شستشوی فرش در منزل یا در قالیشویی؟

شستشوی فرش در منزل یا در قالیشویی؟

فرش‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل خانه شناخته می‌شوند و نقشی ویژه و قابل توجه در دکوراسیون و تزئین منازل دارند. امروزه انواع مختلفی از فرش‌های ماشینی و دستبافت در دسترس افراد هستند و از کیفیت‌های متفاوتی برخوردار هستند. از آنجایی که فرش‌ها زیر ترافیک بالای رفت‌وآمد و نشست‌وبرخاست هستند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی و کثیف شدن دارند. می‌توان به دو روش مختلف سنتی و مکانیزه اقدام به شستشوی فرش‌ها کرد که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشند. برای شستشوی فرش در منزل یا در قالیشویی باید فاکتورها و پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت که در ادامه مطلب به بررسی آنها پرداخته خواهد شد.

شیوه صحیح شستن فرش

نوع آلودگی و کثیف شدن فرش‌ها می‌تواند متفاوت باشد به همین دلیل نحوه شستن آنها نیز اهمیت بالایی دارد. به صورت کلی نوع و میزان آلودگی، نوع فرش، بافت و الیاف برش‌ها و … می‌توانند در روش شستشوی فرش‌ها مؤثر باشند. به صورت کلی برای شستن یک فرش لازم است که مراحل مختلفی سپری شود که به شرح زیر می‌باشند:

  • در مرحله اول فرش‌ها باید با استفاده از جاروبرقی به صورت کامل تمیز شوند و هرگونه گردوغبار و آلودگی از سطح فرش و بافت‌های آن برداشته شود.
  • بعد از تمیز کردن فرش‌ها لازم است که کاملاً بررسی شوند تا در صورت وجود آسیب‌دیدگی و پارگی اقدام به ترمیم آنها شود و از گسترش پیدا کردن پارگی‌ها جلوگیری شود.
  • در مرحله دوم فرش باید کاملاً خیس شود تا آلودگی‌های آن راحت‌تر از بین بروند. استفاده از آب گرم برای خیساندن فرش می‌تواند موثرتر باشد.
  • در مرحله بعدی باید مواد شوینده مناسب با توجه به نوع فرش، بافت و الیاف آن و میزان آلودگی انتخاب شود و سپس شستشوی فرش شروع شود.
  • در مرحله بعدی باید فرش به صورت کامل آبکشی شود به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه کف و آلودگی در بافت و ریشه‌های فرش باقی نمانده باشد در غیر این صورت ممکن است فرش دچار تغییر در رنگ شود.
  • درنهایت فرش‌ها باید در یک محل مناسب و دور از گردوغبار و نور مستقیم خورشید به صورت کامل خشک شود.

امروزه بسیاری از افراد در استفاده کرده از خدمات قالیشویی‌های تردید دارند و حتی به بهترین قالیشویی اطمینان ندارند که فرش‌های خود را برای شستشو به آنها بسپارند. شایعات متعددی در مورد نحوه شستشوی فرش در قالیشویی ها وجود دارند که عمدتاً اشتباه هستند و به همین دلیل افراد به صورت سنتی اقدام به شستن فرش‌ها می‌کنند.

شستشوی فرش در منزل

به صورت کلی شستشوی فرش‌ها در منزل می‌تواند مشکلات و چالش‌های متعددی برای افراد به همراه داشته باشد. شستشوی فرش در منزل یا در قالیشویی ازجمله سؤالاتی است که بسیاری از افراد هنوز به پاسخ مناسبی برای آن نرسیده‌اند. هرچند که شستن فرش در منزل برای بسیاری از افراد حساس و وسواس اطمینان‌بخش است و به نحوه شستن فرش‌ها اشراف کامل دارند اما مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های این روش شستن به شرح زیر می‌باشند:

نیاز به فضا

برای شستن فرش‌ها در منازل لازم است که حتماً یک فضای مناسب، تمیز و کاملاً مسطح وجود داشته باشد تا بتوان فرش را به صورت کامل پهن کرده و شستشو داد. همچنین فرش‌ها برای خشک شدن نیز نیاز به فضایی دارند که هیچ‌گونه گردوغباری بر روی آنها قرار نگیرد.

نیاز به نیروی انسانی

برای شستن فرش‌ها در منزل لازم است که حتماً چند نفر حضور داشته باشند که توان برس کشیدن، پارو کشیدن و آبکشی کردن و حمل‌ونقل فرش را داشته باشند و این کار برای فرش‌هایی با متراژ بالا کار سختی خواهد بود.

مصرف آب زیاد

شستن فرش‌ها نیاز به آب فراوانی دارد و چنانچه افراد تخصص و مهارت شستن نداشته باشند نمی‌توانند به‌خوبی اقدام به شستشوی فرش‌ها بکنند.

عدم داشتن تخصص ترمیم و تعمیر

در زمانی که افراد اقدام به شستن فرش‌ها در منزل می‌کنند چنانچه فرش دارای آسیب‌دیدگی و پارگی در ریشه‌ها و بافت بود افراد قادر نخواهند بود آنها را ترمیم کنند و درنهایت این پارگی‌ها دامنه بیشتری پیدا می‌کنند.

عدم استفاده از شوینده‌های مناسب

هر کدام از فرش‌ها از الیاف متفاوتی تولید می‌شوند و این باعث می‌شود که برای شستن هرکدام از آنها نیاز به استفاده از شامپو فرش و شوینده‌های مخصوصی باشد و افراد عادی دانش و تخصص کافی برای انتخاب شوینده‌های مناسب را نداشته و ممکن است که به فرش آسیب برسانند.

زمان‌بر بودن شستشوی فرش

شستن فرش‌ها علاوه بر انرژی و هزینه‌های زیاد نیاز به زمان زیادی نیز دارد و در دنیای امروز که افراد دارای مشغله‌های کاری مختلفی هستند ممکن است فرد زمان کافی برای شستشو نداشته باشد.

شستشوی فرش در قالیشویی؟

به صورت کلی می‌توان گفت با توجه به مشکلات و چالش‌هایی که در بخش قبلی عنوان شد و در پاسخ به این سؤال شستشوی فرش در منزل یا در قالیشویی مناسب‌تر است باید گفت شستشوی فرش‌ها در قالیشویی بهترین و مطمئن‌ترین روش تمیز کردن انواع فرش‌ها است. شستن فرش‌ها در قالیشویی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • شرکت‌های قالیشویی دارای نیروهای ماهر، باسابقه و متخصص هستند و تمامی مراحل اصلی عملیات شستشوی فرش‌ها را به بهترین و باکیفیت‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهند.
  • امروزه اکثر شرکت‌های قالیشویی زیر نظر اتحادیه قالیشویان فعالیت داشته و خدمات‌رسانی می‌کنند و افراد می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکلی از طریق مجاری قانونی حق‌وحقوق خود را دریافت کنند.
  • شرکت‌های قالیشویی معتبر از فنّاوری‌ها و تجهیزات مدرن روز دنیا برخوردار هستند و تمام عملیات شستشوی فرش‌ها را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند.
  • قالیشویی ها از نیروهای متخصص برای ترمیم و تعمیر احتمالی فرش‌ها برخوردار هستند و در صورت لزوم و وجود هرگونه آسیب‌دیدگی در فرش‌ها آنها را ترمیم می‌کنند تا مدت بیشتر عمر داشته باشد.
  • انتخاب مواد شوینده و روش شستشوی فرش‌های مختلف کاملاً کارشناسی شده و به صورت تخصصی انجام می‌شود.
  • در مصرف آب و شوینده‌ها و همچنین زمان افراد صرفه‌جویی قابل توجهی خواهد شد.
  • شرایط جوی هیچ تأثیری در روند شستشوی و خشک شدن فرش‌ها نخواهد داشت.
  • قالیشویی‌های علاوه بر خدمات فرش شویی می‌توانند خدمات دیگری همچون خشک‌شویی در محل، شستن انواع موکت، پرده و … را به مشتریان ارائه کنند.

جمع‌بندی نهایی

به صورت کلی می‌توان به روش سنتی و نوین اقدام به شستشوی فرش‌ها کرده که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. شستشوی فرش در منزل یا در قالیشویی با توجه به شرایط افراد و فرش‌ها می‌تواند متفاوت باشد اما در حقیقت شستشوی فرش‌ها در شرکت‌های قالیشویی بهترین و مطمئن‌ترین روش برای شستن انواع فرش‌های ماشینی و دستبافت است و مزایایی همچون صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها، استفاده از مواد شوینده مناسب، شستشو توسط دستگاه‌های اتوماتیک، حمل‌ونقل آسان و … دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *