پاک کردن لکه شکلات فرش

پاک کردن لکه شکلات فرش

شکلات به عنوان یکی از محبوب‌ ترین و خوشمزه‌ ترین خوراکی‌ها شناخته می‌شود که افراد در هر سن و سالی علاقه شدیدی به آن دارند. شکلات در حالت‌ های مختلف جامد و مایع در دسترس هستند و همین باعث می‌شود که امکان ریخته شدن آن بر روی فرش، مبل و … وجود داشته باشد و چالش‌ها و مشکلاتی برای افراد ایجاد کند. تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریخته شدن شکلات بر روی فرش در مقایسه با تمیز کردن لکه‌هایی همچون خون، ادرار، جوهر، چربی، قهوه و … ساده‌تر است اما می‌تواند شرایط خاصی داشت باشد و برای آنکه به بافت و الیاف فرش آسیبی وارد نشود باید به نکات و موارد مختلفی توجه داشت. در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش‌های پاک کردن لکه شکلات از روی فرش پرداخته خواهد شد.

نحوه تمیز کردن لکه شکلات از روی فرش

همان‌طور که گفته شد ریخته شدن شکلات بر روی فرش می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. برای شستشوی فرش و تمیز کردن لکه‌های شکلات می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

پاک کردن لکه شکلات فرش

استفاده از شامپو فرش‌ها

شامپو فرش‌ها به عنوان یکی از بهترین و رایج‌ترین مواد شوینده شناخته می‌شود که می‌توان از آن برای تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها استفاده کرد. البته باید توجه داشت که بهترین زمان برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای، قبل از خشک و سفت شدن آن است چرا که زمانی که لکه هنوز تازه باشد به بافت و الیاف فرش نفوذ نمی‌کند و می‌توان به راحتی آن را تمیز کرد. قبل از استفاده از شامپو فرش باید شکلات‌های اضافه را از سطح فرش تمیز کرد و برای اینکار می‌توان از یک قاشق یا کارد استفاده کرد. در صورتی که شکلات مایع بود و امکان برداشتن آن به راحتی وجود نداشت می‌توان از یک تکه یخ استفاده کرد و با سفت شدن شکلات آن را از سطح فرش جدا کرد.

بعد از جدا کردن لکه شکلات باید مقداری شامپو فرش را در آب حل کرده و به کمک آن و با استفاده از یک دستمال محل لکه را تمیز کرد. بعد از اتمام لکه‌گیری نیز می‌توان محل لکه را با استفاده از آب سرد کاملاً تمیز و خشک کرد.

استفاده از هیدروژن پراکسید

هر کدام از روش‌های گفته شده می‌توانند در تمیز کردن لکه‌های شکلات و بسیاری از لکه‌های دیگر عملکرد خوبی داشته باشند اما در صورتی که مواد گفته شده در دسترس نبودند و یا عملکرد مناسبی نداشتند می‌توان از هیدروژن پراکسید استفاده کرد. در این روش نیز بعد از تمیز کردن مواد اضافه شکلات می‌توان مقداری از هیدروژن پراکسید را بر روی محل لکه شکلات اسپری کرد و بعد از چند دقیقه با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم و آب سرد آن را تمیز کرد.

استفاده از محلول آب و سرکه

سرکه به عنوان یکی از کاربردی‌ترین موادی شناخته می‌شود که می‌تواند استفاده‌های متعددی در خانه داشته باشد. از محلول آب و سرکه می‌توان برای تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها استفاده کرد. در این روش همانند روش‌های قبلی باید ابتدا مواد اضافه شکلات را از سطح فرش تمیز کرد و سپس یک دستمال تمیز را به محلول آب و سرکه آغشته کرد و از آن برای تمیز کردن محل لکه بهره برد. بعد از آنکه لکه تمیز شد می‌توان با آب ولرم محل لکه را به صورت کامل پاکسازی کرد و سپس آن را خشک نمود. البته می‌توان در این محلول مقداری وایتکس نیز اضافه کرد که خاصیت تمیزکنندگی و شفاف کنندگی بیشتری داشته باشد اما باید دقت داشت که آسیبی به رنگ و بافت فرش وارد نشود.

استفاده از مایع ظرف‌شویی

استفاده از مایع ظرف‌شویی نیز یکی از بهترین راه‌های شستشوی فرش و تمیز کردن لکه ناشی از شکلات است. در این روش نیز ابتدا باید مواد اضافه شکلات را از سطح فرش تمیز کرد و سپس از یک دستمال تمیز استفاده کرد و محل لکه را با محلول مایع ظرف‌شویی و آب تمیز کرد. بعد از آنکه محل لکه با دستمال تمیز شد می‌توان از آب سرد استفاده کرد و محل لکه را به صورت کامل شستشو داد. در صورتی که اثرات لکه شکلات همچنان باقی مانده بود می‌توان این مراحل را چند مرتبه تکرار کرد تا به صورت کامل حذف شوند. استفاده از خدمات یک قالیشویی معتبر نیز می‌تواند یک راهکار مطمئن و مناسب برای از بین بردن انواع لکه‌ها باشد چرا که این شرکت‌ها از نیروهای متخصص، دستگاه‌های مدرن و مواد شوینده مخصوص استفاده می‌کنند.

استفاده از محلول‌های مخصوص

خوشبختانه امروزه محلول‌های متعددی تولید شده‌اند که از خاصیت تمیزکنندگی بالایی برخوردار بوده و می‌توانند هر نوع لکه‌ای را تمیز کنند. البته می‌توان از محلول‌های دیگری همچون محلول شامپو فرش، مایع ظرف‌شویی و آب، محلول آب اکسیژنه، اسپری آماده مخصوص لکه فرش، محلول جوش‌شیرین و سرکه سفید و … نیز استفاده کرد و لکه‌های ناشی از ریخته شدن شکلات را تمیز کرد.

نکات مهم در تمیز کردن لکه شکلات

ریخته شدن شکلات بر روی فرش می‌تواند باعث زشت شدن ظاهر فرش شود و احساس ناخوشایندی به افراد منتقل کند به همین دلیل باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به تمیز کردن آن نمود و یا از خدمات شرکت‌های قالی‌شویی استفاده کرد. هزینه و قیمت قالیشویی نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد. از جمله مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با این لکه‌ها باید در نظر گرفت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لکه باید در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شود تا به داخل بافت نفوذ نکند.
  • یخ می‌تواند در تمیز شدن راحت‌تر لکه‌های شکلات مؤثر باشد.
  • برای پاک کردن لکه‌ها باید در انتخاب مواد شوینده دقت بالایی دشت و حتماً تست رنگ از فرش گرفته شود
  • از مالش دادن لکه شکلات بر روی فرش باید خودداری شود.
  • شکلات دارای مقداری چربی است و حتماً باید سریعاً تمیز شود تا باعث آسیب به بافت فرش نشود.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن شکلات بر روی فرش می‌تواند چالش‌ها و مشکلات متعددی برای افراد ایجاد کند اما اگر برای طولانی مدت بر روی فرش باقی بماند ممکن است باعث آسیب دیدن فرش شود. برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی همچون استفاده از شامپو فرش، استفاده از مایع ظرف‌شویی، استفاده از محلول آب و سرکه و … استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *