاک کردن لکه بستنی از روی فرش به شرح زیر هستند:

استفاده از دستمال تمیز

راحت‌ترین روش برای تمیز کردن لکه بستنی استفاده از دستمال تمیز است. البته این روش زمانی مؤثر خواهد بود که لکه بستنی تازه بوده و به‌تازگی ریخته شود. در این روش ابتدا با استفاده از یک قاشق بستنی‌های ریخته شده بر روی فرش برداشته می‌شود و سپس با استفاده از یک دستمال محل آن تمیز می‌شود. باید توجه شود که در زمان جمع‌کردن لکه با قاشق از لبه‌های بیرونی لکه به سمت داخل حرکت کرد و همچنین برای استفاده از دستمال حتماً باید از حرکات بالا و پایین استفاده کرد. مالش دادن لکه می‌تواند باعث توسعه آن شده و امکان تغییر رنگ در تعدادی از فرش‌ها وجود خواهد داشت.

استفاده از آمونیاک

آمونیاک یکی از بهترین مواد برای تمیز کردن انواع لکه‌های سخت از روی فرش‌ها می‌باشد و می‌تواند برای لکه‌های قدیمی بسیار کاربردی باشد هرچند که ممکن است حساسیت و آلرژی‌های مختلفی برای افراد خصوصاً افراد مریض ایجاد کند به همین دلیل باید با احتیاط از آن استفاده شود. همچنین آمونیاک ممکن است بر روی رنگ فرش‌ها اثراتی داشته باشد و بهتر است که قبل از استفاده از آن حتماً بر روی گوشه‌ای از فرش تست شود. نحوه پاک کردن لکه بستنی بر روی فرش توسط آمونیاک به شرح زیر است:

ابتدا باید یک‌دوم قاشق غذاخوری آمونیاک را در داخل یک فنجان آب مخلوط کرد و سپس یک دستمال تمیز را به آن آغشته نمود و مدت کوتاهی بر روی محل لکه قرار دارد و در نهایت با استفاده از یک حوله تمیز محل لکه را تمیز کرد.

استفاده از خمیرریش برای پاک کردن لکه بستنی بر روی فرش

بعد از آنکه بستنی ریخته شده بر روی فرش کاملاً جمع‌آوری شد می‌توان مقداری خمیرریش را بر روی محل لکه قرار داد و به کمک یک مسواک کهنه تمیز آن را کاملاً پاک کرد. بعد از اتمام کار می‌توان با استفاده از یک دستمال مرطوب محل لکه را به‌خوبی تمیز کرده و آبکشی نمود و در نهایت آن را خشک کرد.

استفاده از محلول مایع ظرف‌شویی و سرکه

به صورت کلی محلول مایع ظرف‌شویی و سرکه از جمله موادی است که می‌تواند برای تمیز کردن انواع لکه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در این روش ابتدا باید دو قطره مایع ظرف‌شویی را در داخل یک کاسه آب گرم مخلوط کرد و سپس یک دستمال تمیز را به این محلول آغشته کرده و اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود. به هیچ عنوان نباید محلول را به صورت مستقیم بر روی لکه ریخت چرا که این کار باعث توسعه آن می‌شود. دستمال آغشته به محلول باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی محل لکه باقی بماند تا مواد بستنی را کاملاً حل نماید، سپس از دستمال کاغذی برای خشک‌کردن محل لکه استفاده می‌شود.

در مرحله دوم ابتدا باید دو قاشق سرکه سفید را در ۵۰۰ سی‌سی آب ریخته و آن را کاملاً حل نمود. این محلول را نیز باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی محل لکه قرار داد. بعد از این مدت کمی آب ولرم بر روی محل لکه ریخته می‌شود و در نهایت با یک دستمال تمیز خشک می‌شود.

استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید نیز از جمله موادی است که می‌تواند برای پاک کردن لکه بستنی بر روی فرش استفاده شود و کارایی بسیار خوبی دارد. در این روش ابتدا باید لکه‌های بستنی کاملاً تمیز شده باشند و سپس مقداری از هیدروژن پراکسید بر روی محل لکه ریخته شود و یک ساعت به آن اجازه داد که بر روی آن باقی بماند. بعد از مدت مشخص شده باید از یک پارچه جاذب و تمیز برای جذب رطوبت استفاده کرد و در نهایت با استفاده از آب ولرم محل لکه را به‌خوبی تمیز و خشک کرد.

استفاده از آب گازدار

آب گازدار نیز می‌تواند یکی از بهترین و مؤثرترین مواد در تمیز کردن لکه‌های ناشی از بستنی باشد. بعد از آنکه لکه بستنی با استفاده از یک قاشق به صورت کامل جمع‌آوری شد با استفاده از یک دستمال آغشته به آب گازدار محل آن تمیز می‌شود. اگرچه این روش می‌تواند به‌خوبی لکه را تمیز کند اما برای کسب نتیجه بهتر می‌توان از مایع ظرف‌شویی نیز استفاده کرده و محل لکه را به‌خوبی تمیز و در نهایت خشک کرد.

استفاده از لکه برهای آماده

لکه برهای آماده از جمله موادی هستند که می‌توانند برای تمیز کردن انواع لکه‌ها استفاده شوند. این مواد به شیوه‌های صنعتی تولید می‌شوند و هرکدام از آنها مخصوص لکه‌های مختلفی بوده و از دستورالعمل‌های ویژه‌ای برخوردارند. بهتر است که قبل از استفاده اثر لکه بر روی قسمتی از فرش تست شود و سپس از آن برای تمیز کردن لکه استفاده شود. لکه برهای آماده می‌توانند برای پاک کردن لکه بستنی از روی مبل نیز کارایی بالایی داشته باشند.

مراحل حذف لکه‌های قدیمی

علاوه بر روش‌های گفته شده می‌توان از ماده بوراکس نیز برای تمیز کردن لکه‌های قدیمی استفاده کرد. د برای حذف لکه‌های قدیمی بستنی قدیمی با استفاده از بوراکس می‌توان مراحل زیر را انجام داد:

  • ابتدا باید با استفاده از یک قاشق یا چاقوی کره خوری مواد بستنی از روی فرش جمع‌آوری شود تا از گسترش آن جلوگیری شود.
  • در مرحله دوم باید ½ قاشق غذاخوری بوراکس را با ۱ فنجان آب سرد مخلوط کرد
  • در مرحله سوم به کمک یک اسفنج باید مقداری از محلول را برداشته و بر روی محل لکه زد و اجازه داد مدت کوتاهی بر روی آن باقی بماند. البته نباید محل لکه را مالش داد.
  • سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و مقداری آب باید بوراکس و محل لکه را تمیز نمود.

این مراحل باید تا زمانی که لکه به صورت کامل از بین می‌رود تکرار شود و در نهایت باید مقدار کمی کرم اصلاح به محل لکه مالید و با استفاده از یک مسواک کهنه تمیز کرم را به‌آرامی روی محل لکه پخش کرد و در نهایت با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب یا یک حوله سفید آن را تمیز نمود.

جمع‌بندی نهایی

پاک کردن لکه بستنی بر روی فرش همانند انواع لکه‌های دیگر می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد به همراه داشته باشد. از جمله بهترین مواد خانگی برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توان به خمیر ریش، آمونیاک، مایع ظرف‌شویی و سرکه، بوراکس و … اشاره کرد. البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از تعدادی از این مواد باید اثرات آن بر روی فرش تست شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *