پاک کردن مداد شمعی از روی موکت و فرش {ساده ترین روش تضمینی}

پاک کردن مداد شمعی از روی موکت و فرش به روش خانگی

خانواده‌هایی که کودکان خردسال دارند همواره چالش‌های مختلفی برای کنترل هیجانات آن‌ها، محافظت از لوازم منزل و نظافت داخلی منازل دارند. کودکان عاشق نقاشی کشیدن بر روی در، دیوار، فرش، موکت، مبلمان و … هستند و از انواع وسایل و لوازم‌تحریر برای ترسیم تصاویر ذهنی خود استفاده می‌کنند. مداد شمعی یکی از وسیله‌های محبوب بچه‌ها است که می‌تواند لکه‌های سختی بر روی موکت، فرش، مبل و … ایجاد کند. اگرچه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و باید هیجانات و رفتارهای کودکان کنترل شود اما گاهی کودکان لکه‌های مختلفی بر روی عناصر دکوراسیون منازل ایجاد می‌کنند که چالش‌های متعددی برای خانواده‌ها ایجاد خواهند کرد. در ادامه مطلب به بررسی نحوه پاک کردن مداد شمعی از روی فرش با استفاده از روش‌های خانگی پرداخته خواهد شد.

بهترین روش خانگی تمیز کردن مداد شمعی از روی فرش

مداد شمعی در حقیقت حاوی مواد مختلفی همچون موم رنگی، زغال چوب، موم پارافین نفتی و … خواهد بود و همین امر باعث می‌شود که لکه‌های سخت و ماندگاری بر روی سطوحی همچون فرش، مبل و موکت ایجاد کند. از جمله بهترین روش‌های خانگی شستشوی فرش و تمیز کردن لکه‌های ناشی از مداد شمعی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از آب‌لیموی طبیعی برای پاک کردن مداد شمعی

  • استفاده از آب‌لیموی طبیعی

آب‌لیموی طبیعی یکی از بهترین مواد خانگی است که می‌تواند برای تمیز کردن لکه مداد شمعی از روی فرش، موکت، مبل و … مؤثر باشد. در این روش لازم است که مقداری آب‌ لیموی طبیعی و تازه را بر روی یک پارچه یا دستمال تمیز ریخته و آن را روی محل لکه قرار داد. همچنین می‌توان ابتدا آب‌لیمو را بر روی محل لکه ریخته و دستمال تمیز را بر روی آن قرار داد. این عمل باید تا زمان تمیز شدن کامل لکه تکرار شود و در نهایت نیز باید با استفاده از یک حوله یا اسفنج تمیز محل لکه را به خوبی تمیز و خشک کرد.

  • استفاده از الکل

الکل یک حلال برای بسیاری از مواد نفتی و قیری است و می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد. برای پاک کردن مداد شمعی از روی فرش با استفاده از الکل لازم است که مقداری پنبه تمیز را به مقداری الکل آغشته کرده و سپس آن را بر روی محل لکه قرار داد (پنبه باید نیم ساعت بر روی لکه باقی بماند). چنانچه بعد از چند دقیقه همچنان اثرات لکه باقی مانده بوده می‌توان دوباره عملیات را تکرار کرد. بعد از اینکه لکه از بین رفت باید در نهایت با یک دستمال تمیز محل مورد نظر را تمیز و خشک کرد. برای استفاده از الکل لازم است که به نکات مختلفی توجه داشت.

قبل از استفاده از الکل حتما باید تست رنگ بر روی موکت یا فرش انجام شود چرا که تعدادی از موکت‌ها و فرش‌ها در مواجه با موادی همچون الکل دچار تغییر رنگ و رنگ‌پریدگی می‌شوند.

نکته دوم این است که نباید به هیچ وجه پنبه را روی لکه کشید چرا که ممکن است این کار باعث پخش شدن بیشتر آن شود.

  • استفاده از سرکه

سرکه به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد خانگی برای پخت‌وپز، نظافت و… شناخته می‌شود و می‌تواند کاربردهای متعددی در تمیز کردن و ضدعفونی کردن ارکان مختلف داشته باشد. می‌توان مقداری سرکه را باکمی آب مخلوط کرده و یک محلول یکدست ایجاد کرد. در مرحله دوم باید یک تکه اسفنج تمیز را به محلول ساخته شده آغشته کرد و با استفاده از آن محل لکه را تمیز کرد. در این روش نیز باید دقت داشت که نباید محل لکه را مالش داد چرا که این کار باعث توسعه و پخش شدن لکه می‌شود. بعد از تمیز شدن اثرات لکه از روی فرش و موکت می‌توان از یک حوله یا پارچه تمیز استفاده کرده و محل لکه را تمیز و خشک نمود.

استفاده از آب‌لیموی طبیعی برای پاک کردن مداد شمعی

  • استفاده از جوش‌شیرین

یکی دیگر از روش‌های خانگی و کاربردی پاک کردن مداد شمعی از روی فرش استفاده از جوش شیرین است. در اصل حتی شرکت‌های قالیشویی نیز در خدمات قالیشویی در محل خود از موادی همچون جوش شیرین استفاده‌های متعددی می‌کنند. جوش شیرین می‌تواند انواع مختلفی از لکه‌ها را از روی فرش، موکت، مبل، پرده و … از بین ببرد. می‌توان مقداری سرکه را با مقداری آب‌لیمو ترکیب کرد و یک محلول یکدست ایجاد کرد. مرحله بعدی باید مقداری از ترکیب ساخته شده را بر روی محل لکه قرار داد و سپس بعد از مدتی اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود. در این روش نیز نباید اقدام به مالش دادن محل لکه کرد و بعد از حذف اثرات لکه حتما باید محل آن را با آب ولرم شسته و خشک کرد. در نهایت نیز می‌توان با استفاده از جاروبرقی جهت خواب فرش و موکت را منظم کرد.

  • استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش‌ها در حقیقت دارای فرمولاسیون اختصاصی برای تمیز کردن و شستشوی فرش، موکت و … هستند و می‌توانند انواع مختلفی از لکه‌ها را از بین برده و زیبایی اولیه فرش و موکت را به آن برگردانند. در این روش نیز می‌توان مقداری شامپو فرش را در کمی آب ریخته و آن را به خوبی مخلوط کرد. سپس باید یک اسفنج یا دستمال تمیز را به محلول آماده شده آغشته کرد و محل لکه را با آن تمیز کرد. این کار را می‌تواند چند مرتبه تکرار کرد تا زمانی که اثرات لکه به خوبی از بین بروند.

علاوه بر روش‌های گفته شده می‌توان از روش‌های دیگری همچون استفاده از هیدروژن پراکسید، استفاده از محلول آب و سفیدکننده، استفاده از کرم اصلاح، آئروسل اسپری و شوینده‌های مخصوص، استفاده از مایع ظرف‌شویی و … برای پاک کردن مداد شمعی از روی فرش استفاده کرد.

  • استفاده از خدمات قالیشویی

هرچند که روش‌های خانگی معرفی‌شده می‌توانند عملکرد و تأثیر خوبی در تمیز کردن لکه مداد شمعی از روی فرش و موکت داشته باشند اما استفاده از خدمات قالیشویی می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین روش باشد چرا که این شرکت‌ها از مواد شوینده مخصوص، نیروهای متخصص و تجهیزات مدرن استفاده می‌کنند. هزینه قالیشویی نیز می‌تواند بسته به نوع فرش، نوع لکه، مواد مورد نیاز، تجهیزات و … متغیر باشد اما به صورت کلی از نظر زمان‌بندی، صرف انرژی، هزینه و … می‌تواند بسیار به‌صرفه باشد.

لکه مداد شمعی بر روی موکت، فرش، مبل و … می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. برای پاک کردن مداد شمعی از روی فرش می‌توان از روش‌های خانگی مختلفی همچون استفاده از الکل، استفاده از سرکه، استفاده از جوش شیرین و … بهره برد هرچند که استفاده از خدمات قالیشویی بهترین و مطمئن‌ترین راهکار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *