چگونه لکه وایتکس را از روی فرش، مبل پاک کنیم؟

نحوه پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

هرچند وایتکس یکی از انواع مواد شوینده به‌شمار می‌آید، اما امکان آسیب‌رسانی به الیاف فرش، مبل و لباس را دارد. شما باید با دقت کامل از این محلول استفاده کنید تا مبادا ذره‌ای از آن روی فرشتان بریزد. در صورت برخورد مواد وایتکس با الیاف فرش، خیلی زود رنگ الیاف از بین می‌رود که این روی زیبایی فرش تأثیر منفی می‌گذارد. اما آیا می‌دانید که در صورت بروز چنین اتفاقی چه کاری باید انجام دهید؟

پاک‌کردن لکه وایتکس از روی فرش کاری دشوار است و حتی مراکز قالیشویی تهران یا شهر‌های دیگر به خوبی از عهده این کار بر نمی‌آیند. در وایتکس از ترکیباتی استفاده می‌شود که روی رنگ الیاف تأثیر می‌گذارند. البته با ریختن این ماده برروی فرش بلافاصله می‌توان کار‌هایی انجام داد که تأثیرگذاری آن به حداقل برسد.

شستشوی فرش با آب سرد یکی از بهترین راهکار‌ها است؛ بنابراین در همین ابتدای مقاله توصیه می‌کنیم در صورت بروز این اتفاق بلافاصله روی محل موردنظر آب سرد بریزد تا مواد وایتکس شسته شوند. اما اگر بعد از انجام این کار همچنان آثار از لکه‌ها وجود دارد، برخی کار‌های خاص را باید انجام دهید تا مشکل برطرف شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

نحوه پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

نحوه پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

با ریختن وایتکس بر روی فرش بسیاری از افراد به فکر استفاده از خدمات قالیشویی‌ها می‌افتند. قیمت قالیشویی برای شستن فرش معقولانه است، اما متأسفانه تا رسیدن پرسنل برای بردن فرش، شستشو و … زمان زیادی طول می‌کشد. قاعدتاً در این بازه زمانی مواد وایتکس تأثیر خود را می‌گذارد و رنگ الیاف را به‌طور کامل از بین می‌برند؛ بنابراین شما باید تا رسیدن پرسنل قالیشویی برخی کار‌های خاص برای پاک‌کردن لکه‌ها از روی فرش انجام دهید.

  • استفاده از جوش شیرین

برای استفاده از جوش شیرین به‌ منظور پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش ابتدا مقدار جوش شیرین را داخل کمی آب بریزید تا بافت خمیری مانند پیدا کنند. حالا مواد را روی لکه‌ها بکشید و برای مدتی منتظر بمانید. بعد از خشک‌شدن خمیر می‌توانید با جاروبرقی آن را از سطح فرش یا مبل جمع کنید. در انتها یک دستمال تمیز نم‌دار روی محل موردنظرتان بکشید تا آثار جوش شیرین و لکه‌های وایتکس از بین برود. جوش شیرین تأثیرگذاری فوق‌العاده بالایی دارد و لکه‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد، بنابراین استفاده از این ماده را فراموش نکنید.

  • استفاده از الکل ایزوپروپیل

اگر فرش یا رنگ مبلتان تیره است، الکل ایزوپروپیل می‌تواند مشکل لکه‌های وایتکس را تا حدود برایتان حل کند. برای استفاده از این ماده کافیست یک تکه پنبه تمیز آماده کرده و الکل را به آن آغشته کنید. حالا پنبه را برروی لکه موردنظرتان بکشید.

پنبه را باید از قسمت بیرونی به سمت مرکزی بکشید تا لکه‌ها پخش نشوند. با انجام این کار حتی اگر پارچه بر اثر مواد وایتکس رنگ‌دهی داشته باشد، رنگ‌ها به جای خود باز می‌گردند و رنگ پریدگی خیلی به چشم نمی‌آید.

در برخی فرش‌ها با رنگ‌بندی‌های متنوع باید دقتتان را در کشیدن پنبه برروی لکه‌ها بالا ببرید. در صورت بروز هرگونه اشتباه شاید رنگ‌ها با یکدیگر ترکیب‌شده یا مشکلاتی مشابه به وجود بیاید.

  • استفاده از دستمال مرطوب

یکی از ابتدایی‌ترین کار‌هایی که  برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش باید انجام دهید، استفاده از دستمال مرطوب است. به‌ منظور انجام این کار دستمالی مناسب و نرم را تهیه و نم‌دار کنید. حالا به‌صورت ضربه‌ای برروی لکه‌ها بزنید تا مطمئن شوید تمام مواد وایتکس جذب شده‌اند. مراقب باشید که در این مرحله حوله را بر سطح لکه نمالید، چون این کار به پخش‌شدن رنگ فرش و لکه کمک می‌کند.

بعد از استفاده از دستمال مربوط توصیه می‌کنیم از مداد‌هایی با رنگ مشابه الیاف فرشتان استفاده کرده و قسمت‌هایی را که دچار رنگ پریدگی‌شده‌اند، رنگ‌آمیزی کنید. با انجام این کار ظاهر فرش حفظ می‌شود. بعد از کشیدن مداد‌ها برروی لکه‌ها، یک دستمال نرم بردارید و رنگ‌های جذب‌شده از مداد را بر سطح قالی بکشید.

  • استفاده از سرکه

برای استفاده از سرکه به‌منظور از‌ بین‌ بردن لکه وایتکس کافیست ۲ قاشق غذاخوری از این ماده را با ۴ فنجان آب گرم ترکیب کنید. حالا مواد را برروی لکه موردنظر‌زده و حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید. طی این بازه زمانی مواد به داخل الیاف نفوذ کرده و باعث جلوگیری از تأثیر بیشتر لکه‌های وایتکس می‌شوند.

حالا یک دستمال بردارید و روی لکه بمالید. با انجام این کار مقدار زیادی از لکه‌ها از بین ‌می‌روند. چنانچه احساس کردید هنوز لکه‌ها پابرجا هستند، دوباره مراحل قبل را تکرار کنید. بعد از انجام تعداد این کار‌ها ناحیه موردنظر را با آب سرد شستشو دهید.

البته تمام این مراحل را باید زمانی انجام دهید که مطمئن هستید فرش رنگ پس نمی‌دهد. برای اطمینان از این موضوع کافیست یک دستمال مربوط را برروی قالی بکشید. چنانچه پارچه رنگ‌دار شد، یعنی قالی رنگ پس می‌دهد.

  • استفاده از هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید از جمله تأثیرگذارترین مواد برای از‌بین‌بردن لکه‌های حاصل از وایتکس برروی قالی هاست. هیدروژن‌ پراکسید مایعی سفید‌کننده و ملایم است که می‌تواند به لکه‌های زرد حاصل از وایتکس نفوذ کرده و آنها را از بین ببرد. برای استفاده از این ماده کافیست یک دستمال یا اسکاج مناسب را به آن آغشته کرده و برروی لکه‌ها بکشید. بعد از انجام این کار محل موردنظر را شستشو دهید.

با انجام همین ترفند ساده برای یک‌بار آثار لکه‌ها پاک می‌شود. اما اگر همچنان برخی آلودگی‌ها برروی قالی یا مبل وجود داشت، دوباره مراحل را تکرار کنید.

چگونه لکه وایتکس را از روی فرش، مبل پاک کنیم

نکته های مهم در استفاده از وایتکس

  1. چند نکته مهم در استفاده از وایتکس وجود دارد که باید حتماً به آنها توجه داشته باشید. عدم دقت به این نکته‌ها باعث می‌شود لکه‌های سخت بر اثر این ماده برروی قالی، مبل، لباس و … به وجود بیاید.
  2. برخی تمیزکاری بیشتر قالی‌ها در ترکیب مواد شوینده مخصوص وایتکس اضافه می‌کنند. انجام این کار باعث رنگ‌پریدگی فرشتان می‌شود. شما حتی برای شستشوی لباس‌های رنگی نیز نباید از این ماده استفاده کنید.
  3. شما فقط در صورتی امکان استفاده از وایتکس‌ها را دارید که الیاف موردنظرتان در برابر مواد سفید‌کننده از خود مقاومت نشان دهند. مثلاً در لباس‌ها از برچسب Bleach safe استفاده می‌شود که به معنی مقاومت بالای محصول است.
  4. به‌منظور کاهش قدرت وایتکس‌ها کافیست آنها را با کمی آب ترکیب کنید. با انجام این کار میزان تأثیرگذاری‌شان به حداقل می‌رسد.
  5. به هیچ عنوان وایتکس‌ها را در کنار فرش، مبل و وسایل مشابه قرار ندهید. هرگونه بی‌احتیاطی باعث خالی‌شدن بطری محصول شده و خسارات زیادی برایتان به بار می‌آورد.

پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش با ترفندهای کاربردی

پاک‌کردن لکه وایتکس از روی قالی ترفندی کاربردی است که به کار بسیاری از خانم‌های خانه‌دار می‌آید. در طی هفته شاید چندبار از این ماده استفاده کنید، بنابراین امکان آغشته‌شدن آن با وسایل مختلف خانه‌تان وجود دارد. شما باید راهکار‌های مناسبی برای از‌بین‌بردن لکه‌های حاصل از این ماده را بدانید تا حتی در صورت بروز مشکل به‌راحتی از آن عبور کرده و ظاهر فرش یا مبلتان حفظ شود.

شما می‌توانید برای پاک‌کردن لکه وایتکس از روی قالی روی خدمات قالیشویی‌های حرفه‌ای نیز حساب باز کنید. این مراکز با استفاده از مواد شوینده و تجهیزات حرفه‌ای در سریعترین زمان لکه‌ها را از بین می‌برند. اگر تمام راهکار‌ها را استفاده کردید، اما نتیجه نگرفتید، همین‌حالا با یکی از مراکز قالیشویی معتبر شهرتان تماس بگیرید. این مراکز در زمان کوتاهی قالی را دریافت کرده و مشکلات حاصل از آن را برایتان از بین می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *