بهترین زمان شستشوی فرش

زمان مناسب برای شستن فرش ها

فرش‌ها از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منازل هستند و می‌توانند نقش ویژه‌ای در زیبایی و جذابیت محیط داشته باشند اما از آنجایی که همواره تحت ترافیک بالای رفت و آمد و نشست‌وبرخاست هستند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی دارند. زمان و نحوه شستشوی فرش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی پزشکان توصیه کرده‌اند برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها و آلودگی‌ها حداقل سالانه یک بار فرش‌ها شسته شوند. اگرچه ایرانیان با توجه به اهمیت عید باستانی نوروز در زمان خانه تکانی اقدام به شستن فرش می‌کنند اما برای تعیین زمان دقیق شستشوی فرش می‌توان عوامل دیگری را در نظر گرفت. در ادامه مطلب به بررسی بهترین زمان شستشوی فرش پرداخته خواهد شد.

مزایای شستشوی منظم فرش‌ها

شستشوی هر کدام از انواع فرش‌ها می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون افزایش طول عمر فرش، پاک‌سازی گرد و خاک و آلودگی‌ها، از بین بردن عوامل بیماری‌زا، جلوگیری از فرسایش و خوردگی فرش‌ها، افزایش زیبایی و جذابیت فرش، تقویت روحیه و احساس خوشایندی افراد و … هستند.

 

عوامل مهم در تعیین زمان شستشوی فرش‌

چه زمانی برای شستن فرش ها مناسب است؟

فرش‌ها می‌توانند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی‌ها داشته باشند و حتماً نیاز به شستشو خواهند داشت و می‌توان گفت بهترین زمان قالی‌شویی زمانی است که میزان آلودگی‌ها و لکه‌های فرش قابل رویت باشد و یا باعث ایجاد آلرژی، بیماری و … شود. عوامل مختلفی می‌توانند در تعیین زمان شستشوی فرش‌ها مؤثر باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

شرایط آب و هوایی و فصول سال

در زمان شستشوی فرش‌ها خصوصاً زمانی که به صورت سنتی انجام می‌شود حتماً باید به شرایط آب و هوایی و فصول سال دقت داشت. برای آنکه شستشوی فرش با کیفیت بالایی انجام شده و از پوسیدگی آن جلوگیری شود باید در زمانی اقدام به شستشو کرد که فرش در شرایط عادی سریعاً خشک شده و رطوبتی در آن باقی نماند. در فصولی که برودت هوا زیاد بوده و بارندگی رخ می‌دهد نباید اقدام به شستن فرش کرد چرا که در این شرایط فرش بسیار دیر خشک می‌شود و حتی احتمال کثیف شدن مجدد آن وجود دارد. نیمه اول سال و ماه‌های گرم می‌توانند به عنوان بهترین زمان برای شستن فرش‌ها شناخته شوند چرا که نور کافی برای خشک شدن و ضدعفونی شدن فرش در دسترس خواهد بود. 

توجه به مناسبت‌ها

معمولاً ایرانیان قبل از عید نوروز اقدام به خانه تکانی و شستشوی فرش، مبلمان و … می‌کنند و این باعث می‌شود که تقاضا برای استفاده از خدمات شرکت‌های قالی‌شویی بیشتر باشد. افزایش تقاضا برای استفاده از خدمات این شرکت‌ها می‌تواند اثرات مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • افت کیفیت خدمات قالی‌شویی و عدم شستشوی دقیق فرش به علت کمبود زمان، خستگی نیروها و …
  • امکان تحویل دیرتر فرش‌ها به علت کمبود وقت

چنانچه برای شستشوی فرش از خدمات شرکت‌های قالی شویی استفاده می‌شود باید به مناسبت‌ها توجه زیادی داشت.

توجه به میزان آلودگی‌ها و لکه‌ها

اگرچه شرایط آب و هوایی، فصول سال، ترافیک خدمات شرکت‌های قالی‌شویی در تعیین زمان شستشوی فرش مؤثر هستند اما گاهی باید به این نکات و موارد هیچ توجهی نداشت و اقدام به شستشوی فرش کرد. در زمان‌هایی که فرش دچار لکه‌ها و آلودگی‌های مختلفی شده و عدم شستشو باعث آسیب و خسارت دیدن آن می‌شود حتماً باید آن را شست.

جنس و نوع فرش

هرچند که لازم است تمامی فرش‌ها حداقل سالانه یک بار شسته شوند اما تعدادی از فرش‌ها به واسطه داشت ویژگی‌ها و مشخصات مختلف نباید بیش‌ازحد شسته شوند. به عنوان مثال فرش‌های عتیقه، دستباف و حتی فرش‌های گران قیمت ماشینی در اثر شستشوی زیاد ممکن است دچار آسیب و خسارت شوند به همین دلیل در صورتی که آلودگی و لکه‌های زیادی ندارد بهتر است که بیش از یک بار در سال شسته نشوند.

تابستان، بهترین زمان قالی‌شویی

با توجه به نکات و مواردی که عنوان شد می‌توان گفت که فصل تابستان بهترین زمان برای شستشوی انواع فرش‌ها به حساب می‌آید و دلایل آن نیز به شرح زیر هستند:

  • در فصل تابستان و هوای گرم آنزیم‌های مواد شوینده بهترین عملکرد را داشته و فرش را به خوبی تمیز می‌کنند
  • نور کافی برای خشک شدن و ضدعفونی کردن فرش در دسترس خواهد بود.
  • شرکت‌های قالی‌شویی فراغ بال بیشتری داشته و می‌توانند به موقع فرش را شسته و تحویل بدهند.
  • شکستگی‌هایی که در فرش‌ها در زمستان ایجاد می‌شود در تابستان رخ نخواهد داد.

شستشوی فرش ها

جمع‌بندی نهایی

فرش‌ها به واسطه ترافیک بالای رفت و آمد و نشست‌وبرخاست پتانسیل بالایی در جذب آلودگی‌ها دارند به همین دلیل نیاز به شستشو پیدا می‌کنند. عواملی همچون میزان آلودگی و لکه‌ها، شرایط آب و هوایی و فصول سال، پیک خدمات رسانی شرکت‌های قالی‌شویی و مناسبت‌ها و … می‌توانند در تعیین زمان شستشوی فرش مؤثر باشند اما به صورت کلی می‌توان گفت تابستان بهترین زمان برای شستن انواع فرش‌ها است. البته باید توجه داشت که شرکت‌های قالی‌شویی به واسطه برخورداری از تکنولوژی‌های روز و مدرن می‌توانند در فصول مختلف شستشوی فرش‌ها را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *