روش های خانگی ترمیم رنگ فرش

ترمیم رنگ فرش

فرش‌ها از جمله زیراندازهایی هستند که از اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منازل به شمار می‌روند و انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع فرش‌های ماشینی و دستباف از طول عمر مشخصی برخوردارند و بعد از مدتی دچار مشکلاتی همچون پوسیدگی، پارگی، تغییر رنگ و… می شوند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که برای انواع فرش‌ها ایجاد می‌شود رنگ پریدگی یا ترکیب رنگ‌ها است که می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود و از آنجایی که تعدادی از فرش‌ها ازجمله فرش‌های دستباف از ارزش مالی بالایی برخوردارند لازم است که اقدامات لازم برای ترمیم رنگ آن‌ها انجام شود. در ادامه مطلب به بررسی کامل نحوه ترمیم رنگ فرش در قالیشویی تهران پرداخته خواهد شد.

ترمیم رنگ فرش چیست؟

فرش‌های دستباف یا ماشینی ممکن است در اثر عواملی همچون شستشوی نامناسب و استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد، قرار گرفتن زیر نور خورشید، ریخته شدن مواد مختلف بر روی فرش، استفاده نادرست از فرش، ترافیک بالای رفت و آمد بر روی فرش و … دچار تغییر یا ترکیب رنگ شوند و زیبایی و جذابیت اولیه خود را از دست بدهند. ترمیم رنگ در اصل فرآیندی است که می‌توان با استفاده از مواد و ابزارهای مخصوص اقدام به بازگردانی رنگ‌های فرش به حالت اولیه نمود. اگرچه ترمیم رنگ فرش می‌تواند زیبایی و جذابیت اولیه فرش را تا حد زیادی به آن برگرداند اما توصیه می‌شود همیشه در نگهداری و استفاده صحیح از فرش‌ها دقت بالایی داشت تا نیازی به انجام عملیات ترمیم و رفوگری نباشد.

بهترین روش ترمیم رنگ فرش

به صورت کلی برای برگرداندن رنگ اصلی فرش‌ها و ترمیم رنگ‌های آسیب دیده آن می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون سفید شویی، استفاده از محلول سدیم، استفاده از پریدین، استفاده از محلول آمونیاک، استفاده از کربنات سدیم، استفاده از شامپو فرش و محلول‌ها و … هستند. هر کدام از این روش‌ها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند و از درصد موفقیت متفاوتی برخوردار هستند بهترین و مؤثرترین روش برای ترمیم رنگ فرش و برگرداندن رنگ‌های آن به حالت اولیه می‌توان استفاده از روش قلم‌زنی است.

ترمیم رنگ فرش

نحوه قلم‌زنی برای ترمیم رنگ

بهترین روش برای ترمیم رنگ فرش استفاده از روش قلم‌ زنی است که یک کار تخصصی است و مستلزم دانش، تخصص و مهارت زیادی است. مراحل اصلی قلم‌زنی فرش به شرح زیر هستند:

  1. در مرحله اول لازم است که فرش به صورت کامل شسته شود که این کار می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام گردد که بهترین روش آن استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. شستشوی فرش باعث می‌شود که دیگر رنگ پس ندهد و بخش‌های رنگی فرش به خوبی از هم تمیز داده شوند.
  2. در مرحله بعدی استادکار باید با توجه به جنس و الیاف فرش اقدام به رنگ سازی مناسب نماید. رنگ‌هایی که توسط استادکار ساخته می شوند باید با رنگ فرش کاملاً یکسان باشند تا در پایان فرش‌ها دچار دورنگی نشوند. در قلم‌زنی فرش بهتر است که از رنگ‌های آماده استفاده نشود و استادکار باید شخصاً اقدام به تولید رنگ نماید.
  3. در مرحله سوم و بعد از آماده‌سازی رنگ، استاد از قلم موهای مخصوص استفاده می‌کند و شروع به رنگ‌آمیزی مجدد فرش می‌کند. این کار در چند مرحله انجام می‌شود به همین دلیل نیاز به دقت، مهارت و حوصله زیادی دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که رنگ تازه فقط سطح فرش را پوشش می‌دهد و قلم‌زنی دیگر نمی‌تواند تا عمیق‌ترین بخش فرش نیز نفوذ کند به همین دلیل نشانه‌های ترمیم همواره در فرش باقی خواهد ماند.
  4. بعد از قلم کاری استاد کار با استفاده از روش‌های مخصوص اقدام به تثبیت رنگ می‌کند که بهترین روش آن استفاده از بخور آب داغ است. در صورتی که رنگ‌های جدید تثبیت نشود ممکن است در اثر زمان، پا خوردن و شستشوهای احتمالی، فرش رنگ خود را از دست بدهد و دوباره به ترمیم رنگ نیاز پیدا کند.

ترمیم رنگ فرش در قالیشویی تهران

برای ترمیم رنگ فرش می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با روش‌های سنتی و با استفاده از لوازمی همچون هیدروسولفیت، ماست ترش،  قلمو، سشوار، کاسه یا پیاله، سنگ پا و… اقدام به ترمیم رنگ فرش‌ها بکنند اما در حقیقت این کار می‌تواند ریسک بالایی داشته باشد و احتمال آسیب‌دیدگی در فرش‌ها خصوصاً فرش‌های دستباف بالا خواهد بود. بهترین روش برای ترمیم رنگ فرش‌ها قلم‌زنی است که در شرکت قالیشویی تهران به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.
در اصل قالیشویی تهران با برخورداری از نیروها و اساتید متخصص و ماهر، مواد شوینده و رنگ‌های مخصوص و ابزارهای تخصصی می‌تواند رنگ‌پریدگی‌های فرش‌ها را به بهترین شکل ممکن ترمیم کند. تمامی مراحل ترمیم رنگ در این قالیشویی بر اساس اصول و قواعد استاندارد انجام می‌شود و رنگ فرش‌ها به حالت ابتدایی و اولیه خود برمی‌گردد و به بهترین شکل ممکم تثبیت می‌شود.

هزینه ترمیم رنگ برای فرش

قیمت و هزینه‌های ترمیم رنگ فرش می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی باشد و همانند قیمت قالیشویی نمی‌توان نرخ مشخصی برای آن عنوان کرد. از مهم‌ترین مواردی که در تعیین هزینه‌های ترمیم رنگ فرش مؤثر هستند می‌توان به مواردی همچون میزان ترکیب رنگ و رنگ پریدگی فرش، نوع فرش و نحوه بافت آن، جنس و الیاف و رنگ‌های به کار رفته در بافت فرش، میزان تخصص و مهارت استاد ترمیم رنگ، روش و نحوه ترمیم رنگ، مواد و متریال های به کار رفته در ترمیم رنگ، حجم و مقدار رنگ به کار رفته در ترمیم و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *