پاک کردن روغن و چربی از روی مبل

پاک کردن روغن و چربی از روی مبل و فرش

پاک کردن روغن و چربی از روی مبل و فرش نسبت به سایر لکه‌ها سختتر است. این آلودگی‌ها حتی می‌توانند پخش شوند و در بیشتر نواحی را کثیف کنند، بنابراین باید حتماً از ترفند‌ها و روش‌های خاصی استفاده کنید تا بدون هیچ مشکلی آلودگی‌های حاصل از آنها را از بین ببرید.

خوشبختانه با روی کار آمدن مراکز قالیشویی بسیاری از خدمات شستشوی فرش و مبل ارائه می‌شود. این مراکز به‌خوبی آثار لکه‌های روغن یا چربی را از بین می‌برند و فرش را مثل روز اول تحویلتان می‌دهند؛ بنابراین بهترین راهکار مراجعه به قالیشویی‌های حرفه‌ای است.

با اینکه قیمت قالیشویی برای از‌ بین‌ بردن لکه‌ های چربی زیاد نیست، اما شاید برخی همچنان تمایل به استفاده از روش‌های خانگی داشته باشند. روش‌های خانگی نیز در اغلب موارد می‌توانند لکه‌ها را از بین ببرند و آثار کثیفی‌ها را محو کنند.

معرفی بهترین روش های پاک کردن روغن و چربی از روی مبل

آیا می‌دانید بهترین روش‌های پاک کردن روغن و چربی از روی مبل و فرش چه هستند؟ چه ترفند‌هایی برای از‌بین‌بردن این آلودگی‌ها وجود دارد؟

پاک کردن روغن و چربی از روی مبل و فرش

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین به‌عنوان یکی از بهترین مواد گزینه‌ای مناسب به‌جای شستن فرش است. اگر نمی‌خواهید قالی‌تان را به‌صورت کامل بشویید، حتماً از این ماده استفاده کنید که تأثیرگذاری بالایی دارد و حتی عمیق‌ترین لکه‌های چربی را نیز به‌خوبی از بین می‌برد.

برای استفاده از جوش شیرین در مرحله اول باید یک قاشق بردارید و تمام چربی‌های اضافه را از روی سطح موردنظر پاک کنید. در حین انجام این کار باید حتماً حواستان جمع باشد تا مبادا لکه‌ها به سایر قسمت‌ها پخش‌شده و آلودگی بیشتری به‌وجود ‌آورند. در حین جمع‌کردن باید مراقبت باشید که قاشق را خیلی محکم برروی سطح قالی نکشید، چون این کار آسیب‌های جدی نیز به الیاف آن می‌رساند.

بعد از جمع‌کردن روغن‌ها، نوبت به اسپری‌کردن ترکیب آب با مایع ظرفشویی یا صابون می‌رسد. شما باید به‌خوبی این مواد را برروی لکه اسپری کنید تا به‌خوبی آنها را پاک کنند. برای تأثیرگذاری بیشتر پیشنهاد می‌شود که کمی الکل نیز به مواد بیفزایید. بعد از انجام تمام این کار‌ها، نوبت به جوش شیرین می‌رسد، بنابراین مقداری از آن را برروی ناحیه موردنظر بریزید و مدتی به مواد استراحت دهید. حالا یک پارچه نخی یا مسواک را بردارید و برروی الیاف موردنظر بکشید.

بعد از برداشتن جوش شیرین نوبت به آبکشی قالی می‌رسد؛ بنابراین یک تشت را زیر قالی گذاشته و شروع به آبکشی آن کنید.

  • استفاده از پودر بچه، نمک یا نشاسته

یکی دیگر از راهکار‌های عالی برای جلوگیری از شستن مبل یا قالی به‌صورت کامل، استفاده از پودر بچه، نمک یا نشاسته است. هر ۳ این مواد قدرت بالایی در برابر چربی‌ها دارند، بنابراین خیلی زود آنها را محو می‌کنند.

برای استفاده از‌این‌روش ابتدا روغن‌ها را جمع‌ آوری کرده و سپس مقداری از پودر بچه، نمک یا نشاسته را روی سطح موردنظر بریزید. بعد از انجام این کار کمی از محلول آب و مایع ظرفشویی را برروی لکه اسپری کرده و منتظر بمانید تا آلودگی‌ها جذب شوند. حالا یک دستمال بردارید و مواد اضافه را جمع کنید. با همین ترفند ساده بسیاری از لکه‌های روغن و چربی از بین ‌می‌روند.

  • استفاده از سرکه سفید

برای استفاده از‌ این‌ روش کافیست یک سوم سرکه سفید را با یک لیوان آب و کمی مایع ظرفشویی ترکیب کنید. این مایع قدرتمند می‌توانید لکه‌ها را از روی هر نوع فرشی به خصوص فرش‌های فانتزی پاک کند؛ بنابراین مقداری از آن را داخل بطری‌های اسپری بریزید و محلول را برروی لکه اسپری کنید. بعدی از مدتی پارچه نخی یا یک تکه ابر را بردارید و برروی لکه بفشارید و لکه‌ها را از بین ببرید.

بعد از پاک‌شدن لکه‌ها حتماً یک تشت زیر فرش گذاشته و ناحیه موردنظرتان را بشویید تا مطمئن شوید هیچ اثری از الودگی‌ها باقی نمانده است. برای خشک‌شدن زودتر فرش می‌توانید یک پنکه را برروی آن روشن کرده و منتظر باشد تا کاملاً خشک شود. توصیه می‌کنیم حتماً این کار را انجام دهید، چون بوی تیز سرکه در فرش می‌ماند و اذیتتان می‌کند.

  • استفاده از حلال های رنگی

بسیاری از کارشناس‌های شستشوی فرش استفاده از حلال‌های رنگی را نیز به‌عنوان یک راهکار عالی برای تمیزکاری روغن و چربی معرفی کرده‌اند. این راهکار برای پاک‌کردن لکه از روی مبل نیز تأثیرگذار است. البته در حین استفاده از این مواد باید حواستان کاملاً جمع باشد، چون در ترکیبات آنها از مواد اسیدی استفاده‌شده که این مواد آسیب‌های جدی به الیاف فرش یا پارچه مبل می‌رسانند.

شما می‌توانید در حین خرید از فروشنده بخواهید که حلال‌هایی را در اختیارتان بگذارد که فقط مواد اسیدی یا اشتعال‌زا هستند؛ با این ویژگی‌ها دیگر نگران آسیب دیدگی لوازمتان نیز نخواهید بود.

  • استفاده از نوشابه

یکی از بهترین روش‌های پاک‌کردن چربی‌ها از سطح مبلمان استفاده از نوشابه است. در این روش باید گوشه‌ای از دستمال را به داخل نوشابه‌ها فرو برده و سپس برروی لکه‌ها ضربه بزنید. حالا مقداری پودر لباسشویی را داخل آب گرم بریزید و منتظر بمانید تا کف کند. حالا یک مسواک قدیمی بردارید، مقداری از مواد را برروی لکه اسپری کنید و سپس شروع مسواک را برروی ناحیه آلوده بکشید.

در انتها برای از‌بین‌رفتن آثار تمام آلودگی‌ها یک پارچه تمیز بردارید و برروی لکه‌ها بکشید. با انجام همین راهکار ساده بسیاری از مشکلات مربوط به آلودگی فرش‌ها از بین ‌می‌روند.

نحوه پاک کردن لکه روغنی و چربی از روی انواع مبل ها

جنس الیاف به‌کاررفته در مبل‌ها اغلب به‌صورت پارچه و چرمی است، به‌همین‌دلیل راهکار تمیزکاری هر یک از آنها را به شما می‌گوییم:

مبل های چرمی

  1. با یک دستمال تمیز و نرم لکه‌های اضاغه روغن را از روی مبل پاک کنید.
  2. محلولی از صابون و آب گرم تهیه کنید.
  3. یک پارچه تمیز را به مواد آغشته کرده و روی سطح مبل بکشید.
  4. پارچه را بشویید و دوباره مرحله قبل را تکرار کنید.
  5. یک پارچه تمیز بردارید و ناحیه خیس را خشک کنید.

مبل های پارچه ای

  1. ابتدا کمی روی لکه‌ها جوش شیرین بریزید.
  2. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا جوش شیرین جذب لکه شود.
  3. یک مسواک بردارید و روی لکه بکشید.
  4. جاروبرقی را روشن کرده و مواد باقی مانده از جوش شیرین را پاک کنید.
  5. ترکیبی از سرکه سفید، مایع ظرفشویی و ۲ لیوان آب گرم به‌وجود آورید.
  6. یک پارچه تمیز را بردارید و آن را آغشته به مواد کنید و سپس روی لکه بکشید.
  7. یک پارچه خشک تمیز بردارید و سطح موردنظر را خشک کنید.

پاک کردن روغن و چربی از روی مبل با راهکارهایی ساده

پاک‌کردن روغن و چربی از روی مبل یا فرش با راهکار‌هایی ساده امکان‌پذیر است، بنابراین نیازی نیست که برای انجام این کار به‌دنبال روش‌های خیلی سخت و پیچیده باشید. در واقع شما می‌توانید با در دسترس‌ترین تجهیزات و مواد اولیه سختترین لکه‌ها را از بین ببرید.

اگر پاک‌کردن روغن و چربی از روی مبل یا فرش در خانه برایتان کمی سخت و مشکل است، توصیه می‌کنیم که به‌سراغ مراکز قالیشویی بروید. این مراکز به‌صورت خدمات در محل معمولاً لکه‌ها را برایتان از بین می‌برند و در برخی مواقع نیز فرش را به‌کارگاه خود برده و با استفاده از تجهیزاتی کاملاً حرفه‌ای لکه‌ها را به‌صورت عمقی تمیز می‌کنند. در این زمینه حتماً به‌سراغ قالیشویی‌های حرفه‌ای بروید تا مطمئن شوید هیچ اثری بعد از شستشو از لکه برروی فرش یا مبل باقی نخواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *