ترفند از بین بردن بوی نم از خانه {بوی نم فرش، مبل، رخت خواب و …}

ترفند از بین بردن بوی نم از خانه

کپک از جمله مشکلاتی است که بیشتر بر اثر بوی نم و رطوبت به‌وجود می‌آید. این قارچ در دیوار، زیر زمین، فرش، غذای فاسد، رخت‌ خواب، مبل و… ایجاد می‌شود و بیماری‌های مختلفی مثل‌گرفتگی بینی، خس‌خس سینه، تنگی نفس، خارش پوست و … را به‌ همراه خود می‌آورد؛ بنابراین باید به‌دنبال راهکاری مناسب برای از بین‌بردن آن باشید.

گاهی لوله دچار نشتی می‌شود و کپک‌هایی در محیط نم‌دار به‌وجود می‌آید یا گاهی بر اثر خیس‌ماندن حوله حمام یا لباس‌ها این قارچ‌ها تولید می‌شوند. هرچه محیط مرطوبتر باشد، بستر مناسبی برای رشد این قارچ شکل می‌گیرد. از آنجاکه کپک‌ ها از خود گاز ساطع می‌کنند نیز بوی نامطبوع آنها همیشه آزارتان می‌دهد، برای همین پیدا‌ کردن راهکار مناسب برای از‌ بین‌ بردن رطوبت و بوی نم اهمیت زیادی دارد.

انواع ترفند از بین بردن بوی نم از خانه کمکتان می‌کنند تا هر چه سریعتر از کپک و مشکلات حاصل از آن راحت شوید. اما آیا می‌دانید این ترفند‌ ها چه هستند و چطور باید از آنها استفاده کنید؟

نحوه پیداکردن منبع بوی نم

در مرحله اول شما باید منبع رطوبت و بوی نم را پیدا کنید تا با استفاده از راهکار‌های مناسب آن را از بین ببرید. در صورتی که منبع پیدا نشود، حتی با استفاده از قوی‌ترین روش‌ها مثل شستن مبل با حرفه‌ای‌ ترین تجهیزات، کپک و مشکلات مشابه دوباره پدیدار می‌شوند. برای پیدا‌کردن بوی نم باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • ابتدا محیط‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی را بررسی کنید. دیواره‌ها، پرده‌ها، توالت و وان حمام از جمله قسمت‌های در معرض رطوبت هستند.
  • در سینک و ماشین ظرفشویی در آشپزخانه نیز به‌دنبال منبع رطوبت بگردید. وسایلی که از آب استفاده می‌کنند، مثل یخچال‌ها، قهوه‌ ساز‌ها، چای‌ساز‌ها و … بستری برای ایجاد بوی نم و تشکیل کپک را به‌وجود می‌آورند.
  • وسایل چوبی داخل خانه مثل کمد‌ها، جاکفشی و … را کاملاً بررسی کنید.
  • درز پنجره‌ها و زیر گلدان‌ها احتمال ایجاد رطوبت وجود دارد، بنابراین آنجا را بررسی کنید.
  • لباس‌هایتان را بررسی نمایید، چون شاید منبع بوی کپک از لباس‌های قدیمی داخل کمد‌هایتان باشد.
  • آبگرمکن، دریچه‌های هوا و سایر قسمت‌های مشابه را در خانه ببینید.
  • شیروانی، زیرزمین و گاراژ نیز از جمله قسمت‌های مهم در حین بررسی خانه هستند.
  • کیف‌های خود را بررسی کنید، چون گاهی اوقات وسایلی مرطوب داخل آنها وجود دارد و باعث ایجاد کپک می‌شود.
  • بعد از پیدا‌کردن کپک، ابتدا مشکل را حل کرده و سپس قالی‌ها را به مراکز قالی شویی فرستاده و مابقی وسایل را در خانه بشویید. انجام این کار آثار کپک‌ها و بوی نم را به‌صورت کامل از بین می‌برد.
  • معرفی انواع روش های کنترل بوی نم در خانه

نحوه پیداکردن منبع بوی نم

از بین‌ بردن نم انواع وسایل خانه

برای از بین‌بردن نم انواع وسایل خانه راهکار‌های مختلفی وجود دارد که عبارت هستند از:

  • افزایش گردش هوا

چنانچه در خانه بوی کپک احساس کردید، یعنی گردش هوا در آنجا مناسب نیست؛ بنابراین با استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا یا باز‌کردن پنجره‌ها هوا را در داخل خانه به گردش بیاورید. توصیه می‌کنیم که از سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده کنید، چون به‌واسطه فیلتر‌های تمیزشان به‌صورت کامل کپک‌ها و آثار رطوبت را در خانه از بین می‌برند.

در برخی موارد یکی از اعضای خانواده به بوی کپک و نم حساس است که در چنین مواقعی تهیه دستگاه تهویه مطبوع اهمیت زیادی دارد.

  • نصب دستگاه رطوبت گیر

شما می‌توانید با کنترل رطوبت خانه مانع از رشد کپک‌ها شوید. این دستگاه‌ها کمکتان می‌کنند تا با کاهش میزان رطوبت به‌ اندازه ۵۰ درصد وضعیت مطلوبی را در خانه به‌وجود آورید. خوشبختانه این روز‌ها بیشتر دستگاه‌ های تهویه مجهز به رطوبت‌گیر هستند، اما اگر به‌هر‌دلیلی دستگاه تهویه‌ تان رطوبت‌گیر نداشت، امکان تهیه این دستگاه به‌صورت مجزا را دارید.

  • روشن کردن هود حین پخت و پز

حین پخت‌وپز رطوبت اضافه‌ای در فضای خانه به‌وجود می‌آید که می‌تواند هوای محیط را نامطبوع کند. شما می‌توانید با روشن‌کردن هود جلوی این مشکل را بگیرید. اگر آشپزخانه‌ تان مجهز به هود نیست، امکان باز‌کردن پنجره‌ها و درب‌ها را دارید. شما باید در حین آشپزی اجازه عبور هوای آزاد را در خانه دهید تا مبادا بوی غذا و نم در خانه بپیچد.

  • بستن دریچه ها

شما باید تمام دریچه‌های گرمایشی و تهویه را به‌طور کامل ببندید تا مبادا هاگ‌ها حرکت کرده و در هوا تکثیر شوند.

  • استفاده از وسایل ضد آب

یکی از بهترین ترفند‌های جلوگیری از ایجاد بوی نم در خانه استفاده از وسایل ضدآب است. در واقع گاهی مشکل فقط به‌دلیل عدم مقاومت وسایل در برابر رطوبت بوده که با این وسایل مشکل کاملاً حل می‌شود. وسایل ضدآب رطوبتی به‌خود جذب نمی‌کنند، بنابراین دچار آسیب نشده و بوی نم نیز در خانه باقی نمی‌ماند.

البته برخی وسایل خانه ضد آب هستند، بنابراین در برابر کپک و بوی نم مقاومت ندارند. شما می‌توانید با مشاهده کوچکترین آثار از کپک برروی فرش‌ ها آنها را به مراکز شستن فرش بفرستید که با قیمت اندکی این کار را برایتان انجام می‌دهند.

  • استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی

یکی از راه‌های پیشگیری و از بین‌ بردن بوی نم در خانه استفاده از کولرگازی به‌جای کولرآبی است. کولرهای آبی برای مناطق مرطوب طراحی شده‌اند و معمولاً رطوبت زیادی به‌وجود می‌آورند؛ شما باید از این کولر‌ها فقط در مناطق گرم و خشک استفاده کنید.

کولرگازی‌ها نه‌تنها رطوبتی به‌وجود نمی‌آورند، بلکه به‌دلیل فیلتر‌های مخصوص حتی رطوبت داخل هوا را نیز از بین می‌برند. شما می‌توانید یک کولرگازی متناسب با ابعاد محیط زندگی یا کارتان بخرید و مشکلات مربوط به رطوبت‌ها را کاملاً از بین ببرید.

  • ساخت یا بازسازی اصولی سرویس بهداشتی

یکی از نکته‌های مهم در بازسازی سرویس بهداشتی اضافه‌کردن سیستم تهویه به آنجاست. ازآنجاکه سرویس‌های بهداشتی به‌طور مداوم در معرض رطوبت قرار دارند، بنابراین سیستم‌های تهویه در این زمینه به‌کارتان می‌آیند.

توصیه می‌کنیم که حتماً برای سرویس بهداشتی پنجره تعبیه کرده و در طی روز چندین ساعت آنها را باز بگذارید. ساخت دیوار‌های ضدآب نیز باعث می‌شود تا جلوی تکثیر کپک و رطوبت را بگیرید.

  • بررسی سلامت لوله ها

کوچکترین نشتی لوله‌ها باعث پخش نم به مقدار زیاد در دیوار‌ها یا سقف می‌شود. شما باید با استفاده از دستگاه‌های نشت آب مشکلات به‌وجودآمده در سیستم لوله‌ها را تشخیص دهید و هرچه زودتر برای از بین‌بردن آنها چاره‌ای بیندیشید.

در برخی مواقع به‌منظور بررسی سلامت لوله‌ها حتی باید دیوار یا سقف را تخریب کنید؛ به‌همین دلیل کارشناس‌ها توصیه می‌کنند که در مراحل اولیه ساخت ساختمان از مواد اولیه با کیفیت بهره ببرید.

  • استفاده از پارچه های دیواری

پارچه‌های دیواری به‌عنوان نسل جدید کاغذ‌های دیواری طرح و رنگ زیادی دارند، بنابراین امکان خرید آنها را کاملاً متناسب با سلیقه‌تان دارید. توصیه می‌کنیم که از این پارچه‌های ضدآب بهره ببرید تا حتی در صورت نشتی لوله‌ها یا مشکلات مشابه هیچ مشکلی به‌وجود نیاید.

از بین‌ بردن نم انواع وسایل خانه

ترفند از بین بردن بوی نم از خانه، راهکاری عالی و کاربردی

بهترین ترفند از بین بردن بوی نم از خانه کمکتان می‌کند تا جلوی ایجاد قارچ‌هایی مانند کپک را بگیرید. در صورت عدم پیشگیری از این قارچ‌ها باید منتظر انتقال بیماری‌ها باشید، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق همین‌حالا ترفندی مناسب برای پاک کردن لکه‌ها را انتخاب و به کار بگیرید. ترفند‌های کاربردی نتیجه‌بخشی سریعی دارند و در مدت زمان کوتاهی جلوی انتشار هرگونه کپک و هاگ را می‌گیرند. شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر از ترفند‌های دیگر با کارشناس‌های حرفه‌ای فعال در مراکز قالیشویی یا مراکز مشابه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *