بهترین نوع پارچه برای مبل

بهترین نوع پارچه برای مبل

مبلمان از جمله مهم‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منازل به شمار می‌رود و امروزه جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد. مبل همانند فرش، موکت و … از تنوع بالایی از نظر جنس، نحوه طراحی، رنگ و … برخوردار است و برای تولید آنها از انواع مختلفی از پارچه‌ها استفاده می‌شود. نوع پارچه استفاده شده در تولید مبل از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در کیفیت، زیبایی، جذابیت و ماندگاری آن تأثیر زیادی دارد به همین دلیل لازم است که در انتخاب آن دقت و حساسیت بالایی داشت. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی بهترین نوع پارچه برای مبل و نحوه انتخاب آن پرداخته خواهد شد.

ویژگی‌ های بهترین نوع پارچه برای مبل

امروزه برای رویه مبلمان از متریال های مختلفی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آنها شامل چرم و پارچه هستند. پارچه‌هایی که برای تولید مبلمان استفاده می‌شوند می‌توانند تنوع بسیار زیادی از نظر رنگ، طرح، جنس، نحوه تولید و … داشته باشند و هرکدام از آنها از ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی برخوردارند. به صورت کلی پارچه‌هایی که برای تولید مبلمان استفاده می‌شوند به سه دسته اصلی شامل پارچه‌ رومبلی طبیعی (پنبه‌ای، نخی، پشمی، کتان، ابریشم و…)، پارچه مبلی مصنوعی (نایلون، پلی‌استر و ویسکوز و …) و پارچه رومبلی ترکیبی تقسیم می‌شوند. از جمله بهترین ویژگی‌های یک پارچه خوب برای تولید مبلمان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پارچه مبل باید از تنوع رنگی بالایی برخوردار باشد.
  • پارچه مبل باید از مقاومت و دوام بالایی برخوردار باشد و به سادگی دچار سائیدگی، پارگی و … نشود.
  • پارچه مبل باید در برابر کشش مقاوم باشد و به راحتی دوخته شود.
  • پارچه مبل باید سازگاری بالایی با محیط داشته باشد.
  • پارچه مبل باید در برابر لکه‌ها و آلودگی‌های مختلف مقاومت بالایی داشته باشد و به راحتی تمیز شود.
  • پارچه مبل باید از نرمی و لطافت بالایی برخوردار باشد.

بهترین نوع پارچه برای مبل

بهترین پارچه‌ ها برای مبل

با توجه به ویژگی‌هایی که برای پارچه‌های مناسب برای ساختن مبل عنوان شد می‌توان انتخاب زیادی داشت. به صورت کلی انتخاب پارچه مبل در کنار فاکتورهای عنوان شده می‌تواند یک امر سلیقه‌ای باشد و هر فردی می‌تواند متناسب با سلیقه، نورپردازی منزل، میزان استفاده، وجود حیوانات خانگی، حضور کودکان خردسال، نوع و رنگ فرش و …از پارچه‌های مختلفی استفاده کند. از جمله رایج‌ترین و بهترین پارچه‌های مبل می‌توان موارد زیر را عنوان نمود.

  • پارچه مبلی مازراتی

پارچه مازراتی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین پارچه‌هایی است که در تولید انواع مبل‌های راحتی، کلاسیک، مدرن، اسپرت، تختی و … به کار می‌رود. پارچه مازراتی شباهت بالایی به پارچه مخمل دارد اما از ناهمواری کمتری برخوردار است و با داشتن دانه‌های کوچک و ریز در سطح خود می‌تواند زیبایی و جذابیت بالایی داشته باشد. این پارچه اگرچه زیبایی و مقاومت بالایی دارد اما به مرور زمان دچار سایش شده و در برابر رطوبت و آتش ضعیف است.

  • پارچه‌ های مبلی نخی یا پنبه‌ ای

 پارچه‌های نخی و پنبه‌ای از جمله متنوع‌ترین پارچه‌های مبلی به شمار می‌روند که محبوبیت بالایی نیز دارند. این پارچه‌های طبیعی می‌توانند نرمی و دوام بالایی داشته باشند و در تولید انواع مبلمان به کار می‌روند. شستن مبل ساخته شده با پارچه‌های نخی و پنبه‌ای راحت است و به لکه‌های آن به سادگی توسط مواد شوینده و آب از بین می‌روند. این پارچه‌ها می‌توانند در برابر سایش نیز مقاومت بالایی داشته باشند و به همین دلیل برای مبلمان هایی که پراستفاده هستند گزینه مناسبی می باشند هرچند که در برابر نور خورشید، چروکیدگی و بو گرفتن ضعیف هستند.

  • پارچه مبلی کتان 

پارچه کتان نیز نوعی از پارچه‌های رایج در تولید مبلمان است که شباهت بالایی به پارچه‌های نخی و پنبه‌ای دارد. این پارچه از درخشندگی و یکدستی مناسبی برخوردار است و می‌تواند زیبایی و جذابیت ویژه‌ای داشته باشد. این پارچه بیشتر برای مبلمان های کم استفاده مناسب است چرا که در برابر چروکیدگی و لکه مقاومت کمی دارد و شستشوی آن نیز کار دشواری خواهد بود.

  • پارچه مبلی نانو 

پارچه‌های نانو از جمله پارچه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و در تولید انواع مبلمان های مدرن، کلاسیک، راحتی و … به کار می‌روند. این پارچه‌ها از مزیت‌های متعددی همچون ضد آب بودن، ضد لک بودن، ضد حریق بودن، آنتی باکتریال بودن و … برخوردارند و نرمی و لطافت بالایی دارند. این پارچه‌ها می‌توانند ماندگاری و دوام بالایی داشته باشند و در برابر سایش، رطوبت، نور خورشید و … مقاومت خوبی دارند و می‌توان سال‌ها از آنها استفاده نمود.

  •  پارچه مبلی پشمی

یکی دیگر از انواع پارچه‌های طبیعی مورد استفاده در تولید مبلمان، پارچه‌های پشمی هستند که بسیار نرم و لطیف بوده و محبوبیت بالایی دارند. این پارچه‌ها می‌توانند برای مناطق سردسیر گزینه خوبی باشند چرا که قابلیت انتقال گرمای خوبی دارند. وزن کم، ماندگاری بالا، تنوع زیاد، دوخت آسان، مقاومت در برابر پارگی و چروکیدگی و … از مهم‌ترین مزایای پارچه‌های پشمی هستند در حالی که نظافت و شستشوی آنها کار دشواری است بنابراین برای مبلمان مورد استفاده در خانواده‌های پرجمعیت گزینه مناسبی نیستند. در مقاله‌ای تحت عنوان قیمت قالیشویی از سایت بانو به بررسی عوامل و فاکتورهای مهم در تعیین قیمت قالیشویی پرداخته که می‌تواند اطلاعات مفیدی به خواننده ارائه کند.

  •  پارچه مبل مخمل

 پارچه‌های مخمل از جمله پارچه‌های لوکس، لاکچری و رایجی هستند که برای تولید مبلمان به کار می‌روند. این پارچه‌ها از استحکام، زیبایی، جذابیت، نرمی و لطافت خاصی برخوردارند و می‌توانند تنوع زیادی داشته باشند. از رایج‌ترین پارچه‌های مخملی مورد استفاده در تولید مبلمان و کوسن می‌توان به پارچه مخمل کبریتی و مخمل نانو اشاره کرد.

  • پارچه مبلی ریون

پارچه‌های ریون از دیگر پارچه‌هایی هستند که امروزه در تولید انواع مبلمان مدرن، راحتی و … استفاده می‌شوند. این پارچه‌ها از وزن کمی برخوردار بوده، در برابر سایش مقاومت بالایی دارند و به واسطه داشتن قابلیت ارتجاعی می‌توانند دوخت پذیری مناسبی داشته باشند. این پارچه‌ها به سختی حالت اولیه خود را از دست می‌دهند و از ماندگاری بالایی برخوردارند. این پارچه در برابر رطوبت و چروکیدگی مقاومت کمی داشته و نیاز به مراقبت زیادی دارد به همین دلیل برای مبلمان های پر استفاده گزینه مناسبی نیستند.

  • پارچه‌های نایلونی

پارچه‌های نایلونی به عنوان نوعی از پارچه‌های مصنوعی شناخته می‌شوند که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون مقاومت بالا در برابر فشار، چروکیدگی و رطوبت برخوردارند و می‌توانند در تولید انواع مبل‌ها به کار بروند. نقطه ضعف ویژه‌ این پارچه‌ها مقاومت کم آنها در برابر نور خورشید و حرارت است چرا که دچار رنگ‌پریدگی و دفرمه شدن می‌شوند. این پارچه‌ها به راحتی تمیز می‌شوند و در برابر آلودگی‌ها و لکه‌ها مقاومت خوبی دارند.

  •  پارچه مبل پلی‌استر

پارچه‌های پلی‌استر نیز نوعی از پارچه‌های مصنوعی است که شباهت بالایی به پارچه‌های نایلونی دارد و از ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر چروکیدگی، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر نور خورشید، مقاومت در برابر آلودگی و لکه، قیمت مناسب، دوخت پذیری عالی و … برخوردار هستند. این پارچه‌ها را می‌توان در تولید انواع مبلمان راحتی، تختی، چستر، کلاسیک، مدرن و … به کار برد.

در کنار تمامی پارچه‌های معرفی شده، پارچه‌های دیگری نیز در تولید مبلمان به کار می‌روند که رایج‌ترین آنها شامل پارچه مبلی میکروفایبر، پارچه مبلی چرم، پارچه مبلی جیر، پارچه مبلی مسکو، پارچه مبلی ملیتا، پارچه مبلی مایا، پارچه مبلی شانل، پارچه مبلی پورشه، پارچه مبلی جاسمین و … هستند و هر کدام می‌توانند مزیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *