درست کردن شامپو فرش خانگی

درست کردن شامپو فرش خانگی

از آنجایی‌که فرش‌ها همواره تحت ترافیک رفت‌وآمد و نشست و برخاست افراد هستند حتی اگر هرروز با جاروبرقی تمیز شوند در نهایت نیاز به شستشو پیدا خواهند کرد. برای شستشوی فرش می‌توان از شیوه‌های مدرن یا سنتی استفاده کرد. در روش سنتی، افراد در منزل و با استفاده از مواد شوینده و ابزارهای معمولی اقدام به تمیز کردن فرش می‌کنند. برای شستن فرش‌ها در منزل می‌توان با استفاده از مواد مختلف اقدام به درست کردن شامپو فرش خانگی نمود. در اصل شامپو فرش‌ های صنعتی و شیمیایی در کنار قدرت پاک‌کنندگی بالا می‌توانند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه درست کردن شامپو فرش خانگی و استفاده از آن پرداخته می‌شود.

مهم‌ترین نکات در ساخت شامپو فرش خانگی

شامپو فرش‌ ها و شوینده‌های شیمیایی و صنعتی به دلیل برخورداری از مواد شیمیایی مختلف می‌توانند در کنار پاک‌کنندگی بالا باعث آسیب‌هایی همچون تغییر رنگ فرش، رنگ دهی و … شوند به همین دلیل استفاده از شامپو فرش‌ های خانگی می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد. برای درست کردن شامپو فرش خانگی لازم است که به نکات مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • نکته اول نوع فرش است و برای هر کدام از فرش‌های ماشینی و دستباف می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد.
  • نکته دوم رنگ فرش می‌باشد و شامپو فرش باید متناسب با رنگ فرش ساخته شده و باعث آسیب آن نشود.
  • نکته دیگر در ساخت شامپو فرش خانگی توجه به نوع آلودگی‌های فرش است و شامپو باید از موادی ساخته شود که توان تمیز کردن آن‌ها را داشته باشد.

نحوه ساختن شامپوفرش خانگی

چرا شستن فرش با شامپو فرش خانگی بهتر است؟

هرچند که استفاده از خدمات قالیشویی تهران و سایر شهرها می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تمیز کردن فرش‌ها باشد اما در روش سنتی، استفاده از شامپو فرش‌ های خانگی مزیت‌های متعددی دارد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از شامپو فرش‌های خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • درست کردن شامپو فرش خانگی می‌تواند به‌صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کند چرا که قیمت شوینده‌های صنعتی و آماده زیاد است اما شامپو فرش خانگی را می‌توان با هزینه‌های بسیار کمتر از آن تولید کرد.
  • این شوینده‌ها را می‌توان برای شستن انواع فرش‌ها، موکت، مبلمان و … استفاده کرد چرا که هیچ‌گونه آسیبی به رنگ و بافت فرش وارد نمی‌کنند.
  • شامپو فرش‌های خانگی عاری از مواد شیمیایی هستند و هیچ‌گونه آسیبی به فرش وارد نمی‌کنند
  • این شوینده‌ها هیچ‌گونه آلرژی و حساسیتی برای افراد خصوصاً کودکان و افراد کهن‌سال ایجاد نمی‌کند.
  • استفاده از این شوینده‌ها راحت بوده و نیاز به مهارت و تجهیزات خاصی ندارد.

نحوه ساختن شامپو فرش خانگی

خوشبختانه مواد خانگی متعددی وجود دارند که می‌توانند از قدرت تمیزکنندگی و ضدعفونی‌کنندگی بالایی برخوردار باشند و می‌توان از آن‌ها برای ساختن شامپو فرش‌ ها استفاده کرد. از جمله شامپو فرش‌ های خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

شامپو فرش خانگی

  • استفاده از سرکه و جوش شیرین

شامپو فرش ساخته شده با استفاده از سرکه و جوش شیرین می‌تواند کارآمدترین شوینده‌ای باشد که انواع لکه‌ها را از بین می‌برد. جوش شیرین یک ماده قلیایی بوده و زمانی که با سرکه (ماده اسیدی) ترکیب شود گاز اکسیژن بی‌خطری تولید می‌کند که می‌تواند هر نوع لکه‌ای را از بین ببرد. برای شستن روش با این مواد ابتدا باید مقداری جوش شیرین را روی لکه‌های فرش پاشید به‌گونه‌ای که تمام سطح لکه را پوشش بدهد. سپس باید مقداری سرکه را روی جوش شیرین ریخت به‌گونه‌ای که گاز اکسیژن آزاد شود. در مرحله بعدی می‌توان با استفاده از یک فرچه مناسب اقدام به مالیدن و سابیدن محل لکه نمود و اجازه داد که فرش ۴ تا ۶ ساعت در همان حال باقی بماند. بعد از مدت زمان گفته شده می‌توان با استفاده از جاروبرقی سطح فرش را تمیز کرد.

  • استفاده از ترکیب سرکه، نمک و آب

روش دوم برای درست کردن شامپو فرش خانگی، استفاده از ترکیب سرکه، آب و نمک است. در این روش باید دو فنجان آب، یک فنجان سرکه سفید و دو قاشق غذاخوری نمک را ترکیب کرده و با هم مخلوط کرد. همچنین می‌توان چندقطره از اسانس‌های لیمو و … را به محلول اضافه کرد. این ترکیب از قدرت تمیزکنندگی بالایی برخوردار است. برای استفاده از این شامپو فرش خانگی باید آن را بر روی محل لکه اسپری کرد و بعد از چند دقیقه با فرچه آن را مالش داد. بعد از خشک شدن محل لکه باید با جاروبرقی آن را تمیز کرد و در صورت نیاز مراحل گفته شده را تکرار کرد.

  • ترکیب هیدروژن پراکسید ۳ درصد، مایع ظرفشویی، آب داغ و روغن خالص

یکی دیگر از بهترین شامپو فرش‌ های خانگی که می‌تواند برای شستن و تمیز کردن فرش‌های روشن مناسب باشد ترکیبی از پراکسید ۳ درصد، مایع ظرفشویی، آب داغ و روغن خالص است. در این روش باید ۴ قاشق غذاخوری محلول هیدروژن پراکسید ۳ درصد را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و ۱.۵ پیمانه آب داغ ترکیب کرده و در آخر نیز ۵ قطره روغن خالص به آن اضافه کرد. این ترکیب علاوه بر قدرت تمیزکنندگی بالا و می‌تواند سفیدکنندگی زیادی داشته باشد و انواع لکه‌های سخت را از بین ببرد. توصیه می‌شود این ترکیب برای فرش‌های تیره استفاده نشود چرا که می‌تواند باعث آسیب دیدن آن‌ها شود. هر کدام از ترکیب‌های معرفی شده می‌توانند در قالیشویی شمال تهران و سایر قالی‌شویی‌ها نیز به کار بروند و لکه‌های مختلف را از بین ببرند.

  • استفاده از پوست مرکبات و آب

روش دیگر درست کردن شامپو فرش خانگی استفاده از پوست مرکباتی همچون لیمو و پرتقال است. در این روش باید ۱.۵ فنجان از پوست مرکبات گفته شده را با یک لیتر آب و چند قطره شکر قهوه‌ای ترکیب کرده و به خوبی میکس کرد. این محلول یک شوینده آنزیم دار است و می‌تواند در تمیز کردن فرش‌های کثیف بسیار کاربردی باشد. البته این محلول برای نتیجه‌بخش بودن به سه ماه زمان نیاز داشته و سپس باید در ظرف اسپری ریخته شده و بر روی لکه‌های فرش اسپری گردد. درنهایت نیز باید با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک محل لکه را پاک کرده و با جاروبرقی محل آن را جارو کشید.

علاوه بر موارد گفته شده می‌توان از ترکیبات دیگری همچون ترکیب سرکه سفید و آب، ترکیب آمونیاک، مایع ظرفشویی، الکل و روغن خالص، ترکیب هیدروژن پراکسید و جوش‌شیرین و … به عنوان شامپو فرش خانگی استفاده کرد.

افزایش قیمت قالیشویی و احتمال آسیب‌دیدگی فرش‌ها در اثر استفاده از شوینده‌های صنعتی باعث می‌شود که استفاده از شامپو فرش های خانگی و شستن فرش در منزل بسیار به‌صرفه‌تر باشد. برای درست کردن شامپو فرش خانگی می‌توان از مواد مختلفی همچون سرکه، جوش شیرین، نمک، پوست مرکبات و … استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *