شستشوی فرش نجس شده | احکام و نکات شستن فرش نجس

شستشوی فرش نجس شده

شستشوی فرش نجس شده از آن دست اتفاقات ناخوشایندی بوده که در طول زندگی حداقل چندین بار رخ می‌دهد. برای شستشوی فرش نجس شده لازم است تا ابتدا با احکام اسلامی مربوط به آن آشنا شویم تا در نهایت بتوانیم نجاست را به طور کامل از روی فرش پاک کنیم.

در چه صورتی فرش نجس می‌شود؟

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث نجاست فرش می‌شوند. اگر این عوامل چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم روی فرش قرار بگیرند، باعث نجاست آن می‌شوند. در این صورت بهتر است تا هرچه سریعتر اقدام به پاک کردن فرش کنیم.

یکی از عوامل نجاست فرش، ادرار و مدفوع انسان و حیوان بوده که به هر شکلی باعث کثیفی فرش می‌شود. این مشکل به خصوص در خانه‌هایی که کودک خردسال دارند، شایع‌تر بوده و به دفعات متعدد رخ می‌دهد. در نتیجه لازم است تا با روش‌های شستشوی فرش نجس آشنا باشند.

علاوه بر ادرار و مدفوع، خون و مایع منی هم می‌توانند باعث نجاست فرش، مبل و حتی زمین شوند. البته شستشوی زمین بدون موکت و فرش چندان دشوار نبوده اما با حضور یک جسم پارچه یا الیافی، این مراحل سخت‌تر می‌شود.

احکام شستشوی فرش نجس

در دین اسلام، روی رعایت پاکیزگی و دوری از نجاست تاکید بسیار زیادی شده و در این باره حدیث و روایات زیادی هم وجود دارد. به طور کلی هر یکی از عواملی که در بالا گفتیم، اگر روی فرش، موکت یا مبلمان ایجاد شوند؛ باعث نجاست خواهند شد. در این زمینه نکته مهمی که وجود دارد این است که هنگام شستشو باید به احکام دینی توجه کرد.

در قدم بعدی باید انتخاب کنید که چه آبی در دسترس دارید. آب در احکام اسلامی به سه دسته جاری، کر و قلیل تقسیم بندی می‌شود.

اگر آب جاری را برای شستشو در دسترس داشته باشید، کار شما بسیار ساده است. دلیل آن هم این بوده که حجم آب بسیار زیاد بوده و در تماس با جسم نجس، آلوده نمی‌شود. آب لوله کشی شهری و آب جاری داخل رودخانه‌های بزرگ می‌توانند از دسته آب جاری محسوب شوند. برای تمیز شدن با آب جاری باید آن جسم را سه بار داخل آب فرو ببرید.

اگر آب کر برای شستشو در دسترس شما باشد، کمی کار سخت‌تر است. در تعاریف اسلامی، آب کر به آبی گفته می‌شود که حجم آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر است. البته چنین حجم آبی هرگز در دسترس ما نبوده و نمی‌توانیم به راحتی آب کر پیدا کنیم؛ بنابراین به جای کر می‌توانیم از آب شهری استفاده نماییم.

گزینه آخر هم آب قلیل بوده که در مواقعی تنها گزینه ما برای شستشوی فرش است. آب قلیل به آبی گفته می‌شود که داخل یک ظرف مانند شیشه آب یا آفتابه قرار دارد. در صورتی که آب کر و جاری در دسترس نباشد، می‌توان با قلیل هم فرش را از نجاست پاک کرد.

در صورتی که آب قلیل هم در اختیار نداشتید یا امکان استفاده از آب جاری برای شستشوی فرش در داخل شهر و زندگی آپارتمانی وجود نداشت؛ لازم است تا به سراغ قیمت شستن فرش در قالیشویی بروید.

شستشوی فرش نجس شده

مراحل شستشوی فرش نجس

حالا که با احکام شستشوی فرش نجس در اسلام آشنا شدیم، باید ببینیم که چطور می‌توانیم یک فرش نجس شده با ادرار یا هر عامل دیگری را به طور کامل تمیز کنیم.

  • برداشتن عین نجاست از روی فرش

اول از هر چیزی باید عین نجاست را تا جایی که ممکن است از روی فرش بردارید. البته این کار برای ادرار ممکن نیست اما موارد دیگر را تا حد ممکن از روی فرش بردارید تا هنگام شستشو راحت‌تر باشد. بعد از آن هم با یک دستمال خشک، مانند دستمال حوله‌ای آشپزخانه، رطوبت روی فرش را بگیرید.

  • انتخاب شوینده و آب مناسب

حالا باید شوینده مناسب را براساس الیاف فرش خانه انتخاب کنید. معمولا شامپو فرش گزینه مناسبی بوده و نیازی به شوینده دیگری نیست. برای آب هم اگر در شهر زندگی می‌کنید، آب لوله کشی مناسب است. باید شوینده را با کمی آب مخلوط کرده و با یک فرچه روی فرش بکشید. اجازه دهید کمی مواد روی فرش بمانند تا الیاف آن را به طور کامل تمیز کنند.

  • استفاده از تشت یا لگن بزرگ

سپس باید یک تشت یا لگن بزرگ را زیر فرش قرار داده تا مراحل آبکشی انجام شود. آب را باز کرده و به آرامی روی نقطه نجس بریزید. سپس با دست آب اضافه را گرفته و دوباره این کار را انجام دهید.

نکات تکمیلی شستشوی فرش نجس

هنگام شستشوی فرش نجس باید به برخی نکات دقت داشت تا هم کیفیت نهایی شستشو مناسب بوده و هم به زحمت اضافی نیافتید. از جمله مهم‌ترین نکات این است که برای رفع نجاست تنها فشار دادن آن نقطه با دست کافی است و نیازی به چنگ زدن ندارد. از طرفی اگر آب ریخته شده روی نقطه‌ای که نجس شده به دیگر نواحی نیز منتقل شود، نیازی به آبکشی آن نواحی جدید نیست و تنها باید همان نقطه ابتدایی را تمیز کرد.

در صورتی که از آب قلیل برای شستشوی فرش خود استفاده کنید، آن آب نیز بعد از استفاده نجس خواهد بود اما آب کر این ویژگی را نداشته و بعد از استفاده نیز همچنان بدن مشکل است. در صورتی که توانایی تمیز کردن فرش نجس شده را در خانه ندارید، می‌توانید با توجه به قیمت شستن فرش را به قالیشویی‌ معتبر بسپارید.

در صورت استفاده از مواد پاک کننده آنزیم دار که کار تمیز کردن را با حل کردن نجاست انجام می‌دهند، باید ابتدا چند ساعت صبر کرده و سپس اقدام به شستشوی محل کثیف شده کنید. در نهایت دقت داشته باشید که باید محل نجس شده را به خوبی تمیز کنید تا هیچ اثری از آلودگی اولیه در محل باقی نماند. مثلا اگر لکه خونی روی فرش ریخته شده، باید قبل از خشک شدن آن و باقی ماندن ذرات خون، تمام آن را شسته و خشک کنیم.

بهترین روش شستشوی فرش نجس

با نیم نگاهی به قیمت شستن فرش در مجموعه‌های آنلاین می‌توان به این نتیجه رسید که بهترین روش شستشوی فرش نجس شده، سپردن آن به دست افراد باتجربه است. در یک قالیشویی به کمک ابزار مدرن و همینطور با توجه به احکام نجاست، فرش شما شسته شده و بعد از اطمینان از پاک بودن، برای شما ارسال خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *