۹ نکته و ترفند ساده برای تمیز کردن خانه

تمیز کردن خانه
چقدر به استفاده از روش‌های اصولی برای تمیز کردن خانه فکر می‌کنید و به آنها پایبند هستید؟ آیا تصورتان این است که داشتن یک خانه تمیز و عاری از آلودگی، کار ساده‌ای نیست؟ جالب است بدانید که ترفندهای زیادی وجود دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید همیشه خانه‌ای تمیز و پاکیزه داشته باشید. در این مقاله به این ترفندها اشاره می‌کنیم.

شستشوی فرش

اولین و مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، تمیزی و حفظ نظافت فرش‌ها در خانه است. توصیه ما این است که هر سال حداقل یک بار از خدمات شستشوی فرش قالیشویی‌های معتبر استفاده کنید و حداقل هفته‌ای یک بار روی آنها را جاروبرقی بکشید.

پرهیز از بی‌نظمی

حتما شما هم متوجه شده‌اید که وقتی روی اپن آشپزخانه خلوت است، خانه تمیزتر به نظر می‌رسد. سازماندهی دکوری‌ها و وسایلی که روی اپن و کابینت‌ها می‌گذارید، یک روش ساده برای تمیز نشان دادن خانه است.

استفاده از ابزار مناسب

همه ما می‌دانیم که پارچه یا اسفنج یک وسیله تمیزکننده عالی برای سطوح صیقلی است. اما اگر می‌خواهید سطوح زبر و فلزی مانند داخل سینک و روی قسمت‌های فلزی گاز را تمیز کنید؛ حتما به مسواک یا برس مخصوص این کار نیاز دارید. بنابراین الیافی که برای تمیز کردن کابینت مفید است برای سطوحی مانند گاز و سینک مناسب نمی‌باشد.

استفاده از پارچه‌های میکروفایبر

پارچه‌هایی که از جنس میکروفایبر هستند بهترین گزینه برای تمیز کردن خانه و سطوح محسوب می‌شوند. در کل پارچه‌هایی که از ۱۰۰ درصد پنبه درست شدند، بیشترین کارایی را برای تمیزکاری دارند. پس هرگز از پارچه‌های پلی استر برای انجام این کار استفاده نکنید.

استفاده از پاک‌کننده‌های خانگی

امروزه قفسه بیشتر سوپر مارکت‌ها پر شده از مواد شوینده شیمیایی. این در حالی است که با کمی دقت می‌توانید بهترین شوینده‌ها را در کابینت آشپزخانه خود پیدا کنید. آبلیمو یا سرکه بهترین مواد برای تمیز کردن سطوح هستند. البته سطوح پر از چربی را می‌توانید با ترکیبی از سرکه و جوش شیرین نیز تمیز کنید. فرقی نمی‌کند از چه ماده شوینده‌ای استفاده می‌کنید؛ در هر صورت باید بعد از اسپری کردن مواد، چند ثانیه صبر کنید و سپس با استفاده از ابزار و الیاف مناسب، سطوح را تمیز کنید.

تمیز کردن پرده‌ها

اکثر خانم‌ها تصور می‌کنند که شستشوی پرده‌ های خانه را فقط باید نزدیک به ایام عید نوروز و آن هم با آب و مواد شوینده تمیز کرد. این در حالی است که برای تمیز کردن خانه به شیوه اصولی، هر بار که فرش را جارو می‌کنید باید پرده‌ها را از بالا به پایین جاروبرقی بکشید.

تمیز کردن لوازم الکترونیکی

یکی از اشتباهات رایجی که اکثر افراد در زمان تمیز کردن خانه انجام می‌دهند؛ این است که لوزام الکترونیکی را در حالت روشن تمیز می‌کنند. اگر می‌خواهید مثل یک حرفه‌ای کار کنید؛ باید ابتدا تلویزیون یا مانیتور را خاموش کرده و سپس با استفاده از یک پارچه میکروفایبر خشک، صفحه آن‌ها را به آرامی پاک کنید. در صورت لزوم، پارچه را با آب مقطر یا با نسبت برابر آب مقطر و سرکه سفید مرطوب کنید.

سازماندهی وسایل

خانه‌ای که مرتب است حتی اگر زیاد هم تمیز نباشد، نسبت به خانه‌ای که تمیز اما نامرتب است، پاکیزه‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین روی میزها، داخل قفسه‌ها و روی کنسول آینه را تا جای ممکن مرتب کنید و از گذاشتن وسایل اضافه روی آن‌ها بپرهیزید. اگر بتوانید جلوی بی‌نظمی را در خانه بگیرید، برای تمیزکاری به زمان کمتری نیاز خواهید داشت.

انتشار بوی تازه در خانه

همیشه بعد از اتمام فرایند تمیزکاری با روشن کردن یک شمع عطری یا عود خانه را خوش‌بو کنید. بوی خوش روی ذهن افراد و تصور آن‌ها از آنچه که می‌بینند، تاثیر مثبت می‌گذارد. شاید به همین خاطر است که وقتی وارد یک اتومبیل صفر کیلومتر می‌شوید، احساس می‌کنید که همه چیز تمیز است. با وجود اینکه شاید داشبورد یا صندلی‌های آن در کارخانه به چندین نوع میکروب مختلف آلوده شده باشند. بنابراین برای این که زحمت‌تان به چشم بیاید؛ حتما در انتها کار یک عود روشن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *