علت سفت شدن فرش بعد از شستن

سفت شدن فرش بعد از شستن

علت سفت شدن فرش بعد از شستن چیست؟ این سؤال شاید برای بسیاری از افرادی که فرش را در خانه می‌شویند، پیش بیاید. در واقع از آنجا که در خانه امکانات و تجهیزات حرفه‌ای قالیشویی وجود ندارد، معمولاً با چنین مشکلاتی روبرو می‌شوید که باید نحوه رفع آنها را بدانید.

سفت شدن فرش بعد از شستشو مشکل متداولی است که گریبان‌گیر بسیاری از افراد می‌شود. در‌چنین‌حالتی فرش نرمی و لطافت قبلی‌اش را از دست می‌دهد و تار و پود آن ضخیم می‌شوند. با بروز این اتفاق بیشتر مردم تصمیم به خرید قالی جدید می‌گیرند، درصورتی‌که امکان رفع مشکل نیز وجود دارد.

اگر به‌هر‌دلیلی قالی‌تان بعد از فرآیند شستشو به‌چنین مشکلی گرفتار شد، به‌جای سرزنش خود یا دیگران به‌دنبال راه‌حل مناسب برای از‌بین‌بردن این مشکل کنید. البته پیشنهاد می‌دهیم قبل از شستشو حتماً درباره دلایل بروز این اتفاق اطلاعاتی به‌دست‌آورید تا مبادا فرش سفت و زمخت شود.

علت سفت شدن فرش بعد از شستن چیست؟

در ادامه مهمترین دلایل سفت شدن قالی‌ها بعد از فرآیند شستشو را می‌گوییم تا با آگاهی از آنها جلوی بروز مشکلات در این زمینه را بگیرید:

علت سفت شدن فرش بعد از شستن

  • استفاده از روش های نامناسب برای شستشو

برای شستن فرش زمان بگذارید و با صبر و حوصله تمام آلودگی‌های سطحی و داخل تار و پود‌های آن را از بین ببرید. در مواقعی که قالی را سریع و در بازه زمانی بسیار کوتاهی می‌شویید و جمع می‌کنید، باقیمانده مواد شوینده با تار و پود ترکیب می‌شود و مشکلاتی مثل سفت شدن قالی را به‌همراه می‌آورید.

شستشو با صبر و حوصله نیازمند مصرف آب و مواد شوینده و همچنین صرف انرژی زیاد است؛ از‌آنجا‌که قیمت شستن فرش در قالیشویی‌ها خیلی زیاد نیست، پیشنهاد می‌دهیم که انجام این کار را بر عهده این مراکز بگذارید. مراکز قالیشویی با صبر و حوصله و کمترین میزان مصرف آب به‌واسطه تجهیزات حرفه‌ای قالی‌های شما را می‌شویند و ظاهری تمیز و آراسته به آنها هدیه می‌دهند.

  • استفاده از مواد شوینده نامناسب

استفاده از شوینده‌های نامناسب می‌تواند آسیب‌های جدی به تار و پود قالی‌تان برساند و مشکلات زیادی را برایتان به‌همراه بیاورد. استفاده از شوینده‌هایی کاملاً مناسب مسأله‌ای تخصصی است و فقط از عهده افراد حرفه‌ای بر می‌آید. این افراد با در‌نظر‌گرفتن میزان PH و اسیدیته مواد شوینده از مناسبترین آنها استفاده می‌کنند. همچنین برای ازبین‌بردن انواع لکه مثل لکه جوهر، لاک، چربی، مواد غذایی و … نیاز به شوینده‌های مخصوصی دارید که کارشناس‌های مراکز قالیشویی نیز مناسبترین مواد را برای هر لکه می‌دانند و با استفاده از آن لکه‌ها و الودگی‌ها را ریشه‌کن خواهند کرد.

  • الیاف حساس فرش

حساسیت بالای الیاف قالی‌ها نیز به‌عنوان مهمترین علت سفت شدن فرش بعد از شستن شناخته می‌شود. در واقع برخی قالی‌ها با الیاف خاص مثل ابریشم مقاومت زیادی در برابر آب ندارند و با شستشوی نامناسب دچار مشکل می‌شوند. در نقطه مقابل برخی الیاف‌ها مثل پنبه یا پشم در مقابل شستشو مقاومت نسبتاً خوبی از خود نشان می‌دهند و دچار مشکل نخواهد شد. شما باید حتماً قبل از شستشو الیاف فرش را بررسی کنید و در صورت نیاز انجام این کار را بر عهده افراد حرفه‌ای بگذارید تا جلوی بروز هرگونه آسیب در قالی‌تان را بگیرند.

  • آب سخت با دمای بالا

در‌صورتی‌که آب لوله‌کشی منطقه زندگی شما مواد معدنی زیادی داشته باشند، باعث بروز مشکلاتی مثل سفت شدن قالی بعد از شستشو می‌شوند. دمای بالای آب نیز می‌تواند این مشکل را تجدید کند؛ از‌این‌رو قبل از شستشو حتماً درباره نوع آب محل زندگی‌تان تحقیق کنید.

  • شستشوی مداوم

شستشوی مداوم یکی دیگر از مهمترین دلایل سفت شدن قالی است؛ برخی افراد در بازه‌های زمانی کوتاه قالی‌ها را می‌شویند که قطعاً انجام این کار روی کیفیت تاروپود‌های قالی تأثیر منفی می‌گذارد. توصیه می‌کنیم که فرش را هر ۶ ماه یک بار بشویید تا جلوی بروز چنین اتفاقاتی را نیز بگیرید.

نحوه جلوگیری از سفت شدن فرش بعد از شستن

آیا راهکار‌های مناسب برای جلوگیری از سفت شدن فرش بعد از شستن را می‌دانید؟

  1. استفاده از مواد شوینده با PH مناسب
  2. استفاده از آب بدون املاح معدنی
  3. استفاده از آب با دمای مناسب در حین شستشو
  4. خشک‌کردن مناسب با استفاده از جریان هوای آزاد یا خشک کن‌هایی با دمای ملایم
  5. عدم قراردادن فرش زیر نور مستقیم خورشید
  6. آبکشی کامل قالی به‌منظور عدم جایگذاری مواد شوینده برروی تاروپود‌ها
  7. نحوه رفع سفت شدن فرش بعد از شستن

در‌صورتی‌که قالی‌تان بعد از شستشو سفت شد، با انجام برخی راهکار‌ها می‌توانید این مشکل را از بین ببرید:

  • محلول آب و گلیسیرین

مقداری آب را با یک قاشق گلیسیرین ترکیب کنید و با استفاده از یک برس مناسب محلول را بر سطح فرش بکشید. حین برس‌کشیدن به فرش فشار نیاورید و به آرامی این کار را انجام دهید. اکنون قالی را در معرض جریان هوای آزاد بگذارید.

  • سرکه سفید

داخل یک سطل آب مقداری سرکه سفید بریزید و سپس محلول را با استفاده از برس‌های مناسب بر سطح فرش بکشید. سرکه نرمی و انعطاف‌پذیری تاروپود‌های قالی را افزایش می‌دهد.

  • نرم کننده های لباس

با ترکیب آب و نرم‌کننده‌های لباس و کشیدن محلول برروی سطح فرش نرمی و لطافت خاصی به آن می‌بخشید و مشکل سفتی قالی‌تان را از بین می‌برید!

  • بخار آب

از یک دستگاه بخار استفاده کرده و آن را برروی سطح فرش بکشید. اجازه دهید که بخار به‌صورت کامل به عمق ریشه‌ها و تاروپود‌ها نفوذ کند. بعد از انجام این کار یک برس مناسب بردارید و روی سطح فرش بکشید. با انجام تمام این مراحل، اکنون نوبت به استفاده از جاروبرقی می‌رسد؛ با جاروبرقی کشیدن تمام ذرات آلودگی سطح قالی جمع می‌شوند.

سفت شدن قالی بعد از شستن، مشکلی قابل حل

علت سفت شدن قالی بعد از شستن اهمیت زیادی دارد، چون می‌توانید متناسب با آن از روش‌های کارآمدی برای از‌بین‌بردن مشکل استفاده کنید. در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌ها و مراکز قالیشویی حرفه‌ای نیز کمک بگیرید تا با معرفی راهکار‌های حرفه‌ای‌تر کمکتان کنند مشکل به‌صورت کامل از بین برود. سفت شدن قالی بعد از شستشو هر چند اذیت‌کننده است، اما در اغلب موارد به‌راحتی قابل‌حل بوده و نیازی به نگرانی برای آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *