چگونه لکه بتادین را از روی فرش پاک کنیم؟

روش پاک کردن لکه بتادین به چه صورتی است

ریختن مواد خوراکی، انواع آلودگی ها و مواد شیمیایی روی فرش موجب ایجاد لکه های زشت و زننده می شود که گاهی برطرف کردن آن بسیار مشکل است. یکی از لکه هایی که ممکن است بعد از استفاده از بتادین برای ضد عفونی زخم روی فرش ایجاد شود، لکه بتادین است. بتادین رنگ قرمزی دارد و از همین رو برطرف کردن آن به ویژه روی فرش های کرم و روشن بسیار چالش برانگیز است. اما آیا چیزی در مورد روش های لکه بری فرش برای از بین بردن لکه بتادین می دانید؟ چطور می توان با استفاده از مواد خانگی و طبیعی از شر لکه های قرمز رنگ بتادین از روی فرش خلاص شد؟ در این مقاله از وب سایت قالیشویی بانو می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد تمیز کردن فرش از لکه بتادین بدانید، آشنا شوید.

بتادین چیست؟

بتادین نوع ضدعفونی کننده موضعی است که برای پانسمان زخم و همچنین شستشوی پوست قبل و بعد از جراحی استفاده می شود. استفاده از بتادین از بروز عفونت ‌های باکتریایی جلوگیری می کند. از مهم ترین ویژگی های بتادین است که درون آن ید فعال وجود دارد که به آهستگی بافت های نرم بتادین را جذب می نماید. این موضوع موجب می ‌شود تا بتادین برای مدت طولانی تری موضوع را استریل نگه دارد. امروزه بسیاری از افراد در خانه از بتادین استفاده می کنند و از آن برای ضد عفونی زخم های مختلف استفاده می نمایند. وجود ید در بتادین موجب ایجاد رنگ قرمز بتادین می شود. از همین رو ریختن این ماده روی فرش موجب بروز لکه هایی می شود که باید به روش های مشخصی پاک شود.

بهترین روش های پاک کردن لکه بتادین از روی فرش

اگر در حال تمیز کردن زخم دست کودکان با بتادین بودید و مقداری از آن روی فرش ریخت و یا بعد از تمیز کردن زخم با بتادین دست های آغشته به بتادین را روی زمین قرار داده اید، احتمالاً به دنبال روشی مؤثر برای پاک کردن لکه های قرمز رنگ و زننده بتادین از روی فرش هستید. همانند هر لکه دیگری، باید بدانید که لکه بتادین هم هر چقدر زودتر تمیز شود، فرآیند تمیز کردن فرش آن راحت تر خواهد بود. در ادامه می توانید با بهترین روش های مؤثر برای لکه بری فرش بعد از ریختن بتادین آشنا شوید.

مواد و وسایل مورد نیاز برای پاک کردن لکه بتادین

روش های متعددی برای تمیز کردن فرش از لکه بتادین وجود دارد. این که فرش شما چه جنسی دارد و لکه بتادین چه زمانی ایجاد شده است، می تواند روی مراحل تمیز کردن لکه مؤثر باشد. برای این کار شما می توانید از تمیز کننده های مختلفی استفاده کنید.

  • الکل سفید
  • پوست لیمو و شکر قهوه ای
  • استون
  • اسپری آب سرد

مراحل برای پاک کردن لکه بتادین تازه

  1. برای لکه بری فرش بعد از ریختن بتادین بهتر است هر چه سریع تر اقدام نمایید.اگر بتادین تازه روی فرش ریخته شده تمیز کردن فرش ابتدا یک دستمال تمیز روی آن قرار دهید تا بتادین اضافی جذب آن شود. در این مرحله به هیچ عنوان دستمال را روی لکه نکشید؛ زیرا این کار موجب پخش شدن لکه می شود.
  2. بعد از اینکه بتادین اضافی به دستمال جذب شد، می‌ توانید مقداری آب سرد روی محل لکه اسپری کنید.
  3. سپس با استفاده از یک حوله تمیز شروع به پاک کردن لکه نمایید این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل برطرف شود.

محلول های برای از بین بردن لکه بتادین

همیشه تمیز کردن فرش با آب خالی امکان پذیر نیست. زمانی که مقدار لکه زیاد باشد و یا زمان زیادی از ایجاد آن گذشته باشد، احتمالاً به راحتی نمی توانید آن را تمیز نمایید.در این مواقع بهتر است برای لکه بری فرش از محلول های مختلف استفاده کنید. در ادامه می توانید با لیستی از مؤثر ترین محلول های از بین برنده لکه بتادین از روی فرش آشنا شوید.

تمیز کردن لکه بتادین با الکل

برای تمیز کردن فرش بعد از ریختن بتادین می توانید از الکل سفید استفاده کنید برای این کار باید یک دستمال تمیز را به مقداری الکل سفید آغشته کنید سپس دستمال را محل لکه قرار دهید و بعد از چند ثانیه شروع به پاک ‌کردن ‌لکه کنید.

از بین بردن لکه بتادین با استفاده از پوست لیمو و شکر قهوه ای

روش بعدی که می توانید برای از بین بردن لکه بتادین از روی فرش انجام دهید به کار بردن ترکیب پوست لیمو و شکر قهوه‌ای است. برای این کار باید پوست روی لیمو را با مقداری شکر قهوه‌ای مخلوط نمایید و سپس آن را روی محل لکه بریزید.

تمیز کردن لکه بتادین با استون

استون یک ماده مؤثر برای تمیز کردن فرش از لکه بتادین می باشد. برای این کار باید محل لکه را با استفاده از استون شستشو دهید. هر بار بعد از تمیز کردن فرش با استون کمی صبر کنید تا بخار شود و سپس می توانید مراحل را دوباره تکرار نمایید.

جمع بندی

از بین بردن لکه بتادین همیشه کار ساده ای نیست. زمانی که لکه کهنه می شود و زمان زیادی روی فرش باقی می ماند، به بافت فرش رسوخ می کند و از همین رو برای تمیز کردن آن باید از یک متخصص کمک بگیرید. قالیشویی بانو یکی از معتبرترین قالیشویی تهران است که خدمات متنوعی به مشتریان خود ارائه می دهد. شما می توانید برای لکه بری فرش و پاک کردن انواع لکه فرش با کیفیتی بالا از این قالیشویی کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *