بهترین نخ فرش ماشینی کدام است؟ + انواع نخ های فرش

بهترین نخ فرش ماشینی

در صنعت تولید فرش ماشینی از انواع مختلفی از نخ‌ها استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و خواص مخصوص خود را دارند. این نخ‌ها هر کدام برای گونه‌ای از قالی‌ها مناسب هستند، به‌همین‌دلیل نمی‌توان دقیقاً بهترین مدل را معرفی کرد. هم‌اکنون بسیاری از تولیدکننده‌های فرشی‌های ماشینی از انواع این نخ‌ها استفاده می‌کنند تا محصولی باکیفیت را به‌دست مشتری‌ها برسانند.

شما باید با مزیت‌ها و عیب‌های هر یک از انواع نخ‌های به‌کاررفته در فرش‌های ماشینی آشنا شوید و در حین خرید از فروشنده درباره نخ به‌کاررفته در فرش موردنظرتان بپرسید؛ تنها با انجام همین کار ساده می‌توانید مناسبترین فرش را با نخ‌های مناسب و باکیفیت بخرید و به خانه‌تان ببرید.

کیفیت نخ به‌کاررفته در دوام و ماندگاری فرش تأثیر زیادی دارد؛ در واقع در صورت استفاده از نخ باکیفیت با ارسال چند باره فرش به مراکز قالی شویی مشکلی برای آن به‌وجود نمی‌آید؛ همچنین قالی در برخورد با عوامل آسیب‌زا دچار مشکل نخواهد شد.

معرفی انواع نخ فرش ماشینی

با آشنایی با انواع نخ‌های فرش ماشینی بهتر می‌توانید بهترین مدل آن را متناسب با نیازتان بیابید. اما آیا انواع این محصولات را می‌شناسید؟

بهترین نخ فرش ماشینی

  • اکریلیک

اکریلیک جزء انواع الیاف مصنوعی است که طرفداران زیادی در کشور ایران دارد. این محصول را از پلیمر به‌نام پلی‌اکریلونیتریل تولید می‌کنند که امکان استفاده از آن در صنایع مختلفی از جمله فرش و پوشاک وجود دارد. این نوع نخ به‌دلیل وزن بسیارکم می‌تواند جایگزین مناسبی برای الیاف‌های طبیعی مثل پشم باشد.

تولیدکنندگان ۲ راه مختلف برای تولید این الیاف دارند که یکی تولید آنها به‌صورت زنگی، اکرو یا خام و دیگری به‌صورت اکرو، زرد آهویی یا کتان شسته‌نشده است.

اکریلیک‌ها شامل بایر المان‌ها نیز می‌شوند. انواع نخ‌های بایر المان را می‌توان در دسته اکریلیک‌های ساده قرار دارد که به فرش دوام و ماندگاری بالایی می‌بخشند. این محصولات نسبت به‌سایر دسته‌های اکریلیک مقاوم بالاتری از خود در برابر عوامل آسیب‌زا مثل شستشو یا نور خورشید نشان می‌دهند.

هزینه قالیشویی برای فرش‌های اکریلیک بسیار مقطوع و مناسب است، بنابراین پیشنهاد می‌دهیم به‌جای تحمل دردسر‌های زیاد برای شستشوی این محصول آن را به مراکز قالیشویی بفرستید.

مزیت‌ها عیب‌ها
مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، بید و روغن اشتعال‌پذیر
دوام و ماندگاری بالا استفاده از مواد شیمیایی
ثبات نوری و مقاومت بالا در برابر شستشو و سایش ایجاد حساسیت برای برخی افراد
مقاوم در برابر آبرفتگی نامناسب برای سالمندان و افرادی با مشکلات تنفسی
بافت نرم عدم تجزیه‌پذیری و آسیب به محیط‌زیست
دیر کثیف و زود تمیزشدن با یک‌بار شستشو  
حجم زیاد  
  • ورجین

یکی دیگر از انواع نخ‌هایی که در صنعت تولید فرش از آن استفاده می‌شود، ورجین است. اگر می‌خواهید هزینه‌های مربوط به تولید این محصول را به‌حداقل برسانید، پیشنهاد می‌دهیم که از ورجین‌ها استفاده کنید. این نخ‌ها با پرزدهی بسیار اندک، برای افراد سالمند یا دارای بیماری‌های تنفسی نیز مشکلات کمتری به‌وجود می‌آورد، به‌همین‌دلیل طرفداران زیادی دارد.

البته نمی‌توان از عیب‌های این محصول چشم‌پوشی کرد که از جمله آن عدم مقاومت در برابر نور آفتاب است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان آن را در معرض نور خورشید پهن نکنید. این نخ‌ها دوام و ماندگاری بالایی نیز دارند و در صورت نگهداری درست تا مدت‌ها دچار هیچ‌گونه آسیب و خرابی نمی‌شوند.

مزیت‌ها عیب‌ها
کاهش هزینه‌های تولید عدم مقاومت در برابر برخی عوامل آسیب‌زا مثل نور خورشید
پرزدهی کم  
دوام و ماندگاری بالا  
  • پلی استر و پلی اوژن

فرش‌های ابریشم نما و جذابیتی فوق‌العاده زیادی دارند، اما به‌دلیل قیمت‌های بالا معمولاً فقط عده محدودی امکان خرید آنها را دارند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای خرید این فرش‌ها، به‌سراغ محصولات مشابه‌شان بروند که از جمله این محصولات می‌توان به قالی‌هایی با نخ پلی‌استر اشاره کرد. این قالی‌ها پر از زرق‌وبرق و جذابیت ظاهری بالا هستند و نیازتان را به‌صورت کامل برطرف می‌کنند.

شما می‌توانید از پلی‌استر به‌عنوان جایگزینی مناسب برای الیاف پنبه نیز استفاده کنید. این محصول را به‌شیوه صنعتی تولید کرده و به‌دست مشتری‌ها می‌رسانند و از جمله ویژگی‌های مثبت آن می‌تواند به مقاومت در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌زا، برگشت‌پذیری و ثبات ابعادی اشاره کرد.

پلی‌اوژن‌ها یک سروگردن نسبت به پلی‌استر‌ها بهتر هستند و نسل جدید آنها به‌شمار می‌آیند. در این نخ‌ها سعی‌شده است که بسیاری از عیب‌ها و مشکلات پلی‌استر رفع‌شده و محصولی باکیفیتتر در دسترس مشتری قرار بگیرد. از جمله ایرادات رفع‌شده در این نخ‌ها از‌بین‌بردن روشنی و ماتی رنگ‌ها در زوایای مختلف در پلی‌استر‌ها است.

مزیت‌ها عیب‌ها
رنگ و لعاب بسیار زیبا و پر زرق‌وبرق عدم مقاومت در برابر شستشو‌های مکرر
عدم پرزدهی مقاومت اندک در برابر حرارت
عدم جذب رطوبت نازک
قابل شسشتو ازدست‌دادن ظاهر و حالت اولیه در صورت شستشوی مداوم
مقاوم در برابر آبرفتگی  
دیر کثیف و زود تمیزشدن  
حجم زیاد  
نرم و گرم  
سبک  
  • تنسل و ورتکس

نخ تنسل شباهت زیادی به پنبه دارد و از چوب درخت اکالیپتوس به‌روش نانو گرفته می‌شود. این نخ دارای حالت سلولزی بوده و با سطحی صاف در دسترس مشتری‌ها قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های مثبت این محصولات نیز می‌توان به نرمی و درخشندگی زیاد اشاره کرد. این محصولات حتی رنگ و لعاب بیشتری نسبت به نخ‌های پنبه‌ای دارند و درخشانتر و پررنگتر دیده می‌شوند.

فرش‌های بافته‌شده از نخ ورتکس منفصل هستند و انتهای آزادی دارند. این محصولات ۲ جزئی بوده و به‌راحتی تاب رشته‌های آن از یکدیگر جدا می‌شوند. این محصول به‌دلیل ساختار منسجم، دوام و ماندگاری بالایی نیز به فرش می‌بخشد.

مزیت‌ها عیب‌ها
نرمی و درخشندگی پرزدهی
رنگ و لعاب زیاد قیمت بالا
ساختار منسجم  
  • بی اس اف

با بی‌اس‌اف‌ها اغلب می‌توان فرش‌های فانتزی بسیار زیبایی دوخت که سطحی پفکی به فرش می‌بخشند. این محصولات به‌صورت حجیم تولید می‌شوند و به‌دلیل قیمت مقطوع و ارزان اغلب تولیدکننده‌های فرش ماشینی تمایل زیادی به استفاده از آنها دارند.

شما می‌توانید از بی‌اس‌اف‌ها به‌دلیل ضریب پوشانندگی بالا در بسیاری از صنایع و محصولات مختلف مثل رومبلی‌ها، روفرشی‌ها و … استفاده کنید.

مزیت‌ها عیب‌ها
قیمت ارزان و مناسب عدم مقاومت در برابر شستشو مداوم
ضخامت مناسب ضخامت بالا و عدم استفاده در برخی مدل‌های خاص فرش
پرزدهی اندک  
مناسب برای فرش‌های فانتزی  
قابل شسشتو  

بهترین نخ فرش ماشینی با ویژگی های مثبت

بهترین نخ فرش ماشینی دارای ویژگی‌های مثبت زیاد و ویژگی‌های منفی اندک است. اگر برای خرید فرش ماشینی اقدام کرده‌اید، توصیه می‌کنیم که قبل از خرید حتماً درباره نخ‌های به‌کاررفته در محصولات سؤالاتی بپرسید. بسیاری افراد با ناآگاهی درباره نخ‌های به‌کاررفته در فرش‌ها، قالی نامناسبی می‌خرند که به‌هیچ‌عنوان نیازشان را برطرف نمی‌کند. با آگاهی درباره ویژگی‌های نخ‌ها شما حتی می‌توانید نحوه مراقبت و نگهداری از قالی‌تان را یاد بگیرید و به دوام و ماندگاری بیشتر آن کمک کنید.

بهترین نخ ماشینی با توجه به نیاز هر فرد متفاوت است، به‌همین‌دلیل کارخانه‌ها و تولیدی‌ها سعی می‌کنند مدل‌های متنوعی از این محصولات را در اختیار مشتری‌هایشان بگذارند تا آنها هر کدام بر اساس نیاز خود خریدشان را انجام دهند. شما می‌توانید ابتدا نیازسنجی‌تان را انجام داده و سپس برای خرید به بازار بروید تا مبادا محصولی نامناسب بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *