فرش چهل ‌تکه چیست؟

فرش چهل ‌تکه چیست؟

فرش‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین زیراندازها در سراسر جهان شناخته می‌شوند و به همین دلیل از تنوع بسیار زیادی از نظر جنس، سایز و اندازه، طرح و نقش، نحوه بافت، تراکم و شانه، رنگ‌بندی و… برخوردارند و با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مدرن هر روزه انواع جدیدی از فرش‌ها تولید و عرضه می‌شوند. فرش‌های چهل تکه که با نام فرش کلاژ نیز شناخته می‌شوند از جمله فرش‌هایی هستند که نتیجه تلفیق هنر، خلاقیت و تکنولوژی هستند و امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در ادامه مطلب بررسی خواهد شد که فرش چهل تکه چیست و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد.

ویژگی‌های فرش چهل تکه

مهم‌ترین و بارزترین ویژگی و شاخصه فرش‌های کلاژ یا ۴۰ تکه قرار گرفتن تکه‌های مختلف فرش در اندازه‌ها و سایزهای نامنظم در کنار یکدیگر به صورت منظم است. در حقیقت فرش کلاژ از تکه‌های مختلف فرش‌های ماشینی، دستباف و … تولید می‌شود و هر چقدر تکه‌های آن از قدمت بالاتری برخوردار باشد می‌تواند ارزش بیشتری داشته باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش ۴۰ تکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت استفاده در انواع دکوراسیون‌ها
  • تنوع در طرح و رنگ و امکان پیاده سازی ایده‌های مختلف در تولید آن
  • امکان استفاده در قسمت‌های مختلف منازل مانند پذیرایی، اتاق خواب، راهروها و …
  • امکان استفاده مجدد از فرش‌های کهنه و قدیمی به دلیل نحوه دوخت و بافت منحصر به فرد
  • دارای استحکام و مقاومت بالا به دلیل داشتن آستر چرمی
  • عدم سر خوردن فرش بر روی سرامیک به دلیل آستر چرمی و…

انواع فرش‌های ۴۰ تکه

فرش‌های کلاژ و ۴۰ در حقیقت فرش‌هایی هستند که از چسباندن تکه‌های مختلف فرش‌ها به همدیگر تولید می‌شوند به همین دلیل می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. فرش کلاژ می‌تواند شامل فرش کلاژ ماشینی و فرش کلاژ دستباف باشد. از مهم‌ترین فاکتورهایی که در دسته‌بندی فرش‌های کلاژ مؤثر هستند می‌توان به اندازه و ابعاد فرش، طرح و نقش فرش، نحوه بافت تکه‌های فرش، نحوه دوخت تکه‌های فرش و چسباندن آن‌ها به همدیگر و… اشاره کرد.

فرش چهل ‌تکه چیست؟

نحوه ساخت فرش ۴۰ تکه

همان‌طور که گفته شد برای تولید فرش‌های ۴۰ تکه باید تکه‌های مختلف فرش را به همدیگر چسباند و سپس اقدام به آسترکشی آن نمود. برای تولید این فرش‌ها باید مراحل زیر را انجام داد.

  1. در مرحله اول باید مشخص شود که فرش کلاژ از چه نوع فرش‌هایی تولید می‌شود. برای تولید فرش کلاژ دستباف باید فرش‌های دستباف و برای تولید فرش‌های کلاژ ماشینی باید فرش‌های ماشینی را جمع‌آوری کرد.
  2. در مرحله دوم باید اقدام به شستشوی فرش نموده و قسمت‌هایی از فرش که سالم بوده و دچار مشکل نیست از قسمت‌های آسیب دیده جدا شود. در شستشوی تکه‌های فرش باید به عدم تغییر رنگ و عدم آسیب دیدن فرش توجه ویژه‌ای داشت.
  3. از آنجایی که فرش‌های جمع آموری شده از تنوع رنگی زیادی برخوردارند باید رنگرزی انجام شود و آسیب‌ها و تغییر رنگ‌های احتمالی آن‌ها برطرف شود.
  4. در مرحله بعدی لازم است که فرش‌ها را در اندازه‌های مختلفی برش داد که این کار نیاز به مهارت و خلاقیت دارد چرا که نحوه قرارگیری طرح و نقش فرش‌ها می‌تواند زیبایی و جذابیت خاصی به فرش‌های کلاژ بدهد.
  5. در مرحله بعدی نوبت به دوخت تکه‌های فرش می‌رسد و در این مرحله تکه‌های فرش باید ۴ بار دوخته شوند تا در زمان حمل و نقل و شستشو از همدیگر جدا نشوند.
  6. در نهایت و در مرحله پایانی نوبت به آسترکشی تکه‌های به هم دوخته شده می‌رسد. برای آسترکشی فرش کلاژ می‌توان از چرم طبیعی و یا الیاف‌های طبیعی دیگر استفاده کرد.
  7. بعد از دوخت و آسترکشی فرش می‌توان با استفاده از جاروبرقی سطح آن را تمیز کرد تا هرگونه پرز و آلودگی از سطح آن حذف شده و آماده استفاده شود.

نحوه شستشوی فرش کلاژ

برای شستن فرش‌ های چهل تکه لازم است که ابتدا جنس تکه‌های فرش، نحوه بافت و رنگ‌بندی آن‌ها مشخص شود. در اصل می‌توان از روش‌هایی همچون روش سنتی و روش مدرن برای شستن این فرش‌ها استفاده کرد. بهترین و مؤثرترین روش برای شستن این فرش‌ها استفاده از خدمات قالیشویی در محل و شرکت‌های معتبر است چرا که این فرش‌ها حساسیت بالایی دارند و باید توسط افراد متخصص و با مواد شوینده مخصوص شسته شوند.

قیمت فرش چهل تکه

فرش‌های چهل تکه از جمله فرش‌های گران‌قیمت و ارزشمند هستند و امروزه در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند. در حقیقت فاکتورها و پارامترهای مختلفی در قیمت این فرش‌ها مؤثر هستند که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون هزینه جمع‌آوری فرش‌ها، هزینه‌های مربوط به برش و دوخت و آسترکشی فرش، جنس تکه‌های به کار رفته در تولید فرش کلاژ، مواد و متریال های به کار رفته در آسترکشی فرش و … هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *