روش‌ های پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش و قالی

روش‌های پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش و قالی

سس از جمله افزودنی‌ هایی است که می‌تواند طعم و مزه هر نوع غذایی را چند برابر خوشمزه‌تر کند به همین دلیل از محبوبیت بالایی در بین افراد برخوردار است. سس‌ها در کنار طعم و مزه لذیذ و خوشمزه و به دلیل خاصیت روغنی می‌توانند لکه‌های سختی بر روی فرش، موکت، مبل و … ایجاد کنند.

سس‌هایی همچون سس کچاپ، سس مایونز، سس خردل، سس فرانسوی و… به دلیلی داشتن رنگ‌ دانه می‌توانند لکه‌ هایی بر روی فرش و قالی ایجاد کنند که چالش‌های متعددی برای پاک کردن آن‌ها ایجاد شود. هرچند بهترین پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش تمیز کردن آن در اسرع وقت و قبل از خشک و سفت شدن آن است اما اگر سس سفت و کهنه شد نیز می‌توان از روش‌ های متعددی مختلفی برای تمیز کردن آن استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین راهکار های پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش پرداخته خواهد شد.

بهترین راهکار تمیز کردن لکه سس از روی فرش

بهترین راهکار تمیز کردن لکه سس از روی فرش

در حقیقت تمامی لکه‌ها زمانی که تازه باشند ساده‌تر تمیز می‌شوند و هرچقدر زمان بیشتری بر روی فرش یا قالی باقی بمانند تمیز شدن آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. سس به دلیل بافت خمیری و خاصیت روغنی خود می‌تواند به سادگی به داخل بافت و الیاف فرش نفوذ کند و باعث آلودگی آن شود. بهترین و مؤثرترین روش برای تمیز کردن لکه سس از روی فرش زمانی است که تازه ریخته شده و هنوز خشک نشده باشد چراکه در این حالت می‌توان مقادیر اضافی سس را با استفاده از یک قاشق برداشته به‌گونه‌ای که فقط سطحی‌ترین لایه متصل به فرش باقی مانده باشد و سپس اقدام به تمیز کردن نهایی محل لکه کرد.

  • استفاده از سرکه سفید و مایع ظرف‌شویی

سرکه یکی از کاربردی‌ترین مواد خانگی است که می‌تواند در تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها مؤثر باشد. در این روش از شستشوی فرش ابتدا باید مقادیر اضافی سس را با استفاده از یک کارد، قاشق و … از روی فرش جمع کرده و سپس مقداری سرکه سفید رقیق نشده را با مایع ظرف‌شویی به طور مساوی مخلوط کرد. در مرحله بعدی می‌توان یک دستمال یا حوله تمیز را به محلول ساخته شده آغشته کرده و به صورت ضربه‌ای بر روی محل لکه زد. باید توجه داشت که نباید دستمال و حوله را به صورت مالشی بر روی لکه کشید چرا که این کار می‌تواند باعث پخش شدن بیشتر مواد سس روی فرش شود.

  • استفاده از جوش‌ شیرین

جوش‌ شیرین نیز یکی دیگر از مواد کاربردی خانگی است که می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد و برای پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش بسیار مؤثر است. در این روش نیز ابتدا باید مقادیر اضافی سس را از روی فرش جمع کرده و سپس مقداری جوش‌شیرین خشک را بر روی محل لکه پاشید. بعد از آنکه جوش‌شیرین ریخته شده بر روی لکه به صورت کامل خشک شد می‌توان آن را با استفاده از یک جاروبرقی تمیز کرد.

در مرحله بعدی می‌توان یک اسفنج را با آب مرطوب کرده و محل لکه را با آن تمیز کرد. در این مرحله نیز باید توجه داشت که نباید دستمال را بر روی محل لکه مالید. برای آنکه اثرات لکه به صورت کامل از بین برود می‌توان از یک محلول شستشو دهنده (مایع ظرف‌شویی، پودر لباسشویی و …) و یک حوله مرطوب استفاده کرد. در نهایت نیز حتماً باید رطوبت فرش و قالی خشک شود تا دچار آسیب و خسارت نگردد.

  • استفاده از فوم ریش‌تراش

هرچند که عجیب به نظر می‌رسد اما فوم ریش‌تراش یا فوم اصلاح می‌توان یک تمیزکننده عالی لکه سس از روی فرش باشد. برای پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش ابتدا باید مقادیر اضافی سس از روی فرش جمع آوری شده و سپس مقداری فوم ریش‌تراش بر روی محل لکه ریخت و اجازه داد مدتی بر روی آن باقی بماند. در مرحله بعدی می‌توان از یک اسفنج استفاده کرده و محل لکه را با آن تمیز کرد و در نهایت با استفاده از یک حوله مرطوب تمام اثرات باقی مانده از لکه را از بین برد. استفاده از فوم ریش‌تراش در شرکت‌های قالی شویی نیز رواج دارد و می‌تواند تاثیر زیادی در از بین بردن لکه‌های مختلف داشته باشد.

بهترین راهکار تمیز کردن لکه سس از روی فرش

  • استفاده از الکل

یکی دیگر از بهترین روش‌های پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش استفاده از الکل است. البته این ماده حساسیت‌های خاص خود را داشته و باید توسط افراد متخصص و باتجربه به کار برود. در این روش نیز ابتدا باید مواد اضافی سس را از روی سطح فرش تمیز کرده و سپس یک دستمال آغشته به الکل را به صورت ضربه‌ای بر روی آن زد و لکه را از بین برد. این کار را می‌تواند چند مرتبه و تا زمان تمیز شدن کامل فرش تکرار کرد. البته باید از قبل تست رنگ فرش انجام شده باشد چرا که تعدادی از فرش ها ممکن است در اثر تماس با الکل دچار تغییر رنگ و رنگ دهی شوند.

  • استفاده از لیمو ترش

لیمو ترش نیز از جمله موادی است که می‌تواند برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریخته شدن سس بر روی فرش به کار برود. در این روش نیز نباید اجازه داد که مواد سس بر روی فرش خشک شوند و باید مقادیر اضافی آن را جدا کرده و چند قطره آب لیمو ترش را روی محل لکه ریخت و سپس به وسیله یک حوله یا دستمال مرطوب محل لکه را تمیز نمود.

  • شستن محل لکه

چنانچه هیچ کدام از روش‌های گفته شده لکه سس را به خوبی تمیز نکردن می‌توان اقدام به شستن محل لکه کرد. در این روش می‌توان از انواع شوینده های مخصوص مانند شامپو فرش استفاده کرده و محل لکه را کاملاً تمیز کرد. بهترین روش برای شستن فرش نیز استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. قیمت قالیشویی نیز می‌تواند تحت تاثیر نوع فرش، نوع آلودگی و میزان آن، مواد شوینده، تجهیزات استفاده شده و … باشد اما در مقایسه با روش شستشوی سنتی بسیار به‌صرفه‌تر است.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن سس بر روی فرش، قالی، موکت، مبل و … می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. از جمله بهترین روش‌های پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش می‌توان به استفاده از سرکه، استفاده از جوش‌شیرین، استفاده از فوم ریش‌تراش، استفاده از الکل و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *