نخ خاب چیست و چه تاثیری در زیبایی فرش دارد؟

نخ خاب چیست

نخ خاب یکی از مهمترین قسمت‌های فرش‌های ماشینی و دستباف است که از الیاف‌های مختلفی تولید می‌شود. در هنگام خرید قالی حتماً باید به نخ خاب آن توجه داشته باشید، چون حتی نوع و مدل شستشوی فرش را مشخص می‌کند. مثلاً در صورتی که الیاف حساس باشند، باید حتماً به‌سراغ مراکز قالی شویی حرفه‌ای بروید تا مبادا در حین شستشو به آنها آسیبی بزنید.

هزینه قالیشویی می‌تواند بر اساس نوع این نخ تغییر کند، چون برخی مراکز برای الیاف‌های حساستر از مواد و تجهیزات حرفه‌ای‌تر استفاده می‌کنند، بنابراین قیمت شستشو را نیز افزایش می‌دهند تا به‌خوبی از عهده هزینه‌های انجام این کار بر بیایند.

نخ خاب ضخامت فرش را نیز تعیین می‌کند و برروی تار و پود پیاده‌سازی می‌شود و جلوه‌ای زیبا به قالی می‌بخشد. در واقع اولین عاملی که شما در قالی‌ها می‌بینید نیز همین الیاف است و بعد از آن سایر قسمت‌ها مثل ریشه‌ها و … را خواهید دید.

اگر قصد خرید فرش را دارید، حتماً باید از قبل به الیاف استفاده‌شده در نخ خاب توجه کنید؛ چون نه‌تنها نحوه شستشوی فرش را مشخص می‌کند، بلکه زیبایی آن را نیز تضمین خواهد کرد.

نخ خاب چیست؟

تولیدکننده‌های قالی‌های ماشینی و دستباف در زمان تولید این محصولات پود‌ها را به‌صورت یک در میان از بین تار‌ها عبور می‌دهند و بستری مناسب برای نخ خاب را به‌وجود می‌اورند. این نخ‌ها در بسیاری از فرش‌ها و قالی‌های ماشینی و دستباف از جمله گبه به‌کار می‌آیند و به نام نخ پرز نیز در بازار معروف هستند. تولیدکننده‌ها این محصول را در مدل‌های مصنوعی یا پشم، پنبه و ابریشم برای بافت قالی‌ها استفاده می‌کنند.

میزان ضخامت نخ خاب با ضخامت قالی‌ها ارتباط مستقیمی دارد، به‌نحوی‌که هرچه این محصول ضخیمتر باشد، ضخامت فرش نیز افزایش پیدا خواهد کرد. قطعاً با افزایش ضخامت حس بهتر از استفاده از قالی حین نشستن، خوابیدن یا راه رفتن برروی آن به‌دست می‌آورید. در بسیاری از خانه‌هایی که مبلمان نیست، توصیه می‌شود که حتماً محصولاتی با نخ‌های ضخیم تهیه کنید تا در حین استفاده مشکلی برایتان پیش نیاید.

تولیدکننده‌ها نقشه‌ها را نیز برروی این محصول پیاده‌سازی می‌کنند، برای همین از کنار هم قرارگرفتن آنها نقش اصلی قالی پدیدار خواهد شد. هرچه نقشه زیباتر باشد، جذابیت نخ‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و محصول نهایی خیلی زود به فروش می‌رسد. این محصولات حتی وزن قالی‌ها را نیز تعیین کرده و باعث افزایش یا کاهش آن می‌شوند. با توجه به همین موضوعات می‌توان متوجه شد که این نخ‌ها نقش به‌سزایی را در کیفیت یک قالی ایفا می‌کنند.

آشنایی با انواع نخ خاب

نخ‌های خاب انواع مختلفی دارند که باید ابتدا آنها را بشناسید و سپس با آگاهی درباره ویژگی‌های هر یک برای خرید فرش به بازار بروید:

نخ خاب چیست

  • الکریلیک

اکریلیک‌ها به‌دلیل شباهتشان به پنبه از محبوبیت بالایی برخوردارند و در محصولات ماشینی به‌کار می‌آیند. این نخ‌ها علاوه‌بر قیمت کم، بسیار کم‌وزن بوده و در حین جابه‌جایی قالی برایتان مشکلی به‌وجود نمی‌آورند. این محصولات از قابلیت رنگ‌پذیری بالایی نیز برخوردارند، به‌همین‌دلیل طرح و رنگ محصول نهایی را فوق‌العاده چشم‌نواز و زیبا جلوه می‌دهند. از جمله ویژگی‌های اکریلیک‌ها می‌توان به طول عمر بالا، لطافت زیاد، مقاومت بالا در برابر حرارت و شستشو، برگشت‌پذیری بالا، عدم ایجاد بوی نامطبوع و قابلیت کشش بالا اشاره کرد.

  • فیلامنت

در فیلامنت‌ها از پلی‌استر و پروپیلن‌ها به‌عنوان نخ پایه استفاده می‌کنند. حجم و ضخامت این محصولات بالا است و از دوام و ماندگاری خوبی نیز برخوردارند. از جمله ویژگی‌های مثبت این نخ‌ها می‌توان به عدم پرزدهی و مقاومت زیاد در برابر شستشو اشاره کرد.

فیلامنت‌ها همچنین در برابر پارگی به‌خوبی از خود مقاومت نشان داده و برگشت‌پذیری بالایی دارند و با ثبات رنگی بالا تا مدت‌ها کیفیت ظاهری خود را از دست نمی‌دهند. این محصولات آلرژیک نیز نیستند و با استفاده از آنها هیچ نیازی به نگرانی از بابت حساسیت‌زا‌بودنشان نخواهد بود. مقاومت بالای فیلامنت‌ها را در برابر حرارت نیز می‌توان جزء نقاط قوت این محصولات دانست.

  • پلی استر

پلی‌استر‌ها نیز جزء محصولات پر کاربرد در صنعت قالی‌بافی هستند که اغلب آنها برای تولید فرش‌های مدرن و فانتزی به‌کار می‌ایند. این محصولات دوام و ماندگاری زیادی دارند و در حین استفاده هیچ حساسیتی برایتان به‌وجود نمی‌اورند. از جمله ویژگی‌های مثبت آنها می‌توان به ثبات رنگی بالا و نرمی و لطافت مناسب اشاره کرد که هر ۲ این ویژگی‌ها جزء نقاط قوت قالی‌ها به‌شمار می‌آیند.

  • پروپیلن

به‌سراغ یکی دیگر از انواع نخ خاب محبوب و باکیفیت بازار به نام پروپیلن می‌رویم که در تولید قالی‌های گبه و فانتزی ماشینی به‌کار می‌آید و جنس و کیفیتی مشابه پلی‌استر‌ها دارد. این محصول به‌دلیل ظاهر براق توانسته گوی سبقت را از لحاظ محبوبیت نسبت به مدل‌های دیگر برباید. پروپیلین از ثبات رنگی خوبی برخوردار است و با قابلیت برگشت‌پذیری به‌خوبی نیازتان را به یک قالی مناسب برطرف می‌کند. این نخ در برابر مواد اسیدی و قلیایی و شستشو نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد، بنابراین هیچ نیازی به نگرانی از بابت آسیب‌دیدگی آن نیست.

نحوه تشخیص جنس نخ خاب فرش

ازآنجاکه جنس نخ خاب فرش از اهمیت زیادی برخوردار است، باید حتماً از قبل مطمئن شوید که باکیفیت بوده و نیازتان را برآورده می‌کند. تشخیص جنس این محصول کار سختی بوده و از عهده کارشناس‌های حرفه‌ای بر می‌آید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که در حین خرید قالی حتماً از کارشناس‌های حرفه‌ای کمک بگیرید یا به‌سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید تا از بابت کیفیت جنس نخ خیالتان را راحت کنند.

نخ خاب، عاملی تأثیرگذار بر کیفیت و زیبایی فرش

نخ خاب عاملی تأثیرگذار بر کیفیت و زیبایی فرش است که در انواع مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. شما می‌توانید بر اساس نیازتان نوع و مدل این محصول را مشخص کرده و برای خرید قالی به بازار بروید. قبل از خرید نیز توصیه می‌کنیم که حتماً از فروشنده درباره ویژگی‌ها و کاربرد نخ اطلاعاتی به‌دست آورید تا با آگاهی و بینش کاملی خریدتان را انجام دهید. با انتخاب نخ خاب مناسب نه‌تنها شستشوی فرش برایتان کاری ساده و راحت خواهد بود، بلکه این محصول جلوه‌ای بسیار زیبا نیز به محیط خانه‌تان خواهد بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *