روش پاک کردن چوب مبل

روش پاک کردن چوب مبل

مبلمان از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ارکان دکوراسیون داخل منازل به شمار می‌روند و از محبوبیت بالایی برخوردارند. هرچند که امروزه از مواد و متریال های مختلفی برای تولید مبل استفاده می‌شود اما چوب همچنان جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد و از زیبایی و جذابیت ویژه‌تری نیز برخوردار است. چوب مبل در کنار زیبایی ویژه‌ای که دارد می‌تواند همانند سایز اجزای مبل و سایر لوازم‌خانگی دچار آلودگی و لکه شود و در نهایت نیاز به شستشو و نظافت پیدا می‌کند. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی بهترین روش پاک کردن چوب مبل پرداخته خواهد شد.

بهترین روش پاک کردن چوب مبل

همان‌طور که گفته شد مبلمان چوبی از محبوبیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل امروزه از انواع چوب‌های مختلف در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. از جمله رایج‌ترین چوب‌هایی که در تولید مبل‌ها استفاده می‌شوند می‌توان به مواردی همچون چوب گردو، چوب راش، چوب توسکا، چوب افرا، چوب روس، چوب ملچ، چوب ممرز و … اشاره کرد. هر کدام از این چوب‌ها از ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی برخوردارند و می‌توانند واکنش‌های متفاوتی در برابر لکه‌ها و آلودگی‌ها داشته باشند. به صورت کلی بهترین روش‌های تمیز کردن و شستن چوب مبل شامل موارد زیر هستند:

استفاده از روغن زیتون و آب پرتغال

مخلوط روغن زیتون و آب پرتغال به عنوان یکی از بهترین ترکیبات تمیزکننده چوب مبل شناخته می‌شود و می‌تواند علاوه بر تمیز کردن لکه‌ها و آلودگی‌ها شفافیت و براقیت بالایی به آن ببخشد. در این روش می‌توان یک فنجان روغن زیتون و مقداری عصاره پرتغال را ترکیب کرده و با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز اقدام به تمیز کردن چوب مبل نمود. البته باید توجه داشت برای کارایی بهتر این محلول بهتر است که قبل از استفاده به مدت ۳ روز نگهداری شود.

استفاده از روغن نارگیل و آب لیمو

یکی دیگر از بهترین روش‌های تمیز کردن و شستن چوب مبل استفاده از ترکیب روغن نارگیل و آب‌لیمو است که می‌تواند به خوبی چوب مبل را جلا بدهد. ترکیب این دو ماده علاوه بر قدرت تمیزکنندگی بالا می‌تواند خاصیت ضدعفونی کننده نیز داشته باشد و باعث افزایش طول عمر چوب می‌شود. برای ساخت این محلول باید نصف فنجان روغن نارگیل و را با کمی آب لیمو مخلوط کرده و یک دستمال نرم و مرطوب را به آن آغشته کرده و با استفاده از آن لکه‌های چوب مبل را تمیز کرد.

استفاده از اسپری‌های تمیزکننده

خوشبختانه امروزه برای تمیز کردن و شستن همه لوازم و ارکان دکوراسیون داخلی انواع مختلفی از شوینده‌ها و اسپری‌ها تولید شده‌اند که می‌توانند خاصیت تمیزکنندگی و ضدعفونی‌کنندگی مناسبی داشته باشند. اسپری‌های تمیزکننده می‌توانند با قدرت‌های متفاوتی وجود داشته باشند و علاوه بر چوب می‌توان از آن‌ها برای تمیز کردن رویه مبل نیز استفاده کرد.

استفاده از سرکه سفید و روغن جوجوبا

محلول دیگری که می‌توان از آن برای تمیز کردن انواع چوب‌های مبل استفاده کرد محلول سرکه سفید و روغن جوجوبا است که می‌تواند خاصیت ضدعفونی‌کنندگی نیز داشته باشد. در این روش نیز می‌توان مقداری سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا ترکیب کرده و با استفاده از یک دستمال نرم و مرطوب اقدام به تمیز کردن چوب مبل نمود.

استفاده از موم زنبورعسل و روغن زیتون

با ترکیب کردن موم زنبورعسل و روغن زیتون می‌توان یک محلول عالی برای تمیز کردن چوب مبل ایجاد کرد. این ترکیب می‌تواند براقیت، جلا و شفافیت بالایی به چوب مبل بدهد و به افزایش طول عمر آن کمک کند. در این روش باید موم عسل را در یک کاسه حرارت داد و بعد از ذوب شدن مقداری روغن زیتون به آن اضافه کرد. همچنین می‌توان مقداری روغن اسطوخودوس به آن اضافه کرد و با استفاده یک دستمال نرم اقدام به تمیز کردن مبل نمود. شرکت‌های قالیشویی نیز از انواع مواد شوینده نانو برای تمیز کردن چوب مبلمان استفاده می‌کنند و همین امر باعث می‌شود بسیاری از افراد از خدمات این شرکت‌ها استفاده کنند.

روش پاک کردن چوب مبل

مراحل پاک کردن چوب مبل

استفاده از هر کدام از مواد معرفی شده می‌تواند شرایط خاص خود را داشته باشد اما به صورت کلی برای تمیز کردن و شستن مبل لازم است که مراحل مختلفی را انجام داد که به شرح زیر هستند:

گردگیری اولیه

در مرحله اول لازم است که هرگونه گرد و غبار موجود بر روی مبلمان تمیز شود. در صورتی که گرد و غبار بر روی چوب مبل باقی بماند و از مواد گفته شده استفاده شود ممکن است باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ و یا کدر شدن رنگ آن شود که در نهایت ظاهری ناپسند به مبل می‌دهد. برای گردگیری اولیه مبلمان می‌توان از یک دستمال تمیز و خشک استفاده کرد و یا با استفاده از یک اسفنج نرم مواد موجود بر روی چوب را از بین برد.

حذف لکه‌ها و کندن چسب یا دیگر مواد از روی چوب

گاهی ممکن است موادی مانند چسب، آدامس، شمع، چربی و … بر روی چوب مبل‌ها چسبیده و روی آن خشک شود. برای آنکه شستن و تمیز کردن چوب مبل به‌درستی و به صورت کامل انجام شود باید این مواد از روی چوب کنده شوند. برای این کار می‌توان از دستمال مرطوب، قیچی، چاقو و … استفاده کرد و بدون آنکه به بدنه چوب مبل آسیبی وارد شود، مواد جدا گردند. ممکن است برای پاک کردن بعضی از لکه‌ها نیاز باشد از موادی همچون سرکه و … استفاده شود.

تمیز کردن نهایی چوب مبل

بعد از انجام دو مرحله قبلی نوبت به تمیز کردن و شستن نهایی چوب مبل می‌رسد. در حقیقت بعد از گردگیری و حذف لکه‌ها می‌توان از هرکدام از مواد و روش‌های گفته شده متناسب با نوع چوب و لکه‌های ایجاد شده استفاده کرد و چوب مبل را تمیز نمود.

جمع‌بندی نهایی

امروزه استفاده از چوب برای تولید اسکلت اصلی مبلمان رواج بالایی دارد و از انواع چوب‌های مختلف برای این کار استفاده می‌شود. چوب در کنار زیبایی و جذابیت بالا می‌تواند لکه‌ها و آلودگی‌های مختلفی به خود جذب کند. برای شستن و تمیز کردن لکه‌های روی چوب مبل می‌توان از موادی همچون ترکیب روغن زیتون و آب پرتغال، ترکیب روغن نارگیل و آب لیمو، اسپری‌های تمیزکننده، ترکیب سرکه سفید و روغن جوجوبا و ترکیب موم زنبورعسل و روغن زیتون استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *