چگونه لکه لبو روی فرش را پاک کنیم؟ {مراحل پاک کردن لکه لبو از روی فرش}

چگونه لکه لبو روی فرش را پاک کنیم؟

لبو ریشه گیاه چغندر و جزء انواع گیاهان پرخاصیت است که با وجود تمام ویژگی‌های مثبت قاتل پاکیزگی فرش‌های شماست. مقدار کمی آب لبو می‌تواند لکه‌ های عمیقی در سطح قالی‌تان به‌وجود بیاورد. در صورت بروز این مشکل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از مراکز قالیشویی کمک بگیرند، در‌صورتی‌که امکان پاک‌کردن لکه‌های لبو در خانه نیز وجود دارد.

هرچند مراکز قالیشویی آنلاین و حضوری دردسر‌های شستشوی فرش‌ ها را از بین می‌برند و تمام لکه‌ها و کثیفی‌ها را محو می‌کنند، اما قاعدتاً برای پاک‌ کردن یک لکه کوچک گزینه مناسبی نیستند. خوشبختانه به‌لطف انواع مواد شوینده قوی و راهکار‌های عالی به‌راحتی امکان پاک‌ کردن لکه لبو از روی فرش وجود دارد.

اگر نمی‌دانید که چگونه لکه لبو روی فرش را پاک کنید و آثار کثیفی‌های دیگر را از بین ببرید، ما به‌عنوان راهنما در کنارتان هستیم تا این چالش را برایتان حل کنیم.

نحوه پاک کردن لکه لبو روی فرش

برای پاک‌ کردن لبو از روش فرش در مرحله اول باید توجه کنید که هرچه سریعتر چاره‌ای بیندیشید. هرچه زمان بگذرد، لکه‌ها ماندگارتر می‌شوند و پاک‌ کردنشان سخت تر خواهد شد. برخی نیز بعد از پاک‌ کردن لکه‌ها از خشک کن‌ها استفاده می‌کنند که این اشتباهی بزرگ است. در واقع حتی در صورت استفاده از راهکار‌های مختلف، شاید مقدار کمی از رنگ لبو بر روی فرش مانده باشد که خشک‌کن‌ها به‌دلیل ایجاد گرمای مصنوعی و خشک‌ کردن سریع باعث تثبیت آنها می‌شوند؛ بنابراین بعد از پاک‌ کردن لکه آن را در معرض هوای طبیعی بگذارید تا با دمای معمولی خشک شود.

یک نکته مهم دیگر قبل از یادگیری نحوه پاک‌ کردن لکه لبو از روی فرش استفاده از مقدار کمی پاک‌ کننده در قسمتی از فرش است. انجام این کار باعث می‌شود تا اگر الیاف فرش به مواد پاک‌ کننده حساسیت داشتند، خیلی زود متوجه این موضوع شوید و از استفاده از آن برای فرشتان بپرهیزید.

مراحل پاک‌ کردن لکه لبو از روی فرش

چگونه لکه لبو روی فرش را پاک کنیم؟

  • خیس و پاک کردن لکه

در این روش شما نیاز به‌ دستمالی شبیه به حوله آشپزخانه دارید. ابتدا دستمال را داخل یک ظرف آب سرد بگذارید و سپس روی لکه بزنید تا با انجام این کار حجم زیادی از آلودگی لکه گرفته شود. بعد از انجام این کار لکه را با آب سرد شستشو داده و به‌طور کامل آن را از روی قالی محو کنید. برای اطمینان از از شستشو ناحیه موردنظر در فرش حتماً زیر آن قسمت یک لگن برای شستشو بگذارید.

  • گذراندن از آب داغ و استفاده از مواد شوینده

تقریباً در بسیاری از موارد پاک‌کردن با دستمال و آب خنک باعث پاک‌شدن کامل لکه می‌شود. اگر این کار را انجام دادید، اما همچنان آثاری از بنفشی و قرمزی برروی قالی وجود داشت، به‌ سراغ مرحله بعد یعنی آب داغ و مواد شوینده مناسب بروید. برخی شوینده‌ها نفوذ خیلی خوبی دارند و در سریعترین زمان آلودگی‌ها را جذب می‌کنند، بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت سازگاری الیاف قالی اقدام به تهیه این محصولات کنید.

ابتدا آب گرم و مایع شوینده را با یکدیگر ترکیب و سپس لکه را به آنها آغشته کنید. اجازه دهید برای مدتی مواد برروی لکه باقی بمانند. حالا آب گرم بردارید و لکه موردنظر را بشویید. اگر همچنان آثاری از لکه وجود داشت، پیشنهاد می‌دهیم که قسمت آلوده فرش را برای مدتی در آب گرم آغشته به مواد شوینده بگذارید تا آثار آلودگی‌ها محو شوند.

  • استفاده از دمای پایین بخارشوی

کارشناس‌ها توصیه می‌کنند در صورت نتیجه‌نگرفتن از روش اول و دوم از بخارشوی استفاده کنید. ازآنجاکه گرمای این دستگاه می‌تواند رنگ لبو را تثبیت کند، بنابراین باید آن را به‌عنوان راهکار آخر در نظر بگیرید. در صورت استفاده از‌ این‌ روش حتماً دمای دستگاه را در محدوده کمی قرار دهید تا مبادا به فرش آسیبی برساند.

نحوه پاک کردن لکه لبو از روی فرش های حساس به شستشو

توصیه می‌کنیم فرش‌هایی با الیاف حساس را به قالیشویی‌ها بفرستید تا این مراکز با تجهیزات و امکانات خود هرچه سریعتر لکه را بدون هیچ آسیب‌زدنی از بین ببرند. اگر همچنان با وجود حساس‌ بودن قالی تمایل به تمیزکاری لکه از روی آن توسط خودتان را دارید، طبق این مراحل پیش بروید:

  1. یک پارچه خشک بردارید و تمام لکه‌های اضافه حاصل از لبو را پاک کنید.
  2. یک اسفنج مرطوب را برای دقایقی برروی لکه نگه دارید. در این مرحله به‌هیچ‌عنوان نباید اسفنج را برروی ناحیه موردنظر بکشید، در‌غیر‌این‌صورت لکه به اطراف پخش می‌شود و تمیزکاری آن بسیار سختتر خواهد شد.
  3. نان باگت گزینه‌ای مناسب برای از‌بین‌بردن آلودگی‌های سطحی فرش است، بنابراین یک تکه کوچک از آن را خیس کرده و برروی ناحیه آلوده‌شده بگذارید.
  4. اکنون دوباره یک پارچه خشک بردارید و برروی لکه بکشید. انجام همین راهکار‌ها ساده باعث از‌بین‌رفتن لکه لبو از سطح قالی می‌شود.

نکته های مهم در پاک کردن لکه لبو از روی فرش

چند نکته مهم برای پاک‌کردن لکه لبو از روی فرش وجود دارد که عبارت هستند از:

  • حتماً بلافاصله بعد از ریختن آب لبو فرایند تمیزکاری را شروع کنید، در‌غیر‌این‌صورت لکه خشک می‌شود و پاک‌کردن آن به سختی امکان‌پذیر خواهد بود.
  • برای پاک‌کردن رنگ لبو از روی فرش دستمال را خیلی محکم بر سطح قالی نکشید، چون همین کار باعث پخش‌شدن لکه به اطراف‌شده و تمام زحماتتان را نقش بر آب می‌کند.
  • در صورت امکان از مراکز قالیشویی در محل بخواهید که با تجهیزات مناسب برای پاک‌کردن لکه از روی فرش به خانه‌تان بیایند. این مراکز هزینه اندکی در ازای ارائه خدمات دریافت می‌کنند، اما لکه را به‌صورت کامل از بین می‌برند.
  • به‌هیچ‌عنوان از شوینده‌های نامطمئن در سطح فرش استفاده نکنید، چون در برخی موارد باعث رنگ پس‌دادن، رنگ پریدگی و مشکلات مشابه می‌شوند.
  • ابتدا بدون هیچ مایع شوینده‌ای اقدام به تمیزکاری لکه مورد نظر کنید، سپس اگر لکه پاک نشد، به‌سراغ این مواد بروید. مواد شوینده برای فرش‌های حساس می‌توانند بسیار خطرناک باشند.
  • از دستمال‌های زبر استفاده نکنید، چون امکان آسیب‌دیدگی الیاف فرش را افزایش می‌دهند.
  • اگر لکه به‌مدت طولانی برروی قالی‌تان باقی بماند، متأسفانه روش‌های خانگی خیلی جوابگو نیستند و برای پاک‌کردن کامل آلودگی‌ها باید به‌سراغ مراکز ارائه‌دهنده خدمات قالیشویی بروید.
  • در صورت آغشته‌کردن الیاف فرش به مواد شوینده، در مدت زمان کوتاهی آنها را پاک کنید و بشویید. چون مواد شوینده بعد‌از‌مدتی به‌دلیل ترکیبات خاص خود آسیب‌های جدی به فرشتان می‌رسانند.
  • بهترین مواد شوینده برای پاک‌کردن آثار آب لبو‌ها از سطح فرش پاک‌کننده‌هایی بر پایه اکسیژن هستند. پاک‌کننده‌های بر پایه کلر آسیب زیادی به قالی می‌رسانند و باعث پوسیدگی الیاف‌ها می‌شوند.

نحوه پاک کردن لکه آب لبو از فرش، دستورالعملی مهم برای حفظ پاکیزگی قالی

نحوه پاک‌کردن لبو از فرش دستورالعملی مهم برای حفظ پاکیزگی قالی و عدم ایجاد لکه‌های ماندگار برروی آن است. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مراکز قالیشویی یا موادی مثل شوینده‌های بر پایه اکسیژن به‌راحتی آلودگی‌های سطح قالی‌تان را از آب لبو و عوامل آلودگی‌زای دیگر پاک کنید. بسیاری از مراکز قالیشویی خدمات مشاوره رایگان نیز دارند، بنابراین می‌توانید با آنها تماس بگیرید تا راهکار‌هایی حرفه‌ای‌تر را پیش‌رویتان بگذارند.

مراکز قالیشویی با آگاهی از نحوه پاک‌کردن آب لبو از روش فرشه به‌صورت حرفه‌ای کمکتان می‌کنند تا در سریعترین زمان حتی لکه‌های عمیق حاصل از لبو را از بین ببرید؛ بنابراین فرصت را از دست ندهید و اگر این مطلب برایتان کارساز نبود، همین‌حالا با کارشناس‌های حرفه‌ای مراکز شستشوی فرش تماس بگیرید و با دریافت راهنمایی از آنها راه چاره‌ای مناسب برای رفع آلودگی‌های قالی‌تان بیندیشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *