روش‌های پاک کردن لکه میوه از روی فرش

پاک کردن لکه میوه از روی فرش

ریخته شدن تکه‌های میوه بر روی فرش، موکت و … می‌تواند باعث ایجاد لکه شود و پاک کردن هر کدام از این لکه‌ها می‌تواند چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد چرا که تعدادی از میوه‌ها مانند توت می‌توانند لکه‌های سختی از خود به جای بگذارند. تمیز کردن تکه‌های میوه بلافاصله بعد از ریخته شدن بر روی فرش از ایجاد لکه‌های سخت جلوگیری می‌کند اما چنانچه لکه‌ها قدیمی و کهنه شوند تمیز کردن آنها می‌تواند چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی انواع روش‌های پاک کردن لکه میوه از روی فرش پرداخته خواهد شد.

مراحل پاک کردن انواع لکه میوه از روی فرش

فرش‌ها دنیایی از رنگ‌های متنوع هستند و به اشکال مختلفی دستباف و ماشینی وجود دارند به همین دلیل می‌توانند واکنش‌های متفاوتی به مواد و لکه‌های مختلف داشته باشند. ریخته شدن تکه میوه‌های آلبالو، توت و … بر روی فرش می‌تواند باعث تغییر رنگ، زردی و آسیب به فرش شود و در صورت نفوذ به بافت فرش و خشک شدن، تمیز کردن آن چالش‌هایی به همراه خواهد داشت. بهترین روش برای تمیز کردن هرگونه لکه‌ای از فرش‌ها تمیز کردن بلافاصله آن است چرا که می‌توان فقط با آب ساده و بدون نیاز به شوینده‌ها لکه‌ها را تمیز کرد. چنانچه لکه خشک و کهنه شد ابتدا باید مواد اضافی را از روی فرش برداشت و سپس با استفاده از مواد مختلف و شوینده‌های متعددی لکه را تمیز کرده و بعد از آبکشی آن را خشک کرد. به صورت کلی تمیز کردن لکه ناشی از ریخته شدن میوه بر روی فرش از لکه‌های چربی، خون، جوهر، آبمیوه، ادرار و … بسیار راحت‌تر است و اگر تجربه کافی ندارید از افراد متخصص مثل بهترین قالیشویی استفاده کنید یا در ادامه با ما همراه باشید.

ما در مورد روش های پاک کردن لکه آبمیوه نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

روش پاک کردن لکه توت فرنگی

برای تمیز کردن لکه توت فرنگی ابتدا باید مواد اضافی لکه را از روی فرش برداشت و سپس محل لکه را زیر آب سرد گرفت. چنانچه لکه تازه باشد با این کار کاملاً تمیز می‌شود اما اگر لکه قدیمی بود می‌توان مقداری سرکه یا آب‌لیمو را روی محل لکه ریخت و اجازه داد تا کاملاً به بافت فرش نفوذ کند. بعد از آن می‌توان محل لکه را با آب سرد کاملاً تمیز کرد در نهایت به فرش اجازه داد کاملاً خشک شود.

روش پاک کردن لکه موز

تکه‌های موز نیز اگر بلافاصله از روی فرش برداشته شوند لکه‌ای ایجاد نکرده و می‌توان با استفاده از یک دستمال مرطوب و تمیز محل آن را کاملاً پاک کرد اما اگر تکه‌های موز به بافت فرش چسبیده و وارد آن شوند ابتدا باید سعی کرد تکه‌های موز را برداشت و سپس مقداری آب ولرم روی آن ریخت تا کاملاً نرم شود. سپس باید کمی مایع ظرف‌شویی و سرکه سفید را باهم مخلوط کرد و با استفاده از یک اسفنج یا دستمال تمیز و آغشته کردن آن به محلول اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود. این کار را می‌توان تا تمیز شدن کامل لکه ادامه داد و اگر لکه همچنان باقی مانده بود می‌توان محلول‌های سفیدکننده کلردار استفاده کرد. البته باید حتماً ابتدا اثرات مواد بر روی فرش تست شوند تا آسیبی به آن وارد نکنند.

روش پاک کردن لکه آلبالو

آلبالو به دلیل داشتن رنگ خاص خود می‌تواند لکه‌های ملموس‌تری بر روی فرش‌ها ایجاد کند و حتماً باید بلافاصله تمیز شوند. برای تمیز کردن این لکه می‌توان از آب سرد استفاده کرد و چنانچه اثرات آن هنوز پار برجا بود می‌توان از روش‌های دیگر استفاده نمود. در روش دوم می‌توان مقداری نمک بر روی لکه ریخته و بعد از چند دقیقه نمک را جمع کرده و محل لکه با یک دستمال مرطوب تمیز کرد. در روش سوم می‌توان از سرکه یا آب‌لیمو استفاده کرد و بعد از آغشته کردن لکه به این مواد با استفاده از آب سرد محل لکه را تمیز کرد. همچنین می‌توان از مخلوط جوش‌شیرین و سرکه برای تمیز کردن این لکه‌ها استفاده کرد.

روش پاک کردن لکه گیلاس

در حقیقت گیلاس و آلبالو از یک خانواده هستند و می‌توانند لکه‌های مشابهی بر روی فرش، مبلمان و … ایجاد کنند و برای تمیز کردن نیز می‌توان مانند لکه‌های آلبالو عمل کرد. لکه‌های ناشی از تکه‌های گیلاس را می‌توان با آب سرد تمیز کرد. همچنین اگر آب سرد لکه را تمیز نکرد می‌توان با استفاده از موادی همچون سرکه سفید، مایع دستشویی، شامپو فرش و … محل لکه را تمیز و آبکشی کرد.

محلول‌های مورد نیاز برای پاک کردن لکه میوه

خوشبختانه برای پاک کردن لکه میوه از روی فرش و هر نوع لکه دیگری می‌توان از انواع شوینده‌های آماده و مواد خانگی استفاده کرد. امروزه محلول‌های آماده متعددی در بازار برای پاک کردن لکه میوه از روی فرش‌ها در دسترس هستند اما افرادی که می‌خواهند از محلول‌های خانگی استفاده کنند انتخاب‌های متعددی خواهند داشت که مؤثرترین و مفیدترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • محلول سرکه سفید و مایع ظرف‌شویی
  • محلول سرکه سفید و جوش‌شیرین
  • محلول آب و مایع ظرف‌شویی
  • محلول آب و آمونیاک
  • محلول مواد شوینده و هیدروژن پراکسید
  • محلول آب، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات
  • محلول آب، وایتکس و سرکه سفید

البته باید توجه داشت که در صورت استفاده از هر محلولی برای تمیز کردن لکه‌های روی فرش ابتدا باید اثرات آن را تست کرد چرا که بعضی از مواد می‌توانند باعث تغییر رنگ و آسیب دیدن فرش‌ها شوند.

از بین بردن لکه میوه از روی فرش با سرکه

به صورت کلی می‌توان گفت سرکه به عنوان یکی از بهترین مواد تمیزکننده خانگی برای انواع لکه‌ها از روی لوازم مختلف شناخته می‌شوند. برای پاک کردن لکه میوه از روی فرش می‌توان از سرکه و آب استفاده کرد. در این روش می‌توان مقداری سرکه و مقداری آب را باهم مخلوط کرده و سپس با استفاده از یک اسفنج یا دستمال تمیز محلول را بر روی محل لکه مالید. حتماً باید دقت شود که مالش لکه از سمت بیرون به مرکز لکه باشد تا بیشتر پخش نشود. بعد از تمیز شدن لکه می‌توان با یک دستمال تمیز دیگر محل لکه را تمیز کرده و اجازه داد تا کاملاً خشک شود. می‌توان این کار را چند بار تا تمیز شدن کامل لکه انجام داد.

از بین بردن لکه میوه از روی فرش با نمک

نمک نیز از جمله مواد خانگی مفیدی است که می‌تواند برای تمیز کردن بسیاری از آلودگی‌ها استفاده شود. برای پاک کردن لکه میوه از روی فرش با استفاده از نمک می‌توان ابتدا با استفاده یک دستمال مرطوب محل لکه را مالش داد و سپس مقداری نمک بر روی آن ریخت و اجازه داد تا رطوبت لکه را کاملاً جذب کند. بعد از این مرحله می‌توان نمک را جمع کرده و سپس محل لکه را با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب پاک کرد. البته می‌توان از محلول نمک و سرکه به صورت همزمان نیز برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریختن میوه بر روی فرش‌ها استفاده کرد.

از بین بردن لکه میوه از روی فرش با مایع ظرف‌شویی

هرچند که مایع ظرف‌شویی یک ماده اختصاصی برای شستشوی ظروف است اما می‌تواند در تمیز کردن بسیاری از لکه‌های ایجاد شده بر روی فرش‌ها، موکت‌ها، خوشخواب، مبلمان و … استفاده شود. در حقیقت است استفاده از مایع ظرف‌شویی یکی از سریع‌ترین راهکارهای تمیز کردن لکه‌های میوه از روی فرش است. در این روش ابتدا باید تکه‌های میوه را کاملاً جمع‌آوری کرد و با استفاده از یک حوله خشک و تمیز محل آن را تا حد امکان خشک نمود. در مرحله دوم می‌تواند چند قطره آبمیوه را روی لکه ریخته و با استفاده از یک اسفنج تمیز به آن ضربه زد تا مواد لکه جذب اسفنج شود. در نهایت می‌توان محل لکه را با آب سرد شستشو داد و اجازه داد تا محل لکه کاملاً خشک شود.

جمع‌بندی نهایی

برای پاک کردن لکه میوه از روی فرش با توجه به نوع میوه‌ها و میزان تازگی لکه می‌توان از مواد و روش‌های مختلفی استفاده کرد. از جمله رایج‌ترین موادی که در تمیز کردن لکه‌های ناشی از میوه بر روی فرش می‌توان به کار گرفت می‌توان به آب سرد، سرکه سفید، نمک، جوش‌شیرین، مایع ظرف‌شویی، شامپو فرش و محلول‌های آماده و … اشاره کرد، هرچند که استفاده از خدمات قالیشویی نیز به عنوان مطمئن‌ترین راهکار می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *