موکت خارجی بهتر است یا موکت ایرانی

موکت خارجی بهتر است یا موکت ایرانی

موکت‌ها فرش‌های باکیفیت و مناسبی برای استفاده در محیط‌های پررفت‌ و آمد هستند که در انواع مدل‌های مختلف توسط برند‌های خارجی و ایرانی تولید می‌شوند. تنوع موکت‌های ایرانی و خارجی در بازار به‌قدری زیاد است که مشتری‌ها سردرگم در خرید آنها می‌شوند.

هر کدام از انواع موکت‌های ایرانی و خارجی از مزیت‌ها و ویژگی‌های خاصی برخوردارند؛ البته این فرش‌ها در برخی موارد شبیه یکدیگر هستند، مثلاً در اثر کثیف‌شدن می‌توانید آنها را به مراکز قالیشویی تحویل دهید تا در مدت زمان کوتاهی آنها را برایتان بشویند و تحویلتان دهند.

با شناخت انواع موکت ایرانی و خارجی بهتر می‌توانید برای خرید این محصولات تصمیم بگیرید. شما در ابتدا باید درباره هر کدام از این موکت‌ها اطلاعاتی به‌دست‌آورید و سپس با بینش کافی درباره آنها تفاوت‌هایشان را با یکدیگر متوجه شوید. با انجام همین کار ساده امکان خرید کفپوشی باکیفیت فوق‌العاده بالا را خواهید داشت.

موکت ایرانی چیست؟

برای بررسی تفاوت موکت خارجی با ایرانی ابتدا به موکت‌های ایرانی می‌پردازیم که برای اولین‌بار در سال ۱۳۴۷ توسط مهدی ذره‌بینی فارغ‌التحصیل دکترا از دانشگاه لیدز با الیاف پلی‌استر در کارخانه مخمل و ابریشم کاشان تولید شد. این محصول نوعی کفپوش گرم و نرم است که علاوه‌بر پلی‌استر در ساخت آن از پلی‌پروپیلن و … نیز استفاده می‌شود.

این موکت رنگ‌بندی‌ها و طرح‌های متنوعی دارد و به‌همین‌دلیل می‌تواند نیاز اغلب مشتری‌های خود را به‌صورت کامل برطرف کند. در واقع شما می‌توانید این کفپوش‌ها را مطابق با انواع دکوراسیون‌های مختلف خریداری کنید و جلوه‌ای شیک و زیبا به محیط خانه‌تان هدیه دهید.

شستشوی موکت ایرانی نیز راحت و آسان است و به‌راحتی با استفاده از مواد شوینده و ابزار‌های مناسب در خانه شسته می‌شود. البته تقریباً همه قالیشویی‌ها خدمات شستشوی این کفپوش‌ها را بر عهده می‌گیرند، بنابراین نیازی نیست برای شستشوی آنها درگیر چالش خاصی شوید.

موکت‌های ایرانی توسط برند‌های داخلی مختلفی ساخته می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به پالاز، بابل، ظریف‌ مصور و… اشاره کرد. شما می‌توانید محصولات باکیفیت هر یک از این برند‌ها را در محیط‌های پررفت‌وآمد استفاده کنید و هیچ نگرانی بابت آسیب‌دیدگی آنها نداشته باشید.

انواع این کفپوش‌ها از ویژگی‌ها و مزیت‌های مختلفی برخوردارند که از جمله آنها می‌توان به عایق حرارتی و صوتی مناسب، قیمت ارزان نسبت به مدل‌های خارجی، کیفیت بالای تولید، مقاومت بالا و… اشاره کرد. از‌آنجا‌که این محصولات اغلب نیازتان را به‌طور کامل برآورده می‌کنند، بنابراین با تهیه آنها هیچ نیازی به محصولات مشابه خارجی نخواهید داشت.

البته نمی‌توان از ویژگی‌های منفی این محصولات چشم‌پوشی کرد که شامل نیاز مداوم به شستشو، احتمال پوسیدگی، جذب گرد و غبار و… هستند.

موکت خارجی یا موکت ایرانی

موکت خارجی چیست؟

موکت‌های خارجی اغلب توسط شرکت‌ها و کمپانی‌های اروپایی تولید شده و در ساخت آنها از استاندارد‌های به‌روز و جهانی استفاده می‌کنند. این محصولات در برخی موارد از سمت کشور چین نیز وارد ایران می‌شوند که به کیفیت آنها نمی‌توان اعتماد زیادی داشت، چون در اغلب موارد محصولات چینی فقط یک کپی‌برداری ساده و بی‌ارزش از محصولات اصلی هستند که بعد‌از‌مدتی آسیب‌های زیادی می‌بینند.

از جمله برند‌های خارجی که در بازار ایران اقدام به فروش و عرضه انواع موکت‌ها می‌کنند نیز می‌توان به بوگاتی، متروپل، سولاریس یا سیزال اشاره کرد. این برند‌ها باوجود تولید محصولات باکیفیت تنوع کمی در طرح و رنگ دارند، به‌همین‌دلیل اغلب مردم ترجیح می‌دهند به‌جای خرید از آنها به‌سراغ برند‌های ایرانی بروند و خریدشان را انجام دهند.

از جمله ویژگی‌های مثبت موکت‌های خارجی می‌توان به پرز‌های نرم و با دوام اشاره کرد که نه‌تنها محصول را کاربردی‌تری و ماندگارتر می‌کنند، بلکه راحتی و زیبایی فوق‌العاده‌ای را نیز برای محیط به‌وجود می‌آورند. این محصولات دارای عایق‌های صوتی و حرارتی نیز هستند، به‌همین‌دلیل در اغلب موارد اجازه عبور حرارت یا صوت را نمی‌دهند و مزاحمتی برای ساکنین ساختمان‌ها به‌وجود نمی‌آورند.

بسیاری از افراد نسبت به بهداشتی و ضدحساسیت‌بودن این محصولات شک و شبهه‌هایی دارند، اما باید بگوییم که برای بیشتر این محصولات گواهینامه‌های مخصوصی صادر می‌شود تا خیال مشتری از این بابت راحت شود. این محصولات در برابر سایش و کشش نیز به‌خوبی از خود مقاومت نشان می‌دهند، بنابراین از این بابت نیازی به نگرانی جهت استفاده از آنها نیست.

بررسی تفاوت های موکت خارجی با ایرانی

در ادامه لیستی از مهمترین تفاوت‌های موکت ایرانی با خارجی را می‌آوریم تا با آگاهی و بینش بیشتر برای خرید این محصولات از بازار اقدام کنید:

  • قیمت ها

قیمت مدل‌های ایرانی نسبت به محصولات خارجی پایین تر است، چون هیچ هزینه‌ای بابت واردات، گمرک و … روی آنها کشیده نمی‌شود. علاوه‌براین برخی برند‌های خارجی از متریال و موادی خاص در ساخت این محصولات استفاده می‌کنند که همین موجب بالارفتن قیمت‌ها می‌شود.

  • ثبات رنگ

موکت‌های خارجی به‌دلیل استفاده از استاندارد‌های جهانی در ساخت ثبات رنگ بیشتری نسبت به مدل‌های ایرانی دارند و خیلی دیرتر کهنه می‌شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهید موکت همواره به خانه‌تان جلوه و نمایی زیبا ببخشد و آنجا را خاص و متفاوت نشان دهد، پیشنهاد می‌دهیم که مدل‌های خارجی را امتحان کنید. البته هم‌اکنون برندهای ایرانی زیادی مطابق با استاندارد‌ها و فناوری‌های نوین پیش ‌می‌روند و جلوی ازبین‌رفتن رنگ موکت‌ها و فرش‌ها را می‌گیرند.

  • استانداردهای ساخت

برند‌های خارجی همواره از تجهیزات و ابزارآلات مدرن و امروزی استفاده می‌کنند، به‌همین‌دلیل محصولاتی با کیفیت بالاتر را به‌دست مشتری‌ها می‌رسانند. این در صورتی است که برند‌های ایرانی از لحاظ استاندارد‌های تولید در سطح پایینتری نسبت به برند‌های خارجی قرار می‌گیرند.

  • طرح و رنگ

موکت‌های ایرانی کاملاً مطابق با سلیقه و ذوق ایرانی‌ها تولید می‌شوند و در اغلب موارد کامل‌کننده دکوراسیون خانه‌ها و برطرف‌کننده نیازشان هستند. این در حالی است که محصولات خارجی اغلب در طرح‌ها و رنگ‌های کلاسیک و کمی تولید شده‌اند، از‌این‌رو نیازتان را به‌طور کامل برآورده نمی‌کنند.

اگر از لحاظ طرح و رنگ به‌دلیل محصول مناسبی در بازار می‌گردید، پیشنهاد می‌دهیم که به‌سراغ برند‌های ایرانی بروید که در اغلب موارد پاسخگوی نیازتان خواهند بود.

  • جذب گرد و غبار

یکی از ویژگی‌های منفی موکت‌های ایرانی جذب بالای گردوغبار است که خوشبختانه این ویژگی در مدل‌های خارجی کمتر دیده می‌شود. گردوغبار موجود در این کفپوش‌ها نه‌تنها فرآیند شستشو را سخت‌تر می‌کنند، بلکه برای تنفس و سلامتتان نیز خطرناک هستند و مشکلاتی را برایتان به‌وجود می‌آورند.

موکت‌های خارجی در برابر محصولات ایرانی جذب گرد و غبار کمتری دارند و به‌همین‌دلیل معمولاً کمتر در معرض آلودگی قرار می‌گیرند؛ بنابراین نیاز به شستشوی کمتری خواهند داشت و مشکلاتی برای سلامتی‌تان به‌وجود نخواهند آورد.

  • میزان دسترسی

دسترسی به انواع موکت‌های ایرانی از‌آنجا‌که ساخت داخل کشور هستند، راحت‌تر است. در واقع شما می‌توانید در بسیاری از فروشگاه‌های قالی و فرش مدل‌های متنوعی از آنها را ببینید و متناسب با نیازتان یکی از انواع این موکت‌ها را بخرید. این در صورتی است که مدل‌های خارجی دسترسی کمتری دارند و برای تهیه آنها حتی باید ساعت‌ها بازار را جستجو کنید تا فروشگاه عرضه‌کننده آنها را بیابید.

موکت خارجی و ایرانی، محصولی باکیفیت عالی

با بررسی تفاوت‌ها و مقایسه‌ای که در این مطلب داشتیم، اکنون متوجه شدید که هر کدام از موکت‌های ایرانی و خارجی دارای ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی هستند که باید در حین خرید به این ویژگی‌ها توجه داشته باشید. در واقع اگر طرح و رنگ و هماهنگی محصول با دکوراسیون برایتان مهم است، به‌سراغ مدل‌های ایرانی بروید، در‌غیر‌این‌صورت موکت‌های خارجی نیازتان را برطرف خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *