انبار کردن فرش و نگهداری صحیح از آن

انبار کردن فرش

فرش، به‌ ویژه فرش دستباف، به‌عنوان یکی از کالاهای گران‌بها محسوب می‌شود. برای حفظ این اثر هنری، دانستن اطلاعات در رابطه با نگهداری و انبار کردن فرش ضروری است. به‌طور معمول، هر چه پاخور فرش دستباف بیشتر باشد، ارزش آن افزایش می‌یابد و بنابراین نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح از آن احساس می‌شود. از سویی دیگر، فروشگاه‌های فرش باید بدانند که چگونه فرش‌ها را انبار کنند تا همواره سالم بمانند و خریداران را به خود جذب کنند.

انبار کردن فرش دستباف و ماشینی به‌صورت دائم یا موقتی

نگهداری فرش به‌ ویژه فرش‌ های دستبافت، بسیار حائز اهمیت است. برای جلوگیری از بروز خسارات و حفظ فرش به شکل دائمی یا موقت، بایستی حین انبار کردن آن‌ها برخی موارد مهم را مدنظر خود قرار دهید. یکی از اقدامات مهم در این راستا، دانستن اطلاعات در رابطه با روش صحیح انبار کردن است.

انبار کردن فرش

لول کردن فرش‌ها

لول کردن، روش مناسب برای انبار کردن فرش خواهد بود. هرگز نباید فرش را تا کنید؛ بلکه باید آن را به‌صورت لول‌شده نگه دارید تا از بروز چروک جلوگیری شود و بافت آن تحت فشار و کشیدگی قرار نگیرد. پس از لول‌کردن فرش، آن را داخل یک پارچه سفید نخی بپیچید. از کیسه‌های نخی مخصوص یا پارچه‌های سفید به‌عنوان بسته‌بندی بهره ببرید. اهمیت استفاده از پارچه سفید در این است که از هرگونه انتقال رنگ به فرش جلوگیری می‌کند.

مهم است که دو سر پارچه را به خوبی گره بزنید!

باید دو سر پارچه را با یک بند به‌خوبی گره بزنید تا از ورود گردوغبار به داخل فرش جلوگیری شود. پارچه‌های نخی به خوبی هوا را انتقال می‌دهند و مانع پوسیدگی فرش خواهند شد.

از کیسه‌های نایلونی بپرهیزید، زیرا این نوع کیسه‌ها مانع جریان هوا می‌شوند. این کار احتمال دارد باعث پوسیدگی و کپک در فرش دستباف شود و از سویی دیگر به عرق‌کردن فرش ماشینی منجر خواهد شد. با رعایت این نکات، می‌توانید فرش خود را به شکل بهتری انبار کنید و از دوام و زیبایی آن لذت ببرید.

روش‌ های نگهداری از انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی

روش‌ های مختلفی برای نگهداری از انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی وجود دارد. در این بخش قصد داریم مهم‌ترین روش‌های نگهداری از انواع فرش‌های دستبافت و ماشینی که توسط متخصصان در بهترین قالیشویی ارائه شده‌اند را بررسی کنیم.

یک محیط مناسب را برای فرشتان انتخاب کنید

قبل از اقدام به نگهداری و حفظ فرش دستباف و ماشینی، انتخاب یک محیط مناسب برای نگهداری قالی ضروری است. متاسفانه در خانواده‌های ایرانی، انبار کردن فرش در محیط‌های تاریک و مرطوب رواج دارد که می‌تواند عمر مفید فرش را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

یک انبار تاریک و مرطوب همه شرایط کاهش کیفیت فرش را دارد. از سویی دیگر، قرار دادن فرش در مقابل نور مستقیم خورشید نیز مشکل‌ساز خواهد بود. بهترین گزینه برای نگهداری فرش، یک انبار خشک و بدون رطوبت است که دارای پنجره‌ای برای ورود نور باشد. در ضمن، حضور یک هواکش کوچک برای انتقال هوا و رطوبت به سلامت فرش شما کمک می‌کند.

تمیز کردن و حذف لکه ها قبل از نگهداری فرش دستباف

در بسیاری از موارد، شاهد اقدامات نادرست در نگهداری فرش هستیم که در کاهش عمر مفید و زیبایی آن نقش دارد. افراد اغلب با وجود کثیفی‌ها و لکه‌های مختلف، فرش را لول می‌کنند و بدون توجه‌به نحوه تمیزکاری، آن را در انبار می‌گذارند.

اگر لکه‌های فرش در اثر یک ماده مایع رخ داده باشند، بهتر است فرش را کامل باز کنید و پس از خشک شدن، به لول‌کردن آن بپردازید. ضمن آنکه، برای حذف لکه‌های جامد، نباید از چاقو استفاده کنید و به جای آن، از روش‌های صحیح و موثر برای حذف آنها بهره ببرید.

پس از تمیز کردن و حذف لکه‌ها، برای جلوگیری از بید زدگی، می‌توانید از نفتالین کمک بگیرید. ابتدا فرش را پهن کنید و سپس نفتالین پودر شده را روی آن بپاشید، در نهایت قالی را به شکل لول درآورید و درون پارچه نخی بگذارید.

این اقدام باعث حفظ فرش در برابر بید زدگی می‌شود. برای شستشوی فرش لازم است از مواد شیمیایی مناسب استفاده کنید. توصیه می‌کنیم این کار را به افراد متخصص در قالیشویی‌ها بسپارید.

مهم است که فرش را در جای مناسب پهن کنید

از پهن‌ کردن فرش در مکان‌های مرطوب بپرهیزید، زیرا رطوبت می‌تواند به مشکلات پوسیدگی و کاهش عمر فرش منجر شود. ضمن آنکه، از انداختن فرش بر روی زمین‌های گچی و آهکی خودداری کنید، زیرا این مواد از جمله عوامل اصلی پوسیدگی فرش هستند.

در زمان خرید، به ابعاد قالی با دقت توجه داشته باشید؛ زیرا اگر بیش‌ازحد بزرگ باشد، احتمالا بخواهید بخش‌های اضافی را تا بزنید که این امر به ترک‌خوردن فرش منجر می‌شود. استفاده از یک زیرانداز زیر فرش می‌تواند به سلامت آن کمک بسیاری کند؛ زیراندازهایی مانند موکت را به‌کار ببرید.

 باید سر ریشه‌های فرش را در زیر آن پنهان سازید تا از ساییدگی ناشی از رفت‌وآمد جلوگیری به‌عمل آورید و فرش در طولانی‌مدت سالم باقی بماند.

جارو کردن فرش را فراموش نکنید

در مورد نگهداری فرش دستباف و ماشینی، یکی از نکات کلیدی که معمولا به آن توجه نمی‌شود ولی اهمیت بسزایی دارد، جارو کردن است. جارو کردن یکی از موثرترین راهکارهای نگهداری فرش خواهد بود. یک مشکل رایج در خانه‌های ایرانی، استفاده اشتباه از جاروبرقی به‌صورت رفت و برگشتی است که به فرش آسیب می‌رساند. بهتر است جارو زدن تنها در جهت خواب فرش انجام شود تا از آسیب به فیبرهای آن جلوگیری شود.

در مورد فرش‌های حساس مانند فرش دستباف و ابریشم، نگهداری دقیق‌تری لازم است. این نوع فرش‌ها به گرد و غبار بسیار حساس هستند، بنابراین حتما باید شرایط مناسبی فراهم سازید تا گردوغبار به‌راحتی از محل خارج شود. با باز کردن در و پنجره‌ها، این امکان را به‌دست می‌آورید.

جارو زدن نیز دارای محدودیت‌هایی است و افراط در انجام آن توصیه نمی‌شود. هفته‌ای یکبار جارو زدن کافی است تا فرش دستباف و ماشینی تمیز شده و به خوبی نگهداری شود. با رعایت این نکات، می‌توانید فرش خود را در بهترین حالت نگه‌دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *