چند ترفند ساده برای تمیز کردن لکه ماژیک از روی فرش و مبل

پاک کردن لکه ماژیک از روی فرش

ماژیک‌ها ابزاری مناسب برای نوشتن روی تخته وایت‌برد و سطوح مختلف هستند. اگر به‌هر دلیلی ماژیک روی قالی یا مبل کشیده شود، اثر خود را به جای می‌گذارد. حالا چطور می‌توان لکه ماژیک را پاک کرد؟

ساده‌ترین راه درخواست خدمات از مراکز شستشوی مبلمان و فرش است. اما اگر به‌هر دلیلی تمایلی به استفاده از خدمات آنها نداشتید، خوشبختانه با برخی ترفند‌های خانگی می‌توانید لکه را از بین ببرید. توصیه می‌کنیم که هر چه سریعتر این ترفند‌ها را بیاموزید و به کارببرید، در غیر این صورت لکه ماندگارتر می‌شود.

در صورت ماندگار‌شدن لکه تأثیر نامطلوب آن در دکوراسیون خانه‌تان برای همیشه باقی می‌ماند. البته شما می‌توانید فرش یا مبلمان جدید بخرید، اما برای این کار برای هزینه‌های زیادی بپردازید.  اما بهترین ترفند‌ها برای تمیز کردن لکه ماژیک از روی فرش چه هستند؟

معرفی بهترین ترفندهای ساده برای پاک کردن لکه ماژیک از روی فرش

بهترین راهکار‌ها برای تمیزکردن لکه ماژیک از روی فرش عبارت هستند از:

 

  • پاک کردن لکه ماژیک از روی فرشمحلول های پاک کننده

شما می‌توانید با استفاده از محلول‌های پاک‌کننده لکه‌های روی مبل‌ها و فرش‌ها را تمیز کنید. برای استفاده از این محلول‌ها باید در مرحله اول یک دستمال و تمیز بردارید و روی لکه بکشید که تا جای ممکن تمیز شود. حالا حوله‌ای مناسب بردارید و داخل محلول پاک‌کننده بزنید. حوله را روی لکه‌ها بکشید و چند بار این کار را ادامه دهید.

بعد از کشیدن حوله برروی آلودگی‌ها مدتی منتظر بمانید و سپس با دستمالی تمیز محل را خشک کنید.

  • سرکه سفید

سرکه سفید محلولی کاربردی بدون آسیب‌ به ساختار فرش یا مبل است که می‌تواند ظاهر اولیه این وسایل را برای آنها بازگرداند. برای استفاده از سرکه‌ها باید مقداری از آنها را داخل آب بریزید و ترکیب کنید. حالا یک پارچه تمیز بردارید و آن را داخل محلول بزنید. پارچه را برروی لکه‌ها به‌صورت ضربه‌ای بزنید و این کار را برای چند بار ادامه دهید. اگر بعد از انجام این کار‌ها همچنان آثاری از سرکه‌ها وجود داشت، کمی مایع ظرفشویی به موادتان اضافه کنید تا قدرت تمیزکنندگی محلول بالاتر برود.

  • الکل یا استون

از جمله موادی که قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند، استون یا الکل هستند. این مواد در صورتی که به‌شیوه مناسبی استفاده شوند، تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای دارند. قبل از اینکه از الکل یا استون استفاده کنید، مطمئن شوید که تأثیری در از بین‌رفتن ظاهر یا بافت الیاف موردنظرتان ندارند.

در صورتی که استفاده از الکل یا استون ضرری نداشت، می‌توانید مقداری از آنها را با دستمال آغشته‌کردن و دستمال را به‌صورت ضربه‌ای برروی لکه‌ها بزنید. بعد از اینکه لکه ماژیک محو شد، با آب‌پاش‌ها محل را خیس کرده و از یک حوله تمیز برای خشک‌کردن آنجا استفاده کنید.

در برخی موارد بر اثر الکل یا استون لکه‌هایی برروی قالی یا مبل به وجود می‌آید که برای رفع این مشکل می‌توانید از یک شامپو بچه استفاده کنید. استفاده از شامپو بچه و یک دستمال سفید و سپس ضربه‌ای زدن دستمال روی لکه هرگونه کثیفی را از بین می‌برد.

  • آبلیمو ترش تازه

آبلیموترش تازه نیز قدرت بالایی در تمیزکنندگی سطوح دارد، برای همین مقداری از این ماده را برروی لکه ماژیک‌ها بریزید و کمی صبر کنید تا تأثیر خود را بگذارند. حالا با استفاده از یک حوله تمیز یا مرطوب به‌صورت ضربه‌ای روی لکه‌ها را ماساژ دهید. انجام چند باره این کار باعث می‌شود تا لکه‌ها برای همیشه از بین بروند.

  • حلال های خشکشویی

حلال‌های خشکشویی مانند پرکلرواتیلن موادی مناسب برای پاک‌کردن لکه جوهر از روی فرش هستند. این حلال‌ها را می‌توانید با دستمال تمیز آغشته کرده و سپس به‌صورت ضربه‌ای روی لکه بزنید. بعد از اینکه محیط از لکه‌ها تمیز شد، یک دستمال مرطوب بردارید و دوباره روی ناحیه مورد نظر بکشید تا مطمئن شوید هیچ اثری از آلودگی‌ها به جا نمی‌ماند.

حلال‌های خشکشویی دارای ترکیبات مختلفی هستند و هر کدام از آنها می‌توانند تأثیرات مختلفی بگذارند. برای گرفتن بهترین نتیجه حتماً باید از سازگاری این ترکیبات با الیاف قالی یا مبلتان مطمئن شوید.

روش های حرفه ای دیگر برای تمیزکردن لکه ماژیک

چندین روش کاربردی دیگر برای تمیز کردن لکه ماژیک از روی فرش و مبل وجود دارد که عبارت هستند از:

  1. از ترکیب شامپو فرش و الکل صنعتی استفاده کنید تا ماندگارترین لکه‌ها را از بین ببرید.
  2. ترکیب سرکه، جوش شیرین و آبلیمو معجزه می‌کند، برای همین می‌توانید این محلول را تهیه کرده و استفاده کنید.
  3. اسپری‌های مخصوصی در فروشگاه‌های لوازم خانگی یا سوپر مارکت‌ها با عنوان اسپری لکه فرش و مبل به فروش می‌رسند که تأثیرگذاری خوبی دارند.
  4. ترکیب پراکسید و هیدروژن را در تمیزکاری قالی و فرش نمی‌توان از قلم انداخت که هرگونه لکه از جمله جای ماژیک را از بین می‌برد.
  5. جوش شیرین و سرکه سفید از جمله ترکیبات فوق‌العاده‌ای هستند که تأثیر زیادی در پاک‌کردن لکه‌ها دارند.
  6. تأثیر خمیر دندان و آبلیمو را نمی‌توان در پاک‌کردن جای لکه جوهر نادیده گرفت.

مهمترین نکته ها در تمیز کردن لکه ماژیک از فرش و مبل

چندین نکته مهم در تمیزکردن لکه ماژیک از فرش و مبل وجود دارد که عبارت هستند از:

  • در صورت تمایل به استفاده از هر یک از ترفند‌ها، ابتدا آنها را در قسمت ناپیدایی از الیاف آزمایش کنید تا مبادا روی ظاهر محصول تأثیر بگذارند.
  • برای الیاف حساستر مثل ابریشم می‌توانید از مراکز قالیشویی کمک بگیرید تا مطمئن شوید هیچ لطمه‌ای به قالی نمی‌رسد.
  • مراکز شستشوی فرش به‌صورت تخصصی انواع لکه‌ها را می‌شناسند و راهکاری مناسب برای از بین‌بردن آنها ارائه می‌دهند؛ برای همین اگر حوصله شستن فرش را ندارید، از این مراکز کمک بگیرید.
  • قیمت شستن فرش در مراکز قالیشویی خیلی زیاد نیست، برای همین در صورت بروز لک بر اثر ماژیک پیشنهاد می‌دهیم به این مراکز مراجعه کنید.

تمیز کردن لکه ماژیک از روی فرش، مسأله‌ای چالش بر‌انگیز

تمیز کردن لکه ماژیک از روی فرش و جوهر مسأله‌ای چالش‌بر‌انگیز برای بسیاری از افراد است. شما می‌توانید در صورت استفاده از راهکار‌های مطرح‌شده این لکه‌ها را از بین ببرید. گاهی عدم وجود مواد موردنظر در خانه باعث می‌شود که لکه‌ها تا مدتی طولانی در خانه و زندگی‌مان باقی بمانند و تأثیر نامطلوبی روی زیبایی محیط بگذارند. اگر هیچ یک از این مواد را ندارید یا در صورت استفاده نتیجه‌ای نگرفته‌اید، به سراغ کارشناس‌های حرفه‌ای فعال در قالیشویی‌ها بروید. در صورت ایجاد لکه ماژیک روی فرش و مبل می‌توانید از مراکز قالیشویی در محل کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *