کاور ریشه فرش + آشنایی با بهترین راه‌ها برای مراقبت از ریشه

کاور ریشه فرش

ریشه فرش یکی از بخش‌های بسیار مهمی است که بیش از سایر قسمت‌های فرش در معرض خرابی و آلودگی قرار می‌گیرد. افراد عموما برای محافظت از قالی و فرش خانه خود، دستورالعمل‌های گوناگونی را به کار می‌گیرند. از راهکارهای خانگی تا مراجعه به بهترین قالیشویی‌ها. اگر شما هم قصد دارید تا با بهترین و درست‌ترین انواع کاور ریشه فرش ماشینی و دستباف آشنا شوید، با ما تا انتها همراه باشید.

اگر به دنبال معتبر ترین قالیشویی تهران هستید تا بتوانید بدن کوچک‌ترین نگرانی و دغدغه‌ای، فرش‌هایتان را برای شستشو و تعمیر به آن‌ها بسپارید، می‌توانید به قالیشویی بانو اعتماد کنید. ما در شعب مختلف قالیشویی‌های خود، ضمن استفاده از دانش و تجربه افراد متخصص، از به‌روزترین ابزارهای این صنعت نیز استفاده می‌کنیم تا خدماتمان را به بهترین شکل در اختیار شما بگذاریم.

آشنایی با ریشه فرش

فرش‌ها اجزای متفاوتی دارند که مراقبت از آن‌ها به شما کمک می‌کند از آن‌ها به مدت طولانی‌تری استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا در مورد ریشه فرش و روش‌های مراقبت از آن صحبت کنیم. جالب است بدانید که ریشه فرش در میان متخصصان و فرش‌شناسان، شکل‌ها و انواع مختلفی دارد که هر کدام از مقاومت متفاوتی برخوردارند. برخی از مرسوم‌ترین انواع این ریشه‌ها عبارتند از:

  • ساده
  • توری
  • گره‌دار
  • زنجیری
  • و…

تمیز نگهداشتن و مراقبت از ریشه‌های فرش اهمیت بالایی در طول عمر آن‌ها دارد؛ زیرا در صورت آسیب به آن‌ها، احتمال صدمه خوردن خود فرش نیز وجود دارد. حتی هنگام جارو زدن و شستن ریشه فرش در خانه نیز باید توجه داشته باشید که آسیبی به آن‌ها وارد نشود. ظرافت و روشنی رنگ ریشه و همچنین قرارگیری‌اش در لبه فرش، بیشتر آن را در معرض آلودگی قرار می‌دهد و به راحتی با چند بار پا خوردن کثیف می‌شود. کثیف شدن مداوم و ظرافت بالایی که ریشه‌ها دارند، سبب می‌شود تا مراقبت از آن‌ها نیز نکات متعددی داشته باشید که در صورت عدم رعایت آن‌ها، در آینده دچار مشکل می‌شوید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این روش‌ها را که مهم‌ترین آن، بافت ریشه فرش و کاور کردن آن است را بررسی خواهیم کرد.

منظور از کاور ریشه فرش چیست ؟

در وضعیت اقتصادی کنونی ایران، یکی از اتفاقات ترسناکی که می‌تواند برای هر یک از ما پیش بیاید، آسیب به فرش و قالی است. از آنجایی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرش، ریشه است، محافظت از آن، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. استفاده از کاور، ترفندی برای ریشه های فرش و مراقبت از آن‌هاست که می‌تواند تاثیر بزرگی برروی عمر فرش‌هایتان داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: یکی از جمله مواردی که باعث می‌شود تا فرش شما عمر طولانی‌تری داشته باشد، خرید آن از برندهای معتبر است. به همین منظور ما در مقاله معرفی بهترین برند فرش ماشینی به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

ریشه فرش

استفاده از کاور ریشه فرش

در دسترس بودن کاور باعث شده است که استفاده از کاور محافظ، به یکی از مرسوم‌ترین روش‌های معمول مراقبت از آن تبدیل شود. از مزیت‌های کاور این است که در آن‌ از چسب استفاده نشده و ضمن محکم نگه داشتن ریشه روی لبه فرش، مانع کثیفی آن هم می‌شود.

«کاورهای توری از آنجایی که امکان تبادل هوا را فراهم می‌کنند، جلوی پوسیدگی فرش را هم می‌گیرند.»

دلیل دیگری که موجب محبوبیت کاور بین خانواده‌های ایرانی در محافظت از ریشه فرش شده، منظم شدن ریشه‌های آن و جلوگیری از آسیب‌دیدگی در اثر رفت و آمد است. با استفاده از کاور ریشه فرش ، عمر آن افزایش می‌یابد، اما مهم است که جنس کاور مرغوب باشد، در غیر این صورت، خود کاور موجب پوسیدگی ریشه فرش می‌شود.

پیشنهاد: یکی از مشکلات همیشگی کاربران این است که پس از مدت‌ها جستجو، قالیشویی معتبر خود را پیدا می‌کنند اما به دلیل دور بودن از شعبه آن، امکان سرویس‌دهی به آن‌ها وجود ندارد. قالیشویی بانو برای حل این مشکل، تلاش کرده است تا در با راه‌اندازی شعب مختلف در موقعیت‌های متفاوت جغرافیایی، به مشتریان خود سرویس ارائه دهد. اگر به دنبال قالیشویی جنوب تهران هستید، بانو می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

ریشه زنی فرش ماشینی و دستباف در خانه 

ریشه بافی فرش یا ریشه زنی فرش در منزل به معنای حذف ریشه‌های خراب شده و اضافه کردن ریشه‌های جدید است. البته این کاری نیست که بتوان به راحتی در منزل انجام داد و نیازمند مهارت‌های تخصصی است. ریشه‌دوزان حرفه‌ای با آگاهی از انتخاب نخ چله و سوزن مناسب، اقدام به رفوگری می‌کنند.

«قالیشویی‌ بانو با بهره‌گیری از کهنه‌کاران این صنعت، بهترین خدمات ریشه زنی فرش تهران را در اختیار مشتریان ارزشمند خود قرار می‌دهد.»

شیرازه دوزی یا ریشه زنی فرش دستباف و ماشینی ، قدمتی طولانی دارد. در مرمت انواع فرش‌های دستباف و ماشینی در صورتی که این کار به شیوه حرفه‌ای انجام نشود، باعث ایجاد ظاهری نازیبا در فرش می‌شود. در نتیجه باید با مراقبت‌های اساسی این کار را انجام دهید و یا فرش‌هایتان را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

پیشنهاد مطالعه: یک راهنمای خرید فرش کاربردی، به شما کمک می‌کند که سرمایه خود را برای بهترین گزینه هزینه کنید. برای آشنایی با فکتورهایی که باید در این زمان در نظر بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ ما سر بزنید.

بافت ریشه فرش

چگونه ریشه فرش را ببافم ؟

گره زدن ریشه فرش معمولا یکی از نخستین کارهایی است که پیشنهاد می‌کنیم پس از خرید فرش انجام دهید. خب بهترین طرز گره زدن ریشه فرش ماشینی و دستباف کدام است؟ به طور کلی، سه روش معمول برای گره زدن فرش وجود دارد که شامل گره زنجیره‌ای، دو گره و گره نخودی است. در ادامه طرز گره زدن ریشه فرش را برای شما شرح می‌دهیم.

  • دو گره

در این روش گره زدن ریشه فرش ، ریشه‌ها را به گروه‌های دو تا پنچ تایی تقسیم کنید. اگر راست دست هستید، یک گروه را با دست چپ بگیرید و با دست راست نخ را با انگشت شست و سبابه بگیرید، دسته نخی که در دست چپ بود را دو بار دور انگشت میانه، سبابه و شصت بچرخانید. سپس وقتی اولین دسته دو یا پنج تایی از ریشه‌ها را از میان آن بیرون آوردید، با دست راست باقی نخ را هدایت کرده و گره بزنید. با باقی دسته‌ها نیز تا پایان کار، همین روش را ادامه دهید.

  • گره زنجیره‌ای

در این طرز بافت ریشه فرش با دست، اول انتهای ریشه‌ها را گره نخودی یا دو گره بزنید. سپس در دنباله ریشه‌های هموار، به اندازه دو سانتی‌متر از گره نخودی، دوباره گره معمولی ایجاد کرده و در ادامه نیز از محل قبلی با فاصله دو سانتیمتری با ریشه‌های همجوار گره بزنید.

  • گره نخودی

این شیوه بافت ریشه فرش ماشینی با دست از دو روش دیگر آسان‌تر است! برای اینکار، تنها کافییست ریشه‌ها را در دسته‌های ۲ تا ۵ تایی گرفته، دور هم پیچیده و گره معمولی بزنید.

پیشنهاد: یکی از دیگر خدماتی که توسط قالیشویی بانو در خدمت مشتریان قرار می‌گیرد، شستن مبل است. اگر شما هم به دنبال مکان معتبری برای مبل‌هایتان هستید، می‌توانید با قالیشویی بانو تماس بگیرید.

ریشه زدن فرش دستباف

شست و شوی خانگی ریشه فرش

همانطور که توضیح دادیم، کاور ریشه فرش یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از ریشه است. اما خب در زمان شستشو باید نکاتی را رعایت کنید تا احتمال آسیب به فرش‌ها را به حداقل برسانید. یکی از رایج‌ترین مشکلات زرد شدن ریشه است که مهم‌ترین دلیل آن، شستن فرش بدون توجه به اصول صحیح این کار و جنس، الیاف و رنگ فرش است. همچنین استفاده از آب داغ و مواد شوینده شیمیایی و نامناسب از دیگر دلایل این اتفاق است.

برای شستن صحیح فرش، ابتدا ریشه‌ها را صاف و مرتب کنید. سپس می‌توانید شامپو فرش و آب گرم را باهم مخلوط کرده و با دستمال یا فرچه آن را به ریشه‌های فرش بکشید. برخی از مایع سفید کننده (وایتکس) نیز برای سفیدی ریشه فرش استفاده می‌کنند؛ همچنین از وایتکس برای شستشوی فرش نیز استفاده می‌شود.

«دقت کنید که بعد از اتمام عملیات حتما پنجره‌ها را باز کنید تا ریشه‌ها سریع‌تر خشک شوند.»

در قدیم از سرکه سفید برای اینکار استفاده می‌کردند؛ این روش همچنان برای فرش‌های دستباف جوابگو است و پیشنهاد می‌شود که برای ریشه فرش ماشینی به کار نرود.

اشتباهات رایج در مراقبت از ریشه فرش

شستشوی غلط: شستشوی اشتباه فرش نه تنها به تمیزی ریشه و فرش شما کمکی نمی‌کند، بلکه با زرد شدن ریشه و آسیب به بافت فرش، به ضرر این کالای باارزش نیز هست.
چسب زدن ریشه فرش: به غیر از اثر چسب که روی ریشه مانده و کار قالیشویی را دشوار می‌کند، خود چسب هم به مرور بخاطر رفت و آمد، قدرت چسبندگی‌اش را از دست داده و باعث آسیب زدن به فرش می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: قالیشویی‌های موجود در هر شهر، با توجه به نرخ‌های اتحادیه، قیمت می‌دهند تا در نهایت مشتریان براساس یک قیمت ثابت خدمات دریافت کنند. اگر می‌خواهید از جدیدترین قیمت‌های قالیشویی مطالع شوید، از لینک روبه‌رو استفاده کنید: قیمت شستن فرش .

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل در مورد کاور ریشه فرش و بافتن ریشه فرش توضیح دهیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند، اما اگر در خصوص هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی آن‌ها باشیم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *