پاک کردن لکه قطره آهن از روی فرش {۵ روش تضمینی}

پاک كردن لكه قطره آهن از روی فرش

مادرانی که نوزاد و کودک خردسال دارند همواره با چالش‌های متعددی مواجه هستند. قطره آهن یکی از مکمل‌های تغذیه‌ای است که ضرورت بسیار زیادی برای کودکان دارد اما به واسطه طعم و بوی ناخوشایندی که دارد مورد علاقه آنها نیست و معمولاً از خوردن آن امتناع می‌کنند و همین امر باعث می‌شود گاهی این قطره از دهان کودک بیرون ریخته و بر روی فرش، موکت، مبل، خوشخواب و … ریخته شود. همچنین ممکن است شیشه قطره آهن از دست مادر رها شده و ریخته شود اما تمیز کردن آن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد چرا که قطره آهن می‌تواند موجب تغییر رنگ فرش و ظاهر ناپسند آن شود. در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش‌های پاک کردن لکه قطره آهن از روی فرش پرداخته خواهد شد.

روش‌های تمیز کردن قطره آهن از فرش

مصرف مکمل آهن برای کودکان ضرورت بسیار زیادی به منظور بهبود سطح هموگلوبین بدن، افزایش مقدار گلبول‌های قرمز در خون و جلوگیری از آنمی و کم خونی دارد. ریخته شدن قطره آهن بر روی فرش می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌هایی شود که تمیز کردن آن‌ها چالش‌برانگیز باشد. برای پاک کردن لکه قطره آهن از روی فرش می‌توان از روش‌های خانگی متعددی استفاده کرد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

پاک کردن لکه قطره آهن از روی فرش

  • استفاده از ماست

یکی از مؤثرترین و ساده‌ترین روش‌های تمیز کردن لکه قطره آهن در خانه استفاده از ماست است. معمولاً در همه منازل ماست در دسترس خواهد بود و می‌توان از آن برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از قطره آهن استفاده کرد. در این روش لازم است که مقداری ماست را بر روی لکه قطره آهن ریخته به گونه‌ای که تمام سطح آن پوشش داده شود. سپس باید چند دقیقه به آن فرصت داد تا مواد قطره آهن را به خود جذب کند. بعد از چند دقیقه می‌توان با استفاده از آب ولرم اقدام به شستن محل لکه نمود. همچنین می‌توان از دستگاه بخار شود نیز برای تمیز کردن محل لکه استفاده کرد. در این روش ابتدا باید با استفاده از یک قاشق ماست را از روی فرش تمیز کرد و سپس با یک دستمال محل آن را تمیز کرد و در نهایت با دستگاه بخارشو محل لکه را به صورت کامل تمیز کرد. استفاده از ماست در قالیشویی شمال تهران و سایر قالیشویی های دیگر برای تمیز کردن لکه قطره آن یک روش رایج است و می‌تواند در کنار روش‌های دیگر تاثیر و عملکرد مثبتی داشته باشد.

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یکی از مواد خانگی معجزه‌گر شناخته می‌شود و می‌تواند صدها کاربرد مختلف داشته باشد. این ماده می‌تواند برای تمیز کردن انواع مختلفی از لکه‌ها و ضدعفونی کردن محل آن‌ها مؤثر باشد. در این روش نیز لازم است که مقداری جوش شیرین بر روی محل لکه ریخته شود به گونه‌ای که سطح آن را کاملاً پوشش بدهد و سپس باید چند دقیقه به آن اجازه داد که مواد قطره آهن را به خود جذب کند. سپس باید جوش شیرین را از روی فرش جمع کرده و اقدام به شستن محل آن نمود. باید توجه داشت که این روش برای زمانی کاربرد دارد که قطره آهن تازه بوده و هنوز خشک نشده باشد. جوش شیرین علاوه بر تمیز کردن قطره آهن می‌تواند کارایی بالایی در تمیز کردن لکه‌های ناشی از روغن، چربی، خون و … داشته باشد.

  • استفاده از لیموترش

یک روش خانگی دیگر که می‌تواند برای پاک کردن لکه قطره آهن از روی فرش تاثیر بالایی داشته باشد استفاده از لیموترش است. البته این روش برای زمانی مناسب است که مواد قطره آهن بر روی فرش خشک شده باشد. در این روش لازم است که مقداری آب لیموترش تازه را بر روی محل لکه قطره آهن ریخته و چند دقیقه به آن مهلت داد. این کار باعث می‌شود که مواد قطره آهن تجزیه شده و شستن و تمیز کردن آن راحت‌تر شد. بعد از چند دقیقه می‌توان محل لکه را با استفاده از شوینده‌های خانگی مانند شامپو فرش شسته و محل لکه را با یک دستمال خشک کرد.

استفاده همزمان از جوش شیرین و لیموترش می‌تواند یک راهکار عالی و بی‌نظیر برای از بین بردن لکه قطره آهن باشد چرا که هر دو ماده از قدرت تمیزکنندگی بالایی برخوردارند هستند و می‌توانند اثرات لکه را به صورت کامل از بین برده و زیبایی اولیه فرش را به آن برگردانند.

  • استفاده از شوینده‌های خانگی

هرچند که جوش شیرین، لیموترش و ماست می‌توانند اثر لکه قطره آهن را به خوبی از سطح فرش حذف کنند اما زمانی که این مواد در دسترس نبودند می‌توان از شوینده‌ها استفاده کرد. از جمله رایج‌ترین شوینده‌ها برای این منظور می‌توان به صابون مایع، مایع ظرف‌شویی و شامپو فرش‌ها اشاره کرد. در این روش نیز ابتدا باید مقداری شوینده را در کمی آب حل کرده و سپس یک دستمال تمیز را به آن آغشته کرده و محل لکه را با آن تمیز کرد. باید توجه داشت که نباید محل لکه را مالش داد چرا که باعث بزرگ‌تر شدن آن می‌شود. سپس باید محل لکه را خشک کرده و رطوبت آن را از بین برد

  • استفاده خدمات قالیشویی

تمام روش‌های معرفی‌شده می‌توانند تاثیر و عملکرد بسیار خوبی در پاک کردن لکه قطره آهن از روی فرش داشته باشند اما بهترین و مطمئن‌ ترین روش برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای از سطح فرش‌ها استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. این شرکت‌ها از تجهیزات مدرن، نیروهای متخصص و مواد شوینده مخصوص برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده می‌کنند و از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. خوشبختانه افراد می‌توانند به‌سادگی به قالیشویی جنوب تهران و قالیشویی غرب تهران و سایر نقاط تهران و شهرهای دیگر دسترسی داشته باشند و از خدمات آن‌ها استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *