از بین بردن لکه مولتی ویتامین از روی فرش

از بین بردن لکه مولتی ویتامین از روی فرش

هرچند که مولتی‌ویتامین‌ها و شربت‌های رنگی می‌توانند مکمل‌های غذایی بسیاری خوبی برای همه افراد باشند و از خواص بسیار زیادی برخوردارند اما ریخته شدن آن‌ها بر روی فرش، موکت، مبل و … چالش‌های زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. در حقیقت بسیاری از کودکان و حتی بزرگ‌سالان تمایلی به خوردن داروهای مایع بدمزه ندارند و همین امر موجب ریخته شدن آنها می‌شود. بسیاری از لکه‌ها اگر بلافاصله شستشو داده شوند راحت‌تر پاک‌شده و هیچ چالشی برای فرد ایجاد نمی‌کنند اما اگر باقی بمانند باعث ایجاد لکه می‌شوند. در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش‌های از بین بردن لکه مولتی ویتامین از روی فرش پرداخته می‌شود

بهترین راهکار های تمیز کردن لکه مولتی ویتامین

مولتی‌ویتامین‌ها می‌توانند در رنگ‌های مختلفی وجود داشته باشند و ریخته شدن آن‌ها بر روی سطح فرش باعث تغییر رنگ فرش و حتی آسیب رسیدن به بافت آن می‌شود. چنانچه مولتی ویتامین ریخته شده بر روی فرش بلافاصله تمیز نشده بود می‌توان از روش‌های مختلفی بهره برد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:


از بین بردن لکه مولتی ویتامین از روی فرش

  • استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یکی از کاربردی‌ترین مواد خانگی در تمیز کردن انواع لکه‌های مختلف است و می‌تواند به راحتی فرش را به حالت اولیه خود برگرداند. در این روش ابتدا باید مقداری سرکه سفید را بر روی محل لکه مولتی ویتامین ریخته و چند دقیقه به آن اجازه داد که به بافت فرش نفوذ کند. سپس باید با استفاده از یک دستمال تمیز محل لکه را خشک کرد. در صورتی که اثرات لکه همچنان باقی ماند بود می‌توان از شوینده‌های خانگی مانند شامپو فرش استفاده کرد تا هم اثرات لکه از بین رفته و هم بوی سرکه نیز حذف شود. بعد از آنکه محل لکه به خوبی تمیز شد باید اجازه داد فرش در معرض هوای آزاد خشک شود تا رطوبت آن از بین برود.

برای آنکه سرکه کارایی و قدرت تمیزکنندگی بیشتری داشته باشد می‌توان آن را با جوش شیرین ترکیب کرده و محل لکه را شستشو داد.

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین نیز از جمله بهترین و پرکاربردترین مواد خانگی است که صدها استفاده متعدد دارد می‌تواند انواع مختلفی از لکه‌ها را از بین برده و محل آن را ضدعفونی کند. در این روش می‌توان مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کرده و سپس آن را بر روی محل لکه اسپری نمود. بعد از چند دقیقه می‌توان با استفاده از یک دستمال تمیز اقدام به تمیز کردن محل لکه کرد و این عملیات باید تا زمان تمیز شدن کامل لکه ادامه داشته باشد. البته می‌توان از جوش شیرین تنها نیز برای از بین بردن لکه مولتی ویتامین از روی فرش در زمان تازگی استفاده کرد. در اصل جوش شیرین برای از بین بردن انواع لکه‌های شربت، قطره آهن، خون، چربی، روغن، چربی و … کاربرد دارد و می‌تواند زیبایی و جذابیت اولیه فرش را به آن برگرداند.

  • استفاده از جوهر نمک

یکی دیگر از بهترین روش‌های تمیز کردن و از بین بردن لکه مولتی ویتامین از روی فرش استفاده از جوهر نمک است. این ماده می‌تواند برای تمیز کردن هر نوع لکه سختی به کار برود اما باید توجه داشت که قبل از استفاده از آن حتماً باید تست رنگ فرش انجام شود چرا که ممکن است تعدادی از فرش ها دچار تغییر و تداخل رنگ شوند. در این روش می‌توان مقداری جوهر نمک را با کمی آب رقیق کرده و سپس آن را بر روی محل لکه اسپری کرد و یا با استفاده از یک دستمال محل لکه را به آن آغشته کرد. بعد از چند لحظه می‌توان با یک دستمال تمیز اقدام به پاک کردن محل لکه نمود. برای آنکه این روش اثر بهتری داشته باشد می‌توان بعد از آنکه از جوهر نمک استفاده کرد با استفاده از مواد شوینده خانگی مانند صابون نیز محل لکه را شستشو داد و در نهایت آن را خشک کرد.

  • استفاده از ماست

استفاده از ماست نیز می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن لکه مولتی ویتامین از روی فرش باشد. در اصل ماست ذرات مولتی ویتامین را به خود جذب می‌کند. این روش بهتر است که برای لکه‌های تازه استفاده شود چرا که لکه‌های قدیمی با این روش به سختی تمیز می‌شوند. در این روش ابتدا باید مقداری ماست را روی محل لکه ریخته و اجازه داد که ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی آن باقی ماند. سپس باید ماست را با استفاده از یک قاشق از سطح فرش تمیز کرده و به وسیله یک دستمال تمیز محل آن را خشک کرد. این روش را می‌تواند چند مرتبه تکرار کرد تا اثرات لکه به صورت کامل از بین برود. همچنین افراد می‌توانند برای انجام بهتر روش‌های گفته شده از خدمات قالیشویی آنلاین و مشاوره‌های کارشناسان آن‌ها استفاده کنند.

علاوه بر روش‌های گفته شده برای حذف لکه مولتی ویتامین از روی فرش می‌توان از آب‌لیمو، مخلوط آب‌اکسیژنه ۵ درصد و آب، شامپو فرش و حتی دستگاه بخارشو استفاده کرد.

  • استفاده از خدمات قالیشویی

هرچند که تمامی روش‌های گفته شده می‌توانند برای تمیز کردن لکه مولتی ویتامین از روی فرش کاربردی باشند و زیبایی و جذابیت اولیه فرش را به آن برگردانند اما گاهی ممکن است افراد در اثر بی‌دقتی و یا نداشتن مهارت و تخصص آسیب‌های بیشتری به فرش وارد کنند. بهترین و مطمئن‌ترین روش شستن و تمیز کردن لکه‌های مختلف از روی فرش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. این شرکت‌ها به واسطه برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، مواد شوینده مخصوص و استاندارد و همچنین نیروهای متخصص و ماهر می‌توانند به بهترین شکل ممکن فرش ها را تمیز کرده و از آسیب دیدگی آن‌ها جلوگیری کنند. قیمت و نرخ قالیشویی نیز می‌تواند تحت تاثیر عواملی همچون سایز فرش، نوع فرش، نوع لکه‌ها، اعتبار قالیشویی و … باشد هرچند که استفاده از خدمات این شرکت‌ها درکل صرفه اقتصادی بیشتری از شستشوی سنتی فرش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *