چگونه ریشه فرش را سفید کنیم؟

چگونه ریشه فرش را سفید کنیم؟

شستن ریشه‌های فرش از قدیم‌الایام تا به امروز یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردم است. در واقع هر چند با استفاده از مواد شوینده و تجهیزات کاربردی الیاف قالی به‌ طور کامل شسته می‌شوند، اما بعد از خشک‌شدن معمولاً لکه‌ هایی زرد برروی ریشه‌ها به وجود می‌آیند که ظاهر زیبای قالی را از بین می‌برند.

احتمال بروز لکه‌ها به‌خصوص وقتی که فرش را در خانه می‌شویید، بیشتر است؛ به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم شستشوی آن را بر عهده مراکز قالی شویی بگذارید. این مراکز با‌ داشتن نیروی متخصص و استفاده از تجهیزات کاربردی و مواد مناسب در سریعترین زمان فرش را برایتان می‌شونید.

نرخ قالیشویی برای شستن فرش بسیار مناسب است، بنابراین شما می‌توانید قالی‌تان را به این مراکز بفرستید و مطمئن باشید که ریشه‌های آن نیز بعد از شستشو کاملاً تمیز و سفید می‌شوند.

اگر به‌هر دلیلی تصمیم به شستن فرش توسط خودتان گرفته‌اید، باید برخی ترفند‌های سفید کردن ریشه فرش را یاد بگیرید تا با استفاده از آنها زردی ریشه‌ها را بگیرید. اما آیا می‌دانید که این ترفند‌ها چه هستند و چطور به شما در تمیزی هرچه بهتر قالی‌هایتان کمک می‌کنند؟

چرا ریشه فرش بعد از مدتی لکه زرد می گیرد؟

عوامل مختلفی در زرد‌ شدن ریشه‌ های قالی‌ ها نقش دارند، مثلاً بر اثر ریختن مواد غذایی لک می‌گیرند و کثیف می‌شوند. یکی دیگر از دلایل زرد‌شدن روش نامناسب شستشو است. در واقع وقتی افراد با بی‌دقتی قالی را می‌شویند، لکه‌های مختلفی در قسمت‌های سفیدرنگ قالی به وجود می‌آید.

بسیاری از مردم برای خشک‌شدن قالی‌ها بعد از شستشو آنها را در ارتفاعی مشخص مثل پشت‌بام آویزان می‌کنند. این موضوع باعث تغییر رنگ ریشه‌ها می‌شود. در واقع در این روش آب به مرور پایین می‌آید و در قسمت ریشه‌ها جمع می‌شود که همین موضوع باعث ایجاد لک خواهد شد.

شستن فرش با آب داغ نیز یکی از دلایل ایجاد لکه‌های زردرنگ است.

وجود مشکلات فراوان در شستشوی خانگی قالی‌ها مردم را مجاب می‌کند که به استفاده از خدمات قالیشویی‌ ها روی بیاورند. این مراکز بیشتر استاندارد‌ها در شستن قالی را رعایت می‌کنند، برای همین زمینه بروز هرگونه آلودگی برروی فرش را از بین می‌برند.

بررسی روش های سفید کردن ریشه فرش

انواع روش‌های سفید کردن ریشه فرش عبارت هستند از:

چرا ریشه فرش بعد از مدتی لکه زرد می گیرد؟

  • استفاده از محلول سفیدکننده

محلول‌های سفیدکننده قدرت بالایی در از بین‌بردن لکه‌های زرد روی ریشه‌های فرش دارند؛ بنابراین اگر لکه‌ای روی ریشه‌های فرشتان وجود دارد، کمی از این مواد را روی ریشه‌ها ریخته و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید. اکنون ریشه‌ها را با آب خالی بشویید و از دستگاه خشک‌کن برای خشک‌کردن آنها استفاده کنید.

  • آب و مواد افزودنی

برخی مواد طبیعی مثل سرکه، آب‌لیمو یا جوهر لیمو می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای پاک‌کردن لکه‌های روی ریشه‌های قالی باشد. به‌منظور استفاده از این مواد کمی از آنها را با مقداری آب ترکیب کرده و روی ریشه‌ها بپاشید. بعد از انجام این کار مدتی منتظر بمانید تا مواد تأثیر خود را بگذارند. اکنون آب معمولی روی ریشه‌ها پاشیده و با استفاده دستگاه خشک‌کن رطوبت ریشه‌ها را بگیرید.

این ترکیب به‌قدری قوی است که برخی از آن  حتی برای میز تلویزیون، جاکفشی و … استفاده می‌کنند.

  • جوهر پاپایا

جوهر پاپایا از جمله مواد تأثیرگذار برای پاک‌کردن لکه‌های زرد است که می‌توانید مقداری از آن را برروی ریشه‌ها بمالید و منتظر بمانید تا تأثیر خود را بگذارند. بعد از این کار ریشه‌ها را با خشک‌کن خشک کنید.

  • خدمات تطبیق رنگ

مراکز خدمات تطبیق رنگ ریشه‌های قالی‌هایتان را به‌صورت حرفه‌ای سفید می‌کنند. این مراکز تکنیک‌ها و روش‌های به‌خصوصی را به کار می‌برند تا تمام لکه‌ها و آثار کثیفی‌ها از بین برود و ظاهری زیباتر به فرشتان بخشیده شود.

  • آب اکسیژنه

شما می‌توانید مقداری آب اکسیژنه را داخل آب‌پاش بریزید، سپس این ماده را برروی قسمت موردنظر بپاشید و با یک برس نرم آنجا را تمیزکاری کنید. بعد از انجام این کار حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

  • خلال های طبیعی

خلال‌های میوه‌هایی مانند لیمو، پرتقال یا آلو می‌توانند بهترین روش برای پاک‌کردن لکه‌های زرد باشند. شما می‌توانید خلال‌ها را برروی قسمت موردنظر ریخته و سپس با برس نرم آنجا را تمیزکاری کنید. بعد از انجام این روش دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

  • آب و گلاب

آب و گلاب نیز خواص فوق‌العاده‌ای برای از بین‌بردن لکه‌ها دارند. این ترکیب عالی بویی لذت‌بخش در فضای خانه را برای مدتی می‌پراکند. شما می‌توانید این مواد را برروی سطح موردنظر پاشیده و سپس با شانه‌ای نرم این قسمت را تمیزکاری کنید. حالا دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

  • جبعه بخار

جعبه‌های بخار تجهیزاتی مناسب برای از بین‌بردن لکه‌ها هستند که می‌توانند حتی سرسخت ترین آلودگی‌ها را نیز از بین ببرند. توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از این دستگاه‌ها حتماً توضیحات تولیدکننده را برروی جعبه‌شان بخوانید تا مطابق با دستورالعمل سازنده از آن استفاده کنید.

  • محصولات شیمیایی

با پیشرفت فناوری خوشبختانه فرمول‌های مخصوصی برای ساخت محصولات شیمیایی به وجود آمده‌اند که در سریعترین زمان لکه‌ها را از بین می‌برند. شما می‌توانید به‌جای استفاده از راهکار‌های خانگی از محصولات شیمیایی استفاده کنید. این مواد در اغلب موارد به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند تا کمترین ضرر را برای سلامتی افراد داشته باشند.

نحوه سفید نگه داشتن ریشه فرش ها

برای اینکه ریشه‌های قالی‌تان را سفید نگه دارید، راهکار‌های مختلفی پیش‌رویتان قرار دارند که عبارت هستند از:

  • کاورکردن

کاور‌های مخصوص ریشه از گذشته تا به امروز محبوبیت زیادی بین مردم دارند. در واقع این کاور‌ها مانند یک محافظ برای آنها عمل می‌کنند و جلوی نفوذ هرگونه آلودگی به این قسمت از قالی‌ها را می‌گیرند. شما می‌توانید در بازه‌های زمانی مشخص کاور‌ها را جدا کرده و آنها را بشویید تا هرگونه لکه‌شان از بین برود، با انجام این کار دیگری نیازی به شسشتوی مداوم قالی و ریشه‌های آن ندارید.

  • چسب گذاری

اگر به‌هر دلیلی با کاور‌ها رابطه خوبی ندارید، چسب‌گذاری یکی دیگر از بهترین روش‌هاست. شما می‌توانید چسب‌های پهن را برروی ریشه‌ها بزنید تا مانند یک محافظ هرگونه آلودگی را به خود جلب کنند. این چسب‌ها مانع از نفوذ لکه‌ها به ریشه‌ها می‌شوند و ظاهر آنها را همواره سفید و زیبا نگه می‌دارند.

  • لفافه دوزی

لفافه‌دوزی نیز از جمله راهکار‌های دیگر برای سفید نگه‌داشتن ریشه‌های قالی است. اگر هنر لفافه‌دوزی را یاد دارید، برای ریشه‌های قالی‌تان حفا‌ظ‌هایی مناسب بدوزید.

سفید کردن ریشه فرش، راهکاری برای حفظ ظاهر قالی

سفید‌کردن ریشه‌های فرش کمکتان می‌کند تا ظاهر قالی را حفظ کرده و از بروز لکه در آن جلوگیری کنید. اگر لکه‌های این بخش از قالی‌هایتان را با استفاده از ترفندهای مخصوص از بین بردید، توصیه می‌کنیم که برای دفعات بعدی حتماً از کاور‌ها یا چسب‌ها استفاده کنید تا مبادا لکه‌ای بر روی ریشه‌ها بنشیند. اگر ترفند‌های مختلف را استفاده کردید، اما لکه‌ها از بین نرفته‌اند، اکنون زمان دریافت خدمات از مجموعه‌های قالیشویی است. این مراکز با تکیه بر دانش و مهارت خود در سریعترین زمان تمام لکه‌ها را برایتان از بین می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *