فرش کلاسیک چیست؟ + راهنمای خرید

فرش کلاسیک

فرش‌های کلاسیک به‌دلیل نقش‌ونگار‌ها و نقشه‌های بسیار زیبا طرفداران زیادی دارند. این قالی‌ها میراث فرهنگی کشورمان هستند و اصالت و زیبایی را برای خانه‌تان به‌ارمغان می‌آورند. شما می‌توانید انواع این محصول را در طرح‌های افشان یا … تهیه کنید و اصالت را به خانه خود ببرید.

بسیاری از مراکز قالیشویی تهران و شهر‌های دیگر شستشوی این فرش‌ها را بر عهده می‌گیرند، بنابراین از بابت شستشو و تمیزکاری‌شان نیز مشکلی ندارید و با خیال راحت می‌توانید آنها را بخرید. وجود برخی ویژگی‌های مثبت دیگر در این محصولات نیز شما را بیشتر برای خرید مجاب می‌کند.

هم‌اکنون بسیاری از مراکز عرضه و فروش قالی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف، طیف گسترده‌ای از این فرش‌ها را تهیه و برای فروش عرضه می‌کنند؛ چون به‌خوبی از سلیقه ایرانیان باخبرند و می‌دانند که اغلب آنها به‌دنبال فرش‌هایی با طرح‌های سنتی و زیبا هستند.

فرش کلاسیک چیست؟

فرش کلاسیک یکی از انواع قالی‌ها با طرح و رنگی بسیار زیبا است که با نقشه‌های کلاسیک و سنتی با طرحی چشم‌نواز و زیبا، فضایی اصیل را در محیط به‌وجود می‌آورد. این محصول معمولاً به‌صورت دستباف تولید می‌شود، یعنی قالی‌باف‌ها تک‌تک تار و پود‌های آن را با صبر و حوصله به‌یکدیگر متصل می‌کنند تا اثری ماندگار و زیبا را از خود بیافرینند.

در این محصولات از رنگ‌های شاداب و گرم استفاده می‌کنند و مهمترین ویژگی برجسته آنها نقش‌ونگار‌های سنتی و قدیمی است. شما می‌توانید از انواع این محصولات در دکوراسیون‌های سنتی، کلاسیک، ساده یا سلطنتی استفاده کنید.

طرح و نقش فرش‌های کلاسیک را دقیقاً می‌توان در نقطه مدل قالی‌های مدرن دانست که با طرح‌های وینتیج و … در بازار به‌فروش می‌رسند. فرش‌های کلاسیک دارای طرح‌های افشان، لچک ترنج، خشتی و … هستند که امکان خرید هر یک از آنها را کاملاً متناسب با سلیقه و علاقه‌تان دارید.

قیمت قالیشویی برای انواع فرش کلاسیک با فانتزی و … نیز فرقی نمی‌کند؛ بنابراین با خیال راحت از بابت هزینه‌های شستشو می‌توانید آنها را به مراکز حرفه‌ای قالیشویی بفرستید.

معرفی انواع فرش کلاسیک

برای اینکه بهترین قالی با طرح سنتی را تهیه کنید، ابتدا باید درباره انواع این محصولات اطلاعاتی داشته باشید.

فرش کلاسیک

  • افشان

طرح‌های افشان به ۳ شکل ترنج‌دار، گل‌درشت و گل‌ریز تولید می‌شوند و جزء نقشه‌های محبوب به‌شمار می‌آیند. شاید با شنیدن نام ترنج برای این قالی‌ها تعجب کنید، چون بسیاری معتقد هستند که در طرح‌های افشان از ترنج استفاده نمی‌شود، در‌صورتی‌که قالی‌باف‌ها در برخی مدل‌های محدود این محصولات از یک ترنج در مرکز استفاده می‌کنند.

انواع فرش‌های طرح افشان یا … در قالیشویی شمال تهران یا سایر مناطق این شهر به‌صورت حرفه‌ای شسته و تمیزکاری می‌شوند. حتی اگر بخشی از طرح این محصولات خراب‌شده باشد نیز می‌توانید به‌سراغ این مراکز بروید و از خدمات تعمیرات آنها بهره‌مند شوید.

  • لچک و ترنج

اگر به معماری خانه‌های قدیمی و سنتی نگاهی بیندازید، شباهت زیادی بین آنها و طرح این فرش‌ها می‌بینید. در واقع در خانه‌های قدیمی یک حوض وسط حیاط وجود داشت و اطراف آن را انواع گل و گیاهان پر می‌کردند؛ در این قالی‌ها نیز یک طرح اصلی در مرکز وجود دارد و نقش‌ونگار‌های مختلفی از جمله گل و گیاه در اطراف طرح مرکزی ایجاد شده‌اند.

  • شکارگاه

در این قالی‌ها صحنه‌ای از شکار حیوانات مختلف توسط شکارچیانی را می‌بینید که اغلب جزء بالارتبه‌ها مثل پادشاهان و درباریان هستند. در پس‌زمینه این قالی‌ها نیز از طرح جنگل و بیشه‌زار استفاده شده است.

  • خشتی

در طرح‌های خشتی اشکال هندسی مختلفی مثل مربع یا مستطیل را می‌بینید که در کنار یکدیگر استفاده شده‌اند و در هر یک از این اشکال طرح‌های مختلفی مثل گل و گیاه، حیوانات و … وجود دارند.

  • اسلیمی

در طرح‌های اسلیمی می‌توانید شاخه و برگ‌های درهم‌تنیده‌شده‌ای را ببینید که بسیار زیبا هستند. در این طرح‌ها معمولاً از گل، گیاه و طبیعت نیز الهام گرفته می‌شود.

  • شاه عباسی

این محصولات نیز با الگوگرفتن از گیاهان موجود در طبیعت طراحی و بافته می‌شوند و جزء طرح‌های ختایی به‌شمار می‌آیند. در این قالی‌ها گل‌های شاه‌عباسی با برگ‌ها و خطوط مختلف به یکدیگر متصل‌شده‌اند و طرح‌های منسجم و بسیار زیبایی را به‌وجود آورده‌اند.

ویژگی های فرش کلاسیک

برخی مشخصه‌ها و ویژگی‌ها در این محصولات بسیار برجسته بوده و موردتوجه قرار می‌گیرند، اما مهمترین ویژگی‌های فرش‌های کلاسیک چه هستند؟

  1. طرح‌های اصیل و سنتی
  2. رنگ‌بندی گرم و در برخی موارد خنثی
  3. مناسب برای دکوراسیون‌های کلاسیک و سنتی
  4. بافته‌شده با نخ‌هایی از الیاف طبیعی یا نخ اکریلیک
  5. دوام و ماندگاری بالا
  6. شلوغ و کوچکتر نشان‌دادن فضا

ابعاد فرش کلاسیک چقدر است؟

این محصولات را در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌کنند. شما باید بر اساس متراژ محیط موردنظرتان برای خرید این قالی‌ها به بازار بروید. انواع این محصولات از لحاظ متراژ عبارت هستند از:

  • پادری‌های ۸۰ در ۵۰ سانتی‌متری
  • ۱.۵ متری
  • ۴ متری
  • ۶ متری
  • ۹ متری
  • ۱۲ متری

راهنمای خرید فرش کلاسیک

توصیه می‌کنیم اگر متراژ خانه‌تان خیلی بزرگ نیست، از محصولاتی با طرح‌های مدرن استفاده کنید که تأثیری در بی‌نظم و شلوغ به‌نظررسیدن فضا ندارند! فرش‌های کلاسیک به‌دلیل طرح‌های شلوغ، محیط را نیز شلوغ جلوه می‌دهند و برای همین برای خانه‌هایی با متراژ کوچک توصیه نمی‌شوند. در خرید این محصولات حتماً به طرح، رنگ و نقش به‌کاررفته در انواع وسایل خانه مثل مبلمان، پرده‌ها، قاب‌عکس‌ها، طرح‌های به‌کاررفته در کاغذدیواری یا نمای خانه، اشیاء و وسایل دکوری و … نیز توجه داشته باشید.

طرح‌های متنوعی از این محصول وجود دارد، بنابراین کاملاً بین طرح‌ها جستجو کنید و بهترین مدل را بخرید؛ در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌های فروش در مراکز عرضه فرش نیز راهنمایی بگیرید.

فرش کلاسیک، گزینه ای ایده آل برای تمام ایرانیان

فرش کلاسیک گزینه‌ای ایده‌آل برای تمام ایرانیانی است که می‌خواهند نمای خانه‌شان را سنتی و کلاسیک طراحی کنند و جلوه‌ای زیبا در آنجا به‌وجود آورند. این محصول با طرح‌ها و نقش‌ونگار‌های بسیار زیبای خود تأثیر به‌سزایی در تکمیل دکوراسیون خانه دارد و باعث افزایش جذابیت آنجا می‌شود. شما می‌توانید با این فرش‌ها به‌یاد روز‌های قدیم خانه‌تان را کاملا سنتی طراحی کنید و حس نوستالژی و بسیار زیبایی را در آنجا به‌وجود‌آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *