راهنمای خرید موکت اتاق کودک

راهنمای خرید موکت اتاق کودک

موکت‌ها به عنوان یکی از رایج‌ترین، محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین زیراندازها شناخته می‌شوند و از ارکان اصلی دکوراسیون‌ها به شمار می‌روند. امروزه از موکت‌ها در انواع محیط‌های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و … استفاده می‌شود چرا که از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردارند و بسیار زیاد و جذاب هستند. موکت‌ها از تنوع بالایی از نظر جنس، طرح، رنگ، نحوه تولید و … برخوردارند و همین امر موجب می‌شود که خرید آن‌ها چالش‌های مختلفی برای افراد ایجاد کند. در ادامه مطلب به بررسی راهنمای خرید موکت اتاق کودک و نکات و پارامترهای مهم در خرید آن پرداخته می‌شود.

دلیل استفاده از موکت در اتاق کودکان

با وجود آنکه امروزه انواع مختلفی از زیراندازها مانند فرش‌ها، قالیچه‌ها، گلیم‌ها و… در دسترس هستند، موکت‌ها محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند و استفاده‌های متعددی دارند. از جمله مهم‌ترین دلایل برای استفاده از موکت‌ها در اتاق کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از قیمت مناسبی برخوردارند و در مقایسه با فرش‌ها مقرون‌به‌صرفه تر هستند.
  • موکت‌ها از تنوع بالایی از نظر رنگ، طرح، جنس و … برخوردارند.
  • می‌تواند علاوه بر زیبایی به عایق‌بندی کف اتاق از نظر صوت، گرما و سرما نیز کمک کند.
  • نظافت و شستشوی موکت در مقایسه با زیر اندازهای دیگر ساده‌تر خواهد بود.
  • موکت‌ها در صورت آسیب دیدن راحت‌تری ترمیم و تعمیر می‌شوند
  • حمل‌ونقل و جابجایی ساده‌ای داشته و وزن بسیار کمی دارند.
  • باعث افزایش امنیت اتاق کودکان می‌شود
  • موکت‌ها طول عمر بالایی دارند و در مقایسه با فرش‌ها کمتر دچار آلودگی می‌شوند.

راهنمای خرید موکت اتاق کودک

راهنمای خرید بهترین موکت برای اتاق کودک

همان‌طور که گفته شد استفاده از موکت‌ها در مقایسه با انواع زیراندازهای دیگر برای اتاق کودکان می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد. امروزه انواع مختلفی از موکت‌ها از نظر جنس، طرح، رنگ، کیفیت و … وجود دارند به همین دلیل لازم است که برای خرید یک موکت خوب به پارامترها و فاکتورهای متعددی توجه داشت: از جمله مهم‌ترین پارامترهایی که در زمان خرید موکت باید مد نظر قرار داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

توجه به نوع موکت‌ها

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، امروزه از مواد و الیاف‌های مختلفی برای تولید موکت‌ها استفاده می‌شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. از جمله رایج‌ترین نوع موکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • موکت الفین یا پلی پروپلین که بسیار شبیه موکت‌های پشمی بوده و از قیمت مناسبی برخوردارند و طول عمر بالایی دارند.
  • نایلونی که بافتی نرم و یکپارچه داشته و از طول عمر بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در برابر لکه، آسیب و … بسیار مقاوم باشد.
  • پشمی که بسیار نرم و لطیف بوده و می‌تواند از بهترین انتخاب‌ها برای اتاق کودکان باشد هرچند که قیمت بالایی دارد.
  • تایل که رواج بالایی دارد و در طرح‌های مختلفی تولید می‌شود و برای محیط‌های مختلفی استفاده می‌گردد.
  • کبریتی که دارای طرح ساده‌ای بوده، بافت ریزی داشته و کاملاً مقرون‌به‌صرفه می‌باشد
  • موکت‌های پلی‌استر که ضد حساسیت و ضد آلرژی هستند و از سازگاری بالایی با محیط زیست دارند و می‌توانند در برابر سائیدگی، رنگ‌پریدگی، پارگی و … مقاومت بالایی داشته باشند.
  • موکت تافتینگ که پرزهای بلندی داشته و بسیار نرم و لطیف هستند.

توجه کیفیت موکت

از آنجایی که برندها و شرکت‌های متعددی در زمینه تولید انواع موکت‌ها فعالیت دارند، محصولات متعددی باکیفیت‌های مختلف عرضه می‌شوند. موکت اتاق کودکان باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد به‌گونه‌ای که باعث افزایش امنیت اتاق، کاهش اتلاف انرژی، عدم ایجاد پرزدهی و آلرژی و … شود و از طول عمر و ماندگاری بالایی برخوردار باشد.

ضد آلرژی بودن موکت

از مهم‌ترین فاکتورهایی که در خرید موکت برای اتاق کودکان باید در نظر داشت ضد آلرژی بودن آن است. به صورت کلی کودکان دارای پوست حساس‌تری بوده و راحت‌تر تحت تأثیر آلودگی‌ها و پرزدهی موکت‌ها قرار می‌گیرند و باید در خرید موکت به این نکته توجه داشت. موکت‌هایی که برای اتاق کودکان استفاده می‌شود باید از استانداردهای بهداشتی برخوردار باشد و باعث بروز آلرژی و حساسیت در آن‌ها نشود.

تناسب با دکوراسیون اتاق کودک

دکوارسیون اتاق کودکان می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد و قطعا با دکوراسیون داخلی منازل متفاوت است چرا که کودکان در سنین پایین سلیقه متفاوتی داشته و باید به آن توجه داشت. در زمان خرید موکت لازم است که نکاتی همچون طرح و رنگ موکت، نقوش برجسته موکت، نوع دکوراسیون اتاق، سلیقه کودک، نورپردازی اتاق کودک و … مورد توجه قرار بگیرد و متناسب با آن‌ها اقدام به خرید نمود.

ابعاد و اندازه موکت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید موکت‌ها باید به آن‌ها توجه داشت اندازه و ابعاد آن‌ها است. از آنجایی که موکت‌ها می‌توانند عایق بسیار خوبی برای صدا، ضربه، گرما و سرما باشند باید به صورت کامل کف اتاق را پوشش بدهند تا در صورت افتادن، بازی کردن، نشستن و … کودکان دچار آسیب نشوند.

رنگ و طرح موکت

همان‌طور که گفته شد کودکان از سلایق و علایق متفاوتی برخوردارند و می‌توانند به رنگ‌ها و طرح‌های ویژه‌ای تمایل داشته باشند به همین دلیل لازم است که در انتخاب موکت به رنگ، طرح و نقوش روی موکت توجه شود. به عنوان مثال سلیقه دختران خردسال با پسران بسیار متفاوت است و هر کدام می‌توانند رنگ‌های خاصی را دوست داشته باشند. در حقیقت رنگ و طرح موکت می‌تواند در روحیات و انرژی کودکان مؤثر باشد. همچنین رنگ و طرح موکت می‌تواند باعث افزایش زیبایی و جذابیت دکوارسیون اتاق کودکان شود.

توجه به ارتفاع پرز موکت

امروزه بسیاری از افراد اقدام به خرید موکت‌های طرح برجسته می‌کنند در حالی که این موکت‌ها گزینه مناسبی برای اتاق کودکان نیستند. موکت‌هایی که دارای پرز بلند هستند می‌توانند باعث افتادن و آسیب دیدن کودکان شوند. حتی کودکان خردسال ممکن است اقدام به خوردن پرزهای بلند موکت کنند که می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند. در حقیقت موکت‌های صاف و یکدست می‌توانند گزینه بسیار بهتری برای اتاق کودکان باشند هرچند که موکت‌های طرح برجسته می‌توانند جذابیت و زیبایی ویژه‌ای داشته باشند.

نحوه نظافت و شستشوی موکت کودک

از دیگر نکاتی که در زمان خرید موکت برای اتاق کودکان باید در نظر گرفت سادگی نظافت و شستشوی آن است. کودکان معمولاً به مسائل انضباطی و نظافت توجه کمتری دارند و مواد غذایی، لوازم بازی و … را بر روی موکت پهن می‌کنند و این باعث آلودگی و کثیف شدن آن می‌شود. کیفیت و نوع موکت باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان به راحتی اقدام به نظافت و شستشوی آن کرد هرچند که استفاده از خدمات یک قالیشویی معتبر می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

برند و شرکت سازنده موکت

شرکت ها و برندهای متعددی در زمینه تولید انواع موکت‌ها فعالیت دارند و از مواد و متریال های مختلفی برای این کار استفاده می‌کنند. خرید از یک برند و شرکت مطمئن، معتبر و با سابقه می‌تواند اطمینان خاطر ویژه‌ای به افراد بدهد. ممکن است تعدادی از برندها از مواد باکیفیت در تولید موکت‌ها استفاده نکنند و در نهایت محصولات آن‌ها باعث ایجاد آلرژی، حساسیت و بیماری کودکان شود.

صداگیر بودن موکت

کودکان همواره از انرژی و هیجان بالایی برخوردارند و همواره در حال بازی و شلوغی هستند و این قضیه ممکن است در آپارتمان هایی که خانواده‌های متعددی سکونت دارند ایجاد مشکل کرده و باعث نارضایتی افراد شود. صداگیر بودن موکت می‌تواند مانع از ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها و … شود و باید به آن توجه داشت.

  • در کنار تمامی موارد گفته شده در زمان خرید موکت برای اتاق کودکان لازم است که نکات و پارامترهای دیگری همچون قیمت موکت‌ها، ضخامت، نحوه تولید موکت، فروشگاه عرضه کننده، محیط جغرافیایی، سن و سال کودکان، نحوه نصب موکت و … توجه شود.

جمع‌بندی نهایی

موکت‌ها از محبوب‌ترین زیراندازها به شمار می‌روند و می‌توانند یکی از بهترین گزینه ها برای اتاق کودکان باشند. برای خرید موکت اتاق کودک باید به فاکتورهایی همچون جنس و نوع موکت، کیفیت تولید، عایق صدا بودن، قیمت موکت، استانداردهای بهداشتی، برند و شرکت تولید کننده، نوع دکوراسیون اتاق، رنگ و طرح موکت و … توجه داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *