آشنایی با انواع دستگاه قالیشویی مدرن و مزایای آن‌ها

آشنایی با انواع دستگاه قالیشویی

آشنایی با انواع دستگاه قالیشویی چه فوایدی دارد؟ امروزه کالاهایی مانند مبل و فرش در هر منزلی یکی از اساسی‌ترین وسیله‌ها به شمار می‌آید. از این رو، تمیزی و نگهداری صحیح از آن‌ها نیز مسئله‌ای مهم و اجتناب‌ناپذیر است. فرش‌های دستباف و انواع مبلمان با توجه به میزان آلودگی هوای تهران که نتیجه ترافیک بسیار زیاد در سطح شهر است، بیشتر از سایر لوازم خانه، نیاز به شستشو و مراقبت دارند.

در بسیاری از اوقات، مخصوصا در روزهای پایانی سال بیشتر از همیشه، درگیر پیدا کردن یک قالیشویی خوب هستیم که بتوانیم خدمات مناسبی برای شستشوی فرش را پیدا کنیم. با توجه به شرایط حاکم در جامعه به لحاظ لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، امسال نیز پیش‌بینی می‌شود، همشهریان عزیز ما نیازمند استفاده بیشتر از خدمات جانبی ارائه شده در قالیشویی‌ها مانند دستگاه شستشوی مبل و شستشوی فرش در منزل و یا کارخانه باشند. از این رو در ادامه سعی داریم شما را با برخی از تجهیزات و دستگاه شستشوی فرش خانگی و صنعتی آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

آشنایی با انواع دستگاه قالیشویی

معمولاً در کارخانه‌های مختلف از لوازم متفاوتی برای شستشوی فرش استفاده می‌شود؛ انتخاب نوع دستگاه قالی شوی به میزان بودجه و هزینه‌های اختصاص داده شده از سوی موسسین یک کارخانه شستشوی فرش اختصاص دارد. این تجهیزات از انواع وسایل مستقر در کارخانه مانند دستگاه فرچه، دستگاه آبگیر لوله‌ای و یا سایر دستگاه تمام اتوماتیک گرفته تا ماشین فرش شویی خانگی، همه و همه نشان دهنده میزان توانایی یک کارخانه در ارائه خدمات است. بدیهی است، کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارخانه‌ها، ارتباط مستقیمی ‌با تجهیزات قالیشویی و همچنین میزان تجربه و مهارت پرسنل آن کارخانه دارد. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌کنیم.

اهمیت آشنایی با انواع تجهیزات مورد نیاز شستشوی قالی برای مشتریان 

برای سفارش دهندگان، بسیار مهم است که بدانند یک قالیشویی با استفاده از کدام نوع دستگاه شستشوی فرش ،خدمات خود را ارائه می‌دهد. به طور مثال برای شست‌وشوی فرش‌های دستباف، نفیس و یا تابلو فرش‌های عتیقه نه تنها دانش فنی برخورد با الیاف بسیار اهمیت دارد، بلکه نوع ابزارآلات و وسایل فرش شویی نیز حائز اهمیت است.

«نوع دستگاه شستشوی فرش ، تضمین کننده کیفیت و سلامت فرش و تابلو فرش در تمامی‌ مراحل است.»

همانطور که پیش از این گفتیم، درجه اعتبار و مرغوبیت شستشوی یک کارخانه قالیشویی، ارتباط مستقیمی ‌به لوازم قالی شویی و دانش پرسنل از شناخت الیاف دارد. از این رو می‌توان ماشین آلات کارخانه‌ها را به چند دسته قالیشویی تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی تقسیم کرد. باید بدانید که به کارگیری دستگاه تمام اتوماتیک می‌تواند، سلامت و کیفیت بیشتر شستشو را تضمین کند.

مشتریان از یک قالیشویی معتبر انتظار دارند تا در کنار خدمات شست‌وشوی عالی، به سلامت فرش و قالی نیز توجه کافی داشته باشند. ما در بانو به شما تضمین می‌دهیم که فرش‌ها را بدون کوچک‌ترین سیبی به شما تحویل دهیم. اگر به دنبال قالیشویی شرق تهران هستید، با ما تماس بگیرید.

دستگاه قالیشویی

آشنایی با انواع دستگاه قالیشویی صنعتی و خانگی

امروزه در قالیشویی‌ها از دستگاه‌های متفاوتی برای شستشو و تمیز کردن فرش و قالی استفاده می‌شود. طبعاً هر چه ماشین‌آلات پیشرفته‌تری استفاده شوند، فرآیند شستشوی فرش و قالی نیز با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتری انجام خواهد شد. امروزه اکثر قالیشویی های مدرن به انواع دستگاه های مدرن و پیشرفته مجهز هستند. اما تنوع این ماشین آلات و همچنین نوع آن ها ارتباط مستقیمی با کیفیت شستشوی فرش و قالی دارد.
برخی از انواع این ماشین آلات به صورت تمام اتوماتیک هستند و برخی دیگر به صورت نیمه اتوماتیک و حتی دستی کار می کنند. معمولاً کیفیت ماشین آلات تمام اتوماتیک بالاتر است و فرش و قالی ها را با دقت و سرعت بالاتری تمیز می کنند. به طور معمول در نظر گرفتن تکنولوژی ها، طریقه عملکرد و مصرف انرژی ماشین آلات مورد استفاده در قالیشویی ها اهمیت زیادی دارد و معمولاً دستگاه هایی که تجهیزات مدرن تری دارند، برای قالیشویی های مکانیزه و پیشرفته انتخاب بهتری هستند.

۱. دستگاه آبگیر قالیشویی

دستگاه آبگیر قالی شویی یکی از مهم‌ترین ماشین آلات قالیشویی است که عموما دو نوع لوله‌ای و خشک کن دارد. هر کدام از این دستگاه‌ها ها به صورت تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک طراحی شده و تلاش می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، فرش‌ها را خشک کنند. از دستگاه آبگیر دیگی معمولاً برای شستشوی سنتی و دستی استفاده می‌شود و دستگاه آبگیر لوله ای نیز برای قالیشویی های مدرن کاربرد دارد؛ از همین رو کیفیت و سرعت بالاتری نسبت به دستگاه آبگیر دیگی دارد. در ادامه می‌توانید بیشتر با ویژگی‌های انواع دستگاه آبگیر قالیشویی آشنا شوید.

  • دستگاه قالیشویی اتوماتیک و خشک کن لوله ای

استفاده از دستگاه قالی شویی خشک کن لوله ‌ای موجب جلوگیری از ایجاد چروک و پارگی روی فرش شده و از ترکیب شدن رنگ‌های فرش نیز جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر این دستگاه، مصرف برق پایینی دارد و برخی از انواع آن در مدت زمان کمتر از ۳ دقیقه، فرآیند آبگیری فرش را انجام می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: ما یک مقاله در مورد روش لوله و تا کردن فرش نوشته‌ایم که می‌توانید با مطالعه آن احتمال آسیب به فرش‌هایتان را کاهش دهید.

  • دستگاه خشک کن قالیشویی دیگی

برخلاف دستگاه خشک کن لوله ای ، مدل دیگی آن به روش کاملا متفاوتی عمل می‌کند. این دستگاه ‌ها که معمولا در کارخانه‌های قالیشویی نیمه اتوماتیک و دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث چروک شدن فرش و یا حتی پارگی در آن می شوند. خشک کن قالیشویی دیگی نهایتاً ۴ فرش در خود جای می‌دهد و پرسنل قالیشویی باید بعد از خشک شدن، فرش‌ها را خارج کرده و ۴ فرش دیگر در دستگاه قرار دهند. از طرف دیگر باید بدانیم که قدرت آبگیری این دستگاه‌های دیگی در قالیشویی‌ها بسیار کمتر از خشک کن های لوله‌ای است و از لحاظ بهداشتی نیز استانداردهای پایین‌تری دارند.

۲. دستگاه گردگیر قالیشویی

یکی دیگر از لوازم قالیشویی که در مکان‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه گردگیر فرش است. این دستگاه برای از بین بردن گرد و خاک و تمیز کردن فرش از آلودگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه که با نام خاک گیر نیز شناخته می‌شود، عموما برای فرش‌هایی استفاده می‌شود که گرد و خاک بیشتری دارند. از طرف دیگر زمانی که گرد و خاک فرش قبل از شستشو تمیز نشود، با استفاده از دستگاه گردگیر فرش در زمان شستن برطرف خواهد شد.

«این نوع از دستگاههای قالیشویی عموما مجهز به فیلترها و مکنده هایی هستند که از پخش شدن گرد و خاک به هوا جلوگیری کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که آلودگی‌ها به طور کامل از روی فرش و قالی پاک شوند.»

پیشنهاد مطالعه: چگونه در منزل فرش را شستشو می‌دهند؟ پاسخ هر سوالی که در این مورد دارید را می‌توانید در مقاله راه‌های شستشوی فرش دستباف در منزل پیدا کنید.

ماشین فرش شویی خانگی

۳. قطار شستشو از مهم‌ترین وسایل قالی شویی

این دستگاه مهم‌ترین دستگاهی است که در هر کارگاه قالیشویی بزرگی باید وجود داشته باشد؛ قطار شستو اصلی‌ترین وظیفه، یعنی شستشوی فرش را انجام می‌دهد. فرآیندهای متعددی در این دستگاه تعریف شده تا بتواند بخش بزرگی از فرآیند شستشوی فرش را انجام دهد.
در قطار شستشو، مراحل شستشو، آب‌گیری و جمع کردن فرش انجام می‌شود. یک قطار شستشوی استاندارد، چند ویژگی مهم دارد؛

  • در درجه اول این دستگاه باید به پمپ‌هایی برای تزریق مواد شوینده به میزان تعریف شده، مجهز باشد.
  • در درجه دوم این دستگاه باید بتواند با بازیافت آب مصرفی، شستشوی فرش را با کمترین میزان مصرف آب انجام دهد.
  • تنظیم اندازه برس‌ها با اندازه فرش، از دیگر ویژگی‌های مهم در قطار شستشو است.
  • این دستگاه‌ها از نظر ظرفیت کار بر اساس دو ویژگی دسته‌بندی می‌شوند؛ در درجه اول عرض ورودی دستگاه است که مشخص می‌کند، حداکثر اندازه فرش ورودی به آن چقدر است. در درجه دوم نیز میزان متراژ شستشو در ساعت است.

۴. ماشین قالیشویی خانگی

ماشین فرش شویی خانگی یکی از جمله ابزارهای کاربردی است که توسط قالیشویی‌هایی استفاده می‌شود که خدمات شستشوی فرش، مبل و موکت را خارج از کارخانه و در محل ارائه می‌دهند. این دستگاه دارای قابلیت شست‌وشوی فرش در محل با فرچه‌های مناسب و میزان مواده شوینده کافی است. همچنین پس از اتمام مراحل شستشو، دستگاه‌ آب و رطوبت باقی مانده در فرش را مکیده و زمان لازم برای خشک شدن آن را سرعت می‌بخشند.

اگر به دنیال یک قالیشویی در محل و در منزل هستید، قالیشویی بانو می‌تواند بهترین خدمات را در اختیار شما بگذارد.

۵. آشنایی با انواع دستگاه قالیشویی اتوماتیک

همانطور که از نام دستگاه های قالیشویی تمام اتوماتیک مشخص است، تمام کارها بدون کوچک‌ترین نیازی به نیرو‌های انسانی انجام می‌شود. این دستگاه‌های مدرن، به سیستم تمام اتوماتیک مجهز هستند که میزان آب و مواد شوینده را کنترل می‌کنند. در نتیجه کمترین میزان  هدردهی ایجاد می‌شود.

دستگاه قالیشویی تمام اتوماتیک از چندین برس و فرچه برای شستشوی انواع فرش اعم از دستباف و ماشینی استفاده می‌کنند. آن‌ها به راحتی، ابتدا گرد و غبار نشسته بر روی تار و پود را جدا کرده و پس از تکمیل فرایند شستشو، فرش‌ها وارد مرحله آبگیری و خشک ‌شدن می‌شوند. در این مرحله، فرش و قالی‌ها به وسیله دستگاه خشک‌کن، آب و رطوبت خود را از دست داده و آماده ورود به گرمخانه می‌شوند.

تمامی این موارد در کنار یکدیگر سبب می‌شوند تا کارخانه‌هایی که از این نوع دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، بتوانند به راحتی هر سایز فرشی را با الیاف گوناگون و تراکم‌های مختلف شستشو دهند. از تجهیزات به کار رفته در این کارخانه‌ها می‌توان به دستگاه فرش شویی ثابت، تمام اتوماتیک دیسکی، پولیشر دو فرچه، ریلی، آبگیر لوله‌ای و آبگیر دیگی اشاره کرد.

۶. ماشین قالیشویی نیمه اتومات

در این کارخانه‌ها برخی مراحل شستشو توسط پرسنل و خدمه صورت می‌گیرد. این تجهیزات قالیشویی عموما در مزاکزی که قادر به تجهیز کارخانه به دستگاه‌های تمام اتوماتیک مدرن نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمده فرش‌هایی که با دستگاه قالیشویی صنعتی نیمه اتومات شسته می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • قالی‌های دستباف
  • فرش‌های عتیقه
  • فرش‌های نفیس
  • و…

در نهایت ذکر این نکته قابل اهمیت است که قالیشویی‌هایی که از تجهیزات و وسایل قالیشویی تمام اتوماتیک استفاده می‌کنند، عموما کیفیت بالاتری را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. برخلاف باوری که وجود دارد، شستشوی فرش دستباف با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه قالیشویی اتوماتیک نتیجه بسیار بهترین نسبت به روش‌ها سنتی خواهد داشت. زیرا در روش‌های قدیمی‌، احتمال آسیب‌دیدگی فرش به دلیل روش‌های نادرست غبارگیری، آبگیری و در نهایت شرایط نامساعد خشک شدن، بسیار محتمل‌تر از شستشوی فرش در کارخانه است.

پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که فرش‌های دستباف قیمت بالایی دارند، یکی از دغدغه‌های اساسی صاحبان آن‌ها این است که بتوانند به بهترین نحو از آن‌ها نگهداری کنند. در پاسخ به این دغدغه ما لازم دانستیم تا در مقاله‌ای با عنوان مهم‌ترین اصول نگهداری از فرش دستباف ، به شما کمک کنیم تا عمر فرش‌های دستباف خود را افزایش دهید.

شستن فرش

مزایای استفاده از تجهیزات و دستگاه فرش شویی خانگی و صنعتی

درست مانند هر صنعت دیگری، در قالی شویی ها نیز ورود دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی سبب شده تا کارها با سرعت بالاتر و کیفیت بهتری انجام شوند. در گذشته‌های نه چندان دور که دستگاه قالی شویی اتوماتیک و تجهیزات متنوعی وجود نداشت، تمامی مراحل کار توسط نیروهای انسانی انجام می‌شد. به مرور زمان که انواع ماشین آلات و دستگاه قالیشویی وارد بازار شدند، تمامی فرآیندهای انجام کار با سرعت بالایی انجام شد. در ادامه شما را با مزایای استفاده از تجهیزات و انواع ماشین فرش شویی آشنا می‌کنیم:

  • کاهش میزان آب مصرفی
  • عدم آسیب به بافت فرش
  • خشک شدن سریع قالی‌ها
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • کنترل میزان مصرف مواد شوینده
  • انجام فرآیند شستشو با قدرت بالاتر
  • تمیز شدن فرش و قالی با کیفیت بیشتر
  • افزایش سرعت شست و شوی فرش و قالی
  • امکان تنظیم دما و همچنین تنظیم فشار دستگاه

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا با آشنایی با انواع دستگاه قالیشویی خانگی و صنعتی به شما کمک کنیم تا درک کنید چرا برخی از قالیشویی‌ها خدمات بهتر و باکیفیت‌تری ارائه می‌دهند. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد. چناچه به دنبال یک قالیشویی هستید تا بتوانید با خیال راحت فرش‌های خود را به آن‌ها تحویل دهید، می‌توانید با شماره قالیشویی بانو تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، فرش‌های خود را تمیز و سالم تحویل بگیرید.

اگر در مورد هر یک از مصالب گفته شده با سوال مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *