راه هایی برای پاک کردن لکه رنگ مو از روی فرش و قالی

پاک کردن لکه رنگ مو از روی فرش

رنگ‌ کردن مو‌ ها در خانه اتفاق جدیدی نیست و بسیاری از خانم‌ها و آقایان از گذشته تا‌ به‌ امروز از‌ این‌ روش به‌ جای مراجعه به آرایشگاه‌ ها استفاده می‌کردند. رنگ‌ کردن مو در خانه فواید و عیب‌ هایی دارد که از جمله بزرگترین عیب‌های آن می‌توان به ایجاد لک‌های قوی در صورت ریختن برروی فرش اشاره کرد.

در‌صورتی‌که رنگ مو بر روی قالی بریزد، باید هرچه سریعتر برای شستشوی فرش چاره‌ای بیندیشد. در این زمینه ترفند‌های مختلفی وجود دارد که با به‌کار‌ گیری آنها خیلی زود به نتیجه می‌رسید و درصد زیادی از لکه‌های به‌وجود‌آمده را از بین می‌برید.

در صورت ماندگاری لکه‌ها پیشنهاد می‌دهیم که از بهترین قالیشویی شهر خود کمک بگیرید. این مراکز با دارابودن بهترین تجهیزات و امکانات کمکتان می‌کنند تا حتی قوی‌تری لکه‌ها از بین بروند و اثری از آنها برروی فرش‌هایتان باقی نماند.

معرفی انواع روش های پاک کردن لکه رنگ مو از روی فرش

هر چند با مراجعه به یک قالیشویی ارزان لک‌های رنگ مو به‌راحتی از روی قالی‌تان پاک می‌شوند، اما اگر تمایل به تمیزکاری قالی‌ها در خانه دارید، باید از برخی ترفند‌های خاص استفاده کنید. این راهکار‌ها عبارت هستند از:

راه هایی برای پاک کردن لکه رنگ مو از روی فرش و قالی

  • استفاده از صابون و شامپو

یکی از راهکار‌ های از‌ بین‌ بردن لکه‌ های به‌ وجودآمده حاصل از رنگ مو برروی فرش استفاده از صابون و شامپو است. این مواد با حل‌کردن رنگ‌ها در صورت استفاده از دستمال‌های تنظیف یا حوله می‌توانند به‌خوبی لکه حاصله را از بین ببرند. مراحل پاک‌ کردن لکه رنگ مو با استفاده از صابون و شامپو عبارت هستند از:

  1. ابتدا شامپو یا صابون را برروی ناحیه موردنظر بریزید و سپس با یک دستمال تنظیف روی لکه بکشید. مراقب باشید که با دستمال کشیدن لکه‌ها به نواحی دیگر فرش نرسند.
  2. حالا یک دستمال مرطوب بردارید و تمام لکه‌های به‌وجودآمده را تا جای ممکن پاک کنید. در صورت نیاز مرحله قبل و این مرحله را مجدداً تکرار کرده تا آلودگی‌ها بهتر از بین بروند.
  3. در برخی مواقع نقاطی از لکه‌ها برروی قالی به جا می‌مانند که امکان تمیزکاری آنها را با فرچه یا یک مسواک قدیمی خواهید داشت.
  • استفاده از اسپری مو

شما می‌توانید حتی از اسپری مو در تکنیک قبلی بعد از به اتمام رساندن مراحل استفاده کنید و از مزیت‌های آن برای پاکیزگی آلودگی‌ها بهره‌مند شوید.

مراحل پاک‌کردن لکه‌ها با استفاده از اسپری مو:

  1. ابتدا یک حوله کاغذی تهیه کنید، سپس اسپری مو را با فاصله چند سانتی‌متری از سطح آلودگی‌ها استفاده کرده و حوله را برروی مواد بکشید.
  2. شما می‌توانید این کار را تا زمان پاکسازی کامل لکه‌ها ادامه دهید.
  3. بعد‌از‌اینکه مطمئن شدید آلودگی‌ها از بین رفته‌اند، ناحیه موردنظر را با آب سرد بشویید.
  • استفاده از سرکه سفید و مایع شوینده

  1. استفاده از سرکه سفید و مایع شوینده یکی از تکنیک‌های عالی برای از‌بین‌بردن آثار رنگ مو از روی قالی است که توسط بسیاری از کارشناس‌ها توصیه می‌شود.
  2. ابتدا یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با ۲ لیوان آب ولرم و ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید.
  3. حالا یک حوله یا فرچه مناسب بردارید و به مواد آغشته کنید.
  4. حوله را بر سطح آلودگی‌ها بکشید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که مطمئن شوید به‌صورت کامل از بین رفته‌اند.
  5. یک دستمال تنظیف را مرطوب کرده و در ناحیه موردنظر بکشید و با شسشتوی آنجا منتظر شوید تا فرش خشک شود.
  6. اگر بعد از خشک‌شدن فرش متوجه شدید که آثاری از مواد هنوز برروی فرش باقی مانده است، یک دستمال را آغشته به الکل کرده و برروی سطح موردنظر بمالید.
  • استفاده از آمونیاک و مایع ظرفشویی

به‌سراغ یکی دیگر از روش‌های عالی برای از‌بین‌بردن لکه‌های حاصل از مواد رنگ مو می‌رویم که به‌عنوان قوی‌ترین ترفند نیز شناخته می‌شود. اگر هیچ یک از راهکار‌های قبل نتیجه بخش نبودند، شما می‌توانید به‌سراغ این ترفند بیایید و از نتایج فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید:

  1. ۲ فنجان آب گرم را با ۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و ۱ قاشق غذاخوری آمونیاک ترکیب کنید.
  2. دستمالی سفید و تمیز تهیه کرده و به محلول آغشته کنید.
  3. دستمال را برروی لکه‌ها بکشید و مطمئن شوید که آلودگی‌ها در این ترکیب اشباع‌شده‌اند.
  4. اکنون ۳۰ دقیقه به مواد استراحت دهید و بگذارید که به‌خوبی فرآیند تمیزکاری و از‌بین‌بردن لکه‌ها را انجام دهند.
  5. اسفنجی را بردارید و آن را با ترکیب اضافه برروی لکه آغشته کنید.
  6. اجازه دهید که ۵ دقیقه سپری شود.
  7. در اغلب موارد با این ترفند تمام آلودگی‌ها از بین ‌می‌روند. در صورت باقی ماندن برخی نقاط از آلودگی‌ها می‌توانید دوباره این تکنیک را استفاده کنید و از نتایج فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید.
  • استفاده از استون

آیا می‌دانستید که استون علاوه‌بر پاک‌کردن لاک ناخن و مزیت‌های دیگر فواید مثبتی در پاک‌کردن لکه‌های مواد رنگ مو از روی قالی‌ها دارد؟ البته باید کاملاً مراقب باشید، چون استون‌ها خورنده رنگ هستند و به‌راحتی می‌توانند رنگ قالی و فرشتان را از بین ببرند. اگر پاک‌کردن لکه‌ها برایتان بسیار مهم است، استون به‌عنوان راهکار مؤثر دیگر پیشنهاد می‌شود.

یک دستمال سفید یا تنظیف بردارید و به استون آغشته کنید. مراقب باشید که از دستمال‌های رنگی استفاده نکنید، چون احتمال انتقال رنگ به فرش وجود خواهد داشت. همچنین باید دقت داشته باشید که مبادا بیش‌از‌اندازه دستمال به استون آغشته شده باشد.

دستمال را بردارید و روی لکه به‌صورت ضربه‌ای بزنید. بعد از کمی انجام این کار میزان از‌بین‌رفتن آلودگی‌ها را بررسی کنید. در‌صورتی‌که نتیجه حاصل شد، همین‌جا کار را متوقف کرده و دیگر از استون استفاده نکنید تا مبدا رنگ الیاف فرش از بین برود.

بعد‌از‌اینکه آلودگی‌ها از‌بین رفتند، دستمالی مرطوب را با آب سرد و اسفنج بردارید و ناحیه موردنظر را شستشو داده و خشک کنید.

  • استفاده از جوش شیرین

به‌عنوان راهکار آخر قصد داریم جوش‌شیرین را معرفی کنیم که می‌تواند نتایجی عالی و فوق‌العاده به‌همراه داشته باشد:

  1. ابتدا مقداری جوش شیرین را برروی لکه به‌وجود آمده بپاشید و اجازه دهید که رطوبت را جذب کنند.
  2. مقداری نمک را با آب داغ و جوش شیرین ترکیب کنید تا بافتی خمیری‌مانند به‌وجود بیاورند.
  3. خمیر حاصله را برروی لکه‌ها بمالید و به مواد به‌مدت ۱ ساعت زمان دهید تا به‌طور کامل آلودگی‌ها را از بین ببرند.
  4. در‌صورتی‌که لکه‌ها سرسخت‌تر هستند، مدتی طولانی‌تر مثل یک شب منتظر باشید تا مطمئن شوید آلودگی‌ها به‌طور کامل از بین رفته‌اند.
  5. جاروبرقی را روشن‌کردن و محلول را از روی زمین پاک کنید. آثار به جا مانده از آن نیز به‌راحتی با یک دستمال مرطوب تمیزکاری خواهند شد.

لکه رنگ مو برروی فرش، چالشی قابل حل با ترفندهای مختلف

در صورت ایجاد لکه رنگ مو برروی فرش به‌راحتی می‌توانید چالش به‌وجود‌آمده را با استفاده از ترفند‌های مختلف برطرف کنید. راهکار‌های زیادی مثل سرکه، جوش‌شیرین، آمونیاک، استون و … وجود دارند که هر کدام از آنها می‌توانند حتی غلیظترین مواد آلوده‌کننده را از بین ببرند. شما می‌توانید با این ترفند‌ها حتی لکه‌های مشابه مواد رنگ مو را نیز از بین ببرید و تمام آثارشان را از روی قالی‌هایتان پاک کنید.

قطعاً پاک‌کردن لکه رنگ مو از روی فرش و قالی کاری چالش‌بر‌انگیز است، چون شاید لکه کاملاً پاک نشود یا حتی رنگ قالی نیز در صورت استفاده از راهکار‌ها به‌شیوه‌ای نامناسب از بین برود؛ به‌همین‌دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً به‌سراغ مراکز قالیشویی بروید و از آنها بخواهید که با استفاده از تجهیزات و مواد شوینده قوی و مناسبشان آلودگی‌های به‌وجودآمده را برایتان از بین ببرند. این مراکز با تکیه بر دانش و مهارت خود این کار را بدون هیچ‌گونه آسیب‌دیدگی قالی انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *