مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم؟ آموزش تمیز کردن انواع مبلمان چرک مرده

مبل چرک مرده را چگونه تمیز کنیم

لکه‌های مرده در واقع همان لکه‌های قدیمی و پابرجایی هستند که به راحتی از بین نمی‌روند و معمولاً دامن‌گیر اشیاء مختلف خانه از جمله مبل‌ها می‌شوند. اگر به‌هر دلیلی نمی‌توانید لکه‌ها را از روی مبلمانتان پاک کنید، نیاز به استفاده از برخی آموزش‌های خاص دارید.

در واقع لکه‌های جدید که چند دقیقه‌ای از ایجاد آنها نمی‌گذرد، به راحتی پاک می‌شوند، اما برای لکه‌های مرده داستان کمی پیچیده‌تر است. شما باید طبق مراحلی خاص پیش بروید تا این آلودگی‌ها را تمیز کنید، در غیر این صورت تا همیشه مهمان ناخوانده مبلمانتان خواهند بود.

شما می‌توانید به‌ سراغ مراکز قالی شویی برای تمیز کردن مبلمان چرک مرده بروید، اما برخی راه‌ حل‌ های خانگی نیز وجود دارد که نیازتان را از مراجعه به این مراکز از بین می‌برد. اما این راه‌حل‌ها چه هستند و چطور می‌توان از آنها استفاده کرد؟

مراحل تمیز کردن مبلمان چرک مرده

اگر حتی با شستن مبل لکه‌ های روی آن به راحتی از بین نرفت، طبق مراحلی که در ادامه می‌گوییم، پیش بروید:

مراحل تمیز کردن مبلمان چرک مرده

  • استفاده از جاروبرقی

شما در مرحله اول باید یک جاروبرقی کامل روی تمام مبل‌هایتان را بکشید تا مطمئن شوید که هرگونه زباله ریز و درشت روی آنها جمع می‌شود. شما در این زمان باید از برس‌های نرم و مناسب استفاده کنید تا لطمه‌ای نیز به بافت مبل‌ها نزنید.

برخی افراد فکر می‌کنند که جاروبرقی‌کشیدن بی‎فایده است، در صورتی که انجام این کار باعث می‌شود تا گردوغبار‌های سطح پارچه از بین بروند و تمیزکاری در این زمان تأثیر بیشتری خواهد داشت. در واقع با جاروبرقی‌کشیدن شانس اینکه کثیفی‌های قدیمی از بین بروند، بیشتر خواهد بود. این کار حتی جلوی کدرشدن لکه‌ها را نیز می‌گیرد، بنابراین ظاهر مبلمانتان بدتر از قبل نخواهد شد.

  • سست کردن لکه ها با بخار

قیمت قالیشویی خیلی نیست و به راحتی این مراکز خدمات شستشوی مبل‌ها و از بین‌بردن لکه‌های مرده را ارائه می‌دهند. اما اگر به‌ هر دلیلی تمایل به تمیزکاری این کثیفی‌ها در خانه داشتید، ابتدا باید آنها را با بخار سست کنید.

شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های بخار به راحتی این کار را انجام دهید و حتی اگر این دستگاه را نداشته باشید، امکان استفاده از اتو وجود خواهد داشت. در این زمان فقط باید اتو را روی حالت بخار تنظیم کنید و سپس روی آن را روی لکه بگذارید. در زمانی که لکه‌ها زیاد هستند، با صبر و حوصله بخار را به بافت تمام آنها برسانید تا سست و نرم شوند و زمینه پاکسازی‌شان به وجود بیاید.

  • استفاده از آب و صابون

شما امکان استفاده از آب و صابون را برای تمیزکاری مبلمانتان بعد از استفاده از بخار دارید. البته این روش برای پارچه‌های چرم، جیر و پارچه‌های ظریف پیشنهاد نمی‌شود. برای اینکه مطمئن شوید ترکیب آب و صابون به بافت الیاف پارچه مبلمانتان آسیبی نمی‌رساند، ابتدا برچسب دستورالعمل تمیزکردن آن را بخوانید. تولیدکننده‌ها این برچسب‌ها را در نقاط نامحسوس مبلمان قرار می‌دهند تا مشتری‌ها از آنها برای تمیزکاری استفاده کنند. شما می‌توانید در قسمت‌هایی مثل زیر بالشتک‌ها این برچسب را ببینید.

اطلاعات برچسب‌های مبلمان عبارت هستند از:

  1. برچسب W: امکان استفاده از شوینده‌های مایع برای این مبلمان وجود دارد.
  2. برچسب S: برای این مبلمان امکان استفاده از حلال پاک‌کننده خشک را دارید.
  3. برچسب WS: امکان استفاده از تمام مواد مبتنی بر آب یا بدون آب برای این مبلمان وجود دارد.
  4. برچسب X: با این برچسب فقط امکان جاروبرقی‌کشیدن مبل برای از بین‌بردن زباله‌ها وجود دارد. در صورت وجود برچسب X در مبلمان، جهت تمیزکاری لکه‌های مرده آنها فقط از متخصص‌های فعال در زمینه شستشوی مبل کمک بگیرید.

در صورت وجود برچسب W یا WS مشکلی در استفاده از ترکیب آب و صابون برای مبلتان نخواهید داشت. برای این کار مقداری از این مواد را برروی اسفنجی خشک بریزید و سپس با اسفنج به آرامی برروی لکه‌ها بزنید. مراقب باشید که در این مرحله اسفنج را نکشید، چون احتمال آسیب‌زدن به بافت پارچه‌ها را دارد. شما باید این کار را طی ۲ مرحله انجام دهید تا مطمئن شوید که صابون‌های باقیمانده نیز تمیزکاری‌شده‌اند. بعد از انجام این کار یک حوله کاغذی بردارید و روی لکه‌ها بفشارید تا رطوبت اضافه‌شان را بگیرید.

  • استفاده از سرکه و الکل

یکی از بهترین مراحل برای تمیز کردن مبلمان چرک مرده استفاده از سرکه و الکل است. برای تهیه این شوینده می‌توانید از یک‌چهارم فنجان سرکه را با سه‌چهارم فنجان آب ترکیب کنید. حالا مقداری از این مواد را برروی لکه‌ها بریزید و با پارچه‌ای نرم برروی آنها ضربه بزنید. این کار را تا وقتی انجام دهید که مطمئن شوید لکه‌ها از بین رفته‌اند.

بعد از پاک‌کردن لکه‌ها درب و پنجره‌ها را باز بگذارید تا پارچه‌های مبلمان با هوای آزاد خشک شوند و بوی سرکه‌شان از بین برود.

برای اینکه مطمئن شوید سرکه یا الکل آسیبی به بافت پارچه مبل می‌رسانند یا نه، ابتدا مقداری از آنها را در قسمتی نامشخص از مبلمانتان بزنید و کمی منتظر بمانید. اگر هیچ لکه‌ای به وجود نیامد، یعنی این مواد آسیبی به بافت مبل نمی‌رسانند.

  • استفاده از ماسک خانگی

یک ماسک خانگی قوی برای از بین برده لکه‌های چرک مرده روی مبلمان وجود دارد که استفاده از آن ضرری ندارد. شما می‌توانید ۷ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای را با یک‌ونیم فنجان پوست لیمو و پرتقال و یک لیتر آب ترکیب کنید. بعد از ساخت این ترکیب مقداری از آن را برروی پارچه‌تان بزنید. حالا نوبت تمیزکاری لکه‌ها با استفاده از همین دستمال است.

  • استفاده از شوینده های صنعتی

برخی شوینده‌های صنعتی در بازار وجود دارند که لکه‌ها را در سریعترین زمان برایتان از بین می‌برند. این مواد دستورالعمل‌های استفاده مخصوص خود را دارند که معمولاً روی جعبه آنها نوشته می‌شود. از آنجا که شوینده‌های صنعتی قدرت تمیزکاری بیشتری دارند، امکان استفاده از آنها را به جای هر روش دیگری نیز دارید.

نحوه تمیزکردن مبلمان چرک مرده ابریشم

نحوه تمیز کردن مبلمان چرک مرده ابریشم چگونه است؟

اگر قصد تمیزکاری مبلمان چرک مرده ابریشمی‌تان را دارید، باید بدانید که راه‌حل‌های رایج برای تمیزکاری آنها مناسب نیست، چون ابریشم الیاف بسیار حساسی دارد. شما می‌توانید برای تمیزکاری این مبل‌ها از محلول سرکه یا آبلیمو با آب ولرم استفاده کنید.

جوش شیرین نیز در تمیزکاری مبلمان ابریشمی بسیار به کار می‌آید و لکه‌های سرسخت را در سریعترین زمان از بین می‌برد. شما برای انجام این کار باید مقداری جوش شیرین را روی لکه‌ها پاشیده و سپس روی آنها را بپوشانید. بعد از گذشت مدتی با استفاده از برس‌های دسته‌دار جوش شیرین‌ها را جمع کرده و از تمیزی مبلمانتان لذت ببرید.

تمیز کردن مبلمان چرک مرده، کاری سخت اما امکان پذیر

تمیزکردن مبلمان چرک مرده کاری سخت اما امکان‌پذیر است. شما باید در حین فرایند تمیزکاری به نکته‌های مختلفی توجه داشته باشید و جلوی آسیب‌دیدن به بافت پارچه مبل خود را نیز بگیرید. همچنین استفاده از اسکاج، مقدار مناسب شوینده و استفاده از تجهیزات دیگر نیز در این زمینه وجود دارد. چنانچه کاملاً طبق اصولی خاص پیش رفتید، تمیز‌شدن لکه‌ها دیگر برایتان رویایی دور از ذهن نخواهد بود.

شما می‌توانید تمیزکردن مبلمان چرک مرده خود را بر عهده مراکز شستشوی مبل نیز بگذارید. این مراکز به‌صورت تخصصی در همین زمینه فعالیت دارند و از بهترین تجهیزات و مواد شوینده نیز استفاده می‌کنند، به‌همین دلیل امکان آلودگی مبلمانتان بعد از دریافت خدمات از آنها به حداقل می‌رسد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این مراکز با کارشناس‌های آنها تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *