روش پاک کردن لکه مربا از روی فرش

روش پاک کردن لکه مربا از روی فرش

مربا به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها در وعده صبحانه و میان وعده‌ها شناخته‌شده و محبوبیت بالایی دارد. ریخته شدن مربا بر روی فرش، موکت، مبل و … می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند چرا که بافت آن می‌تواند علاوه بر لکه‌دار کردن فرش باعث تجمع حشرات و مورچه‌ها، ایجاد حساسیت و … می‌شود. اگرچه بهترین راهکار تمیز کردن مربا از روی فرش تمیز کردن آن در اسرع وقت و قبل از خشک و سفت شدن آن است اما اگر مربا سفت و کهنه شد نیز می‌توان از روش‌های خانگی مختلفی برای تمیز کردن آن استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین راهکارهای پاک کردن لکه مربا از روی فرش پرداخته خواهد شد.

بهترین راهکار تمیز کردن لکه مربا از روی فرش

به صورت کلی تمیز کردن هر کدام از انواع لکه‌ها از روی فرش می‌تواند شرایط خاص خود را داشته باشد و باید از روش‌ها و مواد مختلفی برای آن‌ها استفاده کرد. مربا به دلیل بافت ژله‌ای و همچنین شکر زیادی که دارد می‌تواند به داخل بافت فرش نفوذ کرده و باعث سفت و سخت شدن آن شود و تمیز شدن آن بعد از کهنه شدن سخت می‌شود. بهترین روش با پاک کردن لکه مربا از روی فرش زمانی است که تازه ریخته شده و هنوز خشک نشده است. در این حالت می‌توان مقادیر اضافی مربا را با استفاده از یک قاشق برداشته به گونه‌ای که فقط سطحی‌ترین لایه متصل به فرش باقی مانده باشد و سپس اقدام به تمیز کردن نهایی محل لکه نمود.

بهترین راهکار تمیز کردن لکه مربا از روی فرش

  • استفاده از آمونیاک

برای تمیز کردن لکه مربا از روی فرش می‌توان از شوینده‌های مختلفی استفاده کرد اما استفاده از آمونیاک بسیار ساده بوده و می‌تواند به خوبی آن را تمیز کند. در این روش و بعد از تمیز کردن مقادیر اضافی مربا از روی فرش می‌توان یک قاشق چای‌خوری از آمونیاک را با یک لیتر آب گرم مخلوط کرد و به خوبی آن را هم زد.

باید توجه داشت که آمونیاک و بخارات آن سمی بوده و در زمان استفاده از آن باید از ماسک و دستکش استفاده کرد و حتی‌الامکان در فضای آزاد و در معرض هوای تازه آن را به کار برد. بعد از آماده سازی محلول می‌توان یک دستمال تمیز را به آن آغشته کرده و از خارجی‌ترین قسمت لکه اقدام به تمیز کردن آن نمود. برای پاک کردن لکه مربا لازم نیست که فرش را ماساژ داد چرا که ماساژ دادن لکه می‌تواند باعث بزرگ‌تر و توسعه بیشتر آن شود. در صورت تمیز نشدن کامل لکه می‌توان مراحل گفته شده را مجدداً تکرار کرد و در نهایت اجازه داد فرش به خوبی خشک شود.

  • استفاده از سرکه سفید

روش دیگر پاک کردن لکه مربا از روی فرش که در مراکز قالی شویی نیز استفاده می‌شود استفاده از سرکه سفید است. در حقیقت آمونیاک دارای خاصیت بازی قوی است و ممکن است حتی بعد از تمیز شدن لکه مربا از روی فرش نیز باعث بروز آلرژی و حساسیت‌های مختلف در افراد شود. استفاده از مواد اسیدی مانند سرکه می‌تواند اثرات آمونیاک را خنثی کرده و در تمیز کردن کامل فرش مؤثر باشد. برای تمیز کردن لکه مربا در این روش می‌توان یک دستمال تمیز را به مقداری سرکه آغشته کرده و آن را بر روی محل لکه قرار داد. در این روش نیز نباید فشار زیادی به دستمال وارد کرد یا فرش را ماساژ داد تا مواد مربا وارد بافت و الیاف فرش نشوند.

  • شستن محل لکه

بعد از استفاده از آمونیاک و سرکه نوبت به شستشوی فرش می‌رسد چرا که لازم است که مواد اسیدی (سرکه) و بازی (آمونیاک) از بافت و ساختار فرش خارج شوند. برای انجام این مرحله لازم است که محل لکه بعد از تمیز شدن توسط مواد گفته شده به صورت کامل شستشو داده شود.برای این کار باید از آب سرد استفاده نمود و دستمال یا اسفنج آغشته به آب سرد را روی محل لکه کشید. لازم است که در این مرحله دستمال با فشار زیاد بر روی محل لکه کشیده شود تا مواد نفوذ کرده به داخل الیاف فرش خارج شود. این مرحله باید تا زمانی که مواد آمونیاک و سرکه کاملاً از بافت فرش خارج می‌شوند ادامه داشته باشد.

  • خشک کردن نهایی فرش

بعد از آنکه محل لکه مربا با استفاده از آمونیاک، سرکه و آب سرد شستشو داده شد و به صورت کامل تمیز شد باید اقدام به خشک کردن محل لکه کرد. بسیاری از افراد بعد از پاک کردن لکه مربا از روی فرش فراموش می کنند که محل آن را خشک کنند و بعد از مدتی فرش دچار تغییر رنگ و پوسیدگی می‌شود. در این مرحله باید آب اضافی فرش کاملاً گرفته شود و با استفاده از چند دستمال کاغذی یا دستمال حوله‌ای رطوبت آن از بین برود. در نهایت نیز فرش باید در معرض هوای آزاد قرار بگیرد تا کاملاً خشک گردد.

علاوه بر موارد گفته شده می‌توان از مواد دیگری همچون شامپوفرش ها، صابون مایع، مایع ظرف‌شویی و … برای پاک کردن لکه مربا از روی فرش استفاده کرد. در کنار روش‌های گفته شده می‌توان گفت استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی برای شستشوی فرش بهترین و مطمئن‌ترین روش است چرا که این شرکت‌ها از نیروهای متخصص، مواد شوینده استاندارد و تجهیزات پیشرفته و مدرن بهره می‌برند و بدون کوچک‌ترین آسیب‌دیدگی لکه‌های فرش را از بین می‌برند.قیمت قالیشویی نیز می‌تواند با توجه به نوع فرش، اندازه آن، میزان آلودگی و لکه‌ها، سابقه قالیشویی، مواد و تجهیزات استفاده شده و … متفاوت باشد اما قطعاً صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *